نقد سریال شوگان و نظر منتقدان

نقد سریال شوگان و نظر منتقدان

مینی سریال شوگان “Shōgun” داستان جان بلکتورن، ناخدای انگلیسی را روایت می کند که به عنوان اولین انگلیسی وارد خاک ژاپن می شود. او و بازماندگان کشتی اش توسط کاسیگی یابو دستگیر و به عنوان دزدان دریایی محاکمه می شوند. یک کشیش پرتغالی که به عنوان مترجم عمل می کند، حرف های بلکتورن را به نفع خود تحریف می کند، اما بلکتورن با حمله به کشیش و شکستن صلیب او، نشان می دهد که آن ها دشمن هستند. این اقدام باعث شوک ژاپنی ها می شود و در نهایت یابو تصمیم می گیرد آن ها را زنده نگه دارد تا بیشتر درباره فرهنگ اروپایی ها بیاموزد.

سریال “شوگان” که توسط FX تولید شده، بر اساس زندگی واقعی ویلیام آدامز، ناخدایی که در سال ۱۶۰۰ به ژاپن رسید و به نخستین مرد انگلیسی تبدیل شد که به سامورایی های غربی بدل شدند، ساخته شده است. این سریال در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ (۸ اسفند ۱۴۰۲) از طریق Hulu و دیزنی پلاس با انتشار دو قسمت اول آغاز شد و قسمت های بعدی به صورت هفتگی پخش می شوند. بازیگرانی چون هیرویوکی سانادا و کازمو جارویس در آن ایفای نقش می کنند.

تولید سریال از مارس ۲۰۱۹ آغاز شد و با تاخیر هایی روبرو شد تا کیفیت مطلوب تولید کنندگان حاصل شود. فیلمبرداری اصلی در ونکوور، انگلیس و ژاپن انجام شد و در ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید. واژه “شوگان” به معنای فرمانده بزرگ است و به رهبران نظامی/سامورایی در ژاپن از قرن ۱۲ تا ۱۹ اطلاق می شود. این سریال توسط منتقدان به خوبی پذیرفته شده و امتیازات بالایی از ورایتی، دیسایدر و دیگر رسانه ها دریافت کرده است، که آن را به عنوان یک اثر حماسی و درگیر کننده توصیف می کنند. این سریال توانسته تعادلی بین داستان های عاشقانه و دسیسه های سیاسی ایجاد کند و به عنوان یک بازی شطرنج سیاسی جاه طلبانه مورد توجه قرار گیرد.

عوامل و بازیگران سریال شوگان

مینی سریال “شوگان” با همکاری و خلاقیت ریچل کوندو و جاستین مارکس به وجود آمده است. نگارش فیلمنامه این اثر توسط این دو هنرمند به همراه مگان هوانگ و امیلی یوشیدا انجام شده است. سم مک کِردی در بخش فیلمبرداری نقش مهمی داشته و تدوین این سریال را ماریا گونسالس، آیکا میاکی و تامس ای. کروگِر بر عهده داشته اند. موسیقی متن سریال با آهنگسازی اتیکس راس، لئوپولد راس و نیک چوبا زندگی یافته است.

در جلوی دوربین، هیرویوکی سانادا در نقش ارباب یوشی توراناگا، کازمو جارویس به عنوان ناخدا جان بلکتورن، آنا ساوایی در نقش تودا ماریکو، تادانوبو آسانو به عنوان کاشیگی یابوشیگه و فومی نیکاییدو در نقش اوشیبا نو کاتا به ایفای نقش پرداخته اند. این تیم خلاق و با استعداد، تجربه ای به یادماندنی و دیدنی را برای تماشاگران به ارمغان آورده اند.

شوگان در فرهنگ ژاپنی ها به چه معنی هست

عنوان “شوگان” در تاریخ و فرهنگ ژاپن، به معنای یک رتبه یا مقام بالا در سلسله مراتب نظامی و سامورایی است. این واژه که به معنای “فرمانده بزرگ” است، به رهبران نظامی اطلاق می شد که از اواخر قرن دوازدهم تا نیمه قرن نوزدهم در ژاپن حکومت می کردند. در ابتدا، امپراتور ژاپن این عنوان را به کسانی اعطا می کرد که برای مقابله با قبایل متمرد فرستاده می شدند. با گذشت زمان، “شوگان” به عنوانی دائمی برای خانواده ها و گروه های خاصی در ساختار حکومتی ژاپن تبدیل شد و شوگان ها قدرتی معادل با امپراتور پیدا کردند و به عنوان حاکمان منطقه ای شناخته شدند. این عنوان نه تنها نشان دهنده قدرت نظامی بود، بلکه بیانگر نفوذ و اهمیت سیاسی در جامعه ژاپن نیز بود.

نقد و بررسی منتقدان درباره سریال شوگان

سی‌ان‌ان | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

برایان لوئری | در روزگار اوج و به اصطلاح دوران طلایی اولیه سریال های کوتاه، شوگان در سال ۱۹۸۰ بهترین سریال شد و حالا پس از ۴۴ سال، این اتفاق یک بار دیگر می تواند روی بدهد. نسخه به روزشده و پرخرج و مجلل “اف اکس” از رمان تمام عیار جیمز کلول، ترکیب مسحورکننده ای است از اکشن، عشق و دسیسه های سیاسی که در قالب ده قسمت دیدنی عرضه می شود.

نیویورک تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

مایک هیل | شوگان سریالی پرخرج، با بازهای اغلب خوب و به دور از احساسات گرایی افراطی است؛ اما اگر چنین به نظر می رسد که داستانش کمی دچار وقفه می شود و سپس دوباره راه می افتد دلایلی دارد که با پایان بندی رضایت بخش و تکان دهنده اش روشن می شود. اگر هم شخصیت های اصلی ای هستند که نمی توانیم تحمل شان کنیم و اصلا نمی خواهیم شناخت بیش تری نسبت به آن ها پیدا کنیم، در عوض هستند شخصیت هایی که ما را درگیر کنند و بخواهیم داستان شان را دنبال کنیم.

گاردین | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

ربکا نیکلسن | این درام عالی با اطمینان به ضرباهنگ آرام خود پیش می رود؛ و شوگان یک محصول تلویزیونی خوش ساخت، مطمئن به خود و اغلب فریبنده است.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

دن فینبرگ | این شوگان بیش تر به عنوان یک بازی شطرنج جاه طلبانه سیاسی محبوبیت خواهد یافت. توازن میان دسیسه های ماکیاولی و اکشن های خوب اجراشده، همواره درگیرکننده است ولی داستان عاشقانه مرکزی سریال، ناقص تر از آن است که به جاذبه ای احساسی در شوگان بدل شود.

ورایتی | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

الیسن هرمن | شباهت های ظاهری ای به “بازی تاج وتخت” وجود دارد، از جمله ۵ مدعی سلطنت، و یک خط داستانی درباره زن هایی که در کودکی دوست بودند و حالا در دو سوی قدرت هایی درگیر با هم قرار گرفته اند؛ اما آنچه به نظر می رسد اغلب سریال هایی که به دنبال تکرار موفقیت “بازی تاج وتخت” بودند (و صرفا از قراردادهای ژانرهای فانتزی و علمی تخیلی پیروی کردند) فراموش کردند این بود که داستان جرج آر.آر. مارتین به همان اندازه از وقایع تاریخی واقعی هم الهام گرفته است.

دیسایدر | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

مگان اوکیف | ابعاد تولید شوگان و کیفیت فوق العاده ای که دارد به خوبی توضیح می دهند که چرا این قدر طول کشید تا این سریال آن طور که سازندگانش می خواستند ساخته شود.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز ۹۱ از ۱۰۰

کریستن بالدوین | این پروژه طولانی مدت که اولین بار در سال ۲۰۱۸ خبرش را شنیدیم، ارزش این همه صبر کردن را داشت. شوگان جدید که از همان اولین نماهایش، باشکوه و غوطه ورکننده است، یک سریال حماسی حیرت انگیز به شمار می رود که هرگز اجازه نمی دهد سایه دکورهای گران قیمت روی درام انسانی ای بیفتد که در کانون داستان “شوگان” قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)