سفر به خلخال

سفر به خلخال

اگر مشغول آماده کردن ماشین برای مسافرت هستید یک پیشنهاد جذاب برایتان داریم. سفر به استانی سر سبز با آب و هوای فوق العاده و غذاهای متنوع.

این استان، شهرهای توریستی فراوانی دارد که یکی از این شهرها خلخال از توابع استان سر سبز اردبیل است.

برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

شهر خلخال

این شهر زیبا در قسمت جنوبیِ استان اردبیل واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی‌ خلخال به‌گونه‌ای‌ست که از جنوب به طارم در استان زنجان متصل می‌شود. نام قدیم این شهر زیبا در گذشته هیرو یا هروآباد بوده اما پس از انقلاب نام‌اش را تغییر داده و آن را «خلخال» گذاشته‌اند. خلخال از شهرهای قدیمی ایران است. قدمت زندگی در آن را حتی به حدود ۱۲ هزار سال پیش نسبت می‌دهند.

شهر خلخال
شهر خلخال

گفته می‌شود منطقه خلخال در گذشته در هر نقطه‌اش آب‌وهوایی مختلف داشته و چنان اوضاعش از این لحاظ شدید بوده که گاهی آن را «خال خال» صدا می‌کرده‌اند، اما رفته‌رفته این نام به خلخال تغییر پیدا کرده‌است. هرچند که درحال‌حاضر عمدتاً به عنوان یک شهر سرد شناخته می‌شود.

خلخال تابستان‌های خنکی دارد پس گزینه خوبی در فهرست بهترین شهرها برای مسافرت در زمستان نیست و یکی از دلایلی که گردشگران ایرانی روی خوشی به خلخال نشان می‌دهند، همین است.

در روزهایی که اکثر شهرهای ایران هوایی گرم و طاقت‌فرسا دارند، می‌توان در شهر خلخال آب‌وهوایی باصفا را تجربه کرد و از گشت‌وگذار در طبیعت زیبای این شهر لذت برد.

جاده اسالم به خلخال

سفر خود را از اینجا آغاز کنید، از رؤیایی‌ترین جاده ایران که جز ۱۰ جاده زیبای جهان نیز شناخته می‌شود، اینجا یک مسیر ۷۰ کیلومتری پیش روی شماست که شما را از زمین جدا کرده و به بهشت می‌برد.

این جاده استان گیلان را به اردبیل متصل می‌کند و بهتر است به سمت تالش سفر کنید، قبل از رسیدن به آن وارد شهر اسالم شوید و به سمت خلخال حرکت کنید.

آبشار نوده

روستای نوده از توابع خلخال است. این روستای زیبا در دامنه کوه آق داغ قرار گرفته است. آق داغ در زبان ترکی به معنی کوه سفید است. دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی این روستا آبشاری مرتفع با همین نام است که از بین صخره‌هایی بلند سرازیر می‌شود.

آبشار نوده با ارتفاع ۳۰ متر منظره‌ای تماشایی را در برابر دیدگان گردشگران به نمایش درمی‌آورد. گیاهان دارویی بسیاری مانند کاکوتی، نعنا، پونه و گلپر در اطراف منطقه نوده وجود دارد.

دریاچه نئور

دریاچه ای که در مرز میان اردبیل و خلخال واقع شده است؛ این منطقه از دو دریاچه به وجود آمده و در فصل بهار با پیوستن هردو دریاچه به هم، مکانی بسیار عالی را برای گردشگران به وجود می آورد.

غار یخگان

شما هم مانند ما در مجله اینترنتی خرید ناب مطلع هستید که ایران کشور غارهای شگفت انگیز است که یکی از این غارها، غار یخگان است.

غار یخگان در ۷۷کیلومتری شهر خلخال و در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی یا به قول محلی‌ها بوزخانه داغی واقع شده ‌است. آن چیزی که این غار را به‌عنوان یک جاذبه گردشگری معروف کرده، وجود خاصیت یخچالی در بخشی از غار است به‌ طوری که شرایطی معکوس با طبیعت را ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید در مواقعی که هوای بیرون از غار گرم است، درون غار انجماد صورت می‌گیرد و با سرد شدن هوای خارج، درون آن نه‌تنها یخ تشکیل نمی‌شود، بلکه یخ‌های موجود نیز به تدریج ذوب می‌شوند و هوای گرم‌تر از محیط اطراف در آن ایجاد می‌شود.

غار یخگان دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند. حوضچه آبی نیز، به عمق ۲۰ سانتی‌متر، در کف این غار تشکیل شده است.

این آب‌ها در اثر برخورد بخارِ آب با دیواره سرد تشکیل و جمع شده‌اند. علاوه بر این ویژگی‌ها، در هیچ جای غار، کمبود اکسیژن دیده نمی‌شود. دلیل این امر وجود دودکشی است که به بیرون غار راه دارد و هوای داخل غار را تهویه می‌کند.

منطقه گردشگری فینارود

منطقه گردشگری فینارود جاییست که کوهستان و جنگل به هم می‌رسند. این منطقه در فصل‌های گرم سال میزبان گردشگران و تورهای مسافرتی است. منطقه گردشگری فینارود در بالادست روستای خوجین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جنوب خلخال به سمت این روستا حرکت کنید.

منطقه گردشگری فینارود
منطقه گردشگری فینارود

با سرد شدن هوا مه غلیظی این مکان را فرامی‌گیرد و جلوه‌ای دیدنی را پدید می‌آورد که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند که بی شباهت به کوهدشت زیبا نیست.. اگر از زندگی در شهرهای آلوده و شلوغ خسته شده‌اید، منطقه گردشگری فینارود می‌تواند محل مناسبی برای تفریح شما باشد تا از آرامش و آب و هوای خوش منطقه لذت ببرید.

پل معلق پیرتقی

پل‌های معلق طرفداران خاص خود را دارند. در کل جهان، از کانادا گرفته تا استرالیا، پل‌های معلق عمدتاً از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. خوشبختانه در خلخال هم پل معلقی وجود دارد که با نام پیرتقی شناخته می‌شود.

این پل معلق، هم ارتفاع زیادی نسبت به سطح زمین دارد و هم طولانی است (۷۰ متر ارتفاع و ۶۰ متر طول)، بنابراین راه‌رفتن روی آن برای علاقه‌مندان به پل‌های معلق بسیار لذت‌بخش است.

این پل معلق در نزدیکی روستایی‌ست که با همین نام یعنی پیرتقی شناخته می‌شود. این روستا حدود ۵۰ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد، اما اگر علاقه‌مند به هیجان باشید، این فاصله را طی می‌کنید و به این پل زیبا می‌رسید.

حمام نصر خلخال

این حمام تاریخی شهر خلخال که ساخت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد مانند دیگر حمام‌های تاریخی ایرانی دارای یک محوطه خدمات، خزینه، سربینه است که با چند در ورودی و خروجی به هم متصل می‌شوند. امروزه از این حمام قدیمی به عنوان موزه شهر خلخال استفاده می‌شود و برای ورود به آن برای بازدید کنندگان آزاد است.

تفرجگاه اندبیل خلخال

تفرجگاه اندبیل خلخال معروف به گردشگاه بیلدیر بولاغی در هفت کیلومتری شهر خلخال و ۵ کیلومتری روستای اندبیل واقع شده است و و یکی از مناطق گردشگری شهرستان خلخال محسوب می شود.

تفرجگاه اندبیل از نظر اقلیم به علت موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان یکی از دالان‌های هوایی منطقه خلخال محسوب می‌شود که به طوری که در اولین جریان توده هوایی خزر به صورت وجود مه در این تفرجگاه مشاهده می‌شود و از شهر خلخال نیز قابل رویت است که مردم متوجه جریان مه و سردی هوا می‌شوند.

اندبیل خلخال
اندبیل خلخال

آبگرم معدنی خلخال سویی

چشمه آبگرم معدنی خلخال سویی یکی از مشهور‌ترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خلخال است که در ۵‌کیلومتری شهر گیوی قرار گرفته. این چشمه با نام محلی ایستی سو، در میان اهالی این منطقه شناخته می‌شود.

آبگرم معدنی خلخال خواصِ درمانی ویژه‌ای مثل بهبود درد مفاصل و گرفتگی عضلات بدن و درد کمر دارد.

سوغات خلخال

محصولات باغ‌های این شهر از جمله سیب، گلابی، آلبالو، گردو، زرد‌آلو، هلو، انواع آلو، انگور، توت، خیار، کمبزه (خیرچا)، شاتوت، ریواس (اوشقون) و گیلاس و همچنین عسل طبیعی خلخال، سرشیر، کره، پنیر، ماست محلی، انواع خشکبار، انواع شیرینی‌ها و نان‌های روغنی از جمله نزیک، چای چورگی و تل‌تل، گزینه‌هایی هستند که به‌عنوان بهترین سوغاتی‌های این شهر معرفی می‌شوند.

جاجیم خلخال نیز از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر است که شهرت جهانی دارد. گلیم، شال، قالیچه و جوراب‌های پشمی دستباف نیز از دیگر صنایع دستی این شهر هستد. این صنایع دستی که به دست هنرمندان این نقطه از ایران ساخته می‌شوند بهترین گزینه برای تهیه سوغاتی از این شهر هستند.

کلام آخر

اگر از مجله اینترنتی خرید ناب بپرسید کدام شهرها از شکوه و جذابیت خاصی برخوردار هستند، بی‌شک خلخال یکی از گزینه‌های ما خواهد بود. تردید نکنید که بازدید از جاهای دیدنی خلخال و جاذبه‌های تاریخی و  گردشگری آن، بهترین لحظات زندگی شما خواهد بود و ناب‌ترین خاطرات را برای شما ثبت خواهند کرد.

رسالت ما در این نوشته، معرفی اجمالی این جاذبه‌ها بود که امیدوار هستیم توانسته باشیم گوشه ای از جذابیت های این شهر زیبا را به شما نشان بدهیم.

5/5 - (1 امتیاز)