• خانه
  • هنر
  • زندگینامه روآن اتکینسون معروف به مستر بین
زندگینامه روآن اتکینسون معروف به مستر بین

زندگینامه روآن اتکینسون معروف به مستر بین

آشنایی با زندگینامه بازیگران بزرگ جذابیت های خاص خود را دارد. اینکه چقدر شبیه به نقش هایی هستند که بازی می کنند و یا چقدر از این نقش ها دور هستند. روآن اتکینسون یا همان مستر بین معروف یکی از این افراد است. او که یکی از ۵۰ کمدین معروف دنیا است در زندگی شخصی خود بسیار آدم جدی است و فاصله بسیار زیادی با مستر بین دارد. با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا با او بیشتر آشنا شویم.

کودکی و جوانی روآن اتکینسون

روآن در ۶ ژانویه ۱۹۵۵ در یک خانواده بزرگ در شهر کوهستانی کونست به دنیا آمد. والدینش در حوزه تلویزیون یا تئاتر فعالیت نداشتند. پدرش اریک در مزرعه و مادرش الا می هم در بزرگ کردن سه فرزند به او کمک می کرد. او از دوران کودکی با میمیک های خاص خود اطرافیان را می خنداند. در زمان مدرسه او را یک فرد شوخ می دانستند و یکی از محبوب ترین و خاطره انگیزترین شاگردان بود.

کودکی و جوانی روآن اتکینسون
کودکی و جوانی روآن اتکینسون

روآن در سن هفت سالگی به مدرسه دورهام کوریسترز رفت. در آن زمان نخست وزیر آینده بریتانیا، تونی بلر هم در آنجا تحصیل می کرد. سپس به مدرسه سنت بیز شمال غرب انگلستان رفت. در این مدرسه به ورزش توجه بسیاری می شد و به همین دلیل روآن معذب بود. فیزیک بدنی او برای ورزش مناسب نبود و خودش به زودی از ورزش فاصله گرفت.

همکلاسی ها بدن لاغر او را مسخره می کردند و روآن تصمیم گرفت از این ضعف به نفع خود استفاده کند. او در اتاق تعویض لباس معلم ها را مسخره می کرد و این طنز او به گونه ای بود که تحسین دوستان را برمی انگیخت. با این حال شرم ناشی از ضعف در ورزش را پنهان می کرد. او تلاش کرد احترام همکلاسی ها را برانگیزد.

پس از اتمام تحصیلات کالج از مسخره کردن دیگران دست برداشت و به یک فرد درون گرا و جدی تبدیل شد. او حتی به صحنه هم فکر نمی کرد و حواس خود را بر مشاغل علمی معطوف کرده بود. او به دانشکده برق دانشگاه نیوکاسل وارد شد. روآن از کودکی از مطالعه فیزیک لذت می برد و معادلات طولانی را به راحتی حفظ می کرد، در حالی که دانش آموزان دیگر در حفظ کردن آن ها دچار مشکل بودند.

از دانشگاه تا رادیو

آشنایی اش با ریچارد کورتش فیلمنامه نویس طنز معروف در دانشگاه باعث شد وارد عرصه بازیگری طنز شود و اولین کارهای خود را با نمایش طنز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه تجربه کرد.

در سال ۱۹۷۸ وقتی ۲۳ ساله بود با نمایش oclock news کارش را از رادیو شروع کرد که پخش این مجموعه در ۴ سال موفقیت چشمگیری برایش به ارمغان آورد.

ورود به تلویزیون

پس از دانشگاه، وی به همراه آنگوس دایتون و در مجموعه تلویزیونی اثر دوجانبه و در نقش مرد راستگو شرکت کرد. بعد از موفقیت این اثر، وی یک فیلم کوتاه به نام کنسرو خنده و برای برنامه لندن آخر هفته اجرا کرد. بعد از این کار نیز وی چند اثر به نمایش درآورد که بیشتر آن‌ها موفق بودند.

آقای بین
آقای بین

اما در سال ۱۹۹۰ وی اولین سری از مجموعه فیلم‌های مستر بین با نام مستر بین بیچاره را برای شبکه تلویزیونی تامس ساخت. شخصیت آقای بین را می‌توان به نوعی باستر کیتون مدرن خواند. در این زمان وی در نمایش طنز فقط برای خنده در مونترال کانادا شرکت کرد. پس از آن وی سری موفق مستر بین را تا سال ۱۹۹۵ و در تلویزیون ادامه داد. پس از آن نیز دو اثر سینمایی با محوریت شخصیت آقای بین با نام بین (۱۹۹۷) و تعطیلات مستر بین (۲۰۰۷) را بر روی سینماها برد.

اوج محبوبیت با خلق مستر بین

هنگامی که روآن در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آکسفورد بود، از وی درخواست شده تا تئاتری انجام دهد و وقتی جلوی آینه در حال شکلک درآوردن بوده، ایده این شخصیت به ذهنش خطور می کند.

اما در سال ۱۹۹۰ وی اولین سری از مجموعه فیلم‌های آقای بین با نام آقای بین بیچاره را برای شبکه تلویزیونی تامس ساخت. شخصیت آقای بین را می‌توان به نوعی باستر کیتون مدرن خواند. در این زمان وی در نمایش طنز فقط برای خنده در مونترال کانادا شرکت کرد. پس از آن وی سری موفق آقای بین را تا سال ۱۹۹۵ و در تلویزیون ادامه داد. پس از آن نیز دو اثر سینمایی با محوریت شخصیت آقای بین با نام بین (۱۹۹۷) و تعطیلات آقای بین (۲۰۰۷) را برروی سینماها برد.

صدا پیشگی روآن اتکینسون

شاید فکر می کنید که هنرهای روآن محدود به همین چند مورد بود اما باید به شما بگویم که خیر. او دوبلور قابلی است. صدا پیشگی انیمیشن شیرشاه از جمله کارهای مشهور وی می باشد که بسیار موفق بود و مورد استقبال قرار گرفت.

خلبانی و شکستن دیوار صوتی

در مارس ۲۰۰۱، اتکینسون در پروازی شخصی با همسر و فرزندانش به مقصد کنیا بود که خلبان از هوش رفت. اتکینسون توانست هواپیما را نه تنها تا به هوش آمدن خلبان در هوا نگه دارد بلکه دو بار در ارتفاع ۲۰ هزار پایی، دیوار صوتی را بشکند. در نهایت هواپیما پس از به هوش آمدن خلبان در نزدیکی فرودگاه ویلسون نایروبی فرود آمد و همه مسافران سالم ماندند.

بهترین فیلم های مستربین

انتخاب تعدادی از بهترین فیلم های مستربین تقریبا غیرممکن بود؛ چرا که فیلم‌های تحسین‌برانگیز بسیاری در مجموعه آثار مستربین وجود دارند. در اینجا ده فیلم از بیادماندنی ترین فیلم های روآن اتکینسون را معرفی می کنیم.

۱٫ مستربین – Mr Bean – ۱۹۹۰-۱۹۹۵
۲٫ جانی اینگلیش – Johnny English – ۲۰۰۳
۳٫ بلک ادر – The Black Adder – ۱۹۸۳-۱۹۸۹
۴٫ تعطیلات مستربین – Mr Bean’s Holiday – ۲۰۰۷
۵٫ خط آبی باریک – The Thin Blue Line – ۱۹۹۵-۱۹۹۶
۶٫ اخبار ساعت نه، نه – Not the Nine O’ Clock News – ۱۹۷۹-۱۹۸۲
۷٫ میگرت – Maigret – ۲۰۱۶
۸٫ بین – Bean – ۱۹۹۷
۹٫ جانی اینگلیش دوباره متولد می ‌شود – Johnny English Reborn – ۲۰۱۱
۱۰٫ سریال انیمیشن مستربین – Mr Bean – The Animated Series – ۲۰۰۲-۲۰۱۶

کلام آخر

در پایان باید امیدوار بود که بار دیگر روآن اتکینسون با کارهای جذاب و فراموش نشدنی خود ما را شگفت زده کند تا باز هم توانایی های هنری خود را به رخ جهانیان بکشد. سپاس که با ما همراه بودید.

3.9/5 - (10 امتیاز)