راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

امروزه مودم ها یکی از پرفروش ترین کالاهای دیجیتال می باشند. همانطور که میدانید مودم های ADSL با برند و نام های بسیار مختلفی به فروش می رسند که این امر می تواند خرید مودم را کمی دشوار کند. از این رو مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد توضیحات لازم جهت خرید مودم مناسب را به شما عزیزان ارائه کند.

انواع مودم ها

همانطور که میدانید مودم adsl دارای انواع گوناگونی می باشند که هرکدام نیز کاربرد های خاص خودشان را دارند. از این رو اگر قصد خرید و تهیه مودم را دارید می بایست با انواع و کاربرد مودم ها آشنا باشید تا بتوانید یک مودم کاربردی و مناسب با شرایط تان انتخاب کنید.

انواع مودم ها

انواع مودم ها

مودم ADSL

مودم های ای دی اس ال جزو محبوب ترین ها و پرکاربردترین ها می باشند. مودم های ADSL از طریق سیم تلفن به شبکه متصل می شوند و زمانی که شرکت سرویس دهنده مانند: شاتل ، آسیا تک ، های وب و … اطلاعات و شرایط تان را تایید کنند. شما می توانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

انتقال داده ها توسط مودم ای دی اس ال با فناوری وای فای و کابل LAN امکان پزیر می باشد.همچنین شما می توانید با کمک دانگل کارت و یا کارت شبکه به دستگاه لپ تاب و یا کامپیوتر وصل شوید. لازم به ذکر است سرعت اینترنت با واسطه کابل LAN نسبت به دانگل کارت بیشتر می باشد.

مودم VDSL

این مودم‌ها از پرسرعت‌ترین مودم‌های موجود در بازار هستند. سرعت مودم‌های VDSL پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از مودم‌های ADSL است. دلیل این امر داشتن پهنای باند بیشتر نسبت به سایر مودم‌هاست. انتقال داده‌ها در این مودم‌ها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و به وسیله فیبرهای نوری صورت می‌گیرد. اما به دلیل عدم استفاده از فناوری فیبرنوری در بیشتر نقاط کشور، هنوز استفاده از مودم‌های VDSL فراگیر نشده و در بسیاری از نقاط کشور قابل دسترس نیست.

به طور کلی VDSL به سه شکل VDSL2، VDSL و VDSL2-Vplus عرضه می‌شود که مورد آخر هنوز در ایران وجود ندارد. سرعت دانلود این مودم‌ها حداکثر به ۷۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. سرعت آپلود آن نیز چیزی در حدود ۱۰ برابر اینترنت ADSL است و تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. البته برای بهره‌مندی از تمام ظرفیت آن نزدیک بودن به مرکز مخابرات لازم است.

مودم LTE و مودم TD-LTE

مودم های LTE و TD-LTE تقریبا مانند یکدیگر هستند. این مودم ها این مودم ها در دو مدل با سیم و بی سیم به فروش می رسد که نوع بی سیم این مودم ها طرفداران خاص خودش را دارد. انتقال داده ها در این مودم ها توسط امواج BTS دریافت می شود و به واسطه وای فای و یا دانگل کارت بر روی گوشی موبایل و یا کامپیوتر راه اندازی می شود.

نکات مهم خرید مودم برای دفتر

اگر قصد خرید مودم برای دفتر کار را دارید ابتدا باید تعداد پورت های شبکه را بشمارید. این پورت ها باید تمام کامپیوترهای شما ساپورت کنند. اگر تعداد رایانه های شما بیشتر از پورت ها است ،مودمی انتخاب کنید که پورت های بیشتری داشته باشد. و یا می توانید یک هاب بخرید تا بتوانید تعداد بیشتری کامپیوتر را ساپورت کنید.

پس از چک کردن تعداد پورت ها تعداد آنتن های مودم را در نظر بگیرید. به خصوص اگر قصد استفاده بیشتر از وای فای را دارید. هرچه تعداد آنتن های مودم بیشتر باشد ، از فضای بیشتری پشتیبانی می کند. 

پورت‌های مودم

از دیگر موارد مهم در هنگام خرید مودم یا روتر، پورت‌های آن است. البته در این مورد معمولا مشکل خاصی وجود ندارد، پشت مودم‌های مختلف تعدادی پورت اترنت وجود دارد که شما بسته به تعداد دستگاه‌هایی که می‌خواهید با کابل به مودم متصل کنید، باید به همان تعداد، پورت بر روی مودم خود داشته باشید.

پورت‌های مودم
پورت‌های مودم

البته این نکته را از طرف ما در مجله اینترنتی خرید ناب به خاطر داشته باشید که تعدادی از مودم‌ها دارای پورت USB هستند که توسط آن می‌توانید فلش USB یا هر دستگاه دیگری را به مودم متصل کرده و یک نوع دیتا را بین همه افرادی که به آن مودم متصل هستند، به اشتراک بگذارید. این قابلیت جذابی است که اگر به آن نیاز دارید باید به دنبال مودم‌هایی باشید که پورت USB یا USB-C داشته باشند.

در این قسمت به شما پیشنهاد می کنیم از مقاله هر آنچه باید در مورد اینترنت ۵G بدانید را مطالعه کنید.

سرعت مودم

هنگام خرید مودم سرعت یک فاکتور مهم است. در همین راستا باید توجه داشته باشید که سرعت درج شده برای روی دستگاه، سرعت دانلود است و به معنی سرعت بارگذاری مودم نیست. بنابراین، اگر مودمی با سرعت ۱ گیگابایت خریداری نمودید، به این معنی است که محصول قابلیت دانلود ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه از ISP را دارد. همچنین شایان توجه است که در اغلب مدل‌های مودم، سرعت آپلود در مقایسه با سرعت دانلود کمتر است.

با این حال، باید توجه داشته باشید که اشتراک اینترنتی انتخابی توسط شما، یک عامل تعیین کننده در استفاده از پتانسیل‌های مودم خریداری شده است. به عنوان مثال، اگر مودم شما قادر به دانلود با سرعت ۱.۴ گیگابیت در ثانیه باشد و اشتراک خریداری شده از شرکت خدمات‌دهنده‌ی اینترنت ۲۵ مگابایت در ثانیه باشد، تنها به میزان خدمت ارائه شده از ISP، سرعت دانلود خواهید داشت و عملا سرعت دستگاه شما بی‌اهمیت خواهد بود.

فاکتور دیگری که باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق Mbps است. در مودم‌ها، واژه‌ی Mbps به معنای مگابیت در ثانیه است نه مگابایت! از آنجایی که هر ۸ بیت یک بایت است، مودمی با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه در محدوده ۶ تا ۷ مگابایت در ثانیه سرعت دانلود دارد. هنگامی در زمان خرید درک درستی از مقایسه سرعت و پارامترهای مربوط به آن داشته باشید، انجام خرید آسان‌تر و آگاهانه‌تر می‌شود.

قابلیت‌ها مودم

یکی از مزایای داخلی بعضی مودم‌ها، پشتیبانی از Caller ID است که در صورت اتصال همزمان مودم به خط تلفن، امکان مشاهده و ذخیره اطلاعات تماس را روی کامپیوتر فراهم می‌کند. این اطلاعات شامل شماره فرد تماس گیرنده و سرویسی است که از آن برای تماس استفاده کرده است.

برخی مودم‌‌های پیشرفته وجود دارند که مثل دستگاه‌های تلفن فوق پیشرفته عمل می‌کند. سنجش خودکار کابل و گزارش مشکل و خرابی در آن، از دیگر ویژگی‌های این مودم‌های سطح بالاست. کاربر می‌تواند با دادن فرمان‌های AT به مودم نه‌تنها تمام عملکرد مودم را به کمک صفحه help کنترل کند، بلکه می‌تواند با استفاده از قسمت پشتیبانی از کارت‌های تماس (بین‌الملل)، از مزایای آن برای ذخیره شماره کارت و محل تماس در تماس‌های بعدی استفاده کند و به این ترتیب از ویژگی محافظت از خط تلفن در تماس‌های خارجی مطمئن شود.

قیمت مودم

شاید مهم‌ترین عامل در راهنمای خرید مودم برای خیلی از افراد مساله قیمت باشد. علاوه بر سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش‌دهی، تعداد پورت‌ها، باندها و آنتن‌هایی که مودم موردنظر شما پشتیبانی می‌کند، شرکت تولیدکننده هم در تعیین قیمت مودم تاثیرگذار است.

موارد دیگر

برخی مودم‌ها با نام ADSL2 یا +ADSL2 به فروش می‌رسند، این اسامی نام نسخه‌های جدید اینترنت ADSL است، به عنوان مثال در ADSL سرعت دانلود و آپلود به ترتیب ۱۲ و ۱ مگابایت است ولی در +ADSL2 همین مشخصات به ترتیب به ۲۴ و ۱٫۵ مگابایت می‌رسد. در حال حاضر اکثر شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت +ADSL2 ارائه می‌دهند و اکثر مودم‌های بازار نیز از +ADSL2 بهره‌ می‌برند.

+ADSL2 مودم
+ADSL2 مودم

برخی مودم‌ها دکمه WPS دارند که با وجود آن می‌توانید یک اتصال ساده و امن را بدون نیاز به وارد کردن پسورد به مودم داشته باشید، با فشردن دکمه WPS و نزدیک کردن موبایل یا لپ‌تاپ به مودم اتصال برقرار می‌شود. نکته مهم آن است که این روش امنیت بالایی ندارد و با گوشی‌های آیفون نیز نمی‌توان با WPS به مودم وصل شد.

مودم باید از استاندارد امنیتی بی‌سیم WPA/WPA2 استفاده کند، WPA/WPA2 در حال حاضر امن‌ترین استاندارد امنیت بی‌سیم است و تقریبا همه مودم‌ها از این استاندارد بهره می‌برند.

برخی مودم‌ها دکمه WiFi دارند که با فشردن آن ارتباط بی‌سیم یا وای‌فای فعال و غیر‌فعال می‌شود، یعنی شما می‌توانید دستگاه‌های مورد نظر را با کابل به مودم متصل کنید اما اتصال بی‌سیم را به صورت دستی مدیریت کنید، یعنی زمانی که نیاز به سیگنال وای‌فای ندارید، آن را کلا غیرفعال کنید.

برخی مودم‌ها قابلیت Parental Control دارند که با وجود آن می‌توان زمان و سرعت، افراد متصل به اینترنت را مدیریت کرد، همچنین می‌توان سایت‌‌ها و اپلیکیشن‌های نامناسب را محدود نمود.

برخی مودم‌ها حالت Guest network دارند که می‌توان یک مسیر قابل اطمینان با محدودیت زمان، سرعت و حجم برای استفاده مهمانان در نظر گرفت و حتی یک رمز مجزا برای آن انتخاب کرد.

پنل تنظیمات مودم‌ها شاید در ابتدا موضوع مهمی نباشد، اکثر مودم‌ها از پنل مشابهی برخوردارند و کار کردن با آن‌‌ها ساده‌ است اما بهتر است که اگر خیلی با این فضاها آشنا نیستید مودمی را انتخاب کنید که تنظیمات سریع و پنل کاربری ساده‌ای داشته باشد.

در نهایت باید بدانید که برخی مودم‌ها دارای اپلیکیشن برای کنترل در موبایل هستند و به راحتی می‌توانید برخی ویژگی‌های مودم خودتان را حتی از راه دور نیز کنترل کنید.

خدمات پس از فروش و گارانتی

هنگام خرید هر وسیله الکترونیکی حتما به شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و گارانتی محصول را که معمولا بین ۶ ماه تا یک‌سال است بررسی کنید.

حرف آخر

تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین مدل مودم خانگی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از جمله وسعت خانه و یا تعداد دستگاه‌های متصل، نوع کاربری افراد، استفاده همزمان یا غیر همزمان از مودم، استفاده از مودم به صورت وایرلس یا به کمک کابل اترنت و غیره.

همگی این موارد، در انتخاب یک مودم مناسب برای خانه اهمیت دارند. در این مقاله، مجموعه ویژگی‌های ضروری که برای کاربری آسان‌تر مودم در خانه باید در نظر گرفته شوند، بیان شد.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می‌کنیم مودمی تهیه کنید که از این قابلیت‌ها پشتیبانی کند. ویژگی‌های غیرضروری نیز در ادامه ارائه شد که در واقع با صرف هزینه بیشتر، می‌توانید از این قابلیت‌ها بهره‌مند شوید، اما الزاماً برای کاربردهای خانگی ضروری نیستند.

5/5 - (1 امتیاز)