راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

عکاسی در کنار طراحی و نقاشی جزو هنرهای ترسیمی و از هنرهای هفتگانه است. این هنر که مانند سینما با ظهور تکنولوژی‌های نو پدید آمده، افراد زیادی را به خود جلب می‌کند و از مبتدی تا حرفه‌ای، همه دوست دارند یک دوربین عکاسی خوب در اختیار داشته باشند. اینکه بتوانید در همه حال و در هر لحظه سوژه‌های جالب را شکار کرده و عکس‌هایی جذاب و ماندگار ثبت کنید، بسیار لذت‌بخش است و مطمئناً برای رسیدن به این هدف، داشتن یک ابزار مناسب از هر چیز دیگری واجب ‌تر است.

نکات مهم برای انتخاب دوربین عکاسی

ممکن است هنگام جستجوی دوربین عکاسی، گزینه‌های بسیار فریبنده‌ای مشاهده کنید که سرشار از قابلیت‌های گوناگون هستند. این دوربین‌ها بدون شک قیمت بالایی نیز خواهند داشت. اما آیا خرید آنها منطقی است؟ اینکه بخواهید هزینه بالایی بابت آن‌ها پرداخت کنید به خودتان بستگی دارد؛ اما این را به‌خاطر داشته باشید که ویژگی‌های بسیاری از دوربین‌ها ممکن است به کارتان نیاید! نه تنها به کار شما نمی‌آید؛ بلکه بسیاری از افراد هیچ‌گاه استفاده‌ای از آن نخواهند داشت. برای مثال، فلاش داخلی دوربین‌ها کاربردی در عکاسی ندارد؛ زیرا نتیجه نهایی را تا اندازه‌ای خراب می‌کند. تنها در زمان‌های خاص (شاید سالی یک‌بار) نیاز داشته باشید از آن استفاده کنید. بنابراین دلیلی ندارد برای این گزینه هزینه مازادی پرداخت کنید. در ادامه نکاتی بیان می‌شود که می‌تواند شما را در جستجوی بهتر و البته خرید منطقی‌تر یاری کند.

راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش از خرید دوربین عکاسی باید انجام دهید، شناخت نیاز خود، آشنایی با کاربرد و دسته‌بندی محصولات موجود در بازار است. این امر کمک می‌کند که بهترین انتخاب را داشته باشید.

به طورکلی انواع دوربین‌ عکاسی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند که در زیر هر یک را به صورت اجمالی معرفی کرده‌ایم.

راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای
راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای

کامپکت خانگی

این نوع دوربین‌های خانگی قابلیت تعویض لنز ندارند و کیفیتی مشابه با دوربین گوشی‌های هوشمند دارند.

کامپکت پیشرفته

این دوربین‌ها نیز استفاده خانگی دارند و کیفیت آن‌ها به مراتب بیشتر از گوشی‌های همراه است. در این نوع محصولات نیز امکان تعویض لنز وجود ندارد.

سوپرزوم کامپکت

دوربین‌های سوپرزوم کامپکت برای سفر مناسب هستند. کیفیت تصاویر ثبت شده در آن‌ها مشابه دوربین‌های رده پایین است. عدم قابلیت تعویض لنز نیز در این محصولات وجود دارد.

سوپرزوم شبه SLR

این نوع دوربین‌ها نیز برای مصارف خانگی و سفر مناسب هستند. همچنین از این محصولات برای یادگیری عملکرد کنترلی دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای استفاده می‌شود.

دوربین حرفه‌ای DSLR

این دوربین‌ها برای کاربران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای مناسب هستند. DSLR بهترین کیفیت را در بین دوربین‌های عکاسی ارائه می‌دهد و قابلیت تعویض لنز دارد.

دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه

این دوربین‌ها نیز برای کاربران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای کاربرد دارد. بسته به نوع حسگر کیفیت تصویری مشابه با DSLR ثبت می‌کنند.

مدیوم و لارج فرمت

این محصولات برای عکاسی تجاری و حرفه‌ای استفاده می‌شوند و کیفیتی عالی را ارائه می‌دهند.

دوربین عکاسی و مگاپیکسل آن

اگر بخواهیم مگاپیکسل در دوربین عکاسی را معرفی کنیم، در واقع باید بگوییم که مگاپیکسل تعداد پیکسل‌هایی است که تصویر ثبت شده را می‌سازند. یعنی هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد، عکس‌هایی که چاپ می‌کنید، می‌توانند کیفیت بالاتری داشته باشد و در ابعاد بزرگتری هم چاپ یا منتشر شود.

حواستان باشد که دوربین‌های موبایل با دوربین‌های حرفه‌ای تفاوت زیادی دارند و نباید مثل دوربین‌های موبایل انتظار عدد مگاپیکسل بالایی داشته باشید.

مثلا یک دوربین با سنسور ۲۴ مگاپیکسل به مراتب عکس با کیفیت‌تری نسبت به موبایلی با سنسور ۶۴ مگاپیکسلی به شما می‌دهد.

فراموش نکنید مگاپیکسل مهم است اما همه چیز نیست.

دیافراگم

در اصطلاح پایه، دیافراگم اندازه دهانه یک لنز است. در دوربین‌های پیشرفته، مانند دوربین‌های SLR دیجیتال، دوربین‌های سیستم کامپکت بدون آینه، دوربین‌های بریج و حتی بسیاری از مدل‌های نقطه‌ای، عکاس می‌تواند به‌طور دستی دیافراگم را برای کنترل میزان نوری که به سنسور تصویربرداری می‌رسد، تنظیم کند. به دنبال لنزهایی با حداکثر دیافراگم بزرگتر باشید که به طور معکوس با عدد کمتری مانند f/2.8 یا f/1.8 بیان می‌شوند. آنها اجازه می‌دهند نور بیشتری به سنسور برخورد کند، بنابراین می‌توانید در شرایط تاریک تصاویر روشن‌تر و واضح تری بگیرید. همچنین می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که پس‌زمینه را محو کنند و توجه را به موضوع عکس جلب کنند.

ارگونومی دوربین

اگر قرار است فعالیت حرفه‌ای با دوربین عکاسی داشته باشید. باید به ارگونومی دوربین هنگام خرید دقت کنید.

وزن دوربین یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید برای طولانی مدت به مچ دست شما فشار نیاورد و سنگینی آن مانعی نشود برای این که با دنیای عکاسی خداحافظی کنید. شاید انتخاب یک دوربین سبک‌تر با قابلیت حمل و البته شاید با کیفیت‌ کمتر برای ابتدای مسیر بهتر از یک دوربین با وزن زیاد باشد.

برای خرید دوربین شرایط آب و هوایی که قرار است در آن عکاسی کنید در نظر بگیرید اگر قرار است همیشه در آب و هوای شرجی و بارانی باشید، شاید باید دوربینی با بدنه محکم و آلیاژی انتخاب کنید.

برای شروع عکاسی و خرید دوربین از ابعاد دوربین غافل نشوید. این‌که دوربینی خوش دست باشد و در دست‌های شما جا شود مزیت بزرگی است. چون بهتر می‌توانید بر عکاسی تسلط داشته باشید.

فوکوس دوربین‌ عکاسی

برای تمرکز روی یک سوژه به فوکوس نیاز دارید که به هنگام نیاز به فوکوس با فشار دادن دکمه شاتر دوربین بتواند سوژه مورد نظر را شناسایی کند و دقت و عملکرد سریعی نسبت به آن داشته باشد.

فوکوس دوربین بین دو حالت خودکار هوشمند و دستی تنظیم می‌شود. در حالت هوشمند که خودش سوژه را تشخیص می‌دهد امکان دارد آن نقطه‌ای که مد نظرتان است از فوکوس خارج شود که می‌تواندی از حالت دستی استفاده کنید.

دوربین‌های کامپکت و ورزشی معمولا فقط حالت فوکوس خودکار را دارند.

لنز دوربین عکاسی

دوربین‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض و دوربین‌هایی که لنز آن‌ها به بدنه چسبیده و قابل تعویض نیست. برای این که ببینید کدام یک از این دو نوع مناسب شماست باید دقیقا مشخص کنید که این دوربین را برای چه استفاده‌ای تهیه می‌کنید؟ اگر هدف شما ثبت تصاویر با کیفیت از سفرها، مناظر طبیعی و سوژهای مختلف است و عکاسی را به صورت تخصصی دنبال نمی‌کنید لزومی ندارد دوربین شما لنز قابل تعویض داشته باشد.

اگر لنز دوربین شما دامنه گسترده‌ای از فاصله‌های کانونی را پوشش دهد و بزرگنمایی اپتیکال مناسبی داشته باشد می‌تواند طیف گسترده‌ای از نیازهای شما را برآورده کند. اما اگر عکاسی را به شکل تخصصی دنبال می‌کنید، اگر قصد دارید در ادامه با افزایش تخصص عکاسی خود بتوانید قابلیت‌های دوربین خود را ارتقا دهید و اگر به طور کلی قصد دارید برای عکاسی و ابزار خود هزینه کنید، دوربین‌های با لنز قابل تعویض مناسب شماست.

لنز دوربین عکاسی
لنز دوربین عکاسی

لنز سوپرزوم

مهم‌ترین تفاوتی که یک دوربین عکاسی با دوربین گوشی هوشمند دارد، قابلیت بزرگنمایی اپتیکال دوربین‌های عکاسی است. البته لنزهایی با فاصله کانونی ثابت برای دوربین‌های عکاسی نیز طراحی شده است اما معمولا این لنزها به عنوان لنز کیت دوربین‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند. لنزها به صورت کلی (به غیر از لنزهای ثابت) با دو عدد مشخص می‌شوند که کمترین و بیشترین فاصله کانونی آن لنز را مشخص می‌کنند. با تقسیم بیشترین فاصله کانونی به کمترین میزان آن، مقدار بزرگ‌نمایی اپتیکال آن لنز مشخص می‌شود. برای مثال یک لنز ۱۸ – ۲۷۰ میلی‌متری به شما امکان زوم ۱۵ برابر می‌هد.

برای انتخاب فاصله کانونی مناسب برای هدف عکاسی خود می‌توانید از این راهنمایی استفاده کنید:

اگر به هر دلیلی قصد عکاسی از صحنه‌های گسترده را دارید، باید از لنزهای سوپر واید (کمتر از ۲۴ میلی‌متر) استفاده کنید. لنز سوپر واید لبه‌های تصویر را کج می‌کند و برای صحنه‌های بسیار بزرگی مناسب است که در آن اعوجاج لنز چندان به چشم نمی‌آید. چنین لنزی برای عکاسی گسترده از آسمان شب و مناظر طبیعی مناسب خواهد بود.

لنزهای واید یا زاویه باز (حدود ۲۴ تا ۳۵ میلی‌متر) هم صحنه‌های نسبتا گسترده را پوشش می‌دهند اما دیگر به اندازه لنزهای سوپرواید در لبه‌ها اعوجاج ایجاد نمی‌کنند. این لنزها برای عکس‌های گروهی، منظره و عکاسی خیابانی مناسب‌اند.

لنزهای نرمال (حدود ۳۵ تا ۸۵ میلی‌متر) برای عکاسی پرتره مناسب هستند.

لنزهای تله‌فوتو یا لنز زوم (حدود ۸۵ تا ۲۵۰ میلی‌متر) بزگ‌نمایی نسبتا زیادی دارند و برای عکاسی ورزشی مناسب هستند.

لنزهای سوپرتله‌فوتو (بیش از ۲۵۰ میلی‌متر) هم لنزهایی با بیشترین میزان بزرگنمایی هستند که در عکاسی ورزشی و حیات وحش کاربرد دارند.

سرعت شاتر دوربین عکاسی

از دیگر نکاتی که در راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای باید به آن توجه کنید، سرعت شاتر است. سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر برای رساندن نور به سنسور باز می‌ماند. هرچقدر سرعت بالاتر باشد، یک سوژه در حال حرکت را می‌توان با وضوح بالاتری ثبت کرد. سرعت شاتر معمولا در هزارم ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند.

سرعت شاتر دوربین عکاسی
سرعت شاتر دوربین عکاسی

دوربین‌هایی که سرعت شاتر بالای داشته باشند برای عکاسی از صحنه‌های در حال حرکت و سریع مثل مسابقات ورزشی مناسب هستند. برای مسابقات ورزشی معمولا یک دوربین با سرعت شاتر ۱/۵۰۰ مناسب است. بسیاری از دوربین‌های DSLR و بدون آیینه قادر به عکاسی با سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ یا یک هشت هزارم ثانیه هستند که برای عکاسی از مسابقات اتومبیل‌رانی مناسب است. برخی دوربین‌های بریج و بدون آیینه حتی دارای شاترهای الکترونیکی هستند که سرعت آن‌ها از این هم بالاتر است.

نکات ضروری دیگر در خرید دوربین عکاسی

عمر باتری طولانی: دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های عکاسی نقطه‌ای معمولاً عمر باتری بسیار کمتری نسبت به دوربین‌های DSLR دارند.

حالت‌های عکاسی دستی: اگر علاقه مند به یادگیری در مورد عکاسی هستید، دوربینی با حالت عکاسی دستی ضروری است.

نرخ فریم بالا: توانایی گرفتن چندین عکس متوالی می‌تواند برای ثبت حرکت سریع مفید باشد.

صفحه نمایش ال سی دی چرخان یا کج: این مورد برای سلفی گرفتن مفید است.

دو شکاف کارت حافظه: کارت حافظه برای پشتیبان گیری فوری است، اما فقط در صورتی که حرفه ای باشید واقعاً به درد می‌خورد.

ورودی و خروجی میکروفون: اگر در مورد ضبط ویدیو جدی هستید، پورت میکروفون لازم است.

شبیه سازی فیلم: این مورد منحصر به فرد دوربین‌های فوجی فیلم است، اما برندهای دیگر جلوه‌ها و فیلترهای خلاقانه نیز ارائه می‌دهند.

صفحه لمسی: استفاده از حرکات تلفن هوشمند روی دوربین می‌تواند سرگرم کننده باشد.

سیستم فوکوس خودکار ردیابی چشم یا صورت: فناوری فوکوس خودکار پیشرفته که به دوربین‌های بدون آینه محدود می‌شود، می‌تواند به درد بخور باشد.

منظره یاب الکترونیکی: یک “EVF” می‌تواند اطلاعات بیشتری نسبت به “OVF” نمایش دهد و یک نمای WYSIWYG ارائه دهد.

تثبیت تصویر: برای فیلمبرداری روان تر و عکسبرداری دستی ضروری است.

ضد آب و ضد گرد و غبار: اگر زیاد سفر می‌کنید یا در هر شرایط آب و هوایی عکاسی می‌کنید، مفید است.

فرمت تصویر RAW: فایل‌های RAW انعطاف پذیری بیشتری را هنگام ویرایش ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای تجهیزاتی گران‌قیمت هستند. از این رو پیش از خرید این لوازم باید تحقیقات زیادی را با دقت و حوصله انجام دهید. در این خصوص نکات مهمی وجود دارد که در هنگام خرید دوربین باید به آن توجه کنید. با توجه به اهمیت این مسئله ما در مجله اینترنتی خرید ناب برخی از نکات قابل توجه را در قالب راهنمای خرید دوربین عکاسی برای آشنایی شما شرح داده‌ایم.

امیدوارم عکس های زیبایی که می گیرید را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)