آشنایی با استانداردهای وای فای

آشنایی با استانداردهای وای فای

ارتباطات وایرلس برای کامپیوترها به‌خوبی در بین کاربران جا باز کرده و تقریبا تمام لپ‌تاپ‌ها به فناوری وای‌فای مجهز هستند. از بین تمام راه‌کارهایی که برای آن ارائه شده استاندارد IEEE 802.11 که غالبا وای‌فای هم نامیده می‌شود تبدیل به‌یک استاندارد رایج و محبوب شده است. ما در مجله اینترنتی خرید ناب، سعی داریم شما را بیشتر با این استاندارد آشنا کنیم.

وای فای چیست؟

وای فای (Wi-Fi) یک تکنولوژی شبکه ساز بی‌سیمی به وسیله سیگنال رادیویی است که می‌تواند همین اینترنت را از طریق فرکانس رادیویی خاص خود، بین دستگاه‌های مختلف انتقال دهد یا حتی بدون انتقال اینترنت، می‌تواند یک شبکه گسترده منطقه‌ای بدون استفاده از کابل را ایجاد کند.

استانداردهای Wi-Fi

قبل از هر چیز باید به این سؤال پاسخ دهیم. استانداردهای Wi-Fi مجموعه‌ای از سرویس‌ها و پروتکل‌ها هستند که اقدامات شبکه Wi-Fi و دیگر شبکه‌های انتقال داده را تشکیل می‌دهند. رایج‌ترین مجموعه استانداردها که در این مورد مشاهده می‌کنیم استاندارد زیر است:

IEEE 802.11 Wireless LAN (WLAN) & Mesh

استانداردهای Wi-Fi
استانداردهای Wi-Fi

IEEE استاندارد Wi-Fi را هر چند سال یک بار به‌روزرسانی می‌کند. استاندارد Wi-Fi فعلی ۸۲۰٫۱۱ac است در حالی که نسل بعدی استاندارد Wi-Fi برابر با ۸۰۲٫۱۱ax خواهد بود که به زودی انتشار می‌یابد.

استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۱

این استاندارد اولیه Wi-Fi است که در سال ۱۹۹۷ ایجاد شده است. این استاندارد که اینک کارکرد خود را از دست داده، در زمان خود از اتصال‌های بسیار سریع مگابیت بر ثانیه (Mbps) پشتیبانی می‌کرد. دستگاه‌های مختلفی، دست‌کم به مدت یک دهه، با استفاده از این استاندارد ساخته شده‌اند. این استاندارد با تجهیزات کنونی کار نمی‌کند.

استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۱a

این استاندارد در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد. این نسخه از Wi-Fi روی باند ۵ گیگاهرتز کار می‌کرد. این کار به امید مواجهه کمتر با تداخل دستگاه‌های دیگر صورت گرفت. زیرا اغلب دستگاه‌ها به خصوص تلفن‌های بی‌سیم نیز از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند.

با این وجود فرکانس ۵ گیگاهرتز در مواجهه با اشیای مجاور با دشواری بیشتری روبرو می‌شود و از این رو برد آن در اغلب موارد محدود است.

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱b

۸۰۲.۱۱b استاندارد اصلی ۸۰۲.۱۱ بود که اولین بار در سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه شد. این استاندارد در محدوده GHz ۲.۴ کار می‌کند، در تئوری تا Mbs ۱۱ سرعت انتقال داده فراهم می‌کند و برد آن تا حدود ۴۵ متر می‌رسد. تجهیزات پشتیبانی کننده ۸۰۲.۱۱b ارزان بودند اما این استاندارد کمترین سرعت را در بین انواع استاندارد وایرلس داشت.

همچنین از آنجایی که در فرکانس  GHz ۲.۴ کار می‌کرد، در مواردی باعث ایجاد تداخل سیگنال با دیگر وسایل خانگی بی‌سیم می‌شد.

IEEE 802.11g

طراحی این استاندارد در سال ۲۰۰۳ صورت گرفت، استاندارد ۸۰۲٫۱۱g بیشینۀ نرخ تبادل داده را به ۵۴ مگابایت در هر ثانیه افزایش داد درحالی‌که همچنان از پهنای باند قابل‌اطمینان ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کرد. همین امر باعث شد تا این استاندارد به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار بگیرد.

استاندارد وایرلس ۸۰۲٫۱۱n

استاندارد وایرلس ۸۰۲٫۱۱n که به استاندارد N هم مشهور است، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این استاندارد به منظور افزایش پهنای باند ۸۰۲٫۱۱g طراحی شد به این صورت که از چندین سیگنال وایرلس و آنتن استفاده کند. هدف از ارائه ۸۰۲٫۱۱n، ارائه استانداری با مزایای بیشتر نسبت ۸۰۲٫۱۱g است.

در استاندارد ۸۰۲٫۱۱n از تکنولوژی MIMO استفاده شده که با استفاده از چندین آنتن باعث افزایش پهنای باند می شود. پهنای باند در این استاندارد تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است که تقریباً ۶ برابر نسل قبلی خود است. تجهیزات این استاندارد با تجهیزات استاندارد های قبلی خود (۸۰۲٫۱۱g و ۸۰۲٫۱۱b) مطابقت دارند و می‌توان از آنها برای یکدیگر استفاده کرد.

اگر ما در مجله اینترنتی خرید ناب بخواهیم مزایای این استاندارد را بیان کنیم، باید بگوییم سرعت بالا و گسترده بودن کاربرد آن در تجهیزات، از مهم ترین مزایای آن است.همچنین استاندارد ۸۰۲٫۱۱n مقاومت بیشتری در مقابل تداخل سیگنال با وسایل دیگر دارد. اما عیب این استاندارد تنها در قیمت بالاتر آن نسبت به استانداردهای پیش از خود است.

استانداردهای در برخی مودم ها متفاوت است که پیشنهاد می کنیم

را مطالعه کنید.

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱ac

۸۰۲.۱۱ac  استانداردی بود که وای فای را به شدت ارتقا داد. این استاندارد وای فای سرعتی در محدوده Mbs ۴۳۳ تا چند Gbs را برای کاربران فراهم می‌کرد. ۸۰۲.۱۱ac برای فراهم کردن چنین سرعتی از قابلیت‌های زیر بهره می‌برد:

  • به طور انحصاری در باند فرکانسی GHz ۵ فعالیت می‌کرد
  • پهنای کانال ارتباطی آن دو برابر شد و به MHz ۸۰ رسید

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱ac، از فناوری beamforming استفاده می‌کرد. در این فناوری آنتن‌ها صرفاً سیگنال‌های رادیویی را منتقل می‌کنند. درنتیجه ارتباط دقیقاً با یک وسیله خاص برقرار می‌شود. همچنین این استاندارد از فناوری MIMO بهره می‌برد که اجازه کار دستگاه با چند ورودی و چند خروجی همزمان را می‌دهد.

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱ac
استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱ac

MIMO سرعت را برای هر کاربر زیاد نمی‌کند اما باعث می‌شود توان کلی داده‌ها در شبکه بیشتر شود. این استاندارد وای فای در واقع یک قدم بزرگ در سیر پیشرفت وای فای بود و فضا را برای قدم بعدی فراهم می‌کرد.

استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۱ax

این استاندارد هنوز انتشار نیافته است و در واقع نسل بعدی Wi-Fi دستگاه‌های بی‌سیم محسوب می‌شود. زمانی که ax انتشار یابد، نرخ انتقال شبکه به صورت تئوریک به میزان ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در اختیار ما خواهد بود که در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبود نسبت به استاندارد ac دارد. به علاوه استاندارد ax ظرفیت شبکه را با افزودن کانال‌های فرعی انتشار، ارتقای MU-MIMO و ایجاد امکان جریان‌های داده همزمان ارتقا داده است.

ارتباط تمام استانداردهای وای‌فای با یکدیگر

دو دستگاهی که از استاندارد وای‌فای یکسانی استفاده می‌کنند می‌توانند بدون هیچ محدودیتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مسائل و مشکلات وقتی مشخص می‌شوند که شما تصمیم دارید دو دستگاهی را به هم متصل کنید که از استانداردهای متفاوت و اغلب ناسازگار استفاده می‌کنند.

  • در سال‌های اخیر روتر و دستگاه‌های شما که از استاندارد ۱۱ac استفاده می‌کنند می‌تواند به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • دستگاه‌هایی که از استاندارد b, g و n استفاده می‌کنند همگی می توانند از یک روتر با استاندارد ac ارتباط برقرار کنند.
  • استاندارد ۱۱b نمی‌تواند با نوع a ارتباط برقرار کنند و برعکس این موضوع هم صادق هست.
  • استاندارد ۱۱g نمی‌تواند با نوع b ارتباط برقرار کنند و برعکس این موضوع هم صادق هست.

استفاده از استاندارد اصلی (که امروز بانام ۸۰۲٫۱۱ شناخته می‌شود) که سال ۱۹۹۷ منتشر شد امروزه منسوخ‌شده است و استانداردهای نوع a و b نیز در اواخر عمر خود به سر می‌برند.

استاندارد های آینده وای فای

مهم ترین استاندارد وایرلس که زمزمه های معرفی آن شنیده می شود، استاندارد وایرلس ۸۰۲٫۱۱ax است که به احتمال زیاد به زودی معرفی خواهد شد. پهنای باند در این استاندارد که به Wi-Fi 6 هم معروف شده ۴۰ درصد بیشتر از وایرلس ۸۰۲٫۱۱ac است. این استاندارد  همچنین از فناوری MU-MIMO دو طرفه و مدولاسیون دقیق تری استفاده می کند و مصرف انرژی به مراتب پایین تری دارد.

استانداردهای وایرلس بسیار دیگری نیز قرار است در آینده ای نزدیک در دنیای شبکه معرفی شود. با توجه به اینکه این استاندارد ها هنوز معرفی نشده اند و نمی‌توان در مورد آنها نظرت قطعی ارائه کرد، در ادامه به معرفی نام آنها بسنده می‌کنیم:

  • ۸۰۲٫۱۱aj
  • ۸۰۲٫۱۱ak
  • ۸۰۲٫۱۱ay
  • ۸۰۲٫۱۱az
  • ۸۰۲٫۱۱ba

سخن آخر

شبکه وایرلس از زمان ارائه به بازار تا کنون پیشرفت‌های زیادی به خود دیده است. ازجمله، استاندارد وایرلس هر بار دچار پیشرفت در ارائه سرعت و پهنای باند بیشتر شده و باند فرکانسی آن ارتقا یافته است. روند رشد این استانداردها همچنان ادامه دارد و در سال‌های آینده شاهد عرضه نسخه‌های پیشرفته‌تری از استاندارد وایرلس خواهیم بود. مجله اینترنتی خرید ناب از همراهی شما سپاسگزاریم.

5/5 - (3 امتیاز)