خلاقیت و دیزاین پشت بام

خلاقیت و دیزاین پشت بام

شاید خیلی از ما فکر می کنیم فضای پشت بام مکان مناسبی برای دیزاین و ایجاد فضای سبز نیست و یا نمی توان آن را به محل مناسبی جهت استراحت تبدیل کرد. اما همانطور که در گذشته به زیبا سازی بالکن خانه هم اشاره کردیم، می توان از کوچک ترین فضای بالکن هم برای ایجاد بستری مناسب برای استراحت یا ایجاد فضای سبز، استفاده کرد.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی داریم سری به پشت بام بزنیم و راه کارهای دیزاین پشت بام را با شما به اشتراک بگذاریم.

بهره گیری از چمن مصنوعی و یا کفپوش

اول از هرکاری باید به فکر پوشش دادن کف بام باشید، سقف اغلب ساختمان ایزوله شده است که برای پوشیده ساختن ایزوگام بام و همچنین مانع شدن از رسوخ آب و همچنین برخورد نور خورشید می توانید از متریال های گوناگون دیگری مانند کفپوش های پلاستیکی و یا چوبی، چمن های مصنوعی و یا ترکیبی متشکل از این دو بهره ببرید.

بهره گیری از چمن مصنوعی و یا کفپوش
بهره گیری از چمن مصنوعی و یا کفپوش

نکات مهم قبل از دیزاین بام یا بام باغ

ابتدا مطمئن شوید پشت بام برای ساختن بام باغ مناسب است. بهتر است با یک مهندس عمران در این زمینه مشورت کنید تا میزان باری که می توان روی بام گذاشت را بررسی کند. به یاد داشته باشید دسترسی به پشت بام و بام باغ باید آسان باشد تا بتوان تمام وسایل مورد نیاز را به آن منتقل کرد. همچنین نگهداری از گیاهان مستلزم رفت و آمد مرتب به پشت بام است. الگوی دکوراسیون پشت بام باید بر اساس فضایی که در اختیار طراحی شود. محل قرار گرفتن گیاهان را باید طبق وضعیت تابش آفتاب، رطوبت هوا و جهت وزش باد تعیین کنید.

پس از آن می توانید انواع گیاهان، درخت و درختچه هایی که می خواهید داشته باشید را انتخاب کنید. سازگاری این گیاهان با آب و هوای اقلیم بسیار حائز اهمیت است. گیاهان روی پشت بام در معرض تابش مستقیم آفتاب اند، بنابراین احتمال خشک شدن آنها چندین برابر است. از مقاومت گل و گیاهان انتخابی در برابر آفتاب و گرما مطمئن شوید. قدم بعدی انتخاب گلدان هاست. برخی ممکن است باغچه ای کوچک با کمی ارتفاع در کف پشت بام ایجاد کنند و گیاهان را درون آن بکارند. در این صورت، آماده سازی بستر باغچه یکی دیگر از اقدامات لازم است. این کار برای رشد گیاهانی که ریشه های قوی تر و عمیق تری دارند بیشتر توصیه می شود.

روف گاردن در دیزاین پشت بام

روف گاردن به طور ساده عبارت از ایجاد فضایی سبز و با طراوت بر روی پشت بام خانه است. یکی از بهترین ایده ها طراحی روف گاردن بر روی بام خانه است. در خانه های لوکس و مجتمع های مسکونی شیک همیشه طراحی اختصاصی برای قسمت پشت بام انجام می شود. طراحی و اجرای روف گاردن یکی از همین موارد است. روف گاردن همان بام سبز خانه است که معمولا در موقع ساخت بنا، طراحی آن انجام می شود. امکان اجرای روف گاردن در ساختمان های قدیمی نیز وجود دارد اما لازم است تا شرایط ساختمان به خوبی بررسی شود و بهترین متریال برای اجرای بام سبز به کار گرفته شود.

انواع روف گاردن

بام سبز با گیاهان طبیعی: این نوع باغ ها در هنگام ساخت بنا، طراحی می شوند و عملیات عایق بندی و خاک ریزی و … انجام می شود. با این روش یک باغچه و فضایی سبز در پشت بام اداث خواهد شد که یک باغ طبیعی است.

روف گاردن با چمن مصنوعی: در ساختمان هایی که فضاسازی مناسب برای بام سبز، انجام نشده است می توان از چمن مصنوعی برای ایجاد روف گاردن و ساخت باغ رویایی خانه استفاده کرد. چمن مصنوعی وزن بسیار کمتری از خاک دارد و در همه ساختمان های قدیمی و جدید نیز قابل اجرا است.

مزایای روف گاردن

از نظر بصری، فضایی بسیار شیک و جذاب و زیبا ایجاد می کند و قادر است تا ۳۰ درصد، آلودگی های صوتی محیطی را جذب نماید.

روف گاردن عایق حرارتی محسوب شده و در نهایت به کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش و تهویه کمک کرده و به بهره وری انرژی می افزاید.

گیاهان بام سبز قادرند با جذب آلاینده ها و انتشار اکسیژن، کیفیت هوا را بهبود بخشیده و به محیط زیست کمک کنند.

روف گاردن می تواند مقدار قابل توجهی آب باران را جذب کند و به جلوگیری از جاری شدن سیلاب محلی کمک نماید.

مراکز شهر و محیط های شهری اغلب برای زندگی پرندگان، حشرات و سایر موجودات مناسب نیستند. روف گاردن با جذب حیات وحش، به ارتقاء تنوع زیستی کمک می کند.

این بام های سبز از سقف ساختمان در برابر اشعه ماورا بنفش و باران اسیدی محافظت می کنند، بنابراین عمر طبیعی آن را طولانی می نمایند.

دیزاین باغ بام با گیاهان و درختان بلند

درختان و گیاهان بلند باغ زیبایی را در پشت بام تشکیل می دهند و همچنین سپری در برابر چشمان همسایگان شما ایجاد می نمایند. این طرح به شما کمک می کند تا حریم خصوصی و آرامش خود را حفظ کنید و پناهگاه شما در برابر شهر خواهد بود. علاوه بر این، دیزاین با چنین سبکی بسیار ارزان است زیرا گیاهان و درختان بلند معمولاً ارزان هستند. پرورش بامبو و علف ترکیب خوبی است مخصوصا اگر می خواهید هزینه نگهداری آن را نیز کم کنید. گیاهان همیشه سبز و مقاوم مانند اولئاریا، فورمیم، پیتوسپوروم و لورل خالدار در گلدان هاب بزرگ برای این کار مناسب هستند.

دیزاین باغ بام با گیاهان و درختان
دیزاین باغ بام با گیاهان و درختان

بامبو نیز ارزش امتحان کردن را دارد، مگر در تراس های پشت بام بسیار بادخیز، زیرا برگ های بزرگ آن بیش از حد در باد تکان می خورند، به این معنی که ریشه ها جا به ‌جا می شوند و گیاهان در گلدان های جدید خود مستقر نمی شوند. دیزاین روف گاردن با درختان بلند همچنین به محافظت از شما در برابر نور خورشید کمک خواهند کرد.

دیزاین پشت بام رنگارنگ

برای طراحی باغ رنگی روی پشت بام هیچ چیز بهتر از افزودن چند رنگ برای زیباتر و شادتر نشان دادن پشت بام شما نیست. مبلمان رنگارنگ و گیاهان رنگارنگ برای زیبایی هر پشت بامی کافی است. کاشی های براق و رنگارنگ ایده خوبی برای تزئین دیوارهای بام است. آنها به باغ بام ظاهری تازه، تمیز، براق و رنگارنگ می بخشند. علاوه بر این، نشستن در مکان رنگارنگ شما را از استرس و فشار دور می کند. رنگ ها تاثیر خوبی بر روان، ذهن و روحیه انسان دارند.

بستر مرتفع در دکوراسیون بام

 ایجاد بسترهای مرتفع در مجاورت دیوارها در طراحی دکوراسیون روف گاردن ایده ای عالی است، به شرط اینکه ساختار کف پوش روف گاردن این اجازه را بدهد و ظرفیت لازم را داشته باشد. در این رابطه اطمینان حاصل کنید که از غشای ضد آب و یک سد ریشه ای ضخیم در کف روف گاردن استفاده شده که می تواند از نشت آب و یا رشد ریشه ها در سقف جلوگیری کند و مانع از آسیب رساندن به سقف طبقه پایین شود.
اگر مایل هستید می توانید کانتینرهای بتونی به عمق و عرض ۲ فوت بسازید. این المانها به اندازه کافی عمیق هستند تا درختچه ها و بوته ها را در خود جای دهند. در غیر اینصورت باکس های چوبی نیز برای اینکار کفایت می کنند.

مبلمان مناسب برای پشت بام

فضای پشت بام معمولا یک فضای بزرگ و باز است، پس به راحتی می‌توانید مبلمان مورد نظرتان را برای آن تهیه کنید. مبلمان شما می‌تواند یک نیم ست کوچک از مبلمان راحتی به همراه میز غذاخوری باشد. انتخاب این نوع مبلمان جمع صمیمی و دوستانه شما را برای صرف یک شام شبانه تکمیل کند. در انتخاب مبلمان فضای باز همراه دقت داشته باشید که از نمونه‌های مختص به فضای باز که قابل شست و شو و مقاوم هستند کمک بگیرید تا بتوانید مدت زمان طولانی تری از آن‌ها استفاده کنید، مبلمان حصیری و مبلمانی با پارچه‌های از جنس نانو بهترین نوع مبلمان فضای باز هستند.

از سایبان‌غافل نشوید

یکی از متداول‌ترین ابزار مورد استفاده در دکوراسیون فضا‌های خارجی بخصوص پشت بام‌ها سایبان‌ها هستند. این سایبان‌ها می‌توانند در اشکال مختلف همسو با مبلمان موجود در فضای بام‌تان تهیه شود. پیشنهاد می‌کنیم از نمونه‌های قابل شست و شو و با دوام برای فضا‌های بیرونی استفاده کنید که در مقابل تغییرات آب و هوایی مانند برف و باران تغییر حالت ندهند.

سایبان‌ در دیزاین پشت بام
سایبان‌ در دیزاین پشت بام

نورپردازی

البته روف گاردن جایی است که معمولا در طی روز از حداکثر نور طبیعی بهره می برد. این امر، نیاز به استفاده از المان های روشنایی نور مصنوعی را در طراحی دکوراسیون روف گاردن کاهش می دهد و به بهره وری انرژی می افزاید. هر چند که برای اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید، می توان سایبانی در سقف درنظر گرفت.
اما در عصر هنگام و زمانی که هوا رو به تاریکی می رود، لازم است که روف گاردن همچنان از روشنایی کافی برخوردار باشد. به خصوص در نزدیکی راه پله، باید نقاط روشن مناسبی ایجاد کرد. نور پردازی سقف و دیوارها در طراحی دکوراسیون روف گاردن نیز باعث بزرگتر نشان دادن آن در زمان تاریکی هوا می شود. پیشنهاد می کنیم از چراغ های آویز شیشه ای و یا لامپ های مدرن شیشه ای برای اینکار استفاده کنید تا هم جلوه ای شیک و امروزی ایجاد نمایید و هم از روشنایی چند برابر و منعکس کننده در شیشه لذت ببرید.

چند ایده جداب برای طراحی پشت بام

نصب پنل های خورشیدی در بخشی از بام خانه برای بهره برداری از انرژی خورشید

طراحی استخر بزرگ در محوطه پشت بام

طراحی زمین بازی کودکان به همراه تاب و سرسره و …

سرسبزی و نشاط با اجرای روف گاردن و باغبام  برای نگهداری از گل و گیاه

ایجاد یک فضای جدید و افزودن به متراژ بنا با اجرای دیوارهای متنوع

اجرای سایبان، آلاچیق و باربکیو برای استفاده حداکثری از فضای پشت بام

نصب میز و صندلی و ایجاد محیطی دنج برای استراحت و لذت بردن از هوای خوب بهاری

سخن پایانی

اگرچه پشت بام قرن‌ها در طراحی خانه‌ها و ویلا ها استفاده شده است، اما این نوع سقف قبل از دو معمار معروف به نام‌های «لودویگ میس فن» و «لو کوربوزیه» چندان مورد توجه نبودند و بعد از تمرکز این دو معمار بر روی این نوع سقف، به یک عنصر طراحی ضروری برای القای حس مدرنیته در خانه تبدیل شدند. به طور کلی، طراحی پشت با‌م خانه یک روش شگفت انگیز برای ایجاد محیط‌های کاربردی برای هدفی خاص هستند؛ پشت بام می‌تواند فضایی سرسبز، پر انرژی و نشاط‌ آور باشد.

5/5 - (1 امتیاز)