طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان

ترشی لیته یکی از انواع ترشی های سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند دیگر ترشی ها در فصل پاییز یا زمستان تهیه می شود. جالب است بدانید که این ترشی خوشمزه از پر مصرف ترین ترشی های ایرانی محسوب می شود.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه بزرگ ترشی لیته تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری ترشی لیته تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز تهیه ترشی لیته بادمجان با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

در تهیه این ترشی به سلیقه خود می توانیم از مواد دیگر هم استفاده کنیم تا لیته بادمجان خوشمزه تری داشته باشیم. مثلا برای تند تر شدن ترشی می توانیم چند عدد فلفل تند اضافه کنیم.

ترشی لیته بادمجان
ترشی لیته بادمجان

مواد لازم ترشی لیته بادمجان

بادمجان ۱ کیلوگرم
سیر ۵ حبه
سرکه سفید ۱ تا ۲ پیمانه
هویج ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه ای رنگی ۲ تا نصف فلفل
فلفل تند ۳ عدد
تخم گشنیز ½ قاشق چایخوری
گلپر و سیاه دانه ½ قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
جعفری، نعناع و ترخون ۲ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار دلخواه

گام اول

نخستین گام برای تهیه ترشی لیته بادمجان این است که باید بادمجان ها را شسته و قسمت ابتدایی آن که به رنگ سبز است را جدا کنیم. حالا پوست بادمجان را به صورت راه راه و یک در میان می گیریم و از وسط نصف می کنیم. بعد از نصف کردن، آنها را حلقه حلقه می کنیم.

گام دوم

در این مرحله باید به سراغ تابه برویم و سرکه و آب را داخل آن بریزیم و بر روی حرارت قرار دهیم تا کاملا به جوش بیاید و وقتی در حال جوشیدن بود بادمجان را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا بادمجان ها به اندازه کافی پخته (نیم پز) شوند و به نرمی دلخواه برسد.

گام سوم

حالا زمان آن رسیده است که باقی مواد را برای تهیه ترشی لیته بادمجان آماده کنیم. سیر و هویج را به خوبی پوست می گیریم و بعد از آن شروع به شستنشان می کنیم و با چاقو خوردشان می کنیم و داخل مخلوط کن می ریزیم. فلفل دلمه ای و فلفل سبز را هم شسته و قسمت سبز رنگ ابتدایی آن را می گیریم و هسته هایش را جدا می کنیم.

پوست کندن سیر و هویج
پوست کندن سیر و هویج

گام چهارم

امیدواریم که خسته نشده باشید و همچنان با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید و از درست کردن این ترشی خوشمزه لذت ببرید. در این قسمت باید فلفل ها و هویج و سیر را به مخلوط کن اضافه کرد و دستگاه را روشن نمود.توجه داشته باشید که مواد باید به خوبی خورد شوند و اگر مخلوط کن ندارید می توانید آن ها را به صورت دستی خورد (ریز) کنید.

گام پنجم

به سراغ بادمجان هایی که نیم پز شده بودند بروید و به آن زرد چوبه اضافه کرده و ۳ قاشق غذا خوری از موادی که در مخلوط کن میکس کرده بودیم  را هم اضافه کنید و صبر کنید تا آب موجود در تابه کاملا تبخیر شود.

گام ششم

در این مرحله باید از پخت مواد مطمئن شوید. برای این کار کافی است با قاشق یا چنگال مواد را تست کنید و آنها را فشار دهید. اگر با فشار آرام، مواد له شدند یعنی پخت به درستی انجام شده و باید تابه را از روی حرارت برداشت و صبر می کنیم تا به اندازه کافی خنک شود.

گام هفتم

حالا که مواد به اندازه دلخواه و کافی خنک شدند، آنها را داخل خردکن، میکسر یا حتی چرخ گوشت می ریزیم تا مواد (که حجم بالایی از آن همان بادمجان ها هستند) به صورت پوره گردد.

گام هشتم

بعد تخم گشنیز را به همراه فلفل سیاه، سیاه دانه و سبزی های خشک مانند نعناع و جعفری را به بادمجان ها اضافه می کنیم و بعد مواد میکس شده(هویج،فلفل دلمه ای و ….)را به آن اضافه می کنیم و نم و سرکه را در سه مرحله به مواد اضافه می کنیم

گام نهم

سپس خوب مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا طعم دار شوند و لیته را می چشیم اگر نیاز بود مجددا سرکه اضافه می کنیم و بعد داخل شیشه می ریزیم و در آن را محکم می بندیم و در جای خنک قرار می دهیم.

سخن آخر

همراهان عزیز مجله اینترنتی خرید ناب ، همانطور که می دانید طریقه درست کردن ترشی لیته بسیار متنوع است و دستورالعمل های مختلفی دارد و ما این روش را برای ارائه انتخاب کردیم. امیدواریم با درست کردن این ترشی خوشمزه، از طعم آن لذت ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)