کارت گرافیک مناسب گیمینگ

کارت گرافیک مناسب گیمینگ

در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ ، به لپ تاپ های مناسب گیمینگ اشاره کردیم و اینبار مجله اینترنتی خرید ناب قصد دارد نکاتی در مورد خرید کارت گرافیک مناسب مخصوص بازی را با شما به اشتراک بگذارد.

گرفتن بهترین کارت گرافیک عملا کلیدی‌ترین بخش خرید یک کامپیوتر گیمینگ خوب یا سرهم بندی یک کامپیوتر گیمینگ است. کارت گرافیک حتی از پردازنده هم مهم‌تر است. متاسفانه پروسه این که چگونه یک کارت گرافیک بخریم، می‌تواند بسیار سخت باشد.

فرایند انتخاب گزینه‌ مناسب در این بازار کمی پیچیده است و باید نکات فنی و تخصصی زیادی را در نظر گرفت. در ضمن علاوه بر مشخصات فنی و توان عملیاتی یک کارت گرافیک، پارامتر‌های دیگری نظیر نوع نمایشگر، فضای داخلی کیس، استانداردهای ابعادی مادربرد و همچنین سطح تنظیمات گرافیکی مدنظر در بازی‌ها مواردی است که در هنگام خرید باید در نظر گرفته شود.

کارت گرافیک
کارت گرافیک

نکات اولیه خرید کارت گرافیک مناسب بازی

به رزولوشن مانیتور خود توجه داشته باشید: اکثر کارت‌‌های گرافیکی که در حال حاضر در بازار موجود هستند برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه طراحی شده‌اند، ولی باید توجه داشته باشید که برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن ۴K نیاز به کارت‌های قدرتمندتری دارید.

نرخ ریفرش مانیتور را مد نظر قرار دهید: اگر نرخ ریفرش مانیتور شما سه رقمی است، به یک کارت گرافیک قوی برای استفاده از پتانسیل‌های آن نیاز خواهید داشت؛ اما اگر مانیتوری دارید که نرخ ۶۰Hz را با رزولوشن ۱۰۸۰p ارائه می‌کند، خرید یک کارت گرافیک گران‌قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

به فضای داخلی کیس و همچنین منبع تغذیه توجه کنید: ببینید که آیا کارت گرافیک مد نظر شما داخل کیس‌تان جا می‌گیرد یا خیر. همچنین میزان مصرف برق کارت گرافیک باید با توان منبع تغذیه (پاور) همخوانی داشته باشد.

انتخاب برندهای حرفه ای برای بازی

محبوب ترین برندهای کارت گرافیک در دستان دو شرکت معتبر Amd,Nvidia است. و هر دو برند پیشرفت های چشمگیری در تولید کارت گرافیک های باکیفیت داشته اند. اما با این حال باید در نهایت یکی از آن دو را انتخاب کنید، برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید باید نکاتی مانند ویژگی ها، درایورها، نرم افزار، قدرت و کارایی و قیمت هر کدوم را مقایسه و بررسی کنید.

گرافیک یکپارچه یا مجزا؟ 

گرافیک یکپارچه شاید برای بازی های معمولی بهتر باشد، اما برای بازی های حرفه ای با گرافیک بالا مناسب نیست. چون قطعا پردازنده های گرافیکی اختصاصی قدرتمند تر از پردازنده های یکپارچه عمل می کنند. کارت های گرافیک اختصاصی امکان سفارشی سازی دارند در حالی که کارت های یکپارچه از این قابلیت محروم هستند. البته کارت های گرافیک اختصاصی نقاط ضعفی مثل گرمای بیشتر و هزینه بیشتر را نیز دارند. اما کارت های گرافیک یکپارچه در این دو مورد آخری قوی تر هستند. در نهایت انتخاب آن به شما بستگی دارد. اگه بیشتر کارهایی که دارید شامل تماشای فیلم و اجرای بازی های معمولی و گشت و گذار در اینترنت باشد، کارت گرافیک یکپارچه کفایت می کند، اما برای اجرای بازی های سه بعدی و سنگین قطعا به کارت گرافیک مجزا نیاز پیدا می کنید.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک

سیستم خنک کننده کارت گرافیک بازی، از ویژگی های آن محسوب می شود. علت آن هم این است که اگر کارت گرافیک توان خنک کردن گرمای شدید را نداشته باشد، ممکن است کارت گرافیک دچار آسیب شود. توان حرارتی یا TDP به مقدار گرمایی گفته میشود که تراشه یا سی پی یو، یا جی پی یو تولید می کند. بنابراین خنک کننده کارت گرافیک مسئول پایین آوردن، دمای GPU است.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک
سیستم خنک کننده کارت گرافیک

در غیر این صورت بازدهی آن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. دمای ایده آل Gpu بین ۶۵ یا ۸۵ درجه سانتی گراد است و نقطه ضعفی که  Amd دارد این است که می تواند از این درجه هم فراتر برود، برخلاف انویدیا که دمای آن در کمتر از ۸۵ درجه سانتی گراد قرار دارد.  خنک کننده های مرجع جزو سیستم های خنک کننده هستند که بیشتر در لپ تاپ ایسوس، MSI می توانید پیدا کنید.

سرعت کلاک

توجه داشته باشید سرعت کلاک مهم است اما ضروری نیست. زیرا بعضی بازی ها سرعت بالایی دارند و به اورکلاک کردن نیازی ندارند، و البته اورکلاک زیاد هم طول عمر کارت گرافیک را کمتر خواهد کرد، پس در مواقعی که نیاز دارید کارت گرافیک را اورکلاک کنید. اورکلاک کردن قدرت کارت گرافیک را بالاتر می برد و قطعا این ویژگی در بازی تاثیرگذار است. نکته قابل توجه این است که شرکت تولید کننده میزان سرعت کلاک را تعیین می کند اما شما می توانید متناسب با آن سرعت کلاک را افزایش دهید.کارت های گرافیک یا GPU سرعت کلاک های متفاوتی دارند و سرعت کلاک بر عملکرد کارت گرافیک تاثیر می گذارد. بنابراین هر چی سرعت کلاک بالاتر باشد می تونید بازی هایی با کیفیت بالا رو اجرا کنید.

نمایشگر و کارت گرافیک

اگر شما کارت گرافیک نداشته باشید، قادر به دیدن تصویری روی نمایشگر خود نخواهید بود. باید گفت کارت گرافیک مسئول تبدیل اطلاعات تصویر به سیگنال های نمایشگر است.

 توجه داشته باشید که انتخاب نوع بازی هم در رزولوشن تعیین کننده خواهد بود. به همین علت کارت گرافیک باید با مانیتور مطابقت داشته باشد تا یک بازی هیجان انگیز رخ دهد. کیفیت صفحه نمایشگر با تطابق چرخه رندر بازی و چرخه به روزرسانی آن مرتبط است و زمانی که این دو در یک مسیر نباشند، شکستگی یا پارگی صفحه به وجود می آید.

نرخ تازه سازی در صفحه مانیتور

نکته دیگه ای که باید در  راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ در نظر بگیرید، نرخ تازه سازی صفحه نمایشگر هست. نرخ تازه سازی به تعداد دفعات به روزرسانی تصاویر جدید  صفحه نمایشگر در ثانیه  گفته می شود و آن را برحسب هرتز اندازه گیری می کنند. انواع نرخ نوسازی ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی است  مثلا نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی یعنی تصاویر ۶۰ بار در ثانیه نوسازی می شوند و هر چه این عدد بیشتر باشد، تصاویر روان تر و با کیفیت بالاتری نمایش داده می شود. یعنی روانی تصاویر در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بیشتر از ۶۰ هرتزی است. انتخاب آن به خودتان بستگی دارد، اگر بیشتر دوست دارید انواع بازی های با کیفیت بالا را اجرا کنید، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهتر از ۶۰ هرتزی است.

پورت های مناسب

کانکتورها بحث مهم دیگه در انتخاب کارت گرافیک مناسب هستند، قبل از خرید دقت کنید که کارت گرافیک تمام پورت های مورد نیاز مانیتور شما را داشته باشه. چون ممکنه کارت های گرافیک همه اتصالات را ساپورت نکنند. برخی فقط پورت HDMI  یا DVI و VGA و Display port را داشته باشند  مانیتورهای کمتری در بازار از پورت USB-Type C پشتیبانی می کنند.

پورت VGA

پورت VGA بیشتر برای مانیتورهای آنالوگ کاربرد دارند. و فقط تصویر را انتقال می دهد و پورت صدا ندارد. و تبدیل VGA به HDMI کار سختتری هست. چون برای تبدیل آن  به یک کابل مبدل VGA به HDMI و جک ۳٫۵ میلی متری نیاز دارید.

پورت HDMI

HDMI یکی دیگر از درگاه های کارت گرافیک هست که برای اتصال به تلویزیون و مانیتور کاربرد داره. اما بیشتر برای اتصالات تلویزیون استفاده میشه. HDMI کارایی شبیه VDI داره با این تفاوت که با یک پورت به راحتی می تونه صدا و تصویر رو منتقل کنه، HDMI جزو بهترین پورت ها شناخته شده چون می تونه تصاویر رو  با وضوح بالا، بیش از ۴k رو نمایش بده.

Display port

Display port جزو پورت های جدیدتر هست و  جایگزین پورت های VGA و DVI به بازار وارد شد، و به دلیل مزیت هایی که دارد بسیاری از صنایع ترجیح دادند از این پورت استفاده کنند. Display port به ۲۰ پین مجهز هست. این پورت بیشتر در کامپیوترها کاربرد دارند.

پورت DVI

رابط ویدیویی مخفف Digital Video Interfaces هست. و بیشتر برای نمایشگرهای LCD به کار می روند. اندازه پین ها در پورت های DVI مختلف هست. پورت ها با پین های اضافی DVI-DL گفته می شه. بعضی از این پورت دارای پیوندهای دوگانه Dual-link DVI-D و Dual-link DVI-I هست که پین های اضافی تری دارند. DVI-D 25 پین و DVI-I 29 پین را ساپورت می کنند.  و تصاویر را با کیفیت بالاتری نمایش میدهند.DVI-I   از کانکتورهای دیجیتال و آنالوگ پشتیبانی می کنه اما کابل DVI-D فقط با خروجی دیجیتالی سازگاره.

کلام آخر

طی یکی دو سال گذشته آشفتگی زیادی در بازار کارت گرافیک‌های گیمینگ وجود داشته است. این آشفتگی بی ارتباط با موضوع افزایش قیمت ارز نیست و به همین علت نمی توان قیمت ثابتی از کارت های گرافیک ارائه نمود.

امتیاز این مقاله