راه های از بین بردن شوره سر

راه های از بین بردن شوره سر

حتما برای شما هم پیش آمده که از شوره سر خود کلافه شوید و هر راهی می روید نمی توانید از شر آن خلاص شوید. باید بگوییم شوره هم مانند انگل دمودکس عامل ریزش موی سر است و می تواند بسیار خطرناک باشد.

مجله اینترنتی خرید ناب برای اینکه بتواند راهی را جلوی پا شما بگذارد، برآن شده تا نکاتی مهم و کاربردی را در اختیارتان بگذارد تا هم این دغدغه ذهنی شما کم شود و هم از نظر زیبایی و بهداشت با مشکل مواجه نشوید.

علل ایجاد شوره سر

در پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن لایه قدیمی، لایه‌های جدید جایگزین می‌شود و از سطح پوست به صورت سلول‌های مرده به بیرون ریخته می‌شوند.

هنگامی که تعداد سلول‌های مرده افزایش یابند و همراه با چربی و ترشحات دیگر پوست باشند، شوره سر را تشکیل می‌دهند. شوره سر ممکن است بر اثر خشکی پوست سر به وجود آید، اما گاهی علت آن اگزما، پسوریازیس یا عفونت قارچی است.

علل ایجاد شوره سر
علل ایجاد شوره سر

مصرف بی‌رویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو مانند شامپو نزدن مرتب، استفاده از شامپوی نامناسب، عدم شست‌وشوی کافی سر بعد از شامپو زدن و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر است.

آسیب‌هایی که به پوست سر وارد می‌شوند، همچون سشوار زدن، فر بیش از حد، بابلیس، رنگ کردن و مش زدن از دیگر عوامل ایجاد شوره سر است. کم شدن آب بدن و شانه زدن کم موهای سر نیز باعث بروز شوره می‌شوند.

درمان‌های دارویی شوره‌ سر شامل شامپوهای مختلفی است، برخی از این شامپوها حاوی پریتیون روی (zinc pyrithione) هستند که قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد؛ برخی دارای کتوکونازول (ketoconazole) هستند، که قارچ‌ها را از بین می‌برد؛ بعضی از آن‌ها شامل قیر و سولفید سلنیوم هستند (selenium sulfide) که مانع از خشکی پوست روی جمجمه می‌شوند و برخی نیز دارای اسید سالیسیلک هستند که برطرف‌کننده‌ پوسته‌ سر است.

اما در این نوشته می‌خواهیم با روش‌های طبیعی درمان شوره سر آشنا شویم.

استفاده از آلوئه ورا برای شوره سر

کسی نیست که از خواص آلوئه ورا برای پوست با خبر نباشد. علاوه بر آن آلوئه ورا خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد که با شوره سر و عفونت های قارچی سر مبارزه می کند. علاوه بر این حاوی گیلکوپروتئین هایی است که باعث کاهش التهاب و تسکین خارش سر می شوند. پس می توانید برای درمان فوری شوره و خارش سر از این گیاه استفاده کنید و شاهد تاثیرات فوق العاده آن باشید.

نحوه استفاده از آلوئه ورا

یک عدد برگ آلوئه ورا را با یک چاقوی تیز نصف کنید، لبه های دندانه دار را نیز برش بزنید. ژل چسبنده را استخراج کنید و داخل ظرفی بریزید. ژل آلوئه ورا را روی تمام قسمت های پوست سر بمالید و بعد از چند دقیقه موهایتان را با یک شامپوی ملایم شتسشو دهید.

درمان خانگی شوره سر با ماست

ماست، یک ماده بسیار موثر برای تقویت پوست و مو است، برای درمان سریع شوره سر می‌توانید مقداری ماست بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد ان را شسته و با یک شامپو مناسب موهای خود را تمیز کنید.

اگر به پوست و موی خود اهمیت می دهید، حتما مقاله تاثیر کم خوابی و بی خوابی بر سلامت پوست و مو را در مجله اینترنتی خرید ناب مطالعه کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید سلامتی متعددش شناخته شده است، اغلب به‌عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می‌شود. روغن نارگیل ممکن است به بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی کمک کند، زیرا خشکی سر می‌تواند شوره سر را بدتر کند.

روغن نارگیل
روغن نارگیل

یک مطالعه کوچک روی ۳۴ نفر نشان داد که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود آبرسانی پوست موثر است. تحقیقات دیگر نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند به درمان اگزما، یک بیماری پوستی که ممکن است برای ایجاد شوره سر همراهی نماید، کمک کند.

استفاده از روغن نارگیل روی پوست به مدت هشت هفته علائم را تا ۶۸ درصد کاهش داد، که میزان بهبودی در گروه روغن‌های معدنی، تنها ۳۸ درصد بود.

از بین بردن شوره با جوش شیرین

آشپزخانه شما می‌تواند کلیدی برای رفع شوره و پوسته سر و همچنین رفع خارش باشد. مقداری از موادی که هر روز در آشپزخانه استفاده می‌کنید به عنوان درمانهای موثر شوره سر شناخته می‌شوند مثل جوش شیرین. موهایتان را خیست کنید پس یک کف دست جوش شیرین را روی پوست سرتان بمالید.

سر را شامپو نزنید و سر را بشویید و آبکشی کنید. جوش شرین فعالیت شدید قارچی را که می‌تواند موجب شوره سر شود متوقف می‌کند. موی شما ممکن است در ابتدا خشک شود اما بعد از چند هفته پوست سرتان شروع به تولید روغنهای طبیعی خواهد کرد که موی شما بعدا نرمتر و بدون پوسته مرده خواهد شد.

سرکه سیب بهترین درمان خانگی برای شوره سر

سرکه سیب و آب را با نسبت برابر با یکدیگر مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. پس از اینکه موهایتان را شامپو زدید کمی از مخلوط آب و سرکه سیب را روی پوست سر خود بمالید. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه موهایتان را بشویید. از ترکیب آب و سرکه سیب در هفته یک الی دوبار استفاده کنید.

آسپرین

آسپرین شامل ترکیبات فعالی به نام اسید سالیسیلک است که در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر وجود دارد. برای کنترل شوره و پوسته‌ سر، دو عدد آسپرین را پودر کرده و به شامپوی خود اضافه کنید. بگذارید این ترکیب ١ الی ٢ دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن را خوب آب بکشید و مجددا موها را با شامپوی ساده بشویید.

درمان شوره سر با تخم شنبلیله

تخم شنبلیله هم برای درمان ریزش مو و هم برای رفع سریع شوره سر مفید است. تخم شنبلیله دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچی است که جلوی رشد قارچ هایی که باعث شوره سر می شود را می گیرد. همچنین سرشار از ویتامین C، اسید نیکوتینیک و لسیتین است که پوسته‌های ضخیم شوره سر چرب را از بین می برد.

درمان شوره سر با تخم شنبلیله
درمان شوره سر با تخم شنبلیله

روش انجام کار:

تخم شنبلیله که از شب قبل خیسانده اید را، آسیاب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. این خمیر را روی سرتان بگذارید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. سپس موهایتان را با شامپویی ملایم شست ‌و شو دهید.

برای درمان سریع شوره سر این روال را دو بار در هفته انجام دهید.

کلام پایانی

دوستان محترم مجله اینترنتی خرید ناب، درست است که شوره سر یک مشکل رایج است و شاید پیدا کردن درمان قطعی آن سخت باشد ولی روش های درمانی طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که می تواند به کاهش علایم و تسکین شما کمک کنند اما گاهی ریشه این شوره ها در استرس داشتن و ضعف سیستم ایمنی بدن شماست.

پس اگر راه های درمان خانگی باعث رفع شوره سر شما نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. سپاس از همراهی شما.

5/5 - (1 امتیاز)