علف کش طبیعی

تولید علف کش طبیعی توسط محققان

علف‌ های هرز به دلیل صدمه‌ ای که به گل‌ ها و گیاهان مورد علاقه‌ ی ما می‌ زنند، گیاهان مهاجم و مضر محسوب می‌ شوند. آن‌ ها رشد و تکثیر فوق‌العاده سریعی دارند و در مدت کوتاهی می توانند چشم‌ انداز زیبای باغچه‌ ها و یا محوطه‌ ی چمن‌ کاری شده را خراب کنند و به بیشه‌ ای پر هرج‌ و مرج با منظره‌ ای ناخوشایند تبدیل نمایند. برای اجتناب از این مسئله لازم است که به‌شدت و در اسرع وقت به نابودی علف‌ های هرز باغچه اقدام کنید. با مطلب تولید علف کش طبیعی توسط محققان از مجله اینترنتی خرید ناب با ما همراه باشید.

نابودی علف های هرز با علف کش طبیعی
نابودی علف های هرز با علف کش طبیعی

علف هرز چیست؟ هرگیاهی که به صورت ناخواسته و بر خلاف میل کشاورز در مزرعه رویش پیدا کند علف هرز محسوب می گردد. به بیان بهتر علف هرز گیاهی است که بر خلاف محصول مورد کشت در مزرعه رشد کند هر چند که خود جزو گیاهان زراعی بوده و به تنهایی ممکن است به عنوان یک محصول کشت شود ولی در مزرعه مورد نظر به عنوان عامل تلقی شده و علف هرز محسوب می گردد.

انواع علف هرز

۱- پهن برگها: پیچک صحرایی، شقایق، گل گندم، ترشک، خاکشیر و …

۲- باریک برگها: یولاف وحشی، قیاق، چاودار وحشی و جوموشک و …

استفاده مداوم از علف کش های سنتتیک به منظور کنترل علف های هرز غالبا سبب آسیب همزمان به محیط زیست و سلامت جوامع انسانی می گردد. سازمان بهداشت جهانی، مواد شیمیایی موجود در محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در شیوع انواع سرطان ها در جهان معرفی نموده است. یکی از این راهکارهای عملی، استفاده از مواد استخراج شده از گیاهان دارویی است که دارای خاصیت آللوپاتیک باشند. تحقیقات اخیر بر روی امکان استفاده از اسانس و عصاره استخراج شده از گیاهان دارویی به منظور کنترل علف های هرز متمرکز شده است.

تولید علف کش طبیعی

علف کش طبیعی
علف کش طبیعی

محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی عامل محافظ موجود در میکرو ارگانیسم ها و به ویژه ژن های تولید کننده آن، موفق به تولید علف کش طبیعی و موثر شده اند. اکوسسیتم باغ و مزارع یک محیط کاملا رقابتی است. گیاهان و میکرو ارگانیسم های غیر قابل مشاهده موجود در خاک به فضای کافی برای رشد نیاز دارند و به همین دلیل ممکن است میکروبی توسط گیاه تولید شود که گیاهان مجاور را نابود کند تا فضای کافی برای رشد فراهم شود. گیاهان مکانیسمی دارند که از خودشان در مقابل این میکروب محافظت کنند. با توجه به این که علف ها به انواع علف کش های موجود مقاوم شده اند، تولید این محصول طبیعی و دوستدار محیط زیست می تواند به تولید طبقه جدیدی از این محصولات تبدیل شود.

در ساخت این محصول، از ترکیب علم داده ها (data science) و ژنومیک استفاده شده است و محققان با بررسی ژن هزاران قارچ، به دنبال قارچی گشتند که در مقابل سموم قارچی ایمنی داشته باشد. این روش جدید در پزشکی و تولید داروهای سرطان نیز کاربرد دارد.

این مطالعه نشان می دهد میکرو ارگانیسم ها برای مقابله با دشمنان، مولکول هایی تولید می کنند و در حفاظت از خود در برابر این مولکول ها بسیار هوشمند هستند و می توان از این راهکار علاوه بر ساخت علف کش های موثر، در تولید داروهای آنتی بیوتیک نیز استفاده کرد. نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

سم علف کش باغات

استفاده از علف کش در باغات
استفاده از علف کش در باغات

استفاده از علف کش ها در باغات میوه جهت مبارزه با علفهای هرز با احتیاط هایی همراه است بدین جهت اکثرا” به روش مبارزه مکانیکی ( از بین بردن بوسیله بیل یا دست و . . . ) اکتفا می کنند.

متخصصان تقسیم بندی های متفاوتی برای علفهای هرز قائل شده اند. از جمله؛ علفهای هرز یکساله و علفهای هرز چندساله و نیز علفهای هرز باریک برگ و علفهای هرز پهن برگ و … این تقسیم بندی موجب شده علف کش ها نیز بر اساس چنین ساختاری تهیه شوند.
برای مصرف علف کش در باغات میوه نکاتی را باید در نظر گرفت:

۱) جهت کنترل بهتر سمپاشی در باغات از نازل های خطی پاش یا سمپاش های دستی تلمبه ای استفاده کرد.
۲) توصیه می گردد در اواخر زمستان از علف کش تریفلان قبل از بیل زدن پای درختان برای کنترل بذر علف های هرز ( یکساله ) استفاده گردد.
۳) بهترین زمان برای از بین بردن علف های هرز در فروردین ماه که علف های هرز ۲ تا ۳ برگی هستند مناسب می باشد.
۴) برخی علفهای هرز مثل قیاق که بیشتر در مناطق آبخیز رویش دارند با زهکش کردن اضافات آب قابل کنترل هستند.
۵) مصرف هرگونه علف کش و توصیه آن بایستی با نظر گیاهپزشک و کارشناس مربوطه انجام گیرد.
۶) در مصرف علف کش ها بهتر است بیشتر داخل جوبها که محل تجمع و در نهایت جلوگیری کننده از روان شدن آب آبیاری می باشد مد نظر قرار گیرد.
۷) استفاده از مالچها برای کنترل علفهای هرز زیر درختان که خطرات کمتری نسبت به علف کش ها دارد توصیه می گردد.

انواع سم علف هرز

علف کش پارگوات و رانداپ ازجمله علف کش های عمومی هستند که هم بر پهن برگها و هم بر نازک برگها اثر دارند پارگوات بیشتر روی علفهای هرز یکساله اثر دارد و رانداپ به خاطر سیستمیک بودن بر چند ساله ها نیز تاثیر دارد و بایستی در باغات دارای درختان کمتر از سه سال مصرف نگردد. و آن هم بدلیل عمق کم ریشه های درختان که زودتر تحت تاثیر علف کش رانداپ قرار می گیرد. علف کش های گالانت، نابواس، فوکوس علف کش انتخابی موثر بر نازک برگها هستند که بر روی مرغ (چایر) و علف باغ ( باغ اوتی ) و … می باشد و برای درختان بی خطر هستند و می توانند بدون نگرانی در زیر درختان مصرف شود.

مصرف علف کش توفوردی در باغات بسیار خطرناک می باشد . هرچند که در موارد نادر بر روی درختچه تمشک که در حاشیه باغات می روید موثر می باشد.

3.5/5 - (2 امتیاز)