هیولت و پکارد

آشنایی با شرکت هیولت پاکارد یا HP

شاید برای همه ما این سوال پیش آمده باشد که شرکت های معروفی که وجود دارند و هر روز نامی از آنها را می شنویم چگونه شروع به فعالیت کرده و موفق شدند. بی شک یکی از معروف ترین شرکت هایی که در زمینه چاپگر و قطعات رایانه و لپ تاپ فعالیت دارد، شرکت HP است. با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه این شرکت معروف داشته باشیم.

معرفی شرکت hp

شرکت hp به عنوان یکی از پیشروهای ساخت و تولید پرینترهای رنگی و سیاه و سفید، در میان کاربران دنیای دیجیتال شناخته می‌شد. تاریخچه hp موفقیت‌های بی‌شمار خود را به تلاش و در نهایت موفقیت موسسان خود یعنی هیولت و پاکارد قرار گرفته است. در حال حاضر این مجموعه به ارائه فن آوری، نرم افزارها و خدمات و محصولات کامپیوتری می‌پردازد.

تاریخچه hp

برند hp نیز مانند بسیاری دیگر از برندهای تکنولوژی، با داستانی جالب از ماجراجویی دو دانشجو آغاز می‌شود. در حقیقت شرکت hp در اول ژانویه ۱۹۳۹ توسط ویلیام آر. هیولت (William R. Hewlett) و دیوید پاکارد (David Packard)، دو فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه استنفورد تاسیس شد. پس می‌توان با نگاه به نام‌های خانوادگی دو موسس این برند، به سادگی به این سوال که مارک hp مخفف چیست؟ پاسخ داد. hp از جمله اولین شرکت‌های فناوری بود که از ایده‌ها و حمایت‌های استاد مهندسی فردریک ترمن (Frederick Emmons Terman)، بهره گرفت. این شرکت شهرت خود را به عنوان سازنده ابزار دقیق، پیچیده و مهندسی بدست آورد. اولین مشتری آن والت دیزنی (Walt Disney Productions) بود که ضمن خرید ۸ نوسانگر صوتی، از آنها در ساخت فیلم انیمیشن خود Fantasia (۱۹۴۰)  استفاده نمود. در طول جنگ جهانی دوم، hp در حالی به تولید محصولات با کاربرد نظامی می‌پرداخت که یکی از موسسان آن، هیولت پاکارد، در بخش سیگنال رسانی ارتش خدمت می‌کرد. در این زمان hp همچنین در کنار آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی، به ساخت فناوری ضد رادار و تکنولوژی توپخانه مشغول شد.

آشنایی شرکت HP
آشنایی شرکت HP

شرکت hp بعد از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم، پکارد مسئولیت تجاری این شرکت را برعهده گرفت، در حالی که هیولت تلاش های تحقیق و توسعه مجموعه را دنبال می‌کرد. به دنبال سقوط قراردادهای دفاعی پس از جنگ، در سال ۱۹۴۷ هیولت پاکارد به سطح درآمد سالهای جنگ بازگشت و پس از آن از طریق استراتژی متنوع سازی محصول به طور مداوم در مسیر رشد قرار گرفت. یکی از محبوب ترین محصولات اولیه این برند شمارنده فرکانس پرسرعت بود که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. این دستگاه، در بازارِ در حال رشد ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی FM، به منظور تنظیم دقیق فرکانس‌ها به کار گرفته شد. فروش ابزار کاربردی و نظامی در طول جنگ کره نیز به افزایش درآمد این شرکت انجامید.این مسائل در نهایت موجب دگرگون شدن تاریخچه hp شد.

برای کمک به تأمین سرمایه گذاری در تولید محصولات جدید، هیولت پاکارد سهام خود را در سال ۱۹۵۷ عمومی کرد. سپس در سال ۱۹۶۱ با خرید شرکت Sanborn صعود خود را به عنوان تولید کننده ابزار پزشکی به ثبت رساند. در سال ۱۹۶۴ hp با دستگاه پرتوی سزیم HP 5060A در بازار بین المللی به رسمیت شناخته شد. ۴ سال بعد نیز این شرکت اولین ماشین حساب رومیزی را معرفی کرد. در سال ۱۹۷۲، hp با استفاده از فناوری پیشرفته مدار مجتمع، این ماشین حساب را به نسخه جیبی تبدیل و از آن رونمایی نمود. اگرچه این شرکت هرگز به توسعه سیستم‌های تسلیحاتی نپرداخت، اما در طول تاریخ خود به شدت به فعالیت‌ها و هزینه‌های نظامی وابسته بود، چرا که تجهیزات این شرکت برای تولید و آزمایش محصولات نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

HP پس از هیولت و پکارد

پس از بازنشستگی هیولت و پکارد، آقای یانگ مدیر عامل شرکتHP شد و تا سال ۱۹۹۲ همچنان این مسئولیت را بر عهده داشت.HP در سال ۱۹۸۰ اولین رایانه شخصی، در سال ۱۹۸۲اولین رایانه دستی و در سال ۱۹۸۳ اولین رایانه دستی تماسی را وارد بازار کرد. در سال ۱۹۸۴ میلادی بود که HP اولین پرینتر لیزری را اختراع و در بازار پخش کرد؛ HP تا سال ۲۰۰۵ توانست ۳۸۵ هزار از این دستگاه را بفروشد.

در سال ۱۹۸۸ بود که HP توانست رتبه ۴۹ از ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون را به دست آورد، این در حالی بود که HP در آن زمان ۹/۸ میلیارد دلار درآمد و ۸۷ هزار نفر پرسنل داشت. سال ۱۹۹۲ که لویس پلت به مدت هفت سال مدیرعامل HP شد. در آخرین روزهای قرن بیستم HP ۸۴۴۰۰ نفر کارمند و ۴۲میلیار دلار درآمد داشت.

در سال اول از هزاره جدید خانم کارلی فیورینا سکان رهبری شرکت HP را در دست گرفت، دو سال بعد او طرح ادغام HP و شرکت Compaq را اجرا کرد. او در سال ۲۰۰۴ HP را با ۱۴۱هزار نفر کارمند و درآمد ۵۶/۶ میلیاردی به رتبه یازدهم در فورچین رساند. سال ۲۰۰۵ پس از برکناری فیورینا، مارک هرد در پست او مشغول به کار شد؛ در حالی که شرکت بیش از ۱۵۰ هزار نفر پرسنل و ۸۰ میلیارد دلار درآمد داشت و محصولات و خدمات خود را به دست بیش از یک میلیارد مشتری در بیش از ۱۶۰ کشور می‌رساند. امروزه و پس از تلفیق HP با Compaq این شرکت به عنوان قطب دوم فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعقیب IBM است، اکنون دراین شرکت با بیش از ۱۰۰زبان دنیا کسب و کار انجام می‌شود، HP همچنین مقام اول را در تولید و ارائه‌ پرینتر های لیزری و جوهر افشان، سرور و حافظه های رایانه‌ای را دارد. این شرکت رتبه ی دوم را در تولید کامپیوترهای شخصی،جیبی، رومیزی و کیفی را داراست.

هیولت و پکارد
هیولت و پکارد

شرکت hp در قرن ۲۱

با آغاز قرن جدید، اچ پی تمرکز خود را بیشتر از گذشته بر پرینترهای رنگی گذاشت. پیشرفت hp در تولید و ارائه محصولاتی مانند پرینتر، کامپیوترهای شخصی و فناوری‌های پردازشی، باعث شد تا آنها بخش قدیمی خود را در حوزه‌ ابزارهای اندازه‌گیری از شرکت جدا کنند. این بخش در اوایل سال ۲۰۰۰ و با عنوان Agilent Technologies از مجموعه جدا شد. طی دهه ۲۰۰۰ هیولت پاکارد همچنین با افتتاح آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در هند، پکن، چین و روسیه، فعالیت‌های جهانی خود را گسترش داد. این مجموعه هوشمند جهانی در سال ۲۰۰۷ اولین شرکت فناوری شناخته شد که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد فروش داشته است. پس از تغییر ترازنامه این برند در آگوست ۲۰۱۱، هیولت پاکارد اعلام کرد که تولید تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های تاچ پد خود را، که تنها ۷ هفته پیش به بازار عرضه شده بود، متوقف کرده و تجارت رایانه‌های شخصی را به یک شرکت جداگانه واگذار خواهد کرد. در نتیجه این شرکت در سال ۲۰۱۵ به دو شرکت خصوصی مجزا با نام‌های .HP Inc و HP Enterprise تقسیم شد. در حال حاضر شرکت .HP Inc به تولید کامپیوترهای شخصی و پرینترهای رنگی می‌پردازد و شرکت Hewlett Packard Enterprise محصولات و خدمات خود را برای مشاغل دیگر ارائه می‌دهد. همچنین لپ تاپ اچ پی یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار کامپیوتر می‌باشد.

وضعیت کنونی شرکت HP

در هنگام تاسیس، سرمایه اولیه این شرکت ۵۳۸ دلار بود و اکنون پس از گذشت حدود ۸۰ سال به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. اچ پی در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد شرکتی که بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد و گاراژ کوچکی که هیولت و پکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان تنها نماد شرکت و محل تولد دره سیلیکون شناخته می‌شود. شرکت اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ Compaq، اچ پی توانست در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و با IBM وارد رقابت مستقیم شود.

چشم انداز فعلی این شرکت توسعه حوزه رایانه های صنعتی، تجهیزات شبکه و ذخیره ساز و خدمات تحویل کالا بوده و این محصولات آن بازه بسیار متنوعی از جمله رایانه های شخصی، سرورهای شبکه، تجهیزات شبکه، تجهیزات ذخیره سازی، نرم افزار، چاپگرها و تجهیزات پردازش تصویر را شامل می شوند. تعداد کارمندان این شرکت که در سراسر دنیا پراکنده هستند به ۳۱۷۵۰۰ نفر می رسد.

لازم به ذکر است که هر روزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تولیدات شرکت هایی مانند HP دستخوش تغییراتی می شوند و شرکت ها برای رقابت بهتر و بیشتر مجبور به تبعیت کردن از تکنولوژی روز می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)