چرا نباید در دوران بارداری رنگ مو گذاشت

چرا نباید در دوران بارداری رنگ مو گذاشت

بدن شما با رشد جنین، دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. شما وزن اضافه می‌کنید و ممکن است به صورت رندوم و تصادفی هوس غذاهای مختلفی کنید. ممکن است در این دوران دچار سوزش معده، ورم قوزک پا و خستگی زیاد شوید. در این دوران معمولا بیشتر خانم‌ها احساس خوبی نسبت به خود ندارند. باید بدانید که نسبت به تمامی این تغییرات فیزیکی هیچ کنترلی ندارید. ولی چیزی که در مورد آن کنترل دارید، رنگ کردن مو در بارداری است. با توجه به پرسش‌های بسیار در این زمینه از جمله اینکه ایا رنگ کردن مو در بارداری ضرر دارد یا نه، این مقاله را در مجله اینترنتی خرید ناب  به این مهم اختصاص داده‌ایم.

آیا استفاده از رنگ مو در دوران بارداری امن است؟

همانطور که می دانید رنگ کردن موها در شرایط عادی بی خطر است، اما زمانی که زنی باردار می شود، قدرت سیستم ایمنی بدن او به شدت کاهش یافته و او را در معرض خطر قرار می دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد انواع رنگ های موی زنانه ثابت شده است که در هر شرایطی، مقدار ناچیزی از رنگ مو از طریق منافذ پوست سر جذب بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد می شود. البته، درست است که بدن زنان باردار در هنگام ورود مواد شیمیایی، قادر به برخورد و مقابله با عناصر سمی موجود در آن هستند، با این حال، خطر تنفس بخار حاصل از این مواد شیمیایی برای خود این مادران و جنین داخل رحم ان ها مضر می باشد. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان ادعا می کنند که رنگ کردن موی سر زنان در دوران بارداری می تواند تاثیرات منفی بر روند رشد جنین داخل رحم این افراد بگذارد.

رنگ مو در دوران بارداری
رنگ مو در دوران بارداری

علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که در تهیه برخی از رنگ های دائمی از آمونیاک استفاده می شود، که به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده رنگ موی زنانه به شمار می رود. این ماده سمی بوده و مصرف آن در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا بسیار فرار بوده و از طریق استنشاق وارد بدن فرد مصرف کننده خواهد شد.

حنا و رنگ مو گیاهی

در دوران بارداری رنگ های گیاهی و حنا جایگزین خوبی برای رنگ موهای شیمیایی شمرده می شوند. اگر این چنین انتخابی دارید، ترکیبات نوشته شده پشت جعبه را مطالعه کنید، چرا که به رغم نوشتن کلمه “طبیعی” بر روی برخی محصول، گاهی اوقات مواد شیمیایی نیز در آنها وجود دارد.

برخی از بانوان حنا را بدون مشکل مورد استفاده قرار می دهند، اما برخی دیگر چندان خوشایند نیست. اگر پشت‌نویس محصول ادعا می‌کند که به سرعت عمل می‌کند، حتما ترکیبات آنرا بررسی کنید، چرا که ممکن است حنا خالص نباشد و حاوی ترکیبات فلزی باشد.

اکنون برخی از سالن‌ آرایش‌های رنگ مو با حنا را عرضه می‌کنند، بنابراین می‌توانید پرس و جو کنید و ببینید، اگر در نزدیکی شما چنین آرایشگاهی وجود دارد.

روش استفاده از حنا در دوران حاملگی

زنان حامله باید برای آماده کردن گیاه حنا، برگ های آن را در ظرف آهنی ریخته و بگذارند تا کاملا خیس شود. سپس، خمیر به دست آمده را بر روی موها قرار داده و به مدت یک شب آن را بر روی سر خود نگه دارند. بعد از این مدت، حنای موها را بشویند. البته، برای این که مخلوط به طور مساوی بر روی همه قسمت-های موی سر قرار گیرد، بهتر است زنان باردار بعد از قرار دادن حنا بر روی سر خود، موهایشان را برس بزنید. جالب است بدانید که برخی افراد برای بهتر شدن نتیجه کار، به مواد تشکیل دهنده حنا، مواد دیگری مانند برگ چای یا عصاره تخم مرغ هم اضافه می کنند.

برای رنگ کردن موها تا سه ماه دوم بارداری صبر کنید

از چه ماهی در بارداری می توان مو رنگ کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که موها می‌توانند در دوران حاملگی سریع‌تر رشد کنند، بنابراین ممکن است احتیاج داشته باشید، ریشه موهایتان را در طی این دوران، رنگ کنید. برای به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی به جنین در حال رشد، برخی متخصصان توصیه می‌کنند تا طی ۱۲ هفته بارداری موهایتان را رنگ نکنید.

به عبارت دیگر رنگ کردن مو در بارداری در سه ماه نخست جایز نیست و بهتر است رنگ کردن مو در سه ماهه دوم بارداری انجام شود. بسیار مهم است که در این مدت، محیط امنی برای رشد و نمو جنین‌تان فراهم کنید.

دکلره کردن مو

دکلره کردن موها در بارداری عوارض جبران ناپذیری روی سلامت جنین شما دارد به طوری که اگر آن را بدانید هرگز سلامت فرزند خود را به خطر نخواهید انداخت. از آنجا که سیستم دفاعی بدن و ترشحات هورمونی طی دوران بارداری دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود، احتمال بروز واکنش های آلرژی زا حتی نسبت به موادی که در گذشته حساسیت به آن وجود نداشته، مطرح است. بر این اساس بهتر است رنگ، هایلایت، مش و فر کردن موها تا پایان دوره ۹ ماهه بارداری و به طور قطع، ‌طی سه ماهه ابتدایی این دوران صورت نگیرد. نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب کرده و از خود عبور می‌دهد. بر این اساس امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار هم نیستند، به دلیل اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن نفی می‌شود.

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب، جالب است بدانید آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده، مواد شیمیایی موجود در دکلره باعث نقص جنینی می‌شود. پس سه ماهه اول بارداری که زمان شکل گیری جنین و پیشرفت سلول های اولیه جنینی است و بیشترین آسیب پذیری برای جنین وجود دارد، باید از دکلره کردن مو خودداری شود و این کار را در صورت ضرورت به سه ماهه دوم یا سوم بارداری موکول کرد، اما مادرانی که زمینه‌های آلرژیک پوستی، تنفسی یا گوارشی دارند باید بیش از دیگران، نسبت به انجام کارهای آرایشی و زیبایی پرخطر حساس باشند ما دقیقا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در بدن یک زن باردار چه واکنش های هورمونی و آلرژی ممکن است رخ بدهد، برای همین واکنش‌های جدید و شدید در این دوران غیرمحتمل نخواهد بود.

آن هم در شرایطی که یک زن باردار قادر به گرفتن هر نوع درمان دارویی نیز نیست. در چنین شرایطی بهتر است یک خانم باردار خود را با ریسک بروز آلرژی‌های جدید روبه‌رو نکند.

اسپری مو

برای رنگ کردن موها در بارداری استفاده از اسپری های رنگ موی موقت در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا علاوه بر احتمال جذب مواد مضر از طریق پوست سر، استنشاق بخارات ناشی از آن نیز می تواند برای سلامتی جنین بسیار مضر باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در این دوران حساس تا حد امکان و خصوصاً در سه ماهه اول از این مواد دوری کنید. درصورت اصرار برای استفاده از آنها، حتما این کار را در یک مکان با جریان هوای مناسب انجام دهید.

اسپری مو
اسپری مو

رنگ مو بدون آمونیاک در دوران بارداری

در صورت رنگ کردن موهای خود از رنگ هایی استفاده کنید که فاقد آمونیاک است. آمونیاک تاثیر منفی روی چشمان شما می گذارد و در نهایت باعث بروز مشکلات دیگر می شود. بنابراین از رنگ موهایی که در آنها آمونیاک بکار رفته، استفاده نکنید. برای رنگ کردن موها در بارداری می توانید از رنگ موهای موقت که خطر کمتری دارند استفاده کنید. زیرا این رنگ ها در مقایسه با رنگ های دیگر اثرات مضر کمتری دارند.

ژل رنگ موی دائمی و گیاهی Herbatint

یکی دیگر از گزینه‌های امن برای رنگ کردن مو در بارداری رنگ موی Herbatint (هرباتینت) است که متکی به مواد اولیه طبیعی مانند رزماری و پوست گردو (به جای مواد شیمیایی) بوده و بهترین گزینه برای موهای تیره است. این رنگ، کمی بیش از دیگر رنگ‌ موها بوی گیاهان را در خاطرتان زنده می‌کند ولی این رایحه چندان قوی نیست. منتقدان درباره اینکه چگونه این رنگ سبب نرمی، لطافت و مرطوب‌کنندگی موها می‌شود، نظر مثبتی دارند؛ ولی خاطرنشان کرده‌اند که در محتویات بسته‌بندی رنگ هیچ ظرف پلاستیکی یا اپلیکاتور برای هم زدن رنگ وجود ندارد.

چند توصیه مهم درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری

۱٫ اگر می خواهید بدانید که آیا رنگ مو در اوایل بارداری ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم که بهتر است، رنگ کردن مو در ماه اول بارداری را برای خود ممنوع کنید. همواره این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که رشد جنین در سه ماه نخست بسیار سریع است. بنابراین، این زمان، زمان رعایت احتیاط‌ها و ملاحظات پیشگیرانه است. پس از سه ماه نخست، خطر صدمه وارد به جنین بسیار کم می‌شود.

۲٫ اگر هر گونه زخم در پوست سر شماست، از رنگ کردن مو در بارداری منصرف شوید: چرا که این زخم‌ها می‌توانند احتمال جذب مواد شیمیایی از طریق پوست به جریان خون را افزایش دهند.

۳٫ استفاده از رنگ‌های گیاهی مانند حنا: استفاده از این رنگ‌ها برای رنگ کردن مو در بارداری خطر ناشی از جذب مواد شیمیایی را به شدت کاهش می‌دهند. حتما قبل از رنگ کردن مو در بارداری در مورد ترکیبات آن سوال کنید. اگر این عمل را در خانه انجام می‌دهید، حتما پیش از رنگ کردن، دستورالعمل نوشته شده در بسته‌بندی را با دقت مطالعه کنید.

۴٫ بالیاژ مو، مش یا هایلایت مو با فویل به جای رنگ کردن مو در بارداری: همانطور که پیش‌تر گفتیم در این روش از تماس مستقیم رنگ با پوست کف سر هیچ خبری نیست.

۵٫ تمرین برخی از اقدامات احتیاطی در خانه: دستکش بپوشید و تنها به اندازه مدت زمان توصیه شده، رنگ را روی موهایتان نگاه دارید. حتما بلافاصله پس از اتمام این زمان، پوست سر خود را با آب بشویید. برای پاک کردن رنگ مو از پوست و ناخن می‌توانید از ترفندهای طلایی مقاله دیگر ما کمک بگیرید. این تمرین‌ها، روش‌های هوشمندانه‌ای هستند که برای هر زمان، حتی زمانی که حامله نیستید، مفید و سودمندند.

۶٫ اگر برای رنگ کردن مو در بارداری به سالن‌های زیبایی می‌روید، خطر ابتلا به کووید-۱۹ را جدی بگیرید: قطعا شما نمی‌خواهید علاوه بر نگرانی‌تان درباره تاثیر رنگ کردن مو در بارداری ، نگرانی درباره احتمال ابتلا به کووید-۱۹ هم را به آن بیافزایید. برای به حداقل رساندن خطر، زمان‌هایی را برای رفتن به سالن‌های زیبایی انتخاب کنید که کمتر شلوغ باشد. به یاد داشته باشید هم شما و هم آرایشگرتان هر دو باید از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مناسب دست استفاده کنید.

۷٫ رنگ مو در محیطی با تهویه مناسب: همانطور که بارها گفتیم تهویه مناسب به معنای کاهش خطر تنفس بخارهای سمی رنگ موهاست که ممکن است خطرات جدی برای جنین در حال رشد داشته باشد. همچنین تهویه بهتر، خطر احتمال ابتلا به کرونا را هم کاهش می‌دهد. تهویه مناسب در خانه بدان معناست که هنگام رنگ کردن مو در بارداری از فضای باز یا فضای مجهز به فن یا پنجره باز استفاده کنید. تهویه مناسب در آرایشگاه‌ها نیز به معنای اجتناب از ازدحام جمعیت است که به گردش هوای سالم‌تر کمک می‌کند.

سخن آخر

به نظر می‌رسد خطر ایجاد ناهنجاری جنینی در صورت استفاده مادر از رنگ موها در دوران بارداری از آنچه سابقاً گفته می‌شد کمتر می‌باشد اما بی خطر نیست.
مادران باردار می‌توانند موهایشان را رنگ  کنند اما بهتر است برای جلوگیری از ناهنجاری‌های احتمالی جنین ،احتیاط‌هایی را رعایت کنند. مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند، رنگ کردن موهای خود را به سه ماه دوم به بعد موکول کنید.

5/5 - (2 امتیاز)