متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

رشته طب فیزیکی و توانبخشی

در دردهای عضلانی خود از چه کسانی کمک بگیریم؟ با بروز مشکل در هر یک از ارگانهای بدن سعی می کنیم به متخصص مربوطه مراجعه کنیم، مثلاً در مورد مشکلات گوارشی به پزشک فوق تخصص گوارش یا در مشکلات قلبی به پزشک متخصص قلب مراجعه می‌کنیم اما آیا اطلاع دارید در مورد مشکلات عضلانی اسکلتی به چه پزشکی می توانید مراجعه کنید؟

PMR مخفف Physical Medicine & Rehabilitation است، طب فیزیکی و توانبخشی یکی از تخصص های پزشکی است که به درمان و پیشگیری بیماری های عضلات اسکلتی مفاصل می پردازد، کلیه اقدامات بصورت غیر جراحی است و ارتقا کیفیت زندگی و تلاش برای زندگی بدون درد هدف از این رشته می باشد.

معرفی رشته طب فیزیکی و توانبخشی

تعریف رشته طب فیزیکی و توانبخشی بدین شکل بیان شده است : این رشته یکی از تخصص های پزشکی می باشد که متخصصین این رشته بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی و پذیرفته شدن در امتحان دستیاری یا تخصص وارد رشته طب فیزیکی و توانبخشی می شوند و بعد از ۳ سال دوره رزیدنتی و اخذ بورد تخصصی فارغ التحصیل می شوند.

هدف رشته طب فیزیکی و توانبخشی پیشگیری درمان و توانبخشی بیماری های عضلانی اسکلتی و ارتقای کیفیت زندگی افراد ناتوان است.

حوزه فعالیت رشته طب فیزیکی و توانبخشی در سه قسمت تقسیم بندی می شود:

طب فیزیکی :

درمان غیر جراحی آسیب ها و دردهای عضلانی اسکلتی مثل درمان های غیر جراحی دیسک کمر ، گردن ، درمان اسپاسم عضلانی در ستون فقرات ، دردهای بین دو کتف ، نقاط ماشه ای ، آرتروز مفاصل مثل زانو ، شانه ، مچ ، کشیدگی و التهاب تاندون ها مثل تاندونیت شانه مچ دست و…

پیچ خوردگی مچ پا ، التهاب پاشنه پا پیشگیری و درمان پوکی استخوان

روش های درمان فیزیکی عبارتند از:

تجویز دارو – ورزش درمانی ، درمان های دستی یا مانیپولاسیون ، تزریقات تخصصی داخل مفصلی مثل تزریق استروئید ، ژل هیالورونیک ، پی آر پی و اوزون درمانی

تزریقات تخصصی اطراف دیسک مهره ای گردن و کمر

روش های درمانی فیزیوتراپی – لیزر درمانی ، شاک ویو درمانی

تجویز ارتروز ، پروتز و کفش و کفی طبی

توانبخشی :

برای بیماران دچار ضایعات مزمن مثل سکته ی مغزی یا بیماری های ارثی مادرزادی مهمترین هدف درمانی استقلال در انجام کارهای روزمره است که این هدف در قالب تیم های توانبخشی بستری یا سرپایی دنبال می‌شود.

تیم های توانبخشی در زمینه توانبخشی قلبی ریوی ، توانبخشی بیماریهای مزمن ، توانبخشی ضایعات مغزی مثل سکته مغزی فعالیت دارند.

الکترودیاگنوز ( نوار عصب و عضله )

گرفتن نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی است برای موارد زیر

  • گزگز و بی حسی دست و پا با احتمال گیر افتادگی و تنگی کانال مچ دست و پا
  • بررسی آسیب های عصبی ناشی از بیماری‌ها مثل دیابت ( نوروپاتی دیابتی )
  • بررسی محل آسیب عصب و میزان ترمیم قبل و بعد از اعمال جراحی
  • بررسی درگیری عصب در دیسک های گردن و کمر
  • تشخیص بیماریهای عصبی ، عمتخصص طب فیزیکی و توانبخشیضلانی مادرزادی یا اکتسابی

نوار عصب و عضله چیست و چه کاربردی دارد

4.9/5 - (14 امتیاز)