راهنمای خرید مبل سلطنتی

راهنمای خرید مبل سلطنتی

واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است که ریشه‌ی آن لغت meubles است. اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است. مبلمان مناسب می‌ تواند حس و حال خانه شما را عوض کند و به فضای اتاق شما رنگ تازه‌ای ببخشد. خرید مبلمان به همین راحتی نیست و شما باید حین انتخاب و خرید مبل مورد نظرتان به نکات ریزی دقت کنید که بعدها از انتخاب خود پشیمان نشوید. با مقاله راهنمای خرید مبل سلطنتی از مجله اینترنتی خرید ناب با ما همراه باشید.

انواع مبل

مبل‌ ها براساس ساختمانشان به چند دسته تقسیم می‌ شوند؛ مبل‌ های استیل یا سلطنتی، مبل های کلاسیک و مبل‌ های تمام راحتی که طرفداران زیادی دارد. البته دقت داشته باشید که مبل راحتی خودش به چند دسته تقسیم می‌ شود که معروف‌ ترین آنها «ال»، «ال‌یو»، «شانو» و… است.

تفاوت مبل استیل و سلطنتی

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که مبل استیل همان مبل سلطنتی بوده و این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند!! این نوع مبل در ابتدا با همان نام مبل سلطنتی شناخته می‌ شد اما رفته رفته با توجه به زیبایی و استایل (style) خاصی که مبل سلطنتی داشت از آن با عنوان مبل با استایل یاد شده و پس از مدتی نیز این عبارت تبدیل به مبل استیل شد که امروزه شاهد هستیم و به جای مبل سلطنتی استفاده می‌ شود.

راهنمای خرید مبل سلطنتی

مبل سلطنتی یا استیل
مبل سلطنتی یا استیل

مبل سلطنتی از انواع مبلمان خانگی می باشد که به خاطر فرم رسمی و مجلسی که دارد بیشتر برای مراسم های رسمی  و مهمانی ها مورد استفاده می باشد. مبل سلطنتی دارای طراحی (منبت های متنوع کار شده) و رنگ بندی متنوعی می باشد و از این جهت می توانید با صرف وقت و داشتن آگاهی لازم مبلمان مورد علاقه خود را انتخاب و خرید کنید.

اگر قصد خرید مبل سلطنتی یا استیل را دارید حتما باید فضای خانه را در نظر بگیرید. مبل های سلطنتی معمولا فضای زیادی را نیاز دارند و اصولا ۹ نفره هستند.

مهمترین قسمت های مبلمان سلطنتی

  • میزان چوب به کار رفته
  • طرح منبت کار شده
  • نوع پارچه بکار رفته
  • نوع رنگ پوششی

کیفیت کار انجام شده در موارد گفته شده برای خرید مبلمان سلطنتی بسیار حائز اهمیت است و برای خرید باید حتما به آنها توجه کرد.

چوب به کار رفته در مبلمان سلطنتی

نوع چوب و منبت در مبلمان سلطنتی
نوع چوب و منبت در مبلمان سلطنتی

 مهمترین چیزی که هنگام خرید مبل سلطنتی باید به آن توجه کنید چوب به کار رفته و نوع منبت به کار رفته می باشد. معمولا چوب به کار رفته با کیفیت راش و منبت کار شده به دست هنرمندان منبت کار می باشد.

نقش‌ ها در قیمت مبل سلطنتی اثر گذارند

جالب است بدانید منبت‌ کاری در قیمت مبل تأثیر زیادی دارد؛ مثلا فکر می‌ کنید چرا مبل استیل دسته‌گلی، گران‌تر است؟ چون پایه‌ های ضخیم‌ تری دارد، چوب بیشتری در آن به‌ کار رفته و منبت آن پرگل‌ تر است. چوب این نوع مبل بیشتر است و مبل به نسبت بزرگ‌ تری است. وقتی می‌ خواهید مبلی منبت‌ کاری شده خریداری کنید توجه داشته باشید که خطوط منبت صاف و منظم باشد. هر چه گل‌ها ظریف‌ تر و پیچیده‌ تر باشد قیمت مبل هم بیشتر است. وقتی مبلی می‌ بینید که گل‌ های درشتی روی آن منبت کاری شده تصور نکنید که کار زیادی روی آن صورت گرفته. دقت کنید که گل‌ ها قرینه باشند و نقش تاج با پایه همخوانی داشته باشد.

معایب مبل سلطنتی

مهم‌ ترین کاربرد مبل سلطنتی برای اتاق پذیرایی است. زیرا از آن‌ ها زیاد استفاده نمی‌ شود و بیشتر زیبایی آن مدنظر است تا راحتی آن. به خاطر داشته باشید که ارتفاع نشیمنگاه مبل‌ های استیل بالاتر از مبل‌ های راحتی است و فوم یا ابر به کار رفته در آن‌ ها انعطاف چندانی ندارد. این دو مورد باعث می‌ شود که مبل‌ های استیل نشیمن راحتی نداشته باشند و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌ شوند. اما از آن جهت که ترکیب چوب و پارچه است و امکان منبت‌کاری بر روی چوب را در اختیار طراح و سازنده قرار می‌ دهد، زیباتر از مبل‌ های راحتی هستند.

تفاوت مبل سلطنتی و کلاسیک

مبل کلاسیک
مبل کلاسیک

مبل کلاسیک شباهت زیادی به مبل استیل یا سلطنتی داشته و در عین حال، این دو مبل تفاوت‌ هایی نیز با یکدیگر دارند. در طراحی مبل کلاسیک معمولا از اصول و قواعد سنتی پیروی می‌شود که علاوه بر اصالت، با سلیقه زندگی و شرایط امروزی نیز سازگاری دارد. از جمله ویژگی‌ های مبل کلاسیک می‌ توان به کنده‌ کاری‌ ها و طرح‌ های زیبا و با ظرافت اشاره کرد؛ اما این طرح‌ ها نسبت به مبلمان سلطنتی ساده‌ تر هستند. از طرفی نیز معمولا چوب به کار رفته در مبلمان کلاسیک نسبت به مبل‌ های استیل کمتر است و به همین دلیل وزن مبل کلاسیک نسبت به مبل استیل کمتر بوده و در شرایط یکسان نیز قیمت آن نسبت به مبلمان استیل کمتر است.

نکات کلی مهم در خرید مبل

تناسب: ابعاد و اندازه یکی از نکات مهم در خرید مبل محسوب می شود. مبل جدید شما باید متناسب با اندازه و شکل فضای نشیمن تان انتخاب شود. پیش از خرید مبلتان فضای رفت و آمد در اتاقتان را در نظر بگیرید حتی می توانید روی زمین علامت گذاری کنید تا مطمئن شوید فضای اشغال شده فعالیت های شما را مختل نخواهد کرد.

راحتی: راحتی یکی دیگر از نکات مهم در خرید مبل است. توجه داشته باشید که علاوه بر زیبایی یک مبل ایده آل باید حتما راحت و با کیفیت باشد چرا که دست کم پنج سال دیگر می خواهید از آن استفاده کنید، پس راحتی و کیفیت ساخت باید شاخص مهمی برای خرید مبل شما باشد.

شکل و اندازه: اگر اتاق نشیمن شما باریک و کوچک است و با قرار دادن یک مبل در این فضا سایر عملکردهای شما مختل می شود، پس به دنبال خرید یک مبل هماهنگ با شکل و اندازه ی فضای نشیمن خود بروید و از داشتنش لذت ببرید.

کاربرد: یکی از نکات مهم در خرید مبل در نظر گرفتن کاربرد آن است به طور مثال اگر مبل انتخابی شما برای تماشای تلوزیون است پس انتخاب مبل L شکل و یا U شکل نسبت به مبلمان استیل گزینه ی ایده آل و صحیح تری برای شما می باشد چرا که همه ی اعضای خانواده را می تواند دور هم جمع کند و با استفاده از آن ها راحتی مناسبی در این فضا خواهید داشت.

شکل دسته: شاید شکل دسته مبل از نکات مهم در خرید مبل محسوب نشود، اما باید بگوییم که راحتی دسته مبل نیز به اندازه نشیمنش دارای اهمیت است، یک دسته باریک و سفت مانع از آرامش شما در زمان استراحت، فیلم دیدن و یا گپ و گفتگو می شود پس در انتخاب مبلمتان حتما به راحتی دسته ها نیز توجه کنید.

انتخاب بدنه مقاوم: انتخاب یک مبل با بدنه ی محکم و مقاوم از نکات مهم در خرید مبل به شمار می رود که باید به آن توجه بیشتری داشت. قاب های چوبی بهترین انتخاب برای بدنه مبلمان محسوب می شود، فریم و قاب فلزی نیز برای این منظور مناسب است اما جا به جایی مبلمان را با چالش مواجه خواهد کرد.

پارچه: انتخاب پارچه یکی از نکات مهم در خرید مبل به شمار می آید نکته ای که تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جلوه فضای داخلی شما خواهد داشت. در انتخاب طرح و رنگ پارچه تان باید به هماهنگی آن با فضای نشیمن تان بپردازید.

فوم یا اسفنج به کار رفته:  یکی از نکات مهم در خرید مبلمان فوم و اسفنج مبل است. معمولا تشک‌ های دبل یکی از مناسب‌ ترین نوع تشکی است که در ساخت مبل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه به راحتی قابل شست‌ و‌ شو هستند. نکته دیگری که در فوم مبل باید دقت کنید این است که فوم‌ ها از نوع سرد باشند یا اگر به جای فوم در ساخت مبل از اسفنج استفاده شده، اسفنج‌ ها ۳۰کیلویی باشند. بد نیست بدانید نوعی از فوم به نام فوم گرم در بازار به‌کار می‌رود که به ۳ماه نکشیده قابلیت خود را از دست داده و در اصطلاح می‌ خوابد.

مقاله های راهنمای خرید مبل راحتی و کلاسیک در مجله اینترنتی خرید ناب را دنبال کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)