بازار تبریز

جاهای دیدنی تبریز

تبریز پایتخت تاریخی و بزرگ ترین شهر شمال غربی ایران است. شهری بزرگ سرسبز و دارای آب و هوای کوهستانی. اگر قصد سفر به شهر تبریز را دارید با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید تا با جاهای دیدنی تبریز آشنا شوید و بتوانید برای اقامت خود در تبریز برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

سوغات تبریز

سوغات تبریز
سوغات تبریز

سوغاتی‌ های خوراکی تبریز متنوع است و برای هر سلیقه‌ ای در تبریز چیزی پیدا می‌شود. اگر قصد دارید برای دوستان و نزدیکان از تبریز سوغاتی ببرید، خوراکی‌ ها و شیرینی‌ های سنتی خوشمزه را فراموش نکنید. سوغاتی‌ های خوشمزه و معروف تبریز عبارتند از : آجیل، باقلوا، قرابیه، نوقا، راحت‌الحلقوم، لبنیات و پنیر. از دیگر سوغاتی‌ های تبریز که در این شهر هم به فروش می‌ رسد باید به اریس، لوز، شکلات تسبیحی، حلوا گردویی و عسل طبیعی اشاره کرد.

از سوغاتی‌های تبریز که بگذریم، به سراغ صنایع‌ دستی آن می‌ رویم. تبریز یکی از شهرهای ایرانی است که زیباترین فرش‌ ها را دارد و این شهر در جدیدترین دسته‌ بندی به‌ عنوان شهر جهانی فرش ایران شناخته شده است. چرم تبریز هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد و همه ما از کیفیت و زیبایی آن آگاهیم. از دیگر سوغاتی‌ های محبوب تبریز باید به گلیم‌ بافی، سفالگری، محصولات سرامیکی، سوزن‌ دوزی، طراحی سنتی و نگارگری، تابلوهای سنگ، زیورآلات و نقره‌ سازی اشاره کرد.

مکان های دیدنی و گردشگری تبریز

بازار تبریز

بازار تبریز
بازار تبریز

بازار تبریز یک کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است. یکی از زیباترین بازارهای ایران که در میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. بازار در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و پس از آن در زمان پادشاهی صفویان رونق گرفت. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که  توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شد. در بازار مدرسه، مسجد و کاروان سراهای تاریخی زیادی وجود دارد که با نماهای آجری و گنبد ها و طاق های زیبا ساخته شده اند و بر جذابیت های آن افزوده اند.

میدان شهرداری یا ساعت تبریز

میدان شهرداری یا ساعت تبریز
میدان شهرداری یا ساعت تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که هم می‌ توان در اطرافش نشست و هم از موزه اش دیدن کرد، میدان ساعت است. میدان شهرداری یا ساعت در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به ساختمان ساعت واقع شده. تبریزی ها به این میدان ساعت قاباغی یا جلوی ساعت می‌ گویند. کاخ شهرداری ساعتی به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر دارد که هر ۱۵ دقیقه یک‌ بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌ رساند. نقشه ساختمان شبیه طرح عقابی درحال پرواز است و شبیه ساختمان‌ های آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم است. تنها موزه شهرداری ایران نیز شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و.. در کاخ شهرداری قرار دارد. دیدار از کاخ شهرداری که شهردار و شورای شهر ساکن برخی اتاق‌ هایش هستند، آزاد است. در کنار این ساختمان موزه آتش نشانی قرار گرفته است.

مسجد جامع تبریز (مسجد جامع کبیری)

مسجد جامع تبریز
مسجد جامع تبریز

این مسجد از زمان تاسیسش در دوران سلجوقیان، مسجد جامع شهر تبریز بوده و پیرامون آن بازار تبریز ساخته شده است. این مسجد قدیمی نیز مانند اکثر بناهای تبریز از زلزله های متعدد این شهر در امان نبوده و دچار خرابی هایی شده و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت است. در نتیجه آن چه امروز مشاهده می کنید ترکیب خاصی از معماری قدیم با جدید است. گلدسته های این مسجد مشهور در کنار کاشی کاری منحصر به فرد ورودی آن مشهورترین قسمت های آن هستند.

مقبره استاد شهریار

مقبره استاد شهریار
مقبره استاد شهریار

آرامگاه این شاعر نامی کشورمان در یکی از گورستان‌ های تاریخی شهر تبریز به نام مقبره‌ الشعرا است که در محلهٔ سرخاب واقع شده‌ است. هم ‌اکنون در پیرامون تکیه حیدر در تقاطع خیابان‌ های ثقه الاسلام و عارف شهر تبریز قرار گرفته، بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌ اند و از دیدنی های تبریز می باشد.

باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی تبریز
باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی یکی از مهم ترین گردشگاه ها و جاذبه های گردشگری شهر تبریز است که در جنوب شرق تبریز و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این مکان در زمان آق قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان گسترش یافته. عمق دریاچه شاه گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می شود. همچنین شهربازی (لوناپارک) و مسافرخانه های متعددی در داخل این گردشگاه وجود داره. با احداث هتل ۵ ستاره و بین المللی شاه گلی در مرکز این دریاچه، این گردشگاه جنبه جهانی پیدا کرده است.

روستای کندوان

روستای کندوان
روستای کندوان

شهرت اصلی روستا به خاطر خانه هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های مدرن تر روستایی گسترش یافته است. روستا تنها ۴۸ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز از آن دیدن کنید. روستای کندوان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و به خاطر سبک معماری خاصش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خیلی ها این روستا را با کاپادوکیه در ترکیه مقایسه می کنند تفاوت اصلی آن ها در این است که آن شهر خالی از سکنه شده اما هنوز حدود ۱۱۷ خانوار درون این صخره ها زندگی می کنند. برای رسیدن به روستا حدود ۱ ساعت با ماشین راه در پیش دارید که قطعا از طی کردنش پشیمان نخواهید شد.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران
جنگل ارسباران

جنگل ارسباران که در شمال کوه های قوشا داغ واقع است، که  یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است. این جنگل به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود. جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد در واقع این چنگل یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است که هواداران زیادی دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر اشاره کرد.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه (به زبان آذری ها گؤی مچید)

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

مسجد کبود در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم در قرن نهم هجری بنا شد. متاسفانه این مسجد نیز در زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب جدی دید، فقط ایوان و ورودی اصلی آن از تخریب زلزله در امان ماندند و اغلب قسمت های آن در ۵۰ سال گذشته بازسازی شدند. این باقی مانده ها هرچند ناچیز ولی شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد هستند. روی کاشی های ایوان می توانید طرح های آبی پیچیده ای که مسجد کبود نامش را از آن گرفته است مشاهده کنید. درون مسجد انواع خطاطی های زیبا و هنرمندانه نیز وجود دارد. بازسازی کاشی کاری درونی و خارجی مسجد هنوز ادامه دارد.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان
موزه آذربایجان

اگر علاقه‌ مند به تاریخ و بازدید از یادگارهای اعصار گذشته هستید، موزه تبریز یکی از بهترین گزینه‌ های جاهای دیدنی تبریز است. این موزه که به «موزه آذربایجان» شهرت دارد، دومین موزه تاریخی ایران پس از «موزه ملی تهران» شناخته می‌ شود که در جوار بنای «مسجد کبود» قرار دارد. ساختمان موزه مشتمل بر ۳ سالن نمایش است که در آن‌ ها بالغ بر ۲۳۰۰ قطعه یادگارهای ارزشمند از دوره‌ های مختلف اعم از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام، آثار مردم‌ شناسی و… در معرض دید عموم قرار دارد.

موزه قاجار

موزه قاجار
موزه قاجار

این موزه در محل عمارت امیرنظام گروسی  و در محله ششگلان قرار دارد. قدمت احداث این بنا به دوران ناصرالدین‌ شاه قاجار باز می‌گردد، که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور با حفظ سبک معماری منسوب به دوره قاجار مرمت و سپس به موزه تبدیل شده است. ساختمان این موزه مشتمل بر دو طبقه است و در هر یک از این طبقه‌ ها تالارهای مختلفی از جمله تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم. تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی ، تالار قفل و تالار فانوس قرار دارند.

خانه مشروطه تبریز

موزه مشروطه تبریز
موزه مشروطه تبریز

اگر دلتان می‌ خواهد بدانید محل تصمیم گیری سران مشروطه کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید تا یکی از جاهای دیدنی تبریز را ببینید. این خانه که برجسته‌ ترین چهره‌ های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌ شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است.

ارگ تبریز (علیشاه)

ارگ علیشاه
ارگ علیشاه

بنای اصلی ارگ به قرن هشتم میلادی بر می گردد. هدف از احداث آن ساخت مسجد بود که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. در هنگام جنگ میان ایران و روسیه سال ۱۸۰۴ تا ۱۸۲۴ میلادی این سازه نیمه کاره را تبدیل به دیواره نظامی کردند. در سال های اخیر بیشتر قسمت های این سازه تخریب شدند. امروزه تنها دیوارهای شبستان باقی مانده است.

امتیاز این مقاله