روش های ساخت لوسیون خانگی

روش های ساخت لوسیون خانگی

لوسیون بدن برای افرادی که طرفدار پوست زیبا و جوان هستند، یک گزینه عالی محسوب می شود. عموما در زمان شستشو بدن چنانچه از شامپو و یا صابون استفاده شود، به دلیل ساختار قلیایی، موجب خشکی پوست می شوند. لوسیون بدن می تواند آب مورد نیاز بافت ها را فراهم آورد و به عنوان یک مرطوب کننده عالی مورد استفاده قرار گیرد.

در این مقاله چند روش ساخت لوسیون بدن خانگی را با هم یاد میگیریم. با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

چرا باید لوسیون بسازیم

روش های مختلفی برای تهیه لوسیون بدن در خانه وجود دارد. بیایید سعی کنیم به جای لوسیون‌های شیمیایی خودمان لوسیون درست کنیم. درست کردن محصولات مراقبت از پوست به صورت دست‌ساز بسیار مفید است زیرا دقیقاً می دانید چه چیزی در آن‌ها وجود دارد.

لوسیون های خریداری شده از فروشگاه حاوی مقدار زیادی مواد مصنوعی از جمله عطر و مواد نگه دارنده است که برای پوست به خصوص پوست‌های حساس مناسب نیست.

چرا باید لوسیون بسازیم
چرا باید لوسیون بسازیم

لوسیون آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا                    نصف پیمانه

گل بابونه                      ۲ قاشق غذاخوری

گل همیشه بهار            ۲ قاشق غذاخوری

چای سبز                     ۱ قاشق غذاخوری

قبلا در مقاله همه چیز درباره آلوئه ورا به خواص شگفت انگیز این گیاه همه فن حریف آشنا شدیم و حالا با لوسیون آلوئه ورا خدمت شما همراهان مجله اینترنتی خرید ناب هستیم. برای تهیه این لوسیون لازم است تا ابتدا مواد خشک را به صورت پودر در آورده و با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید، سپس به آن ها نصف لیوان آب اضافه کرده و آن را روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید و یا مواد را بدون اینکه پودر کنید، بجوشانید و از صافی عبور دهید.

وقتی این مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شد و حالت کرم مانند گرفت و کمی غلیظ شد، می توانید آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا سرد شود و از صافی عبور دهید.

از این کرم آماده می توانید پس از استحمام کمی روی پوست بدن گذاشته و آن را به آرامی ماساژ دهید و بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدن را آبکشی کرده و از ثمرات این لوسیون بهره مند شوید.

لوسیون پاک کننده‌ی پوست

مواد لازم: آبلیموی تازه ۴ قاشق غذاخوری، ماست ۴ قاشق خوری.

ماست و آبلیموی تازه را کاملاً با هم مخلوط کرده و این لوسیون را درون شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کنید. این لوسیون را با پنبه روی پوست مالیده و پس از مدتی آن را بشویید. این لوسیون علاوه بر پاکسازی پوست، رنگ پوست را نیز شفاف و روشن می‌ کند.

روش درست کردن لوسیون بدن عسل

عسل یکی از خوراکی های بسیار مفید می باشد که خواص زیادی دارد. برای درست کردن این لوسیون کافیست ۲ قاشق عسل و ۲ قاشق آب را با هم ترکیب کنید. پس از ترکیب شدن مواد ، دوباره به ترکیب ۱۰ قطره آب اضافه کنید و دوباره به خوبی همه مواد را با هم ترکیب کنید. این لوسیئن را میتوانید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان ماساژ دهید و بعد پوستتان را بشورید.

فراموش نکنید که عسل حتما طبیعی باشد و برای خرید عسل طبیعی مقاله تشخیص عسل طبیعی مطالعه کنید.
روش درست کردن لوسیون بدن عسل
روش درست کردن لوسیون بدن عسل

طرز تهیه لوسیون خانگی؛ روغن ها، مرهم ها و کرم ها

سه نوع اصلی از درمان های گیاهی موضعی وجود دارد: روغن های دم کرده، مرهم و کرم ها یا لوسیون ها. روغن های دم کرده با خیساندن گیاهان در روغن حامل مانند زیتون یا بادام برای استخراج ترکیبات گیاهی دارویی که به تسکین پوست کمک می کند، ساخته می شود. مرهم نیز ترکیبی جامد از روغن و مومی مانند موم زنبور عسل یا موم سویا است.

همان طور که می دانید کرم‌ ها و لوسیون ‌ها، از بافت غلیظ ‌تر تا سبک متفاوت هستند. روغن ‌ها را با آب ترکیب می ‌کنند تا یک درمان موضعی آبرسان ایجاد شود. اولین قدم برای تهیه لوسیون های خانگی، دم کردن روغن با گیاهان خشک است. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید از روغن به تنهایی به عنوان یک درمان موضعی استفاده کنید یا آن را با دیگر مواد مخلوط کنید و مرهم یا کرم درست کنید.

این روغن ‌ها تا یک سال ماندگاری دارند، بنابراین می ‌توانید به هر اندازه و در هر ترکیبی از آن ها درست کنید و در مواقع نیاز استفاده کنید. فراموش نکنید برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، قبل از استفاده از هر مخلوط خانگی جدید (کرم، مرهم یا لوسیون)، یک تست پچ روی پوست خود انجام دهید.

لوسیون بدن خانگی با روغن نارگیل

روغن نارگیل              نصف پیمانه

کره طبیعی               یک پیمانه

روغن بادام زمینی      یک قاشق غذاخوری

روغن شی باتر          یک قاشق غذاخوری

عصاره آلوئه ورا          یک قاشق غذاخوری

برای تهیه کردن این لوسیون بدن خانگی ابتدا کره و روغن ها را با یکدیگر مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب آن را هم بزنید.

وقتی کره باز شد و مواد با یکدیگر مخلوط شدند، آن ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کمی خنک شوند و سپس عصاره آلوئه ورا را به آن اضافه کرده و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.

سپس بعد از هر بار استحمام، می توانید از این لوسیون که برای پوست های خشک بسیار مناسب است، استفاده کرده و بخوبی آن را بر روی پوست بدن ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست شود.

دقت کنید که اگر مواد لوسیون زیاد بود، آن را حتماً درون یخچال نگه داری کنید تا برای دفعات بعدی هم قابل استفاده باشد.

این لوسیون می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی پوست داشته باشد و آن را به خوبی نرم و لطیف و شاداب نگه دارد و روغن نارگیل موجود در آن هم می تواند مانند یک لایه بردار عمل کرده و پوست را تا حدودی از شر سلول های مرده خلاص کند.

لوسیون توت فرنگی

مواد لازم: توت فرنگی رسیده ۱۰ عدد، الکل سفید ۶ قاشق غذاخوری، کافور ۱ قاشق غذاخوری

توت فرنگی‌ ها را بخوبی له کرده و درون ظرفی دردار بریزید و الکل را روی آن بریزید تا توت فرنگی‌ های له شده را بپوشاند. این مخلوط را در محلی خارج از یخچال به مدت یک هفته قرار دهید و گاهی ظرف را تکان دهید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و کافور را به آن اضافه کنید و هم بزنید. محلول را در ظرفی سربسته، در یخچال نگهداری کنید. استفاده از این لوسیون، طراوت بخش بوده و باعث لطافت و نرمی پوست می‌ شود.

لوسیون مخلوط نعناع و جعفری

۳ قاشق غذاخوری نعنای تازه خرد شده، ۲ قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده، ۲۸۵ میلی گرم شیر.
نعناع و جعفری را در ظرفی ریخته شیر را به روی آن بریزید. هم زده و سپس مخلوط را صاف کرده و در ظرفی ریخته و می‌توانید از آن استفاده کنید.

لوسیون پرتقال

مواد لازم: آب پرتقال ۱ قاشق غذاخوری، سرکه سیب ( یا انگور) ۱ قاشق غذاخوری، گلیسیرین ۳ قاشق غذاخوری، الکل سفید ۳ قاشق غذاخوری، گلاب ۳ قاشق غذاخوری، آب لیموترش ۱قاشق غذاخوری

لوسیون پرتقال
لوسیون پرتقال

مواد فوق را با هم مخلوط نموده و در ظرف درداری بریزید. روزانه چندین مرتبه می‌ توانید از این لوسیون بر روی دستها بمالید. این لوسیون، پوست را ویتامینه کرده و آن را ترمیم خواهد کرد و لطافت و شادابی را به پوست می بخشد. افرادی که به دلیل کار و شستشوی زیاد، پوست دستشان زبر و خشن شده، اگر از این لوسیون استفاده نمایند، پوستشان لطیف و نرم خواهد شد.

طرز تهیه لوسیون لیمو

برای تهیه این لوسیون مرطوب کننده لازم است تا از مواد زیر استفاده کنید:

۲ قاشق غذاخوری ماست

۲ قاشق غذاخوری عسل

۲ قاشق غذاخوری آبلیمو ترش

برای تهیه این نوع از لوسیون بدن لازم است تا ابتدا تمام مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید، این مخلوط باید حالت کرمی داشته باشد. پس از آن می توانید این لوسیون را بر روی پوست بدن خود زده و پس از ۱۵ دقیقه آبکشی نمایید. لوسیون فوق مانند آبرسان قوی برای پوست عمل می کند و می تواند پوست را بسیار شاداب و شفاف نماید.

لوسیون گل ختمی

کرمی مرطوب‌کننده برای پوست چرب: دو قاشق غذا خوری گل ختمی، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین، یک قاشق چایخوری زرده تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری گلاب.

یک مشت گل ختمی را در ۵۷۰ میلی گرم آب جوش ریخته و پس از یک شب آن را صاف کنید، زرده تخم مرغ را ولرم نموده و در حال هم زدن گلیسیرین و گلاب را اضافه کنید، مخلوط را با حرارت جوش آورده و مدت ۳ دقیقه به آرامی بجوشانید. بعد از روی حرارت برداشته تا سرد شدن مواد به هم زدن ادامه دهید. این کرم مرطوب‌کننده برای پوست‌های چرب و جوش‌دار موثر است زیرا پوست را تغذیه می‌کند.

سخن پایانی

اکنون که اصول اولیه و طرز تهیه لوسیون های خانگی با داروهای گیاهی موضعی را می‌ دانید، می‌ توانید این دستور العمل‌ های ساده را امتحان کنید. با این کرم ها به درمان زخم، بثورات، لکه ‌های خشک و سایر مشکلات جزئی کمک کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)