• خانه
  • فناوری
  • تفاوت سرور مجازی و اختصاصی؛ ۴ تفاوت که باید بدانید
تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی؛ ۴ تفاوت که باید بدانید

استفاده از خدمات سرویس هاستینگ پیش از هر چیزی نیازمند دانستن “تفاوت سرور مجازی و اختصاصی” و حتی دیگر انواع سرور است. شما باید بدانید که این سرورها چه تفاوت هایی با هم دارند تا در نهایت بتوانید بهترین سرویس کاربردی و مناسب را خریداری کنید.

استفاده از انواع هاست و میزبانی وب به شما کمک می کند تا با پرداخت هزینه معقول خدمات لازم را برای راه اندازی، مدیریت و حتی استفاده از سایت و پلتفرم داشته باشید. در این مقاله سعی داریم شما را با “تفاوت سرور مجازی و اختصاصی” آشنا کنیم.

سرور چیست و انواع آن کدامند؟

زمانی که بخواهید از وبسایت ها و پلتفرم های مختلف در بستر اینترنت استفاده کنید، در واقع آن چیزی که این شرایط را در اختیار شما قرار می دهد، همان سرور است. سرور این امکان را به شما می دهد به راحتی در فضای اینترنت صفحات مختلف وب سایت های را بگردید. دسترسی به انواع سرور برای تمامی کاربران فراهم است. بسیاری از کاربران می توانند با خرید سرور مجازی تحویل آنی از شرکت های خدمات هاستینگ زمان راه اندازی وبسایت خود را تسریع می کنند. سرور در واقع کامپیوتری است که خدمات مورد نیاز را برای کاربران در فضای اینترنت فراهم می کند. این کامپیوتر با پردازش داده های دیجیتالی امکان انتقال داده ها را از طریق دامنه پروتکل اینترنتی منحصر به هر کاربر را به سرور می دهد.

سرورها انواع مختلفی دارند که وبسایت ها و پلتفرم ها از آن استفاده می کنند. از پرکاربردترین سرورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرور مجازی: از دیگر انواع سرورها که یکی از انواع سرورهای اشتراکی به شمار می آید، سرور مجازی است که با پیکربندی سرور امکان استفاده از سرور را در یک فضای اختصاصی برای کاربران فراهم می کند. به سرورهای مجازی vps نیز گفته می شود. هر میزبانی نرم افزاری جداگانه برای استفاده از این سرور دارند که همزمان چندین کاربر می توانند از آن استفاده کنند، بدون اینکه تداخلی با هم داشته باشد. از مهمترین مزیت های این سرورها می توان به قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد.
  • وب سرور: وب سرور کار درخواست صفحات یا فایل های مبتنی بر HTML را پشتیبانی می کند. این وب سرورها دارای دو سخت افزاری و نرم افزاری است.
  • سرور اپلیکیشن: بسیاری از کسب و کارها برای توسعه کسب و کار خود اقدام به راه اندازی اپلیکیشن هایی می کنند که تحت وب است. زیرساخت های این سرورها امکان توسعه نرم افزار را نیز فراهم می کند و به راحتی علاوه بر پشتیبانی از اپلیکیشن از صفحات وبسایت نیز پشتیبانی می کند.
  • سرور پایگاه داده: کار این سرورها ذخیره، بازیابی و مدیریت داده ها است. شما می توانید با این سرور به راحتی داده ها را بروزرسانی و به صورت امن در دسترس کاربر قرار دهید
  • سرور پروکسی: سرورهای پروکسی شرایط دسترسی را برای بازدیدکنندگان وبسایت ها به دیگر سرورهای موجود در اینترنت فراهم می کند. این سرور امن است و می تواند امکان دسترسی به محتوای آنلاین را برای کاربر فراهم کند. ناشناس ماندن کاربر از مهمترین ویژگی های این سرور می باشد.
  • میل سرور: این سرورها در واقع نرم افزارهایی اب عملکرد مشابه کامپیوتر است که از طریق آن نامه های الکترونیکی یا همان ایمیل ها جابجا می شود و می توان از خدمات ایمیل استفاده کرد.
  • سرور اختصاصی: همانطور که از نام آن مشخص است کاربران می توانند به صورت اختصاصی از این نوع سرور استفاده کنند. کاربرد این سرور برای وبسایت هایی است که بازدیدکننده زیادی دارند از همین رو نیازمند فضای سرور زیادی است. این سرورها محدودیت دیگر سرورها را ندارند و تمامی دستگاه در محل شرکت مربوطه قرار دارد. امنیت بالا و نیز امکان مدیریت آن از مهمترین مزایای این سرورها به شمار می آید. اما باید بدانید که سرورهای اختصاصی گران هستند.
  • فایل سرور: کار این سرورها ذخیره سازی و مدیریت داده های اصلی است که در یک کامپیوتر مخصوص مدیریت و به عنوان مخزن از آن استفاده می شود.
  • DNS سرور: یکی از مهمترین بخش های این سرورها ذخیره سازی نام هاست به همراه آی پی آدرس ها است. مزیت این سرور امکان دسترسی به وبسایت ها یا شبکه هایی است که یک کاربر با آی پی مشخص از آن استفاده می کند.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی

با توضیحات گفته شده درباره هر کدام از این سرورها، اینک می دانید که هر کدام از این سرورها چه کاربردهایی دارند و مناسب چیست؟

در میان سرورهای معرفی شده دو نوع مجازی و اختصاصی دارای بیشترین کاربرد هستند. در ادامه به مهمترین تفاوت های این دو سرور خواهیم پرداخت:

۱- تخصیص منابع

همانطور که در تعریف هر کدام از این سرورها گفته شد، می دانید سرورهای مجازی به نوعی به صورت اشتراکی در میان کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه محدودیتی در استفاده از این سرور نیست اما به هر حال باز هم شما تنها بخشی از آن را در اختیار دارید. این در حالی است که سرور اختصاصی تمام و کمال در اختیار یک کاربر قرار می گیرد و فرقی نمی کند که کاربرد از چه میزان حجم آن استفاده کند و هیچ اشتراکی با دیگران ندارد.

۲- امنیت

دومین فاکتوری که می تواند نشان دهنده تفاوت این دو نوع سرور باشد، میزان امنیت است. سروهای مجازی نیز اگرچه از امنیت بالایی برخوردار هستند اما در نهایت باید بدانید که شرکت خدمات دهنده اختیار امنیت آن را عهده دار است. در حالی که در سرورهای اختصاصی تمام سخت افزار و نرم افزار سرور در اختیار کاربر قرار دارد و امنیت و مدیریت آن نیز بر عهده  کاربر می باشد.

۳- عملکرد سرور اختصاصی و سرور مجازی

عملکرد سرور اختصاصی و سرور مجازی

یکی دیگر از تفاوت های عمده ای که می توان برای سرورهای مجازی برشمرد عملکردی است که دارد. طبیعتا سرورهایی که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرند، از کیفیت و سرعت کمتری در مقایسه با سرورهای اختصاصی برخوردار هستند. اگرچه سرعت سرور مجازی نیز بالا است اما محدودیت منابع و افزایش ترافیک می تواند منجر به اختلال در سرعت وبسایت شود. این در حالی است که سرورهای اختصاصی به صورت انفرادی برای یک وبسایت استفاده می شود از همین رو حتی برای پر مخاطب ترین وبسایت ها نیز اشکالی در زمان استفاده پیش نمی آید.

۴- هزینه

قیمت سرور مجازی به دلیل پایین بودن، یکی از مهمترین مزیت هایی بود که کاربران زیادی را برای خرید ترغیب می کرد. این در حالی است که تنها شرکت ها و سازمان های بزرگی که میزان بازدیدکننده از وبسایت و اپلیکیشن آن ها زیاد است اقدام به خرید سرور اختصاصی می کنند. این سرورها بسیار گران هستند از همین رو برای کسب و کارهای کوچک خرید این سرورها به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

نتیجه گیری

با دانستن تفاوت هایی که برای سرور مجازی و سرور اختصاصی گفته شد اینک می دانید که مناسب ترین سرور برای وبسایت شما چیست.در صورتی که قصد داشته باشید اقدام به خرید سرور مجازی یا اختصاصی کنید، استفاده از خدمات سرویس هاستینگ وب رمز   می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این شرکت با سال های سابقه حرفه ای و تخصصی در زمینه خدمات وب، می تواند رضایت شما را از خدمات خود تضمین کند.

5/5 - (1 امتیاز)