بیل گیتس موسس مایکروسافت

تاریخچه شرکت مایکروسافت

از شرکت مایکروسافت و فعالیت هایش چه می دانید؟

شرکت Microsoft ، شرکتی که عمده فعالیت‌ هایش روی تولید و توسعۀ نرم افزارهای رایانه‌ ای است. مایکروسافت یک شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی است که کارش توسعه، ساخت، اهدای مدارک فناوری، پشتیبانی، فروش نرم افزار رایانه‌ ای است. همه مایکروسافت را با نرم افزار سیستم عاملِ ویندوز آن می‌شناسند. او قبل از این، مرورگر اینترنت اکسپلورر را ارائه کرده بود که به دلیل عدم محبوبیت این مرورگر، به تازگی نام آن را به Edge Web Browser تغییر داده است و امکانات آن را بهبود داده است. همچنین کنسول بازی Xbox از جمله دیگر محصولات این شرکت نرم افزاری آمریکایی است. به طور کلی یکی از شرکت‌ های با ارزش جهانی است که هزاران کارمند در سرتاسر جهان دارد که تعداد ۱۲۶  نفر ایرانی هستند و برای نرم افزارهای این شرکت کد می‌ نویسند و فعالیت می‌ کنند.

سایت رسمی مایکروسافت : www.microsoft.com

تاسیس شرکت مایکروسافت و فعالیت هایش

بیل گیتس و پل الن
بیل گیتس و پل الن

مایکروسافت در ۴ آپریل سال ۱۹۷۵ توسط پل آلن و بیل گیتس راه اندازی شد. بیل گیتس تنها ۱۹ سال داشت و پل آلن ۲۲ سالگی عمرش را سپری می کرد. به ذهن خلاق این دو جوان نابغه و عاشق تکنولوژی خطور کرد که شرکتی را پایه گذاری کنند. سرآغاز کار شرکت تنها با یک ایده ساده شروع شد، ایده ساخت سیستم عاملی که بتواند تمامی کاربران را راضی کند. این دو موسس جوان شرکتشان را «مایکروسافت»  Micro-soft نامیدند، Micro-soft مخفف Microcomputer software است و به معنای نرم افزار ریز کامپیوتر می باشد. به مرور زمان این نام به Microsoft تغییر یافت و بیل گیتس به عنوان مدیر عامل انتخاب گردید. در سال ۱۹۷۹ شرکت microsoft از مقر اولیه اش آلبوکرکی به جایگاه کنونی آن در شهر ردموند، ایالت واشینگتن انتقال یافت.

متاسفانه همکاری پل آلن با شرکت دوام چندانی نداشت و این ذهن خلاق و عاشق تکنولوژی در سال ۱۹۸۰ به دلیل بیماری هوکچین که نوعی از سرطان است، مجبور به استعفا از شرکت گردید. دو سال پس از راه اندازی شرکت، شرکت نوپای مایکروسافت در خارج از مرزهای آمریکا و در کشور ژاپن دفتر بین المللی شرکتش را بنا کرد.

بیل گیتس و استیو بالمر
بیل گیتس و استیو بالمر

در ۱۳ ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰، بیل گیتس میز مدیر عاملی مایکروسافت را به دوست و همکار قدیمی‌ اش یعنی استیو بالمر تقدیم کرد. گیتس پس از آن به‌ عنوان مدیر بخش معماری نرم‌ افزار مشغول به کار شد. در همین سال بود که مایکروسافت به همراه تعدادی شرکت بزرگ نرم‌ افزاری دیگر، انجمنی تحت عنوان «اتحاد اعتماد کامپیوتری» تشکیل دادند که هدف اصلی آن، محافظت از مالکیت معنوی نرم‌ افزارها و جلوگیری از ایجاد تغییرات در آن‌ ها بود. منتقدان مخالفت‌ های شدیدی با این اتحاد داشتند و معتقد بودند قوانین دست و پاگیر آن، کاربران را بسیار محدود خواهد کرد. به هر حال این اتحاد و قوانین آن، سود بسیاری برای تولیدکنندگان نرم‌ افزار به همراه داشت.

محصولات مایکروسافت
محصولات مایکروسافت

مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ ویندوز XP را عرضه کرد و همزمان با آن برای رقابت با شرکت های سونی و نینتندو، بر روی ایکس باکس کار کرد تا این محصول را عرضه نماید، برای تولید این محصول سرمایه گذاری میلیاردی را در پروژه اش انجام داد؛ با تولید این محصول شرکت وارد حوزه بازی های رایانه ای نیز شد.

سال ۲۰۰۷ یکی از سال‌ های سرنوشت‌ ساز تاریخ برای مایکروسافت بود. ویندوز ویستا در این سال همراه با آفیس ۲۰۰۷ عرضه شد و فروش بالای این محصولات، رکوردی عالی برای ردموند ی‌ ها رقم زد.

بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ از سمت مدیریت معماری نرم‌ افزار استعفا داد و پس از آن تنها به عنوان رئیس هیئت مدیره و مشاور پروژه‌ های اساسی در شرکتش فعالیت کرد. از اتفاقات مهم تاریخ غول نرم‌ افزار در سال ۲۰۰۸، عرضه‌ی سرویس رایانش ابری آژور بود.

شرکت مایکروسافت که در چند سال گذشته سود سرشاری را کسب کرده بود، در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت که فروشگاه‌ های فیزیکی خود را نیز تحت نام Microsoft Store تأسیس کند. اولین فروشگاه رسمی مایکروسافت در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ در آریزونا تأسیس شد. در همین سال، ویندوز ۷ که در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم‌ عامل کامپیوترهای شخصی و لپ‌ تاپ‌ ها در جهان است، عرضه شد. این نسخه از ویندوز با برطرف کردن ایرادات ویندوز ویستا، به سرعت در میان کاربران محبوب شد.

بیوگرافی و زندگی شخصی بیل گیتس

عکس فرزندان بیل گیتس
عکس فرزندان بیل گیتس

«بیل گیتس» در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در شهر سیاتل به دنیا آمد، بیل گیتس در خانواده ای پنج نفره (دو خواهر ، پدر و مادرش) بزرگ شد، پدر وکیل و مادر معلمش، انسان های متمدن و با فرهنگی بودند و در تربیت بیل کوتاهی نمی کردند؛ مادر بیل در امور خیریه و بشر دوستانه فعالیت داشت. خلق و خوی انسانی مادرش بعدها در رفتار بیل گیتس نمایان شد و او نیز کمک به مردم را جزو وظایف اصلی خود می دید. ۱۳ سالگی بیل گیتس را می توان دوران آشناییش با کامپیوتر دانست، پس از اینکه مدیر مدرسه، کامپیوتر PDP-10 را برای یک سال اجاره کرد و به مدرسه آورد تا دانش آموزانش با این پدیده نو ظهور آشنا شوند. موسسان شرکت microsoft، بیل گیتس و پل آلن نیز از بدو ورود این کامپیوتر با هم آشنا شدند و دوستیشان شکل گرفت، هر دو آنها مسیرشان را پیدا کرده بودند و راه را برای رسیدن به آن می پیمودند، با نمرات عالی از دبیرستان فارغ التحصیل شدند و با شوقی فراوان وارد دانشگاه هاروارد شدند.

با وجود اینکه این دو دوست اختلاف سنی تقریبا ۳ ساله داشتند، اما دوستی سفت و محکمی میانشان پدید آمده بود؛ در اولین سال تحصیلشان در دانشگاه برای کامپیوتر Altair8800 برنامه نویسی کردند و سیستم عاملی را برایش تولید نمودند.

بیل گیتس در ادامه راه در سال ۱۹۹۴ با خانم ملیندا فرنچ که از کارمندان شرکت بود، ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان سه فرزند به نام های جنیفر کاترین گیتس، روری جان گیتس و فوب ادل گیتس هستند. بیل گیتس در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت کمی از مدیریت در شرکت microsoft فاصله بگیرد و مقداری از وقتش را به گونه ای دیگر سپری نماید، برای تحقق یافتن این هدف با کمک همسرش به رویایی که از مدتها در ذهن داشت جامه عمل پوشاند و موسسه خیریه ” بنیاد بیل و ملیندا گیتس” در ۲۷ ژوئن رسما فعالیتش را آغاز نمود، هدف اصلی در به وجود آمدن این موسسه تامین آموزش و بهداشت جهانی بود و  هزینه ها به صورتی دور اندیشانه توسط بیل گیتس در بین آنها توزیع شد. همچنین بیل گیتس در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ کتابهایی را در زمینه چگونگی حل مشکلات تجارت و کسب و کار به وسیله کامپیوتر نوشته بود.

چند حقیقت جالب درباره مایکروسافت

شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت
  • در سال ۱۹۸۷ بیل گیتس مؤسس مایکروسافت جوان‌ترین میلیاردر جهان شد و در سال ۱۹۹۵ ثروتمندترین مرد جهان با ثروت ۱۲٫۹ میلیارد دلار شد. ثروت بیل گیتس در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۸۶/۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
  • مایکروسافت بیش از ۴۸۳۱۳ ثبت اختراع به نام خود دارد که یکی از جدیدترین‌ ها، هولولنز است که غوغا به پا کرده است.
  • مایکروسافت و اپل برای سال‌ های سال در زمینهٔ نرم‌ افزار باهم همکاری می‌کردند تا اینکه بیل گیتس ویندوز را عرضه کرد و دهه‌ ها بعد با هم رقیب شدند.
  • در سال ۱۹۹۷ مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری روی اپل، این کمپانی را از ورشکستگی و مرگ حتمی نجات داد.
  • مایکروسافت کنسول گیم ایکس باکس/ Xbox را در سال ۲۰۰۱ رونمایی کرد. Xbox مخفف DirectX Box است و DirectX بسته نرم‌ افزاری روی ویندوز است که گیم‌های ویندوزی روی آن اجرا می‌شود.
  • آخرین آمارهای ارائه‌ شده از شرکت مایکروسافت، تعداد کارمندان آن را حدود ۱۲۴ هزار نفر در سرتاسر جهان گزارش داده است. درآمد سالیانه‌ ردموندی‌ ها طی آخرین گزارش ۸۹.۹۵ میلیارد دلار گزارش شده و ارزش این برند طی آخرین گزارش‌ های وب‌ سایت فوربز، ۸۷ میلیارد دلار عنوان شده است. مایکروسافت در حال حاضر پس از اپل و گوگل، سومین برند با ارزش جهان است.
5/5 - (1 امتیاز)