جام جهانی قطر و نکات جالب آن

جام جهانی قطر و نکات جالب آن

شاید بتوان به جرات گفت که فوتبال محبوب ترین ورزش جهان است که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده. لیگ های کشوری ، لیگ های قاره ای و بین قاره ای و همچنین فوتبال ملی ، همه و همه جذابیت های خود را دارند اما هدف همه فوتبالیست ها که در این لیگ ها و تیم های ملی بازی می کنند، حضور در جام جهانی است.

جامی که هر چهار سال یک بار برگزار می شود و ۳۲ تیم از همه قاره ها در آن حضور دارند. این آوردگاه را می توان قله فوتبال نامید که این مرتبه یعنی در سال ۲۰۲۲ در کشور همسایه ما ، قطر برگزار می شود. با ما  در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا نگاهی به جام جهانی قطر داشته باشیم.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر است، که از ۲۱ نوامبر آغاز می‌شود و با فینال جام جهانی در ۱۸ دسامبر نیز به اوج خود می‌رسد. قرعه کشی جام جهانی مانند آنچه در سال ۲۰۱۸ انجام شد، با چند تغییر جزئی انجام شد. فیفا همه تیم ها را بر اساس رده بندی فیفا به جز قطر به عنوان میزبان می بیند. شاید برای شما جالب باشد که این اولین‌باری است که قرار است بازی‌های جام جهانی در یک کشور در منطقه خاورمیانه انجام شود و قطر به عنوان نماینده خاورمیانه انتخاب شده است.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

از جمله دیگر ویژگی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ آن است که این بازی‌ها برای آخرین‌بار میزبان ۳۲ تیم خواهد بود. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است تا در جام جهانی بعدی که در سال ۲۰۲۶ برگزار خواهد شد، ۴۸ تیم حضور داشته باشند.

اولین جام جهانی پاییزی در نیمکره شمالی

این دوره از مسابقات ۲۰۲۲ اولین جام جهانی فصول سرد سال در نیمکره شمالی خواهد بود. در ابتدا، جام جهانی معمولا در تابستان و در نیمکره جنوبی برگزار می‌شد زیرا در فصل پاییز و زمستان، منطقه شمالی شرایط میزبانی مساعدی از نظر هوا را دارا نبود.

این دوره از مسابقات اما در قطر برگزار خواهند شد. کشوری بسیار گرمسیر که دمای آن در تابستان به راحتی به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. بنابراین زمان برگزاری جام جهانی را از زمان معمول یعنی تابستان به أواخر پاییز (نزدیک زمستان) منتقل کردند. تصمیمی که این دوره از رقابت‌ها را به اولین جام جهانی زمستانی در نیمکره شمالی تبدیل کرده است. جام جهانی ۲۰۲۲ از ۲۱ نوامبر آغاز می‌شود و با برنامه‌ریزی فینال در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

استفاده از فناوری های پیشرفته

قطر در نظر دارد در این دوره از مسابقات جام جهانی از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم‌ها استفاده کند تا دمای استادیوم از ۲۷ درجه سلسیوس بالاتر نرود. به نقل از آس، هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از فناوری خنک‌کننده بهره می‌برند. این تجربه فوق‌العاده خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که هوا تنظیم شده‌است. تکنیک‌هایی که برای خنک کردن ورزشگاه‌های جام جهانی به کار رفته‌است ۴۰ درصد از دیگر فناوری‌ها مقاوم تر است. استادیوم‌ها تنها دو ساعت پیش از آغاز بازی خنک می‌شوند. همچنین دیگر ویژگی این فناوری طراحی شان است که چرخشی هستند و می‌توانند هوای خنک را درون ورزشگاه نگه دارند و هوای گرم را از ورزشگاه خارج کنند.

اتهامات فساد مالی قطر

اتهامات فساد مالی در رابطه با نحوه به دست آوردن حق میزبانی این رویداد توسط قطر، مطرح شده‌است. تحقیقات و گزارش داخلی فیفا، قطر را از هرگونه تخلفی تبرئه کرد. در ۲۷ می ۲۰۱۵، دادستان‌های فدرال سوئیس تحقیقاتی را درمورد فساد و پول‌شویی مربوط به مناقصه‌های جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ آغاز کردند. «سپ بلاتر» رئیس سابق فیفا ادعا کرد که قطر از عملیات سیاه استفاده کرده‌است که نشان می‌دهد کمیته پیشنهاد برای کسب حق میزبانی تقلب کرده بود.

مهاجرت و مرگ کارگران

در جریان آماده‌سازی ورزشگاه‌ها و محیط شهری قطر، مرگ کارگران مهاجر مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌است. بنا بر ادعا و گزارش روزنامه گاردین، ممکن است تا آغاز مسابقات، تعداد بیش از ۴۰۰۰ نفر کارگر در این شرایط جان خود را از دست بدهند. از سال ۲۰۱۰ تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، به‌طور کمینه ۵۲۲ کارگر نپالی و ۷۰۰ کارگر هندی در راه آماده‌سازی ورزشگاه‌های جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمارها، هرساله ۲۵۰ کارگر هندی در قطر جان خود را از دست می‌دهند.

مهاجرت و مرگ کارگران
مهاجرت و مرگ کارگران

دولت هند اعلام کرد با توجه به اینکه نیم میلیون هندی در قطر مشغول به کار هستند، مرگ تعداد ۲۵۰ نفر از کارگران یک آمار طبیعی محسوب می‌شود. در آماری مشابه مربوط به انگلستان، از تعداد نیم میلیون نفر کارگر ۲۲ تا ۳۰ ساله، به‌طور سالیانه ۳۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.
طبق گزارش وال استریت ژورنال تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۲۰۰ کارگر بیگانه در قطر جان خود را از دست داده‌اند.
مراجع جهانی و حقوق بشری نیز اعتراضات خود را به این شرایط اعلام کردند و مدعی هستند که فیفا در برخورد قانونی با قطر ناکارآمد ظاهر شده‌است.
در مارس ۲۰۲۱، گزارش تحقیقی منتشر شده توسط گاردین از داده‌های سفارتخانه‌ها و دفاتر کار خارجی ملی برای تخمین تعداد کشته‌شدگان کارگران مهاجر از زمان اهدای جام جهانی به قطر استفاده کرد. از سال ۲۰۱۰ تا اواخر سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کارگر مهاجر از هند، بنگلادش، پاکستان، نپال و سریلانکا در قطر جان باختند.

گران ترین جام جهانی

نکته جالب دیگر در مورد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مبلغی است که کشور میزبان برای آماده‌سازی این رویداد اختصاص داده است. بر اساس برآوردها، قطر ۲۰۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت استادیوم‌ها، جاده‌ها، هتل‌ها و غیره هزینه کرده است؛ هزینه‌هایی که ااین جام جهانی را به یکی از گران‌ترین جام‌ جهانی‌های تاریخ تبدیل کرده است.

تهویه مطبوع متمرکز ورزشگاه ها

شاید برای شما دوستان و همراهان مجله اینترنتی خرید ناب این سوال پیش بیاید که با وجود گرمای زیاد در قطر، تماشاگران فوتبال چه حسی خواهند داشت و  چه تمهیداتی در نظر گرفته شده. همانطور که در قسمت های بالا اشاره کردیم به سبب غیرممکن بودن برگزاری جام جهانی در تابستان به خاطر بالا بودن دمای هوا، این دوره از مسابقات در پاییز برگزار می‌شوند با این‌حال همچنان در طول روز دمای هوا در قطر بالا است. اما قطر راه حلی برای این موضوع پیدا کرده است. در طول جام جهانی هر هشت استادیوم به طور کامل دارای سیستم تهویه مطبوع خواهند بود و تجربه تماشای راحت را برای هواداران فراهم می‌کنند.

استادیوم های میزبان جام جهانی

کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ برای برگزاری مسابقات ۸ استادیوم را در نظر گرفته است که تمام ۶۴ بازی این دوره از رقابت‌ها در این ورزشگاه‌ها برگزار خواهد شد که اسامی و ظرفیت آن‌ها به شرح زیر است:

  • استادیوم بین‌المللی خلیفه با ظرفیت ۴۵ هزار نفر میزبان ۵ بازی مرحله گروهی و یک بازی مرحله یک شانزدهم و بازی رده‌بندی است.
  • استادیوم لوسیل با ظرفیت ۸۰ هزار نفر که از ۱۰ مسابقه از جمله بازی نهایی میزبانی می‌کند.
  • ورزشگاه البیت با ظرفیت ۶۰ هزار نفر که میزبان ۸ مسابقه از جمله دیدار افتتاحیه است.
  • ورزشگاه ۹۷۴ با ظرفیت ۴۰ هزار نفر که از ۸ مسابقه تا مرحله یک هشتم نهایی میزبانی می‌کند.
  • ورزشگاه شهر آموزش با ظرفیت ۴۰ هزار نفر که از ۸ مسابقه تا مرحله یک چهارم نهایی میزبانی می‌کند.
  • ورزشگاه ثمامه با ظرفیت ۴۰ هزار نفر که میزبان ۸ مسابقه تا مرحله یک چهارم نهایی است.
  • ورزشگاه جنوب با ظرفیت ۴۰ هزار نفر که میزبان ۷ مسابقه تا مرحله یک هشتم نهایی است.
  • ورزشگاه احمد بن علی با ظرفیت ۴۰ هزار نفر که از ۷ مسابقه تا مرحله یک هشتم نهایی میزبانی می‌کند.
استادیوم های میزبان جام جهانی
استادیوم های میزبان جام جهانی

شکاف فرهنگی بین اروپا و خاورمیانه

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به پر کردن شکاف فرهنگی بین اروپا و خاورمیانه کمک خواهد کرد. این رویداد فرصتی خواهد بود تا دو جهان را به هم نزدیک کرده و به مردم ملل مختلف کمک کند تا با هم مراوده کنند و از همدیگر شناخت پیدا کنند. در واقع، قطر تلاش زیادی برای این کار انجام کرده و نتایج آن پس از برگزاری جام جهانی جالب توجه خواهد بود.

برقراری امنیت با پهباد

قطر امسال برای تامین امنیت رویداد جام جهانی علاوه بر استفاده از نیروهای انسانی برای کنترل ریسک‌های انسانی، از پهپادها کمک خواهد گرفت تا به مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی پهپادها بپردازد. این کشور به این منظور با شرکت آمریکایی Fortem  Technologies قرارداد امضا کرده است.

این شرکت در توافقی که با دولت قطر داشته، پهپادهای مداخله‌جوی خود را روانه استادیوم‌ها خواهد کرد تا به مقابله با پهپادهای مهاجم احتمالی نیز بپردازد. این شرکت اعلام کرده است که  سیستم آن‌ها راهی ایمن برای پایین کشیدن پهپادهاست و برخلاف استفاده از سلاح‌های نظامی، ریسک صدمات احتمالی را پایین می‌آورد.

پهپادهای این شرکت با نام DroneHunters  تورهایی را روی پهپادهای مهاجم کوچک می‌اندازند و می‌توانند آن‌ها را به محیط دیگری منتقل کنند. برای پهپادهای بزرگ‌تر، توری روی آن‌ها انداخته می‌شود که چترنجات دارد و با پایین آوردن سرعت این پرنده‌ها، می‌تواند آن‌ها را به زمین بکشاند.

تیموتی بین، هم‌بنیان‌گذار Fortem Technologies می‌گوید پهپادهای آن‌ها در فاصله ۱٫۵ کیلومتری این مراکز مستقر خواهند شد.

نماد جام جهانی قطر

عروسک شانی، بیست و دومین جام جهانی «لعیب» است. ماهیت ظاهری لعیب که از لوگوی جام جهانی ۲۰۲۲ مشتق شده، از چفیه سفید عربی و عقال الهام گرفته شده است که نمادهای جام جهانی قطر “Qatar 2022” را بر روی خود به نمایش می‌گذارد.

نماد جام جهانی قطر
نماد جام جهانی قطر

لعیب در زبان عربی به معنای بازیکن فوق‌العاده ماهر است و به گفته فیفا، او همه را تشویق می‌کند تا به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشند. با این کار او لذت فوتبال را برای همه به ارمغان می‌آورد. به گفته مقامات برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال لعیب که تمام داشته‌های فرهنگی قطر را در خود جای داده است، شخصیتی سرگرم کننده و بازیگوش دارد و پیام‌آور روحیه جوانی، شادی و اعتماد خواهد بود.

لعیب که تمام داشته‌های فرهنگی قطر را در خود جای داده است، شخصیتی سرگرم کننده و بازیگوش دارد و پیام‌آور روحیه جوانی، شادی و اعتماد خواهد بود.

«حسین اوجاقی» طراح برجسته ایرانی، طراح عروسک جام جهانی قطر به نام لعیب است. طرح اولیه اوجاقی برای قطری‌ها یک شاهین بوده که نماد کشور قطر محسوب می‌شود، اما این طرح مورد موافقت نهایی قرار نگرفت. در ادامه وی ایمیلی از کشور قطر دریافت کرد که در آن نوشته بود کشور قطر هیچ‌کدام از سه طرح نهایی را که یکی از آن‌ها حاصل دسترنج اجاقی بود، نپذیرفته است و پروژه متوقف می‌شود؛ اما چندی بعد اتفاق جالب دیگری رخ داد؛ ایمیلی جدید از طرف امیر قطر به وی رسید که در آن گفته بودند یک طرح برایشان وجود دارد و از اوجاقی خواستند روی آن کار کند.

تیم های حاضر در جام جهانی قطر ۲۰۲۲

۱- قطر

۲- آلمان

۳- دانمارک

۴- برزیل

۵- فرانسه

۶- بلژیک

۷- کرواسی

۸- اسپانیا

۹- صربستان

۱۰- انگلیس

۱۱- سوئیس

۱۲- هلند

۱۳- آرژانتین

۱۴- ایران

۱۵- کره‌جنوبی

۱۶- ژاپن

۱۷- عربستان سعودی

۱۸- اکوادور

۱۹- اروگوئه

۲۰- کانادا

۲۱- غنا

۲۲- سنگال

۲۳- پرتغال

۲۴- لهستان

۲۵- تونس

۲۶- مراکش

۲۷- کامرون

۲۸- مکزیک

۲۹- آمریکا

۳۰- ولز

۳۱- استرالیا

۳۲- کاستاریکا

تیم های حاضر در جام جهانی قطر 2022
تیم های حاضر در جام جهانی قطر ۲۰۲۲

غایب بزرگ جام جهانی قطر

پس از برگزاری رقابت‌اهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره‌های مختلف در نهایت ۳۲ تیم توانستند مجوز حضور در مرحله نهایی این بازی‌ها را بدست آورند. در این راه تیم‌های بزرگی بودند که در کمال تعجب موفق به راهیابی به جام جهانی قطر در سال ۲۰۲۲ نشدند. از تیم ایتالیا، قهرمان ۴ دوره این رقابت‌ها می‌توان به عنوان غایب بزرگ جام جهانی نام برد که در پایان مرحله مقدماتی موفق به کسب سهمیه حضور در این رقابت‌ها نشد تا حسرت ایتالیایی‌ها برای حضور در جام جهانی ۸ ساله شود.

سخن پایانی

با شروع جام جهانی ، هیجان برای فوتبال دوستان به اوج خود می رسد. برخی افراد ترجیح می دهند فوتبال را درکنار خانواده یا دوستان خود ببینند، برخی دوست دارند تنها باشند و از فوتبال لذت ببرند. بعضی ها هم از ویدئو پروژکتورها استفاده می کنند تا تصاویر را بزرگ تر از حد معمول ببینند. و هر کس به طریقی لذت فوتبال دیدن را برای خود افزایش می دهد. شما هم از لذت دیدن فوتبال بگویید و نظراتتان را با ما در مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)