نگاهی به زندگینامه مورگان فریمن

نگاهی به زندگینامه مورگان فریمن

بی تردید یکی از بازیگران مشهور و بزرگ هالیوود مورگان فریمن است. او علاوه بر بازیگری آمار بسیار خوبی در کارگردانی نیز دارد و همچنین از بهترین مجری‌های برنامه‌های مستند شناخته می‌شود.

مورگان فریمن را بدون شک می‌توان یکی از عوامل موفقیت فیلم‌هایی که درونشان نقش داشته دانست. کسی که حضور و درخشش او فیلم‌هایی همچون « رستگاری در شاوشانک »، « تحت تعقیب »، « هفت گناه کبیره » و « دختر میلیون دلاری » را به اوج شهرت رسانده. او علی‌رغم اینکه از بزرگترین بازیگران هالیوودی است، تاکنون موفق به دریافت تنها یک جایزه اُسکار شده و آن‌هم اُسکار بهترین بازیگر مکمل نقش مرد در فیلم دختر میلیون دلاری بوده است. لازم به ذکر است که فریمن تاکنون ۴ بار دیگر نامزد دریافت این جایزه بوده اما در کسب آن ناموفق بوده است.

مورگان فریمن
مورگان فریمن

شروع زندگی مورگان فریمن

مورگان فریمن (Morgan Freeman) در اول ژوئن سال ۱۹۳۷ در ممفیس تنسی متولد شد. او کوچکترین فرزند مورگان پورترفیلد فریمن، آرایشگر و میمه ادنا، معلم مدرسه بود. او سه خواهر و برادر دیگر نیز دارد و اصالتا نیجریه ای تبار است. فریمن در خانواده‌ای کم درآمد بزرگ شد. پس از تولد او، پدر و مادرش مانند بسیاری از آمریکایی‌های آفریقایی تبار تحت فشار‌های نژاد پرستانه مجبور شدند، برای پیدا کردن کار به شیکاگو نقل مکان کنند. در این زمان، فریمن با مادربزرگ مادری خود در چارلستون، می‌سی سی پی زندگی می کرد.
مادربزرگ فریمن در سن شش سالگی درگذشت و او برای زندگی با مادرش به شمال نقل مکان کرد. مادرش به دلیل اعتیاد همسرش به الکل از او جدا شده بود. آن‌ها بعداً به تنسی نقل مکان کردند و سرانجام به می‌سی سی پی بازگشتند.

در دوران کودکی، فریمن بخشی از پول تو جیبی اش را صرف دیدن فیلم‌ در سینما می‌کرد. اما ورود او به حرفه بازیگری کاملا اتفاقی بود. در دوره دبیرستان و برای مجازات او به دلیل کشیدن صندلی از زیر پای یکی از دانش آموزان دختر، به فریمن دستور داده شد تا در مسابقات نمایشی مدرسه شرکت کند اما در کمال تعجب، حضور او روی صحنه، تحسین همگان را برانگیخت.
اگرچه فریمن عاشق بازیگری بود، اما خلبانی و پرواز در آسمان، آرزوی دیرینه او بود. به همین دلیل، پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال ۱۹۵۵، مورگان بورس تحصیلی رشته نمایش در دانشگاه ایالتی جکسون را رد کرد و به نیروی هوایی ایالات متحده پیوست. با این حال، حضور در ارتش بسیار متفاوت از انتظارات او بود. فریمن به جای تحصیل خلبانی و پرواز در آسمان، به عنوان تکنسین  رادار در زمین مشغول به کار شد. در این دوران بود که فهمید نمی‌خواهد در ارتش خدمت و به دیگران شلیک کند.

شروع فعالیت حرفه ای

مورگان فریمن به نیویورک مهاجرت کرد و همان جا توانست در سال ۱۹۶۷ نخستین نقش خود را در تئاتر «برادوی» با دستمزد هفته ای ۷۰ دلار تجربه کند. در این مدت توانست چند نقش دیگر را در تئاتر به دست آورد. او با توانایی های خود توانست توجه کارگردان های سریال های تلویزیونی را به خود جلب کند.

مورگان پیش از مطرح شدن در هالیوود، توانست با بازی در نقش های گوناگون در برنامه تلویزیونی شرکت برقی که توسط شبکه پی بی اس ساخته شده بود، در بین کودکان به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کند.

فریمن در فیلم ها و سریال ها نقش های کوتاهی را پذیرفت و پس از مدتی پا به دنیای سینما گذاشت و بازی در چند نقش کوتاه را بر عهده گرفت.

رویای مورگان فریمن که به وقعیت تبدیل شد

مورگان فریمن در دهه ی ۸۰ در چندین نقش متعدد، در فیلم های موفق حضور پیدا کرد و توانست جایگاه ویژه ای به عنوان یک بازیگر حرفه ای به دست آورد.

آغاز دهه ی ۹۰ با اوج پیشرفت فریمن همراه بود. تلاش مورگان فریمن برای تبدیل شدن به یک سوپر استار در دنیای سینما آغاز شد. وی توانست با ایفای نقش در فیلم هایی همچون «شیک و پیک»، «آتش خود پرستی»، «رابین هود» و «شاهزاده دزدان» به این هدف بزرگ خود نزدیک شود.

شاید نقطه عطف و شروع درخشش وی در بازیگری را بتوان به بازی در فیلم «رانندگی برای خانم دیزی» دانست. وی به خاطر بازی در این فیلم که نقش راننده یک خانم مسن را بر عهده داشت، توانست نگاه منتقدان را نیز به سمت خود معطوف نماید و موفق شد برنده جایزه اسکار شود.

مورگان فریمن به دلیل بازی در نقش یک پلیس فاسد در فیلم سینمایی «جانی خوش تیپ»، مسیر تازه ای را در دنیای بازیگری شروع کرد. پس از بازی در این فیلم و رسیدن به شهرت بیشتر، وی بیشتر تمایل داشت تا در حرفه اصلی خود یعنی ایفای نقش در نمایش ها حضور داشته باشد، بنابراین کمتر در فیلم های هالیوودی ایفای نقش کرد. سرانجام وی در سال ۱۹۹۲ میلادی با ایفای نقش در فیلم نابخشوده به کارگردانی کلینت ایستوود به دنیای سینما بازگشت.

فعالیت هنری مورگان فریمن
فعالیت هنری مورگان فریمن

فریمن در سال های اخیر کارنامه ی مورگان بسیار پربارتر شده است. وی توانست با بازی در فیلم «دختر میلیون دلاری» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شود. همچنین نقش آفرینی در فیلم «شوالیه تاریکی» که دومین فیلم پرفروش دنیای سینما بود، او را به عنوان یک بازیگر شاخص در دنیای سینما تبدیل کرد.

زندگی شخصی مورگان فریمن

مورگان فریمن در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۰۸ میلادی در یک تصادف نزدیک رولویل دچار سانحه شد. اتومبیلی که مورگان درون آن بود، یک نیسان ماکسیما مدل ۱۹۹۷ بود، که هنگام سانحه رانندگی از بزرگراه خارج شد و چندین بار دور خود چرخید. مورگان فریمن و دیگر سرنشین خودرو که یک خانم بود، به وسیله ابزار نجات هیدرولیک، از این سانحه جان سالم به دربردند.

چند نکته جالب در مورد مورگان فریمن

مورگان فریمن اکثرا در نقش های مکمل نقش آفرینی می کند.
صدای مناسب مورگان فریمن سبب شد تا وی در چند برنامه وظیفه گویندگی هم داشته باشد. مورگان فریمن در برنامه هایی چون جنگ داخلی آمریکایی، مؤسسه فیلم سازی آمریکایی، کاخ سفید و بسیاری دیگر از برنامه ها که در بردارنده صنعت فیلم سازی آمریکا بود، گویندگی نموده است .

احتمالا برایتان جالب باشد بدانید که مورگان فریمن در سال ۱۳۹۵ در سوگواری عاشورای حسینی در حسینیه الخویی که مربوط به شیعیان نجفی در لندن می باشد ، برای تولید یک مستند حضور پیدا کرد.

داستان خدا با مورگان فریمن، یک مجموعه تلویزیونی مستند تلویزیونی است که برای اولین بار در کانال نشنال جئوگرافی در آوریل ۲۰۱۶ منتشر شد. مورگان فریمن در این سریال مستند تمام کوشش خود را می کند تا به مردم نشان دهد که اکثر مذاهب، زندگی بعد از مرگ را چطور تصور می کنند.

جوایز مورگان فریمن

مورگان فریمن علی رغم این که از بزرگ ترین بازیگران هالیوودی به شمار میرود ، تا به حال صرفا موفق به کسب تنها یک جایزه اسکار نقش مکمل مرد شده است.

۲۰۰۵ – برنده اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم دختر میلیون دلاری

۱۹۹۵- نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رستگاری از شاوشنگ

۱۹۹۰- نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی

۱۹۸۸- نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مهارت شهرنشینی

۲۰۰۹- نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شکست ناپذیر

۱۹۹۰- برنده گلدن گلوب بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی

۱۹۹۰- برنده خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین بهترین گروه بازیگری برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی همراه با جسیکا تندی

کلام پایانی

زندگی هنرمندان و سلبریتی ها، در نگاه اول بی نقص و باشکوه به نظر می‌رسد. اما با عمیق شدن در لایه‌های پنهان زندگی آن‌ها در می‌یابید که در ورای پرده‌ی نقره ای، زندگی‌ای سرشار از شکست، نا امیدی و رسوایی را پنهان می‌کنند و گاهی هم از کارهای خیرخواهانه آنها پرده بر می دارد که انتظار این رفتار را شاید از برخی از آنها نداشته باشید که همه این موارد ثابت می کند همه هنرمندان و سلبریتی ها افرادی با اعمال عادی هستند که از بدنه جامعه بوده و فقط به واسطه حرفه ای که دارند بیشتر دیده شده اند.

5/5 - (2 امتیاز)