آموزش پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز کردن به کودکان

دید کودک در مورد پول و ارزش آن، پس انداز و سرمایه گذاری که در کودکی در ذهن اش شکل می‌گیرد، تا پایان عمر با او خواهد بود؛ پس والدین بهتر است آموزش سرمایه گذاری و پس انداز را در همان کودکی با روش‌های کودکانه و خلاقانه به او انجام دهند. اگر والدین به این جمله ایمان داشته باشند که آموزش سرمایه گذاری برای کودکان زود نیست، می‌توانند با دید بازتری سرمایه گذاری و آموزش پس انداز کردن را در او تقویت کنند و بدین صورت توانسته اند آینده او را تضمین کنند.

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز فقط برای دوران بزرگسالی نیست؛ بلکه در دوران کودکی است که می‌تواند یادگیری آن، رفاه و آسایش بزرگسالی را رقم بزند.

با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید تا راه های پس انداز کردن را به کودکان خود بیاموزید.

پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم

طبق مطالعات انجام شده اغلب کودکان از سنین چهار سالگی به رابطه‌ بین پول و خرید وسائل مورد علاقه‌ خود پی می‌برند. همچنین تا سنین هفت سالگی با اعداد و ارقام و شمارش آن‌ها آشنا می‌شوند؛ کودکان در این سن می‌فهمند که خودشان می‌توانند با جمع کردن پول، وسایل محبوب‌شان را خریداری کنند. به همین دلیل لازم است که آمـوزش به کودکاندر این سن به طور جدی تری انجام می شود. مسائلی همچون آموزش پس انداز کردن، مدیریت مالی و دادن پول را می توانید از شش الی هفت سالگی برای فرزندان خود آغاز کنید.

پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم
پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهیم

یادگیری هر چیزی در سنین اولیه کودکی باعث نهادینه شدن آن‌ها در فرد می‌شود و درسـبک زندگی‌ آن ها جای می‌گیرد. به همین دلیل آموزش پس انداز کردن به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا در بزرگسالی بتوانند بهتر مسائل مالی را مدیریت کنند و کمتر با مشکلات مالی مواجه شوند.

دادن جایزه

یکی از راهکارهای همیشگی و کارساز برای تشویق بچه‌ها به انجام دادن کاری، دادن جایزه است. وقتی فرزند شما کاری انجام می‌دهد و از شما بازخورد مثبت دریافت می‌کند، ترغیب می‌شود بیشتر از قبل و به درستی آن کار را انجام دهد‌. شما می‌توانید مسئولیت پس‌انداز مقداری پول را به فرزندتان واگذار کنید و اگر در این کار موفق شد، به او جایزه دهید.

تعیین هدف برای پس انداز

اینکه به فرزندتان بدون توضیح دلیل بگویید پس‌انداز کن، ممکن است برای او بی‌معنی به نظر برسد. کمک به کودک در تعیین اهداف برای پس‌انداز کردن می‌تواند راهی بهتر برای ایجاد انگیزه در او باشد. به او کمک کنید که برای یک نتیجه‌ی خاص پس انداز کند. از این طریق آن‌‌ها می‌دانند که چرا پس انداز می‌کنند و همچنین بدانند چه زمانی می‌توانند به این اهداف برسند.

آموزش پس‌انداز با بازی

یکی از راهکارهای مهم جهت تفهیم مسائل مختلف به کودکان بازی است. امروزه طراحان بازی بسیاری در سراسر جهان و البته ایران بازی‌هایی جهت ارتقای هوش مالی و آموزش مفاهیم مالی برای کودکان طراحی می‌کنند. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از یک طراح بازی و روانشناس کودک، بازی‌هایی که برای آموزش پس‌انداز طراحی شده‌اند را شناسایی کرده و خریداری کنید. تاثیر بازی را دست کم نگیرید. دنیای کودکان تماما در بازی خلاصه می‌شود. حتی می‌توان گفت کودکان از طریق بازی به شکل عادی زیست می‌کنند.

آموزش مدیریت مالی

یکی از مهم ترین اصول برای پس انداز کردن، آشنایی کودکان با مفاهیمی مانند نیاز و خواسته می باشد تا کودک آن ها را بشناسد و با تفاوت های آن آشنا شود، اموزش این موارد به کودکان نوعی آموزش مدیریت مالی به شمار می آید و باعث می شود تا فرزندان بتوانند عاقلانه تر و بر اساس نیاز های خودشان تصمیم های درستی بگیرند و از خرید های غیر ضروری خودداری کنند، و این کار باعث می شود تا در آینده دید اقتصادی داشته باشد و از ولخرجی کردن پرهیز کند.

زمانی که کودک وسیله ای غیر ضروری می خواهد از او بپرسید که آیا برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ آیا این وسیله برای او مفید می باشد؟ تا چند روز آینده به همین میزان به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید این وسیله می تواند پول کافی تا آخر ماه داشته باشد  و یا مقداری از پولش را پس انداز نماید؟

مکانی برای پس‌انداز کردن

وقتی فرزندتان، در ذهن خود هدفی برای پس‌انداز کردن دارد به مکانی هم برای ذخیره پول‌های نقد خود نیاز دارد. مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند برای بچه‌های خردسال یک قلک تهیه کنید. اما اگر سن فرزندتان بالاتر است می‌توانید برای او یک حساب بانکی باز کنید. به این ترتیب، فرزندتان می‌تواند ببیند که چگونه پس‌اندازش جمع می‌شود و چقدر طول می‌کشد تا به هدفش برسد.

گفت‌و‌گوی شفاف

گاهی لازم است با در نظر گرفتن سن فرزندتان با او گفت‌و‌گویی واضح و صمیمی راجع به مسائل مالی و اهمیت آن داشته باشید. گفت‌و‌گو همیشه از جمله روش‌های مناسب برای هر نوع آموزش به حساب می‌آید‌. وقتی فرزند شما نسبت به مزایای پس‌انداز آگاهی پیدا کند، انگیزه بیشتری برای رعایت این مسئله می‌گیرد. سعی کنید در صحبت خود از مسائلی که فرزندتان یا اطرافیان او با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مثال بزنید تا حرف شما به خوبی در ذهن او ثبت شود. توجه داشته باشید لحن خود را با میزان درک و سن فرزند خود تنظیم کنید تا گفته شما برای او واضح باشد.

آموزش نحوه خرج کردن به کودکان

زمانی که کودک می خواهد چیزی را خریداری کند به او حق انتخاب بدهید و تصمیم را به عهده خودش بگذارید و در انتخابش دخالت نکنید زیرا مهم نیست که این تصمیمش تا چه اندازه درست است و باید به او اجازه اشتباه کردن را بدهید، این حق انتخاب باعث می شود تا کودک با پیامد های اشتباه کردن خود رو به رو شود و تا حدودی با نحوه خرج کردن آشنا شوید.

آموزش نحوه خرج کردن به کودکان
آموزش نحوه خرج کردن به کودکان

البته قبل از خرید کردن با اطلاعات لازم در مورد فواید و عواقب تصمیمش در اختیارش قرار دهید تا کودک بتواند تصمیم بهتر بگیرید و انتخاب برای او راحت تر باشد.

خرید با پولی که خود پس‌انداز کرده

شما می‌توانید وسیله‌ای که فرزندتان دوست دارد را در نظر او به عنوان یک هدف جلوه دهید و فرزندتان را تشویق کنید تا با پس‌انداز کردن پول‌های خود و مدیریت مالی به هدف خود (که خرید آن وسیله است) برسد. در این صورت فرزند شما می‌آموزد که چگونه برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرده و هزینه‌های خود را مدیریت کند. علاوه بر آن وقتی فرزند شما لذت خریدن کردن با پول خود را بچشد، به شکل ناخودآگاه به سمت استقلال مالی حرکت می‌کند.

به کودک اجازه اشتباه بدهید

بخشی از آموزش پس انداز به کودکان این است که به فرزندتان اجازه دهید از اشتباهات خودش درس بگیرد. درست است که گاهی اوقات وسوسه می‌شوید تا جلوی یک اشتباه هزینه‌بر را بگیرید، اما شاید بهتر باشد از این اشتباه به عنوان فرصتی برای یادگیری فرزندتان استفاده کنید. به این ترتیب، او بهتر یاد می‌گیرد در آینده با پول خود چه کار کند.

الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر می‌خواهید فرزندتان پس‌انداز کردن را یاد بگیرد الگوی مناسب بودن می‌تواند به شدت موثر باشد. می‌توانید یک حساب پس‌انداز باز کنید و با این کار، پس‌انداز کردن به صورت یک فعالیت خانوادگی را تشویق کنید. همچنین، می‌توانید تصمیم بگیرید که با هم پس‌انداز کنید، برای مثال پس‌انداز کردن برای یک مسافرت خانوادگی.

کلام آخر

والدین از همان دوران کودکی باید آموزش های مختلفی به کودک خود بدهند یکی از این آموزش ها روش های صحیح پس انداز کردن می باشد که در سنین مختلف با استفاده از روش های گوناگونی باید صورت گیرد تا کودک با مفاهیم مالی آشنا شود.

پس انداز کردن می تواند به یادگیری مسائل پولی کمک کند و علاوه بر این باعث رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت پذیری در فرزندان شود، والدین برای آن که بتوانند بهترین تصمیم ها و انتخاب ها را داشته باشند می توانند از مشاوره کودک کمک بگیرند تا آگاهی های لازم را در اختیارشان قرار دهد و راهکار های صحیح را بیان کند. مجله اینترنتی خرید ناب منتظر نظرات شما عزیزان در مورد پس انداز کردن کودکان است.

5/5 - (2 امتیاز)