ترک کردن عادت به تعویق انداختن کارها

ترک کردن عادت به تعویق انداختن کارها

همه‌ی ما گاهی اوقات کارها را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و با این پدیده آشنا هستیم. زمانی که کارها را به تعویق می‌اندازیم، درواقع زمان آزاد را هدر می‌دهیم و کارهای مهمی را که به‌عهده داریم، به آخرین لحظات موکول می‌کنیم. در چنین لحظه‌هایی به شدت دچار اضطراب می‌شویم و افسوس می‌خوریم که ای کاش کارمان را زودتر شروع کرده بودیم.

پس بهتر است اجازه ندهید که این عادت اشتباه تمام زندگی شما را هدر دهد. در مجله اینترنتی خرید ناب با چند راهکار عملی آشنا می‌شوید که برای غلبه بر به تعویق‌انداختن کارها به شما کمک می‌‌کند.

چه افرادی کارهای خود را به تعویق می‌اندازند

اشخاصی که کارهایشان را به تعویق می‌اندازند همه یک خصوصیت مشترک دارند و آن هم اهمال کاری است که به هر دلیلی کاری که باید انجام دهند را به زمان دیگری موکول می‌کنند. هر چیزی می‌تواند بر روی آن‌ها تاثیر بگذارد تا کارشان را در زمانی که باید، انجام ندهند.

چه افرادی کارهای خود را به تعویق می‌اندازند 
چه افرادی کارهای خود را به تعویق می‌اندازند

عوامل درونی اهمال‌کاری

این عوامل در درون افراد رخ می‌دهد و هر فرد با اراده و برنامه می‌تواند به کنترل این عوامل بپردازد و مشکلات را حذف کند و یا آن‌ها را بهبود دهد.

۱- عدم وجود انگیزه

وجود انگیزه یکی از مهم‌ترین عوامل در انجام کار‌ها و پیشرفت در آن‌ها است و همین عامل باعث به پایان رساندن هر کاری توسط افراد می‌شود. داشتن انگیزه افراد را به هدف و مقصود مورد نظرشان می‌رساند. عدم وجود انگیزه در درون افراد سبب بروز اهمال‌کاری و سستی می‌شود. افرادی که انگیزه کافی برای انجام کار‌های خود ندارند؛ پس به صورت مدام انجام آن‌ها را به تعویق می‌اندازند.

وجود انگیزه در درون هر فرد باعث دوری او از اهمال‌کاری می‌شود. انگیزه درونی افراد می‌تواند توسط خود آن‌ها یا برای مثال سازمانی که در آن کار می‌کنند ایجاد شود.

۲- انسجام فکری

زمانی که یک فرد فاقد انسجام و تمرکز فکری بر روی یک کار مشخص باشد، نمی‌تواند آن را به طور صحیح و در بهترین حالت انجام دهد. در این شرایط به دلیل عدم تمرکز اولین چیزی که به ذهن آن فرد خطور می‌کند، تعلل و تاخیر در انجام آن کار است. با داشتن تمرکز کافی بر روی یک کار، می‌توانید آن را سریع و به موقع انجام دهید و در انجام ان هیچ اهمال‌کاری و سستی رخ نمی‌دهد.

۳- کمال‌گرایی

کمال‌گرایی یکی از عوامل موثر در اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کار‌ها است که سبب عدم موفقیت افراد می‌شود. کمال‌طلبی یک نوع بیماری است که بسیاری از افراد جهان دچار آن هستند. فردی که دچار ویژگی کما‌گرایی است، ترجیح می‌دهد زمانی شروع به انجام کاری کند که تمام عوامل و موارد آن کار فراهم باشد؛ اما در بیشتر مواقع ابزار‌ها و نیاز‌های مختص یک کار به طور کامل و مطلوب فراهم نمی‌شود. زمانی که می‌خواهید کاری را شروع کنید، در ابتدا اقدام به انجام آن بکنید و در مرور زمان ابزار‌ها و نیاز‌های مختص آن را کامل کنید و شرایط را بهبود دهید.

۴- افکار و گفتگو‌های درونی منفی

بیشتر افراد با خود صحبت می‌کنند؛ اما برخی از آن‌ها در این صحبت‌ها به خود انرژی منفی می‌دهند. این افراد به خودشان حس ناامیدی و نا‌توانی القا می‌کنند و با خود می‌گویند که فلان کار را نمی‌توانند انجام دهند. این تفکر یک طرز فکر خطر‌ناک در مسیر موفقیت است. افرادی که دچار این مدل از تفکر هستند؛ به علت این که مدام به خود انرژی منفی منتقل می‌کنند و فکر می‌کنند که توان انجام کاری را ندارند، دست به تعلل و به تعویق انداختن کار‌ها می‌زنند و در دسته افراد اهمال‌کار قرار می‌گیرند.

۵- ترس از شکست

برخی افراد به دلیل ترس از شکست در کار‌های شخصی خود، دست به شروع هیچ کار جدیدی نمی‌زنند. این افراد برای عدم مواجهه با ترس درونی خود، اهمال‌کاری را بهترین انتخاب می‌دانند و با به تعویق انداختن کارها، از شکست خوردن خود دوری می‌کنند و از سرخوردگی گریزانند.

عوامل بیرونی

دسته دیگری از عوامل که باعث اهمال‌کاری و تعلل می‌شود، عوامل بیرونی است. افراد معمولا بر روی عوامل بیرونی کنترلی ندارند و از دسترس آن‌ها خارج است. در واقع این عوامل مرتبط با محیط اطراف است.

۱- بزرگی کار

بعضی از کار‌هایی که به افراد سپرده می‌شود؛ آنقدر بزرگ و سنگین است که فرد دچار ترس و اضطراب می‌شود؛ به همین دلیل برای انجام آن کار تعلل می‌کند. اگر هر فرد بسته به توانایی خود کاری را برگزیند یا برای مثال در محیط کاری، هر امور براساس توانایی افراد دسته‌بندی شود، دیگر هیچ فردی به دلیل ترس و اضطراب در انجام کار خود تعلل نمی‌کند و هر فرد کاری که به او محول شده را در زمان مناسب خود به اتمام می‌رساند.

۲- پیچیدگی کار

همه ما تجربه انجام کار‌هایی که با پیچید‌گی همراه بوده را داشتیم؛ که معمولا مطابق با برنامه دلخواه ما پیش نرفتند. ماهیت این نوع از کار‌ها به گونه‌ای است که در انجام آن‌ها تعلل و توقف زیادی صورت می‌گیرد و افراد به سختی می‌توانند آن‌ها را انجام دهند.

۳- نبود شفافیت در دستورالعمل کار‌ها

هر کاری دارای شرح وظایف و دستورالعمل مختص به خود است؛ که اگر به درستی به افراد منتقل نشود، کار‌ها با خروجی خوبی به اتمام نمی‌رسند. این موضوع مهم می‌تواند یکی از عوامل بروز اهمال‌کاری در کار‌های یک سازمان باشد. سازمان‌ها با داشتن دستورالعمل و شرح وظایف دقیق می‌توانند میزان اهمال‌کاری را برای افراد به کمترین میزان ممکن خود برسانند.

۴- ضعف مدیریت

ضعف مدیریت یکی از عامل‌های مهم برای اهمال‌کاری است؛ که در رفتار‌های سازمانی هم بسیار رایج است. مدیری که نتواند کارمندان خود را به درستی توجیه و کنترل کند؛ باعث ایجاد اهمال‌کاری و سستی در فرایند کار آن‌ها می‌شود. مدیران باید به کارمندان خود برنامه دقیق دهند و خروجی کار را طبق برنامه در زمانی مشخص از آن‌ها دریافت کنند. هر مدیر با داشتن قاطعیت و اقتدار کافی می‌تواند مانع از فرار کارمندان از زیر کار شود و محیطی آرام و لذت‌بخش را برای آن‌ها فراهم کند.

راه های غلبه بر اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها

شاید شما هم از این همه تعویق در کارها خسته شده باشید و دنبال راه حلی برای آن می گردید. پس با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا راه های غلبه بر اهمال کاری را پیدا کنید.

مدیریت مناسب زمان

قبل از این که کارتان را شروع کنید تخمین بزند که چقدر زمان نیاز دارید، واقع بینانه‌ترین زمان ممکن را تخمین بزنید و بدانید حداکثر کارتان در این زمان انجام می‌شود. سپس در این زمان برنامه ریزی کنید و با مدیریت زمان، کارتان را به خوبی و به موقع انجام دهید.

مدیریت مناسب زمان
مدیریت مناسب زمان

کارتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم این است که به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنیم که کار برای‌ ما بیش از اندازه حجیم است. پیشنهاد می‌کنیم کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید این کار را ادامه دهید و بخش‌ها را کوچک‌تر کنید. به زودی متوجه می‌شوید وظیفه‌ای که به عهده دارید، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و ترجیح می‌دهید که بلافاصله کار را تمام کنید.

سحرخیز باش تا کامروا باشی

شب‌ها زود بخوابید تا صبح‌های زود به راحتی بیدار شوید. صبحانه کامل میل کنید تا انرژی کافی برای بقیه ساعات روز انجام کارها و رسیدن به اهدافتان داشته باشید. وجود قهوه در صبحانه به‌دلیل وجود سطح بلای کافئین با شما انرژی زیادی می‌دهد. ورزش کنید و تحرک داشته باشید.

افزایش جریان خون در بدن سطح انرژی را در بدن شما بالا می‌برد در نتیجه تمرکز بهتری در طی روز خواهید داشت.

مسئولیت‌پذیر باشید

برای مبارزه با تعویق انداختن کارها هرگز تعلل نکنید. یک بار زمان بگیرید و ببینید چه مدتی را در فضای مجازی سپری کرده‌اید. ۱ ساعت؟ ۲ ساعت؟ به این بیندیشید که چه کار دیگری می‌توانستید در این زمان انجام دهید.

در این یکی دو ساعت می‌توانید تمام یا قسمتی از کارهایی را که به تعویق انداخته‌اید انجام دهید. استفاده از فضای مجازی بد نیست اما باید با برنامه‌ریزی پیش بروید. وقت گذاشتن بیش از حد روی هر چیزی مخرب خواهد بود.

علل‌های کوتاه و بلندمدت را کنار بگذارید

اگر بیش از اندازه دچار این عادت اشتباه هستید، احتمالا به این دلیل است که به تعویق انداختن کارها را برای خودتان آسان کرده‌اید. به بیان دیگر،‌ زمان ارزشمند را با کارهای دیگر هدر می‌دهید. می‌توانید لیست صفحات بوکمارک شده در مرورگر را به پوشه‌ی دیگری انتقال دهید که دسترسی آسانی نداشته باشد.

سیستم هشدار یا نوتیفیکیشن اتوماتیک در ایمیل را غیرفعال کنید. از تمام حواس‌پرتی‌های محیط اطراف خلاص شوید. برخی افراد حتی ترجیح می‌دهند حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی، حذف یا غیرفعال کنند. بهتر است برای غلبه بر این عادت اشتباه، رفتارهایمان را آگاهانه و از روی اختیار انتخاب کنیم تا اینکه با روش‌های خودمختار، این عادت را بی‌اثر و متوقف کنیم. در هر صورت اگر احساس می‌کنید کارهایی مثل حذف‌کردن حساب کاربری ضروری است، این کار را انجام دهید.

تغییر از کمال گرا بودن به واقع گرایی

واقع گرا باشید. درست است که شما علاقه دارید همه چیز به بهترین نحو ممکن سپری شود اما این را بدانید که همیشه این اتفاق نمی‌افتد. پس برای این که کارتان را در همان لحظه انجام دهید انتخاب هدف‌های منطقی که رسیدن به آن امکان پذیرتر است را در برنامه خود داشته باشید و بدانید که همه چیز قرار نیست بی‌نقص باشد.

هدف‌گذاری کنید

یکی از دلایلی که ما کارها را به تعویق می‌اندازیم این است که آن کار را ترسناک می‌بینیم درنتیجه حتی جرات نمی‌کنیم اقدام به شروع کار کنیم. بهترین کار این است که اهداف دست‌یافتنی، ساده و کوچکی در جهت به رسیدن به اهداف بزرگ‌تر در نظر بگیریم.

هدف‌گذاری
هدف‌گذاری

مثلا وقتی میخواهید مطالعه کنید برای خود هدف روزانه تعیین کنید مثلا ۳۰ صفحه در روز مطالعه کنید. آن‌وقت خواهید دید که در پایان ۱۰ روز یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای را کامل مطالعه کردید.

ضرب‌العجل تعیین کنید

شاید تجربه دیده باشید که گاهی برای انجام کارها می‌گوییم «از شنبه شروع خواهم کرد!». در واقع تا زمانی که اقدام به انجام کاری نکنید این شنبه هرگز نخواهد رسید.

بهتر است برای انجام کارها تعیین کنید که تا چه زمانی فرصت دارید که تکمیلشان کنید. مثلا قرار است مقاله‌ای بنویسید تعیین کنید که تا دو روز آینده مقدمه و نتیجه‌گیری را می‌نویسید.

اهداف خود را بازبینی کنید

اگر مدتهاست که کارتان را به تعویق می‌اندازید، احتمالا بازتاب‌دهنده‌ی این است که یک ناهماهنگی میان کاری که انجام می‌دهید و چیزی که می‌خواهید وجود دارد. گاهی اوقات با کشف و آگاهی بیشتر درباره‌ی خودمان،‌ اهداف‌مان را بزرگ می‌کنیم؛ اما با تغییرندادن اهداف، ‌مانع از بازتاب صحیح رشد آنها می‌شویم.

از کار فاصله بگیرید (مثل یک مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و خودتان را دوباره سازمان‌دهی کنید. دقیقا می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ برای رسیدن به آن دقیقا باید چه کارهایی انجام دهید؟ باید چه گام‌هایی بردارید؟ آیا کار فعلی شما با مقصد نهایی هم‌جهت است؟ در غیر این صورت باید چه کار کنید؟

تشویق خود بعد از انجام کار

برای خود یک تشویق در نظر بگیرید که بعد از انجام کارتان به خودتان بدهید. این کار باعث می‌شود که به دنبال پاداشتان باشید. پس به سرعت کارتان را انجام می‌دهید و آن را به تعویق نمی‌اندازید و برای انجام هر کدام از آن‌ها انگیزه پیدا می‌کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید

در زمان استراحت واقعا استراحت کنید اجازه دهید تا ذهنتان برای چند دقیقه (۲۰-۳۰ دقیقه) از وظایفی که انجام می‌دهید دور باشد تا زمانی که برمی‌گردید بتوانید تمرکز کنید.  قدم بزنید، موسیقی گوش کنید، برقصید، در بالشان فریاد بزنید کلا هرکاری را که دوست دارید و باعث کاهش اضطرابتان می‌شود انجام دهید.

کلام آخر

در پایان، همه چیز تنها به اقدام‌کردن ختم می‌شود. می‌توانید تمامی مراحل تعیین استراتژی، برنامه‌ریزی و نظریه‌پردازی را طی کنید،‌ اما اگر در نهایت اقدام نکنید،‌ هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. بسیاری از افراد دائما از شرایط زندگی خود ناراضی هستند،‌ اما همچنان از اقدام‌کردن امتناع می‌کنند. هیچ‌کس در راه رسیدن به موفقیت، کارها را به زمان دیگری موکول نکرده است. اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، فقط کافیست این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب را مطالعه کرده و از جایی شروع کنید و آن را انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)