روش کاشت انواع سبزه برای عید

روش کاشت انواع سبزه برای عید

با فرا رسیدن ماه اسفند و نزدیک شدن به عید نوروز، غیر از خانه تکانی ، بررسی سفرهای مناسب عید نوروز و پخت سمنو، اکثر خانواده‌ ها و افراد به فکر درست کردن سبزه عید برای سفره هفت سین خود هستند. شما می توانید از انواع بذرها برای درست کردن یک سبزه استفاده کنید. ولی اگر می خواهید یک سبزه زیبا و متفاوت داشته باشید و یا با انواع بذر برای کاشت سبزه عید آشنا نیستید با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

سبزه در سفره هفت سین

سبزه زیباترین نماد سفره هفت سین، سبزه است که نماد حیات و شادابی می باشد. اغلب ایرانیان از این نماد به منظور داشتن سالی شاد و با طراوت استفاده می کنند. سبزه همچنین نماد فرشته اردیبهشت است.

سبزه در سفره هفت سین
سبزه در سفره هفت سین

طرز تهیه سبزه با بذر گندم

یکی از متداول ترین و در عین حال زیباترین انواع سبزه ها سبزه ای است که با دانه و بذر گندم کاشته شده باشد. اگر تصمیم دارید سبزه خود از دانه گندم تهیه کنید آستین ها را بالا بزنید.مقداری گندم بردارید و آن را برای چیزی حدود ۲ تا ۳ روز بگذارید تا خیس بخورد. یادتان باشد که برای این کار باید حداقل دو هفته قبل از عید اقدام نمایید تا در روز عید سبزه تان به اندازه قابل قبولی رشد کرده باشد.

در طی ۲ تا ۳ روزی که گندمتان را خیسانده اید شاهد جوانه زدن آن خواهید بود. حالا وقت آن می رسد که دانه ها را در ظرف مناسبی که مد نظر دارید به طور کامل پخش کنید و با کمک یک پارچه یا دستمال مرطوب روی آن را بپوشانید. یادتان باشد که باید این پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید.

بعد از آن که چند روز گذشت کم کم خواهید دید که گندم شما ریشه زایی خواهد کرد. اجازه دهید تا جوانه ها کمی بیشتر رشد کنند. بعد از آن پارچه مرطوب را از روی آن بردارید و بگذارید سبزه تان رشد خود را ادامه دهد.

حتما بعد از آن که پارچه را برداشتید سبزه تان را در معرض نور خورشید قرار دهید تا جوانه سفید کم کم سبز رنگ شود. برای شادابی سبزه تان می توانید بر روی آن از اسپری استفاده نمایید.

کاشت سبزه عید با تخم کدو حلوایی

یکی دیگر از بذرهایی که می‌توان کاشت، تخم کدو حلوایی است. در طول زمستان حداقل یک بار کدو حلوایی پخته می‌شود، برای سبزه تخم کدو حلوایی کافی است تخمه‌ها را دور نریزید یا تفت ندهید.

برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی تعدادی تخمه درون کدو حلوایی را جمع کنید و با آب بشویید تا اثری از گوشت کدو حلوایی روی آن باقی نماند. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی باید تخمه‌ها را به مدت دو روز در آب خیس کنید.

نکته مهم در کاشت سبزه کدو حلوایی این است که تخمه کدو حلوایی سخت و بدون لعاب است، به همین دلیل در طول این دو روز باید چند بار آب را عوض کنید.

مرحله بعد برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی این است که تخمه‌ها را به مدت سه الی چهار روز در یک دستمال نخی مرطوب قرار دهید؛ مرتب تخمه‌ها را خیس کنید. بعد از اینکه تخمه‌ها جوانه زدند، آنها را روی یک سینی یا هر ظرف مناسب دیگر قرار دهید.

روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک شفاف بپوشانید و چند محفظه روی نایلون ایجاد کنید. زمانی که تخمه‌ها را برای کاشت سبزه روی سینی پهن می‌کنید، تخمه‌هایی که جوانه نزده‌اند را جدا کنید، چون باعث می‌شود سبزه تخم کدو حلوایی شما خراب شود.

سینی تخمه‌های کدو حلوایی را به مدت دو الی سه روز در یک جای گرم و پر نور قرار دهید و روزی سه مرتبه روی تخمه‌ها را آب اسپری کنید. بعد از دو روز سلفون یا پوشش پلاستیکی را بردارید و روزی دو بار آب روی تخمه‌ها اسپری کنید.

بعد از یک روز سبزه را در فضای باز و زیر نور ملایم زمستانی قرار دهید. سبزه تخم کدو حلوایی را شب‌ها در داخل خانه و در جای تاریک و خنک قرار دهید.

توصیه ما در مجله اینترنتی خرید ناب این است که برای سبزه تخم کدو حلوایی دقت کنید تا زمانی که تخمه‌ها زیر پوشش پلاستیکی هستند، در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون دانه‌ها پخته می‌شوند و می‌گندند. برای کاشت سبزه تخم کدو حلوایی ۱۵ روز مانده به عید اقدام کنید.

سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج و لیمو

این روزها که فصل پرتقال و نارنج و البته لیمو شیرین است بعد از میل کردن این مرکبات تخم یا همان هسته آن‌ها را دور نیندازید چون برای سبز کردن سبزه عید حسابی به دردتان می‌خورند.

بهترین زمان کاشت سبزه عید با هسته نارنج و سایر مرکبات برای  سفره هفت سین، ۳۰ بهمن یا روزهای ابتدایی اسفند است.

چون حدود دو هفته طول می‌کشد تا سبزه هسته مرکبات جوانه بزند. برای درست کردن سبزه هفت سین با تخم پرتقال و نارنج و لیموشیرین ابتدا هسته‌ها را به مدت یک روز در آب خیس کنید.

خیس کردن هسته را به این دلیل انجام می‌دهیم که پوست هسته به راحتی جدا شود. بعد از یک روز خیس خوردن پوست هسته به راحتی جدا می‌شود و کوچک‌ترین آسیبی به هسته وارد نمی‌شود.

در یک گلدان که زیر آن دارای سوراخ است و زهکشی دارد مقداری خاک سبک بریزید. گلدان را با خاک سبک پر کنید و هسته‌ها را به آرامی و دقت روی خاک بریزید. فاصله هسته‌ها از هم نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

در این مرحله از درست کردن سبزه با هسته مرکبات باید روی هسته‌ها یک لایه نازک خاک سبک بریزید. گلدان را با پلاستیک کاور کنید و منتظر جوانه زدن هسته‌ها بمانید.

معمولا بین ۲ هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند و از دل خاک بیرون بیایند. بعد از این‌که هسته‌ها جوانه زد کاور پلاستیکی را از دور گلدان بردارید.

سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج و لیمو
سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج و لیمو

سبزه خاکشیر و سبزه خرفه

یکی از متنوع ترین انواع سبزه ها به سبزه خاکشیر بر می گردد. برای کاشت این سبزه مقداری خاکشیر (چیزی حدود یک استکان) را با ۵ استکان آب مخلوط کرده و در ظرفی بریزید. اجازه دهید تا این ترکیب چیزی حدود ۵ تا ۶ ساعت بماند تا لعاب بیندازد.

ظرف مورد نظر خود را بردارید و با لایه ای نازک از پنبه سطح آن را بپوشانید و لایه ای تنظیف نیز بر روی آن بکشید. حالا لایه ای نازک از خاکشیرتان را بر روی آن بریزید.

بر روی یک نایلون چند حفره ایجاد کنید و آن را به مدت ۲ تا ۳ روز بر روی خاکشیرتان بکشید و در طی این مدت نیز سبزه تان را آبیاری کنید. بعد از گذشت این مدت شاهد خواهید بود که خاکشیرهایتان جوانه می زنند. حالا وقت آن است که نایلون را بردارید و مجددا هر روز به آبیاری تان ادامه دهید تا سبزه تان به طور کامل رشد کند.

روش دیگر کاشت سبزه خرفه و خاک شیر است که بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می‌کنیم بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیسانده؛ وقتی لعاب انداخت بذر خرفه را اضافه می کنیم . بذر خرفه به دلیل اینکه لعابی ندارد به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر به آن کمک می‌کند.

بهتر است برای سبزه خرفه، از سه واحد بذر خرفه با یک واحد بذر خاکشیر استفاد کرد و بقیه مراحل مانند بالا می باشد.

نحوه سبز کردن ذرت

یکی از غلاتی که برای کاشت سبزه عید می‌توان استفاده کرد، ذرت است. برای کاشت سبزه ذرت باید حدود ۲۰ روز قبل از عید اقدام کنید.

در مرحله اول برای کاشت سبزه عید با ذرت، باید مقداری ذرت مرغوب را به مدت ۴ روز در آب خیس کنید تا پوست سخت ذرت برای جوانه زدن آماده شود. برای کاشت سبزه ذرت باید هر روز آبی که ذرت در آن خیس کرده‌اید عوض کنید. در مرحله بعد برای کاشت سبزه ذرت باید ذرت‌ها را در یک دستمال نخی قرار دهید و روی ذرت‌ها را با آب اسپری کنید.

مرحله بعد برای کاشت سبزه ذرت وقتی ذرت‌ها جوانه به اندازه یک بند انگشت جوانه زدند، ذرت‌ها را در یک سبد ریخته و روی یک تنگ پر از آب قرار دهید، ذرت‌ها باید در تماس کامل با آب باشند.

بعد از ده روز سبزه ذرت کم‌کم سبز می‌شود و ریشه‌های سبزه ذرت در آب بلند می‌شوند. می‌توانید ظرف آب سبزه ذرت را طوری انتخاب کنید که ماهی قرمز یا ماهی گلی هم درون آن باشد که فضای زیبایی ایجاد می‌کند. کاشت سبزه ذرت عید، برای هفت‌سین متفاوت و زیبا خواهد بود.

برای کاشت سبزه ذرت چند نکته را باید دقت کنید که ذرت باید تازه و مرغوب باشد. ذرتی که با آن پاپ‌کرن درست می‌شود برای کاشت سبزه ذرت مناسب نیست و جوانه نمی‌زنند. تراکم دانه‌ها نباید زیاد باشد، اگر تعداد ذرت‌ها زیاد باشد باعث می‌شود ذرت‌های دیگر رشد نکنند و سبزه ذرت شما زیبا نخواهد شد.

سبزه عدس و ماش

اگر تصمیم به کاشت سبزه عید حبوبات گرفته اید باید چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از عید اقدام کنید. از آنجایی که رشد عدس زیاد است ممکن است در صورت کاشت زودهنگام سبزه، قبل از شروع سال جدید سبزه تان بیش از حد رشد کرده باشد.

مقداری عدس آماده کنید و آن را درون ظرف با آب مخلوط کنید. یادتان باشد که سبزه عدس باید پرحجم باشد، به همین دلیل از مقدار کمی عدس استفاده نکنید.

ترکیب عدس و آب را چیزی در حدود ۲ تا ۳ روز کنار بگذارید تا عدستان کاملا خیس بخورد و پوسته اش نرم شود. حالا کم کم وقت جوانه زدن است. توجه داشته باشید که در طی این زمان باید به طور روزانه آب ظرف را عوض کنید و آن را تازه نمایید.

بعد از گذشت این مدت زمان عدس های کاشته شده تان را با دقت به ظرفی که برای سبزه تان مد نظر دارید منتقل کنید. حالا سطح روی عدس را یا دستمال و یا پارچه ای مرطوب و نخی بپوشانید و مجددا مثل سبزه گندم، این دستمال را همیشه مرطوب نگه دارید.

این مرحله را تا زمانی که جوانه هایتان به چیزی حدود یک سانت برسد ادامه دهید و بعد از این مدت دستمال نخی را بردارید و مقدار کمی آب به صورت مستقیم بر روی سبزه بریزید. یادتان باشد که این سبزه به میزان زیادی آب احتیاج ندارد و مقدار آن باشد فقط تا حدی باشد که ریشه ها درون آن قرار بگیرد. در طی این مدت سبزه عدس خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

سبزه عدس و ماش
سبزه عدس و ماش

سبزه ماش هم دقیقا روش کاشتش مانند طرز تهیه سبزه عدس است و به جای عدس از ماش استفاده می شود.

سخن آخر

طبق بررسی های مجله اینترنتی خرید ناب، تنوع سبزه های عید بسیار زیاد است و ما به چند مورد آن بسنده کردیم اما به یاد داشته باشید به زمان مناسب برای سبز کردن سبزه دلخواه توجه ویژه داشته باشید تا نه خیلی زود سبزه شما آماده شود و نه خیلی دیر که نتوانید از آن استفاده کنید.

4.1/5 - (15 امتیاز)