روش های تقویت خاک

روش های تقویت خاک

تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک از مواد اصلاح کننده و تقویت کننده را برای خاک خود، انتخاب کنید اغلب بصورت یک مشکل مطرح می شود. مخصوصاً وقتی شما با انواع و اقسام و مارکهای متنوع این مواد آلی تولیدی روبرو می شوید.

تولید کنندگان بسیاری از کمپوست ها ، پیت ماس، و دیگر ترکیبات آلی تولیدی، به شما اطمینان می دهند که برای خاک شما بهترین توصیه را دارند ولی شما به گفته آنها مطمئن نیستید.
نگران نباشید. ما در مجله اینترنتی خرید ناب می دانیم شما نمی توانید مثل یک متخصص، عناصر این مواد را تجزیه شیمیائی کنید وبا در نظر داشتن همین مطلب، این مقاله را برای شما تنظیم نموده ایم.

مواد تشکیل دهنده تقویت کننده‌های خاک

تقویت کننده‌ها اغلب از کود گاو یا اسب درست شده و یا از ضایعات سبزی، میوه یا گیاهان مورد مصرف خانگی درست می‌شوند و باید به نحوی مخلوط شده و تهیه شوند که کمپوست مانند باشند.

برای تهیه کمپوست شما را به مقاله کمپوست و چگونگی تولید آن ارجاع می دهیم که حتما مورد توجه شما قرار خواهد گرفت.

مواد تشکیل دهنده تقویت کننده‌های خاک
مواد تشکیل دهنده تقویت کننده‌های خاک

اگر چه این فرآیند واقعا می‌تواند باعث از بین رفتن بعضی مواد مغذی شود، اما این مواد را به شکل مواد آلی پایداری تبدیل کرده که برای خاک شما بسیار مفید است. ممکن است متعجب شوید که چرا باغبان‌ها، کودهای حیوانی و ضایعات خانگی (مثل پس ماندهای گیاهان باغی و خوراکی) را مستقیما به خاک اضافه نمی‌کنند.

برای انجام ندادن این کار دلایل متعددی دارند. مثلا اینکه این نوع کود تازه تهیه شده برای گیاهان مفید و لذت بخش نخواهد بود و در خاک پایدار نخواهد ماند. منظور از پایداری از بین رفتن مواد مغذی و یا تبخیر شدن آن است.

پوست تخم مرغ برای خاک گلدان

پوست تخم مرغ یک تقویت کننده خوب برای خاک گلدان به حساب می‌آید. در هنگام استفاده از تخم مرغ، پوستش را دور نیاندازید و از آن برای تقویت خاک گلدان‌هایتان استفاده نمایید. چرا که به نوعی یک کود طبیعی به حساب می‌آید.

حتی بعضی افراد نیز معتقدند که پوست تخم مرغ نیازی به آسیاب کردن ندارد. چرا که این پوست با جای گرفتن در خاک، نم نم تجزیه شده و به خاک تبدیل می‌شود.
این پوست حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مثل سیلیس، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم و … است. موادی که برای تقویت خاک بسیار مفید بوده و شما می‌توانید از آن استفاده نمایید که باعث می شود گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه عملکرد بهتری داشته باشند.

نکته قابل ذکر در مجله اینترنتی خرید ناب این است که شما می‌توانید تخم مرغ را بپزید و آبش را داخل گلدن‌هایتان بریزید. این کار نیز می‌تواند باعث تقویت خاک گلدان بشود.

تقویت خاک با پودر قهوه

در حالی که شما هرگز نمی خواهید باقیمانده قهوه را بر روی خاک و یا گیاهان خود به خاطر اسیدیته آن بریزید، پودرهای قهوه اسیدی نیستند و برای بالا بردن سطح نیتروژن در خاک مهم می باشند، به همین دلیل است که بسیاری از باغبان ها چند سال است که از آن استفاده می کنند.

علاقه مندان به محیط زیست بدانند که این پودر دارای مقدار زیادی نیتروژن است و می تواند به گیاهان شما کمک کند تا سریع تر رشد کنند، چه گوجه فرنگی و چه علف. آن ها همچنین حاوی پتاسیم و فسفر هستند، به این معنی که هر سه مواد لازم برای کود شیمیایی را ارائه می دهند.

علاوه بر این، نه تنها به تغذیه گیاهان شما کمک می کند، بلکه مواد غذایی مورد نیاز را تغذیه می کند، و میکرو ارگانیسم های سودمند را تشویق می کند به گونه ای که کرم های خاکی را به خاک شما جذب شوند.

پوست موز

شما می توانید به راحتی از پوست موز برای تقویت خاک استفاده کنید کافی است پوست موز را به صورت مستقیم در خاک بگذارید و یا می توان پوست موز را آسیاب کرده و در مقابل نور خورشید قرار داده تا خشک شود و سپس آن را به خاک خود اضافه کنید.

خاکستر و تقویت خاک

شاید شما توده‌ای آتش داشته باشید که در آن چیزهایی مثل آوار، شاخه‌های شکسته و .. وجود داشته باشد. شما می‌توانید آن‌ها را دور بریزید و از خاکسترشان برای تقویت خاک خود در زمان مناسب کاشت نهال استفاده نمایید.

چرا که حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم و مواد قلیایی بالاست. موادی که می‌تواند باعث گلدهی و شکوفه دادن گیاهان بشود.

بهبود و تقویت خاک با صدف

اگر در یک منطقه ساحلی زندگی می کنید که صدف های زیادی در آنجا وجود دارد، می توانید صدف ها را خرد کنید و کود از آنها آزاد سازی کنید تا خاک را سالم نگه دارید.

بهبود و تقویت خاک با صدف
بهبود و تقویت خاک با صدف

فقط از یک پین چرخشی برای خرد کردن آن ها استفاده کنید و قطعات را تا جایی که ممکن است کوچک کنید. آن ها حاوی کربنات کلسیم هستند که به ایجاد خاک بیشتر کمک می کند، بنابراین شما می توانید از آن در اطراف گیاهانی که در خاک قلیایی زندگی می کنند استفاده کنید.

آسپیرین برای تقویت خاک

تحقیقات نشان داده است که وقتی آب حاوی آسپرین به صورت مستقیم در زمین پاشیده می شود، دانه کاشته شده ۱۰۰ درصد رشد می کند. خاک هایی که آن را دریافت نکرده اند، موجب جوانه زنی لکه دار شده می شود. برای استفاده از آن، یک و نیم قرص آسپرین را به دو لیتر آب اضافه کنید.

آن را در یک بطری اسپری بریزید و سپس هر سه هفته روی گیاهان اسپری کنید. این کار به تقویت سیستم ایمنی گیاهان شما کمک می کند تا آن ها بتوانند با بیماری مبارزه کنند.

اسید سالیسیلیک چیزی است که به طور طبیعی در گیاهان و در مقادیر بسیار پایین رخ می دهد. همان ماده ای است که برای تولید آسپرین استفاده می شود، و به همین دلیل است که نه تنها به افزایش سیستم ایمنی کمک می کند، بلکه می تواند گل دادن را تحریک کند.

کلام آخر

برای حفظ محیط زیست و همچنین زنده نگه داشتن گیاهان بومی در حال انقراض ایران باید گام های مختلفی را در جهت نگهداری فضای پیرامون خود برداشت.

خاک که از دل خود باعث رویش گیاهان و درختان زیبا می شود نیاز به تقویت دارد که با در نظر گرفتن مواردی که مجله اینترنتی خرید ناب به آن اشاره کرد می توان سهم کوچکی در حفظ و نگهداری محیط زیست داشت.

5/5 - (1 امتیاز)