ویندوز 12 و ویژگی های آن

ویندوز ۱۲ و ویژگی های آن

کمپانی مایکروسافت در حال کار روی نسخه جدیدی از ویندوز برای جایگزین کردن آن به جای ویندوز ۱۱ است. کمی قبل‌تر مایکروسافت محتوایی مبنی بر نمونه اولیه طراحی دسکتاپ ویندوز جدید را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رود این طراحی بخشی از ویندوز ۱۲ باشد.

با توجه به تغییراتی که مایکروسافت در انتشار نسخه‌های جدید به کاربران نشان داده است؛ انتظار می‌رود که تغییرات جدید برای ویندوز ۱۲ در قسمت‌هایی مانند قفل صفحه اصلی، نوتیفیکیشن و هوش مصنوعی سیستم اعمال شود.

اگر شما هم تا به امروز برای سیستم خود از نسخه‌های متفاوت ویندوز استفاده کرده‌اید و منتظر انتشار ویندوز ۱۲ هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

ویندوز چیست؟

ویندوز نام سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت که یک شرکت آمریکایی است به وجود آمده است. ویندوز را باید سیستم عامل گرافیکی در نظر گرفت که قادر به اجرای نرم افزارها، اجرای بازی ها، پخش فیلم ها و اتصال به اینترنت، محاسبات خانگی و کارهای حرفه ای کاربرد دارد.

چرخه توسعه ۳ ساله برای ویندوز جدید نیست. از زمان ویندوز ویستا و تا ویندوز ۱۰، مایکروسافت نسخه‌های اصلی را در مدت ۳ سال منتشر کرد – ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، پس از آن ویندوز ۸ در سال ۲۰۱۲ و سپس ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵٫ با این حال، چرخه را با ویندوز ۱۱ شکست و آن را پس از وقفه ای ۶ ساله با اولویت ایده Windows-as-a-service منتشر کرد.

ویندوز
ویندوز

تاریخ انتشار ویندوز ۱۲

در حال حاضر، همه احتمالات برای عرضه ویندوز ۱۲ به سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنند. با توجه به تاخیر سه ساله بین جدیدترین نسخه، انتظار داریم ویندوز ۱۲ نیز از این مجموعه پیروی کند. نسخه قبلی این سیستم‌عامل یعنی ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. بنابراین، همه ما انتظار داریم که ویندوز ۱۲ در سال ۲۰۲۴ در دسترس کاربران قرار گیرد.

البته برخی منابع دیگر ادعا می‌کنند که از زمان انتشار ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۱، تعداد مطلوب و مورد نظر کاربران مایکروسافت از آن رضایت نداشته‌اند و به همین دلیل ممکن است مایکروسافت برای جبران این اتفاق، نسخه بعدی ویندوز را یک سال زودتر راهی بازار کند. با توجه به این نظریه برخی از منابع تاریخ انتشار ویندوز  ۱۲ نسخه بتا را به صورت تخمینی، مارس ۲۰۲۳ (ماه جاری میلادی) مطرح نموده و تاریخ عرضه نسخه نهایی را نیز ۲۰۲۴ اعلام کرده‌اند.

دستگاه‌های مورد پشتیبانی از ویندوز ۱۲

زمانی‌که مایکروسافت از انتشار و در دسترس قرار گرفتن ویندوز ۱۱ خبر داد. یکی از الزامات دریافت آن این بود که دستگاه‌ها به سخت‌افزاری فعال به‌نام TPM مجهز باشند، این یک ویژگی امنیتی است که در اکثر مادربردها یافت می‌شود.

بنابراین احتمالا یکی از شرایط ضروری دریافت ویندوز ۱۲ در آینده، تجهیز به این قابلیت است. به غیر آن، احتمالا دیگر نیازمندی‌های سخت‌افزاری با ویندوز ۱۱ مشابهت خواهند داشت که به شرح ذیل خواهند بود:

  • پردازنده ۶۴ بیتی
  • ۴ گیگابایت رم
  • درایو ۶۴ گیگابایتی
  • قابلیت بوت امن، UEFI
  • TPM 2.0
  • نمایشگر بزرگ‌تر از ۹ اینچ با حداقل وضوح HD
  • گرافیک سازگار با DirectX 12 / WDDM 2.x
  • اتصال اینترنت

امکانات ویندوز ۱۲

مانند نسخه‌های قبلی، انتظار می‌رود مشخصات ویندوز۱۲ با تغییرات زیادی همراه باشد. البته که هنوز هیچ خبر رسمی در مورد این نسخه و قابلیت‌های آن منتشر نشده است ولی با توجه به شایعات می‌توانیم انتظار تغییرات زیر را در این نسخه داشته باشیم.

امکانات ویندوز ۱۲
امکانات ویندوز ۱۲

رابط کاربری جدید

مایکروسافت در جریان کنفرانس Ignite خود در ماه اکتبر ۲۰۲۲، شاید به‌صورت ناخواسته، اولین عکس ویندوز ۱۲ را در جریان مراسم برای مدت بسیار کوتاهی نشان داد. این تصویر، اطلاعات زیادی از قابلیت های ویندوز دوازده به ما نمی‌دهد ولی براساس آن، این نسخه از لحاظ ظاهری بسیار متفاوت از نسخه‌های فعلی خواهد بود.

والپیپرهای متحرک

سال‌ها است دستگاه‌های اندرویدی و آیفون از والپیرهای زنده برخوردار‌‌‌ند که تصاویر متحرکی را روی صفحه‌نمایش می‌دهد؛ اما کامیپوترهای ویندوز و مک چنین قابلیتی را به نرم‌افزارهای جانبی مثل Wallpaper Engine واگذار کرده‌اند که والپیپرهای متحرکی را با امکان نمایش اطلاعاتی از کامپیوتر روی نمایشگر فراهم می‌کنند.

مایکروسافت برای انجام چنین کاری در ویندوز ۱۲ باید روی ویژگی Themes سیستم‌عاملش بیشتر کار کند؛ حرکتی که نمونه‌ای از آن در ویندوز ۱۱ به‌لطف تم‌های تیره دیده شد. اختصاص‌دادن بخش ویژه‌ای به والپیپرها با امکان درج اطلاعات ثابت و هماهنگ‌کردنش با والپیرهای زنده‌ی متحرک قابلیتی است که می‌تواند برای تمامی کاربران جالب باشد.

همچنین، مایکروسافت می‌تواند والپیپرهای سابق سیستم‌عامل‌هایش را مثل تصویر مشهور تپه‌های سبزرنگ به ویندوز ۱۲ برگرداند و با متحرک‌سازی آن‌ها و خلاقیت‌های دیگری مثل نمایش باتری یا آب‌وهوا روی ابرها، دسکتاپ پویاتری را برای کاربران به‌ارمغان بیاورد. چنین کاری می‌تواند کامپیوترها را بدون نیاز به ویجت‌های جانبی به‌روز کند و لزوم استفاده از نواروظیفه برای نمایش اطلاعات اضافی را کمتر کند.

آیا Windows 12 یک آپدیت رایگان خواهد بود؟

مطابق با ویندوزهای قبلی منتشر شده از مایکروسافت، به احتمال زیاد دانلود ویندوز ۱۲ مانند ویندوز ۱۰ و ۱۱ رایگان خواهد بود. اگر به یاد داشته باشید، آپدیت ویندوز ۱۱ نیازمند پیش‌نیازهای خاصی بود؛ برای مثال پردازنده‌های ۳۲ بیتی قابلیت ارتقا به این نسخه را نداشتند. انتظار می‌رود که ویندوز ۱۲ نیز از این قاعده پیروی کند.

با اینکه به‌روز رسانی‌های صورت گرفته برای ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ کاملا رایگان بوده‌اند؛ اما با استناد به پیش نیازهای سخت‌افزاری ویندوز ۱۱ احتمال عدم اجرای ویندوز ۱۲ روی سیستم‌های قدیمی صفر نخواهد بود. اگر مانند ویندوز ۱۱ یا ۱۰ قصد نصب ویندوز ۱۲ روی دستگاه مجازی دارید، به احتمال زیاد با مشکل خاصی در اجرای ویندوز مواجه نخواهید شد و تنها پیام اخطار Windows are not activated را دریافت خواهید کرد.

Windows 12 آپدیت رایگان
Windows 12 آپدیت رایگان

آیا مجبور به ارتقا خواهیم بود؟

احتمالا پاسخ منفی است. مایکروسافت به طور قابل توجهی تلاش خود را برای ترغیب کاربران به نصب نسخه‌های جدید ویندوز به صورت اجباری کاهش داده است. ویندوز ۱۱ هنوز یک آپدیت اختیاری برای کاربران ویندوز ۱۰ است و به احتمال زیاد، این رویکرد در نسخه‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

اگر نسخه ویندوز شما به پایان دوره پشتیبانی خود نزدیک می‌شود، به‌روزرسانی به نسخه‌های جدید ویندوز می‌تواند اجباری باشد. به عنوان مثال، نسخه اصلی ویندوز ۱۱ به مدت ۲۴ ماه در صورت داشتن نسخه Home یا Pro ویندوز پشتیبانی می‌شود.

با این حال، اگر به اتفاقات مربوط به ویندوز ۱۰ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی برای آن سیستم‌عامل قرار میگیرد و ویژگی‌های جدیدی در قالب بروزرسانی برای آن عرضه می‌شود. در واقع ویژگی های جدید بزرگی اضافه نمی‌شود اما دوره پشتیبانی را برای رایانه شخصی شما افزایش می‌دهند.

ویندوز ۱۰ به طور کلی تا اکتبر ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود و مایکروسافت به جای اینکه کاربران را به سمت ویندوز ۱۱ سوق دهد، آنها را از طریق این به‌روز‌رسانی‌های کوچکتر روی ویندوز ۱۰ نگه می‌دارد. این احتمال وجود دارد که پس از انتشار ویندوز ۱۲، ویندوز ۱۱ نیز همین رفتار را داشته باشد، بنابراین شما مجبور به ارتقا نخواهید بود.

سخن آخر

ممکن است قبل از راه اندازی ویندوز ۱۲ به طور قابل توجهی تغییر کند یا به طور کلی حذف شود، اما عناصر جالبی برای تجزیه و تحلیل در اختیار ما قرار می‌دهد. ویندوز ۱۱ برای اولین بار در سال‌ها تغییرات بزرگی را در نوار وظیفه ایجاد کرد و اگر این مفهوم قابل اجرا باشد ویندوز ۱۲ تغییرات شدیدتری را در تجربه‌ای که ما به آن عادت کرده‌ایم ایجاد خواهد کرد.

از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)