نکات مهم در خرید لباس نوزاد و کودک

نکات مهم در خرید لباس نوزاد و کودک

به دنیا آمدن کودک، یکی از لطیف‌ترین اتفاق‌هایی‌ست که برای پدر، مادر و اطرافیان می‌افتد. پیش از آمدن این موجود قشنگ و ظریف، باید به‌فکر خرید لباس نوزاد باشید. کاری که برای شما تازگی دارد و مبهم به‌نظر می‌رسد.

برای حل این موضوع بر آن شدیم تا در مجله اینترنتی خرید ناب نکاتی مهم در انتخاب لباس نوزادان و کودکان را به شما ارائه دهیم.

انتخاب لباس نوزادان و کودکان
انتخاب لباس نوزادان و کودکان

اهمیت کیفیت در خرید لباس نوزاد

نوزاد و کودک شما پوست بسیار حساس و لطیفی دارد و به همین دلیل باید با کیفیت ترین لباس ها را برای آن ها خریداری کنید. به عنوان مثال در خرید ست بچگانه ، باید بهترین جنس ممکن را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که لزوما بهترین جنس، گران قیمت ترین آن نیست.

همیشه جنس لباس بچگانه را کنترل کنید. نوزاد و کودک شما نیاز به پوشاک با کیفیت دارد؛ زیرا لباس های بی کیفیت می توانند به پوست صدمه بزنند؛ بنابراین کیفیت را می توان مهم ترین فاکتور در راهنمای خرید لباس کودک قلمداد کرد.

سن کودک

با توجه به تغییرات فیزیکی بدن کودک و نوزاد در حین رشد، لازم است تقریباً هر چند ماه یک بار برای فرزندان خود لباس جدید بخرید. کودک در دوران رشد، قد می کشد و طبیعتاً لباس های سال های قبل برای او مناسب نیستند. از طرفی پوشیدن لباس های قدیمی و کوچک، به بدن کودک آسیب می‌زند و و او را اذیت می‌کند.

رنگ لباس

رنگ لباس کودک جزو فاکتور های مهمی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. رنگ های شاد و روشن بر روحیه کودکان تاثیر میگذارند، سعی کنید برای لباس کودک اصلا سراغ رنگ های تیره نروید زیرا کودکان معمولا لباس را به دلیل رنگ شاد و طرح فانتزی آن دوست دارد.

سایز لباس

نوزاد نرم و قشنگ شما خیلی زود بزرگ می‌شود. یک روز چشم‌تان را باز می‌کنید و می‌بینید چند کیلو وزن گرفته و شلوارهایش کوتاه شده‌اند. به همین دلیل نیازی نیست لباس‌های سایز صفر زیادی تهیه کنید. مطمئن باشید اگر چندین دست لباس خانه و مهمانی سایز صفر بخرید، خیلی زود کوچک و بی‌استفاده می‌مانند. کافی‌ست از هر لباسی سه دست داشته باشید و هنگام تعویض و شست‌وشو بی‌لباس نمانید. کمی جلوتر درباره‌ لباس‌هایی که نوزاد نیاز دارد، برای‌تان خواهیم گفت.

سایز لباس
سایز لباس

راحتی همواره بر استایل ارجحیت دارد

به خاطر داشته باشید برای کودکان همواره راحتی بر استایل ارجح است. اگر کفش زیبایی برای زمستان فرزند خود پیدا کرده‌اید که با دیگر آیتم‌های استایلش همخوانی خوبی دارد اما برای فرزند شما راحت نیست آن را رها کنید. ناهمخوانی بهتر از اذیت شدن فرزندتان در لباسی زیباست. با این کار به او یاد می‌دهید که اعتماد به نفس داشته باشد و خواسته‌ها و نیازهای خود را بر توقعات و نظرات دیگران ترجیح دهد.

برچسب لباس‌ها

لباس‌هایی که برچسب اطلاعات مربوط به اندازه و شست‌وشوی لباس، داخل یقهٔ آنها نوشته شده است، گاهی باعث حساسیت پوستی می‌شود. بهتر است برچسب لباس روی یقهٔ آن نباشد. اگر هم بعد از استفاده، پوست کودکتان در آن ناحیه قرمز شد، می‌توانید این برچسب‌ها را به شکلی که تیز نشود و تن کودک را آزار ندهد قیچی کنید.

برچسب لباس‌ها
برچسب لباس‌ها

لباس زیر

در این دوران پوشک و شلوار آموزشی گزینه‌های اختیاری است؛ گاهی کودکان کمی دیرتر استفاده از دستشویی را یاد می‌گیرند. بگذارید فرزندتان به زیرشلوارهای نخی معمولی عادت کند. لباس زیر نخی بهترین گزینه است، چون اجازه ورود هوا را می‌دهد؛ پارچه‌های پلاستیکی چنین قابلیتی ندارند. اگر در منطقه سردسیر زندگی نمی‌کنید، استفاده از زیرپیراهن ضرورتی ندارد.

موارد مهم

نکاتی که در ادامه این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب بیان می شود بسیار مهم هستند که عبارتند از:

  • یقه: بهتر است یقه لباس دکمه‌دار باشد تا گردن نوزاد اذیت نشود. بعضی از لباس‌های یقه‌ی کشی دارند که با دست به‌راحتی باز می‌شود.
  • جای پوشک: باید با باز کردن دکمه به پوشک بچه دسترسی داشته باشید. قرار نیست برای هر بار تعویض پوشک، همه‌ لباس را بیرون بیاورید و دوباره بپوشانید. دکمه‌های کوچک دوطرفه یا نر و ماده از همه مناسب‌ترند. چراکه برجسته و تیز نیستند و کودک را اذیت نمی‌کنند.
  • حلقه آستین: گذشته از یقه که باید نرم و گشاد باشد، به اندازه حلقه آستین دقت کنید. خیلی خوب می‌شود که حلقه آستین کاملا آزاد باشد و مجبور نباشید بازوی نوزاد را زیاد خم کنید یا به آن فشار بیاورید.
  • قد لباس: سرهمی‌هایی که جوراب‌دار هستند، خیلی زود کوتاه می‌شوند. اگر چنین مدلی به تن نوزاد کرده‌اید، حتما قد او را چک کنید. مبادا قد لباس برای فرزندتان کوتاه شده باشد و پاهای کوچکش راحت در آن جا نشود.

قیمت

معمولاً لباس های بچگانه نسبت به لباس های بزرگسالان قیمت بیشتری دارند. دلیل این موضوع به پیچیدگی و دشواری های دوخت لباس های کودک برمی گردد. خیاط ها معمولاً با وسواس زیادی پوشاک بچگانه را می دوزند و از بهترین و لطیف ترین پارچه ها هم استفاده می کنند.

شستن لباس قبل از استفاده کردن

اغلب به لباس‌های نو مواد شیمیایی زده می‌شود تا شق و رق به نظر برسد. لازم و ضروری است که تمام لباس‌های کودکان را قبل از اولین استفادهٔ آنها بشویید و نکات ایمنی را نیز هنگام شستن لباس‌ها راعایت کنید.

صد البته که بهتر است این نکته در مورد افراد بزرگ سال هم رعایت شود.

جوراب و کفش

لازم نیست قبل از اینکه فرزندتان شروع به راه رفتن کند، برایش کفش بخرید. در حقیقت بهتر است بچه‌های کوچک پابرهنه باشند، چون دروندادهای حسی زیادی را از طریق پاهایشان تجربه می‌کنند. همچنین سطوح پاها طوری است که لیز نمی‌خورد و وقتی کودک خودش را بالا می‌کشد، انگشتان پا چنگ می‌شوند. قبل از اینکه فرزندتان راه برود، ممکن است برای حفاظت از پاها برایش کفش بخرید؛ به این منظور می‌توانید کفش‌های کتانی یا موکاسین چرمی بخرید.

جوراب و کفش
جوراب و کفش

زمانی که کودک شروع به راه رفتن کرد، کفش‌های چرمی سبک می‌تواند گزینه خوبی باشد. بعد از این مرحله می‌توانید هم کفش چرمی بخرید و هم کتانی. با این حال اگر فرزند شما مشکل تعرق پا داشته باشد، باید به خاطر بسپارید که کفش چرم بیشتر از کتانی اجازه ورود هوا به پا را می‌دهد. کفش‌های ورزشی و کتانی به‌طور کلی از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که باعث می‌شود پاهای بچه مرطوب بماند.

کلام آخر

بزرگترین چالش هنگام خرید لباس برای کودکان، پیدا کردن لباس راحت، ساده و متناسب با اندازهٔ همیشه در حال تغییر فرزند شما است. ما نکته‌های کلی خرید لباس نوزاد و کودک را با شما درمیان گذاشتیم. اگر تجربه‌ پدر یا مادر بودن دارید، دانسته‌های خودتان را درمورد خرید لباس این فرشته های کوچک به ما در مجله اینترنتی خرید ناب بگویید.

5/5 - (2 امتیاز)