راهنمای خرید فرش مناسب

راهنمای خرید فرش مناسب

پوشش مناسب برای کف خانه‌ ها یکی از اصلی‌ ترین نکاتی است که باید رعایت شود. با انتخاب یک فرش مناسب، آرامش و راحتی از پا به کل بدن انتقال پیدا می‌کند. با مطلب راهنمای خرید فرش مناسب از مجله اینترنتی خرید ناب با ما همراه باشید.

درباره فرش

قدیمی ترین فرش دستبافت ایرانی در سال ۱۹۴۹ در دومین مرحله کاوش های باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد. اما اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول و شاه عباس کبیر ثبت کرده اند. از این دوران حدود ۳۰۰۰ تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.

تاریخچه فرش
تاریخچه فرش

در اوایل دهه پنجاه شمسی، عده ای از تجار ایرانی فرش های ماشینی را از بلژیک وارد ایران کرده و همزمان با آن، کارخانه های تولید فرش ماشینی در ایران تاسیس شدند. از آنجا که ایرانی ها زیاد از فرش استفاده می کردند و همچنین با توجه به قیمت بالای فرش سنتی، فرش ماشینی مقبول طبع ایشان قرار گرفت و به رونق نسبی دست یافت. البته نا گفته پیداست که فرش سنتی، یا همان دستبافت، همچنان از ارزش معنوی و مادی بالا برخوردار بوده و هست.

فرش یا قالی

به هرگونه گستردنی بافتنی «فرش» می‌ گویند که شامل قالی، گلیم، جاجیم، زیلو، پلاس و… می‌شود اما به فرش پرزدار «قالی» گفته می‌ شود. فرش‌ های پرزداری که مساحت آنها ۶ متر به بالا باشد، قالی نامیده می‌شود و به فرش‌ های پرزداری که مساحت آنها ۶ متر یا کمتر از آن باشد «قالیچه» می‌گویند. خوب است بدانید که کوچک‌ ترین قالیچه‌ ها را هم با مساحت یک تا یک و نیم متر، برای پشتی می‌ بافند.

انواع قالی

انواع قالی
انواع قالی

از لحاظ مواد مصرف شده، می توان قالی دستباف را در ۵ گروه زیر طبقه بندی کرد:
۱- پشمی: به فرشی که تار و پود آن از جنس پنبه و پرز آن پشمی باشد می گویند. لازم به ذکر است که در میان ایلات و عشایر به جای نخ پنبه از پشم استفاده می شود.
۲- تمام ابریشم: به فرش هایی که پرز و چله آن از ابریشم باشد، تمام ابریشم می گویند.
۳- گل ابریشم: در این گونه فرش ها در نقش ها و دور حاشیه ها به جای پرز پشمی از ابریشمی استفاده می شود و معمولاً چله این گونه فرش ها از ابریشم است.
۴- کف ابریشم: در زمینه اینگونه فرشها به جای پرز پشمی از پرز ابریشمی استفاده می شود.
۵- سوف: نوعی قالی است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده و نقش گل و بوته ها پرز دار می باشد.

پشت فرش ماشینی

شاید مهم ترین عاملی که در انتخاب فرش باید مورد توجه قرار گیرد بافت آن است. برای بررسی چگونگی بافت فرش بهتر است آن را از قسمت پشت مورد مطالعه قرار دهید چون در پشت فرش کیفیت بافت مشخص‌ تر است. با مطالعه پشت فرش به بسیاری از نکات آگاهی خواهید یافت که با بررسی رویه فرش امکان آن میسر نیست از قبیل تعداد گره‌ها، نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و همچنین یکنواختی طرح، شمارش دقیق گره‌ ها در واحد سطح را به کمک ذره‌ بینی که به یک قاب مدرج به واحدهای اندازه‌گیری (سانتی‌متر – اینچ) متصل شده است می‌ توان انجام داد.

مشخصات یک فرش ماشینی خوب

 

مشخصات فرش مناسب
مشخصات فرش مناسب
  • فرش های ماشینی موجود در بازار معمولا ۵۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ شانه و با تراکم های ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، ۱۷۰۰، ۲۰۰۰، ۲۲۵۰، ۲۷۵۰ هستند؛ اگر به زیبایی فرش اهمیت می دهید باید فرشی که شانه و تراکم بیشتری دارد انتخاب کنید ولی اگر می خواهید دوام بیشتری داشته باشد، برخی فرش های ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۲۰۰ یا ۱۰۰۰ مناسب تر هستند. علت دوام کمتر فرش های ۷۰۰ شانه این است که نخ آنها لطیف تر است و کمی نازک تر هستند. البته این کاهش ضخامت خیلی زیاد نیست.
  • قبلا فرش های ماشینی روی کف پوش های مثل سرامیک سر می خوردند ولی امروزه دور تا دور آنها چرم دوخته می شود و این چرم حکم ترمز فرش را دارد و مانع سر خوردن آن می شود، بنابراین هنگام خرید به این ویژگی توجه کنید.
  • به فرش های ۷۰۰ شانه به بالا دستباف گونه هم گفته می شود و اگر پشت آنها را نگاه کنید، بسیار شبیه فرش دستباف است.

نکات مهم در مورد خرید فرش مناسب

  • در حال حاضر فرش های ترکیه، هند و چین هم در بازار وجود دارد که از نقش گل تا طرح های کوبیسم در آنها دیده می شود. کیفیت و جنس این فرش ها با فرش های ماشینی ایرانی تا حدود زیادی یکی است بنابراین به دلیل قیمت بالای دلار، خرید آنها چندان به صرفه نیست.
  • به شیوه استفاده و نوع کاربرد فرش بسیار توجه داشته باشید و مواد اولیه مصرفی در فرش را مورد بررسی قرار دهید. به یاد داشته باشید آن دسته از فرش ها که در بافتشان نایلون بکار رفته است و به اصطلاح فرش های نایلونی نامیده می شوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و به نسبت دیگر فرش ها قیمت ارزانتری هم دارند. تنها ایرادی که این دسته از فرش ها دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می کنند.
  • به یاد داشته باشید، فرش هایی که در بافتشان اولفین بکار رفته است، در برابر رطوبت مقاوم هستند و به سادگی تمیز می شوند. اما به مرور زمان حالت اصلی خود را از دست می دهند و به اصطلاح کش می آیند.
  • فرش های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آن ها جدا می شود.
  • فرش های آکریلیک اغلب دارای پرزدهی در چند هفته ابتدایی خرید هستند، اما ادامه پرزدهی پس از این مدت نشانه ای بر نامرغوب بودن فرش است. در هنگام خرید فرش های پلی استری دقت کنید که فرش را پس از مشاهده در رگال فرش فروشی حتماً قبل از خرید یک بار هم بر روی زمین پهن کنید و نقش و رنگ آن را چک کنید، چون فرش های پلی استر به دلیل درخشندگی نخ آن دارای شیدهای رنگی متفاوت از زوایای دید مختلف است. بنابراین لازم است آن را در زیر نور مناسب و مشابه منزل نیز تماشا کنید.
  • اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می خواهید بزرگتر نمایان شود، بهتر است از فرش هایی که دارای رنگ های روشن هستند، استفاده کنید. به طور معمول این نوع از فرش ها فضا را بزرگ تر جلوه می دهند. اگر فضای خانه تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می کند، بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای رنگ های تیره هستند، این نوع فرش ها فضایی دنج، گرم و صمیمی بوجود می آورند.
  • آن دسته از فرش هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرح هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش ها نشان می دهند. اگر خانه ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتر است یکی از همین انواع فرش ها را انتخاب کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمی کنید، آن را در حالت لوله شده نگهداری کنید نه در حالتی که پهن باشد، در این صورت فرش دست نخورده و نو باقی می ماند.
  • نکته آخر اینکه، برای جلوگیری از فرسایش فرش ماشینی خود، هر شش ماه یک بار آن را سر و ته کنید.
امتیاز این مقاله