نکاتی برای طراحی ورودی منزل

شاید طراحی ورودی منزل در مقایسه با فضاهای دیگر چندان مهم به نظر نرسد اما بهتر است بدانید که طراحی ورودی خانه اگر به شکل درست و اصولی انجام شود می‌تواند ویژگی های خانه شما را معرفی کرده و میهمانان شما را تحت تأثیر قرار دهد. این نقطه از خانه ، مکانی است که قبل از بقیه قسمت های منزل به چشم می آید و می‌تواند بخش قابل توجهی از کمبود فضای منزل شما را جبران کند و حتی آنرا به فضایی برای عملکردهای دیگر تبدیل کند.

مثلاً اینکه فضای مناسبی برای قرار دادن جا کفشی ، جا کلیدی ، آینه ها ، گلدان ها و دیگر لوازم جانبی در نظر بگیرید. در این مقاله هفت مرحله مهم در خصوص طراحی ورودی خانه را بررسی می کنیم.

مرحله اول: طراحی اولیه ورودی

در طراحی ورودی خانه ، ابتدا فضایی که در اختیار دارید را اندازه بگیرید و نقشه آن را روی کاغذ بکشید. سپس با توجه به نیازهایتان وسایل مورد نظر را در ذهنتان تجسم کنید و هر یک از این وسایل را روی نقشه ای که تهیه کرده اید بکشید تا ایده آل ترین مکان را برای آن ها پیدا کنید.

مرحله دوم: تبدیل ورودی به فضای چند عملکردی

تا حد ممکن سعی کنید ورودی منزلتان جوری طراحی و اجرا شده باشد که بتوانید از آن فضا بصورت چند عملکردی استفاده کنید. در واقع ورودی منزل نباید فقط به منظور محلی برای قرار دادن کفش و لباس ساکنین باشد. بلکه می توان با توجه به نیاز، آن را به مکانی برای ذخیره سازی و قفسه بندی، نشستن و … تبدیل کرد. در صورتی که در نزدیکی ورودی یک کنج، تورفتگی و یا فضای زیر پله ای یا بصورت کلی فضاهایی که خالی هستند داشته باشید می توان از این فضاها بهترین استفاده را کرده و با طراحی کمد و یا قفسه این فضاهای بلا استفاده را کاربردی تر و زیباتر نمود. حتی در صورتی که ورودی بزرگی داشته باشید می توانید با قرار دادن یک میز و صندلی آنجا را به محلی برای انجام کارهای کوچک و سریع تبدیل کنید. قرارگیری یک میز کنسول و آینه زیبا می تواند به زیبایی و بزرگتر نشان دادن ورودی شما کمک زیادی کند.

مرحله سوم: نورپردازی مناسب ورودی

نورپردازی همواره یکی از عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی می باشد. در واقع علاوه بر زیبایی بصری برای تامین ایمنی هم کاربرد دارد. بدون شک در هنگام ورود به خانه اگر با یک راهرو تاریک مواجه شوید احساس خوبی نخواهید داشت. در مقابل اگر طراحی راهرو خانه طوری باشد که فضا روشن بوده و از نورپردازی دکوراتیو استفاده شده باشد احساس شما نسبت به جایی که به آن وارد شده‌اید متفاوت خواهد بود. از طریق چند روش می توان ورودی یا راهروی خانه را روشن تر کرد که می‌توانید آن‌ها را متناسب با مدل ورودی منزل‌تان به کار ببرید.

·      سیستم روشنایی ال‌ای‌دی یا استفاده از لامپ‌های هالوژن سقفی

·      چراغ‌های دیواری دکوراتیو که ظاهر بسیار زیبا و شیکی دارند

·      سیستم روشنایی غیر مستقیم و استفاده از نور مخفی که اغلب با کناف‌کاری سقف یا دیوار امکان پذیر است

·      نورپردازی و طراحی ورودی خانه با استفاده از آباژور مخصوصا وقتی فرم وردی‌تان طوری است که از کنسول نیز در آن‌جا استفاده می‌کنید

·      استفاده از لامپ‌ها و لوسترهای آویز

توجه داشته باشید چراغ های آویزان، به صورت بصری فضای شما را کوچکتر نشان می دهند. به خصوص استفاده از آن ها برای راهروهای باریک ، فضا را کوچک تر از قبل هم می کند.

مرحله چهارم: خرید وسایل و مبلمان ورودی

باید در نظر داشته باشیم که در طراحی ورودی علاوه بر زیبایی که خود به تنهایی دارای اهمیت می باشد اما نباید کاربردی بودن آن را فراموش کنیم. زیرا این از مهم ترین اصول طراحی ورودی خانه می باشد.

به هر حال ما نیاز داریم تا بعد از ورود به خانه ابتدا فضایی برای آویزان کردن کت، کیف و کفش، سوییچ یا کلید، چتر و … داشته باشیم. اگر مدل خانه طوری است که با کفش وارد ورودی می‌شویم بسیار مهم است که به فضای قرار گرفتن کفش‌ها و صندل‌های روفرشی فکر کنیم.

به طور کلی این المان‌ها برای استفاده در ورودی خانه مناسب هستند:

·      طراحی دیوار ورودی خانه با آویزان کردن تابلو، دیوارکوب و سایر عناصر تزیینی

·      نصب آینه به دیوار و یا قرار دادن آینه قدی یا آینه کنسول در راهرو ورودی (استفاده از آینه در ورودی خانه هم بسیار کاربرد دارد و هم به روشن‌ و دلباز‌تر شدن فضای ورودی کمک می‌کند)

·      طراحی ورودی خانه با قرار دادن گلدان‌

·      طراحی ورودی خانه با قرار دادن آباژور

·      طراحی فضایی برای قرار دادن کت، کیف و…

·      تزئین دیوار ورودی با استفاده از دیوار پوش‌های دکوراتیو مثل آجر نما، سنگ آنتیک، دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی، کاغذ دیواری، نقاشی و…

·      استفاده از شلف‌های دیواری بر روی دیوار راهرو ورودی

·      تزیین و طراحی ورودی خانه با استفاده از کلسیون قاب عکس‌های خانوادگی

·      به کارگیری پارتیشن‌های جذاب برای طراحی ورودی خانه و جداسازی آن از فضای داخلی

البته در صورتی که ورودی منزل شما کوچک یا راهروی تاریک و باریک می باشد استفاده از طرح های شلوغ و تیره باعث می شود که فضای شما کوچکتر نشان داده شود. در این موارد می توانید با نورپردازی و استفاده از آینه های قدی فضا را بزرگتر و روشن تر نشان دهید. همچنین شما می توانید از کمد ها و یا جاکفشی های بلند استفاده کنید که تا سقف کشیده شده اند و با درب ورودی اصلی مطابقت دارند. اگر طراحی مدرن را دوست دارید، می توانید یک لوستر یا آیینه زرق و برق دار هم به فضای خود اضافه کنید.

مرحله پنجم: انتخاب رنگ دیوارها و کفپوش های ورودی

در مورد رنگ هایی که قرار است در طراحی ورودی منزل به کار ببرید تصمیم خود را بگیرید. ترجیح داده می شود که خود را به تعداد اندکی رنگ محدود کنید و سپس با تجسم آن ها در ذهن و تغییراتی که به آن ها می دهید، به همراه وسیله ای که قرار است این رنگی باشد این موارد را آزمایش کنید و با یکدیگر تطبیق دهید.

به خاطر داشته باشید که برای ایجاد یک پایان هماهنگ و زیبا، دیوار ها، کفپوش ها و درب ورودی خانه را هم در نظر بگیرید. برای راحتی بیشتر، می توانید چند عکس از این فضا بگیرید و نحوه پیش نمایش رنگ ها و وسایل را در فضا تجسم کنید. ابعاد فضای ورودی شما تاثیر زیادی در انتخاب رنگ دیوار و یا کاغذ دیواری خواهد گذاشت. بهتر است در فضاهای کوچک و کم نور از رنگ های روشن و کاغذ دیواری هایی با طرح های خلوت و محو استفاده شود تا فضا وسیع تر نمایش داده شود. توجه داشته باشید که رنگ های ورودی باید با رنگ های دکوراسیون داخلی هماهنگی داشته باشد.

در طراحی ورودی خانه پس از انتخاب رنگ دیوار ، نوبت کفپوش ها می رسد. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که تا حدی با دیوار تضاد داشته باشد. به عنوان مثال، از دو رنگ روشن یا دو رنگ تیره استفاده کنید.

همچنین به نوع فرش و قالیچه ای که قرار است روی زمین پهن شود فکر کنید. رنگ و بافت این قالیچه باید با کف همخوانی داشته باشد. اگر می خواهید به فضای خود عمق بدهید، می توانید از تخته های طولانی برای کفپوش استفاده نمایید.

مرحله ششم: توجه به سبک و سلیقه خود

فراموش نکنید کسی که قرار است در این خانه زندگی کند شما هستید. بنابراین طراحی این فضا باید کاملا با سبک و سلیقه شما همخوانی داشته باشد و بعد از مدتی شما را پشیمان نکند. شما می توانید با الگو گرفتن از عکس ها و طرح های آماده و مشاهده موضوعات و دیدگاه های مختلف، چیزی که به دردتان می خورد و برای شما مفید است را انتخاب کنید. همچنین، می توانید به اطراف خود نگاه کنید و از چیزهایی که می بینید الهام بگیرید. در واقع، تمام چیز هایی که در اطراف شما وجود دارند یک منبع الهام هستند. البته علاوه بر سلیقه فردی انتخاب یک سبک واحد و مناسب دارای اهمیت زیادی می باشد. باید توجه داشته باشید که سبک کلی در دکوراسیون داخلی شما با سبک انتخابی برای طراحی ورودیتان هماهنگ باشد. در غیر این صورت و با انتخاب یک سبک اشتباه می توانید علاوه بر نازیبایی در ورودی منزلتان باعث بهم ریختگی و آشفتگی و دید بصری نامناسب هم باشید.

مرحله هفتم: استفاده از گیاهان و بهره گیری از انرژی آنها

بهترین راه برای ارتباط قوی با دنیای طبیعی، آوردن طبیعت به داخل خانه است. افزودن گیاهان مختلف که با نور و دمای ورودی خانه سازگار باشند، احساس تازگی را القا می کند و یک محیط خاکی و طبیعی به وجود می آورند. اگر در طراحی پیش ورودی منزل شما پنجره به کار رفته است و این پنجره به روی یک باغ یا حیاط باز می شود، می توانید از انواع دیگر گیاهان که در محیط بیرون استفاده می شوند نیز استفاده کنید؛ تا با باز شدن پنجره ها، طبیعت به داخل خانه شما آورده شود و از هر زاویه ای، امکان تماشای طبیعت فراهم باشد. البته در انتخاب گیاهان برای ورودی باید به این نکته دقت کنید که اگر ورودی شما بدون نور می باشد از گیاهانی در این فضاها استفاده کنید که نیاز به نور نداشته باشند.

5/5 - (4 امتیاز)