هسته بورس شکست

هسته بورس شکست

اگر مسائل اقتصادی را دنبال می کنید حتما در جریان هستید که پس از روزهای متوالی بالا رفتن شاخص بورس که برای سهامداران جذاب و دلچسب بود، حدود یک هفته ای است که شاخص بورس بی رحمانه و شتاب زده ریزش می کند. در این نوشته مجله اینترنتی خرید ناب می خواهیم سراغ هسته بورس برویم تا نقشش را در ریزش بورس بررسی کنیم.

در مقدمه گفتیم که تا تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ شاخص بورس با همراهی جمعی شرکت های بورسی ریزشی در حدود ۲۵% را تجربه کردند و این ریزش در تمام شرکت ها قابل لمس بود، پس از اینکه صدای سهامداران خرد بلند شد که قیمت ها دستکاری می شود و حقوقی ها با هماهنگی هم در حال فعالیت هستند و از طرفی دادستان استان تهران توضیحاتی را از سازمان بورس در این باره خواست، کمی وضعیت بهتر شد، حقوقی دست به کار شدند و در روزهای منفی بازار سهام ها را از بازار جمع کردند تا فاجعه عمیق نشود و مشکلات سال ۹۲ تکرار نشود.

شاید بتوان گفت روز گذشته ۲۲ مهر روز شاهکار حقوقی ها و سازمان بورس بود. همانطور که از حقوقی ها انتظار می رفت از بازار سرمایه حمایت کردند و از همان دقایق ابتدایی معاملات صف های فروش را جمع کردند و این کار شاهکار آنها نوید روز خوب برای سهامداران و نوید پایان اصلاح بازار را میداد ولی همیشه باید سنگی جلوی پیشرفت باشد….

هنوز در دقایق ابتدای بازار بودیم که معاملات متوقف شد و پیام آمد که هسته بورس دچار مشکل شده و معاملات تا رفع آن متوفق خواهد بود، در حالی که سهامداران امیدوار منتظر درست شدن هسته بورس بودند و فکر می کردند پس از چند دقیقه این اختلال درست شود ولی این مشکل تا دقایق پایانی به طول انجامید، هرچند که در اواسط تایم بازار اعلام شد هسته بورس درست شده ولی درست نشد که نشد.

این درست نشدن هسته بورس خود شد عامل ریزش شاخص بورس در ۲۲ مهر ماه که کامل مشخص بود اگر معاملات بی وقفه انجام می شد شاخص مثبت می شد و بیشتر شرکت ها روز سبز و مثبتی را تجربه می کردند.

اما نکاتی که از نظر ما در هسته بورس شکست اهمیت دارد

۱) در میانه تایم بازار بورس گفته شد احتمالا تایم جبرانی برای خرابی در نظر گرفته می شود که گرفته نشد که البته دلیل مشخص هست ایراد رفع نشده بود.

۲) چرا هیچ وقت این خرابی ها به نفع سهامداران اتفاق نیوفتاده است!

۳) گفته شد احتمالا برخی از خرید و فروش های صورت گرفته باطل شود که هیچ اطلاع رسانی و خبری نشد!

۴) ایراد هسته بورس کی می خواهد رفع شود و این بهانه ترکیدن هسته بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟

۵) به قول سهامداران امکان برنامه نویسی ، سرور قوی و در کل تهیه هسته قوی بورس نیست، باشد مشکلی نیست، چرا هیچ وقت مدیران این بخش تنبیه ، جریمه و برکنار نمی شوند!

4/5 - (1 امتیاز)