• خانه
  • کالاها
  • کولر آبی یا کولر گازی ، کدام برای خانه شما مناسب است؟
کولر گازی

کولر آبی یا کولر گازی ، کدام برای خانه شما مناسب است؟

با فرا رسیدن ماه‌ های گرم، وجود کولر در منازل ضرورت می‌ یابد. در این مقاله از خرید ناب به بررسی ویژگی ها و انواع کولرهای گازی و آبی پرداخته‌ایم. امیدواریم از خواندن این مقاله کمال استفاده را برده و بتوانید خرید موفقی داشته باشید.

ساز و کار کولرهای آبی و گازی

ساز و کار کولرهای آبی با کولرهای گازی کاملا متفاوت است؛ یعنی اساسا مقایسه‌ ی این دو نوع کولر به دلیل تفاوت در کاربرد آن‌ ها منطقی به نظر نمی‌ رسد. کولرهای آبی از لحاظ مصرف برق بهینه‌ تر عمل می‌ کنند و ساز و کار نسبتا ساده‌ و قیمت پایین‌ تری دارند؛ اما تنها برای شهرها و مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند مناسب هستند. رایج‌ ترین نوع کولر آبی در ایران، بر بام خانه قرار می‌ گیرد و سرمای آن از طریق کانال‌ های کولر به داخل منزل هدایت می‌شود. کولرهای آبی قابل حمل نیز وجود دارند که کمتر در منازل مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

کولر ابی
کولر ابی

اگر خانه‌ی شما دارای بام و کانال کولر است، می‌ توانید مطمئن باشید که کولر آبی در منطقه‌ ی شما جواب می‌ دهد. در سمت مقابل، مناطق مرطوب مثل نواحی شمالی که به دلیل بارش زیاد باران بام‌ ها شیروانی هستند و رطوبت به دلیل مجاورت دریا بسیار بالا است، هوا به‌اصطلاح از رطوبت اشباع می‌ شود. در نتیجه، امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد و کولر گازی گزینه‌ ی درست به‎‌حساب می‌ آید.

همان‌ طور که گفته شد، ساز و کار کولر آبی بسیار ساده است. در این نوع کولر، باد از مجاورت آب عبور داده می‌ شود و مولکول‌ های آب آزاد می‌ شوند و هوا مرطوب و خنک می‌ شود و در نهایت بر اثر جریان هم‌ رفتی، هوای اتاق خنک می‌ شود. توربین داخل کولر آبی به کمک پوشال‌ های خیس می‌ تواند باد خنکی ایجاد کند که تا ۲۰ درجه سردتر از دمای بیرون باشد. این باد مسلما مرطوب است؛ بنابراین، گفته می‌ شود برای استفاده از کولر آبی حداکثر رطوبت هوای منطقه‌ ی شما باید ۶۰ درجه باشد. در نقطه‌ ی مقابل، کولرهای گازی قرار دارند که از تنوع بسیار بالاتری برخوردار هستند و عموما ساز و کاری مشابه یخچال دارند. آبی که از پشت آن‌ها طی فرآیند تقطیر خارج می‌ شود، نشان می‌ دهد که این دستگاه‌ ها مناسب محیط‌ های مرطوب هستند و ضمن خنک کردن فضا، کاهش رطوبت آن را نیز بر عهده دارند.

با پیشرفت صنعت کولر سازی، شرکت‌ های سازنده به فکر افزودن قابلیت‌ های جدید، بالا بردن کیفیت و پاسخگویی هر چه بیشتر نیازهای مصرف‌ کنندگان افتادند. شرکت‌ ها با ارائه‌ مدل‌ های جدید کولر گازی، نه‌ تنها موجب تحولی در صنعت کولر سازی جهان شد، بلکه با افزودن امکانات گسترده و مفید روی آن‌ ها، بیش از پیش فناوری‌ های روز دنیا را به خانه‌ ها آوردند. مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی شامل حوزه‌ های وسیعی می‌ شود که از آن جمله می‌ توان به قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا، قابلیت سرمایش و گرمایش، مستقل بودن دستگاه و عدم انتظار برای روشن شدن سیستم مرکزی، سیستم‌ های تصفیه هوا برای از بین بردن گرد و غبار و ویروس و باکتری‌ و بهینه‌ سازی مصرف انرژی اشاره کرد.

انواع کولر گازی

کولر گازی
کولر گازی

کولر گازی قابل حمل

این نوع کولر روی زمین قرار می‌ گیرد و با توجه به چرخ‌ دار بودن، قابلیت جابه‌ جایی دارد. کولر گازی قابل حمل در هر جایی که قرار بگیرد، هوای اتاق را مکش می‌ کند و با پایین آوردن گرما و رطوب و دمش مجدد آن به فضا، باعث خنک شدن اتاق یا منزل می‌ شود؛ اما مسئله‌ ی اساسی در ساز و کار این نوع دستگاه‌ ها این است که هنگام کار هوای گرم نیز تولید می‌ کنند. به همین جهت، لازم است آن‌ ها را در نزدیکی پنجره یا بالکن قرار دهید تا وقتی هوای خنک را به اتاق شما می‌ دمد، هوای گرم خود را خارج کند. معمولا قیمت کولر قابل‌حمل کمتر از انواع دیگر است؛ ولی مدل‌ های پیشرفته و گران‌ قیمت آن‌ نیز یافت می‌شود.

کولر گازی قابل حمل یا پرتال
کولر گازی قابل حمل یا پرتال

کولر گازی دیواری یا پنجره‌ای

این دستگاه‌ در قاب پنجره نصب می‌ شود؛ به‌ طوری که نصف در داخل خانه و نصف در خارج آن قرار می‌گیرد. این مدل که استفاده از آن رواج فراوان دارد، با قرار گرفتن در فضای پنجره، از قسمت جلو هوای خنک را به داخل می‌ دمد و از قسمت پشت، هوای گرم خانه را به بیرون منتقل می‌ کند.

کولر گازی پنجره ای
کولر گازی پنجره ای

کولر گازی دیواری یا اسپلیت

اسپلیت‌ از حداقل دو بخش تشکیل شده‌ است. بخش اول در محیطی خارج از خانه یا روی بخش بیرونی دیوار قرار می‌ گیرد و بخش دیگر داخل منزل، روی دیوار اتاق مورد نظر نصب نصب می‌ شود. بخشی که در خارج از منزل قرار می‌ گیرد شامل کمپرسور است و هوای سرد تولید می‌کند و بخشی که در اتاق قرار می‌ گیرد وظیفه‌ ی دمیدن هوا را بر عهده دارد. این دو بخش از طریق لوله‌ هایی که از پیش به همین منظور در دیوار تعبیه شده‌ اند به هم متصل می‌ شوند. کمپرسور هوای گرم بیرون منزل را به داخل خود می‌ کشد و پس از خنک‌ سازی از طریق لوله به دمنده‌ ی داخل منزل می‌ فرستد تا هوای سرد در منزل دمیده شود.

اسپیلت
اسپیلت

انتخاب دمای مناسب

دمایی که روی نمایشگر کولر گازی مشاهده می‌ کنید، در واقع دمای هدف شما محسوب می‌ شود؛ دمایی که مایل هستید فضای اتاق به آن برسد. بسیاری از افراد هنگام احساس گرمای شدید، این درجه را روی پایین‌ ترین حد ممکن تنظیم می‌ کنند. باید بدانید هر درجه‌ ی پایین‌تر به منزله‌ ی ۱۰ درصد هزینه‌ ی بالاتر است. در صورتی که کمی صبر و تحمل بیشتری به خرج دهید و دمای هدف را مثلا روی ۲۵ درجه تنظیم کنید، هم به دستگاه شما فشار نیامده و مستهلک نمی‌ شود، هم در مصرف انرژی صرفه‌ جویی خواهید کرد.

همین موضوع در خصوص گرمایش نیز صدق می‌ کند. اگر دمای بیرون ۱۰ درجه‌ی سانتی‌ گراد است، دمای هدف را به جای ۲۵ روی ۱۸ درجه‌ی سانتی‌ گراد تنظیم کنید و در صورت نیاز لباس گرم‌ تری بپوشید.

دمای هدف

نکته‌ ی دیگر این است که سعی کنید تفاوت دمایی که از طریق کولر ایجاد می‌ کنید، بیش از ۸ درجه‌ ی سانتی‌گراد نباشد؛ مثلا اگر دمای بیرون ۳۵ درجه است، دمای هدف کولر را روی ۲۷ درجه تنظیم کنید تا هم فشار کمتری به کولر وارد شود و هم مصرف برق کاهش یابد. در صورتی که اتاق شما درزهای زیادی نداشته و دیوارها عایق باشند به‌ طوری‌ که هدر رفت انرژی کم باشد، می‌ توانید این بازه را به ۱۰ درجه افزایش دهید.

جمع‌بندی

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، بودجه‌ ی موجود و همچنین سلیقه‌ ی اعضای خانواده نیز در انتخاب کولر گازی نقش مهمی ایفا می‌ کنند. به‌ طور کلی، می‌ توان گفت در صورت داشتن امکان و تمایل به خرید کولر گازی، یک دستگاه از نوع اسپلیت با قابلیت گرمایش و سرمایش که ظرفیت آن متناسب با فضای مد نظر باشد و ویژگی‌ های کلی و رایج کولرهای امروزی را دارا باشد، برای اکثر خانواده‌ ها گزینه‌ی مطلوبی به شمار می‌آید. امیدواریم از خواندن این مقاله از خرید ناب کمال استفاده را برده باشید و بتوانید خرید موفقی داشته باشید.

امتیاز این مقاله