ویژگی های چتر مناسب

ویژگی های چتر مناسب

با رسیدن به فصل پاییز ، کم کم شاهد بارش باران خواهیم بود. هر چند در سال های گذشته این اتفاق به ندرت رخ داد اما نباید از در امان بودن بارش ها غافل بود. برای اینکه با خیال آسوده به رفت و آمد خود بپردازیم ، خرید چتر گزینه خوبی خواهد بود تا هم از بارش نعمات الهی لذت ببریم و هم از خیس شدنمان جلوگیری کنیم هر چند نباید از این موضوع هم به راحتی گذشت که چتر فقط برای حفاظت در برابر بارش ها نیست و می تواند موارد استفاده دیگری هم داشته باشد. مانند در امان بودن از نور آفتاب و غیره. با این حال خرید چتر هم نباید بدون تحقیق و اطلاع صورت گیرد و ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی داریم مواردی را جهت خریدن چتر مناسب خدمتتان ارائه کنیم.

تاریخچه چتر

در گذشته بیشتر از شاخ و برگ گیاهان و درختان به عنوان چتر استفاده می شد. در بین این درختان هم، برگ درخت موز به دلیل بزرگی و پهنایی که داشته بیشتر مورد پسند مردم بود. بعد از آن در بین النهرین و مصر به تدریج از وسیله ای شبیه به این وسیله استفاده شد که هدف از آن محافظت از افراد در برابر تابش مستقیم نور خورشید بود. اما شکل امروزی چتر توسط فردی به نام فروایتالیکو در رم ساخته شد. بهره بردن از این وسیله هم برای مقابله با خیس شدن، نخستین بار توسط چینی ها مورد استفاده قرار گرفت.

پس با این تفاسیر می توان گفت که نخستین بار از چتر برای محافظت افراد ثروتمند از تابش نور مستقیم خورشید، استفاده می شد که بعدها از این وسیله برای جلوگیری از خیس شدن افراد در اثر بارش برف یا باران هم بهره برده می شد.

اسکلت بندی چترها

چترها از لحاظ اسکلت‌بندی به دو نوع عصایی و تاشو تقسیم می‌شوند.

چترهای عصایی

چترهای عصایی یا کلاسیک سنگین‌ترند، ولی درعوض اسکلت قرص‌ و محکمی دارند.

اسکلت چترها را درکل از استیل یا آلومینیوم می‌سازند.

خوب است بدانید که اسکلت‌های آلومینیومی از استیل سبک‌ تر هستند.

چتر عصایی
چتر عصایی

چترهای عصایی برخلاف چترهای تاشو، میله متحرک و پره‌های مفصلی ندارند. دقیقا به‌همین خاطر که قطعات متحرک‌شان کمتر است، بیشتر دوام می‌آورند.

اما بزرگ‌ترین عیب این چترها را می‌توان قدبلند و دست‌وپاگیر بودنشان را دانست.

بیشتر چترهای عصایی ضامن‌دارند و بازوبستن‌شان با فشردن زائده‌ای که روی میله چتر قرار دارد انجام می‌شود. مهم‌تر اینکه چترهای عصایی سایبان بزرگ‌ تری دارند و بدیهی است که هرچه اندازه سایبان چتر بزرگ‌ تر باشد، کمتر خیس می‌شویم.

چترهای تاشو

چترهای تاشو یا مسافرتی بسیار سبک و کم جا‌ هستند.

این چترها میله تلسکوپی نسبتا کوتاه و  تاشونده دارند و به همین دلیل تا شوندگی زودتر خراب می‌شوند و احتمال شکستن دارند.

حتی در مواردی که بار شدید باشد احتمال پشت و رو شدن چتر و شکستن آن بیشتر میشود.

درمجموع چترهای تاشو مقاومت و دوامی که دارند به‌اندازه چترهای عصایی نیست اما این نکته که کم جا هستن و بسیار سبک خالی از لطف نیست.

این نوع چتر ها اغلب با دکمه‌ای که روی دسته چتر تعبیه شده است بازوبسته می‌شوند، اما مدل‌هایی ضامن‌دار هم هستند در بازار پیدا می‌شود.

چتر تاشو
چتر تاشو

از نظر سایز، این چتر ها غالبا کوچک تر هستند و برای استفاده دونفر مناسب نیستند اما نمونه های بزرگ تر هم پیدا می شود که لازمه جستوجوی بیشتر برای پیدا کردن هستند.

جنس سایه بان و ضد آب بودن چتر

اگر شما از چتر برای حفاظت از خود در برابر بارش باران یا برف استفاده می‌کنید، چترتان باید قابلیت مقاومت در برابر بارش باران یا برف را داشته باشد. نوع پارچه‌ای که در رویه چتر به کار می‌رود از این لحاظ اهمیت بسیار زیادی دارد. البته پارچه‌هایی که در بیشتر چتر‌ها به کار می‌روند باید ساختاری مقاوم در برابر آب داشته باشند. به همین دلیل در ساخت بیشتر چتر‌ها از پارچه‌هایی نظیر نایلون و پلی‌استر استفاده می‌شود.

البته برای کسانی که از چتر برای حفاظت از خود در برابر تابش نور آفتاب استفاده می‌کنند این ویژگی اهمیت زیادی ندارد. این افراد باید از چترهایی استفاده کنند که پارچه روی آن دارای قابلیت حفاظت از پوست دربرابر اشعه مضر خورشید باشد. درواقع نور آفتاب که روزانه به سطح پوست ما می‌تابد حاوی اشعه‌هایی نظیر ماورا بنفش بوده که برای سلامتی پوست بسیار مضر هستند به همین دلیل در ساخت پوشاک یا وسایلی نظیر چتر که به منظور جلوگیری از تابش نور خورشید به سطح پوست ساخته می‌شوند از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

جنس بدنه چتر

ساختار فریم و بدنه بیشتر چتر‌ها از فلز‌هایی مستحکم و درعین‌حال سبک است که از این دسته فلزات می‌توان به استیل ضد زنگ و آلومینیوم اشاره کرد. این دسته از فلزات وزنی سبک دارند که باعث راحتی بیشتر شما در هنگام استفاده از چترتان می‌شود، همچنین استحکام و مقاومت زیادی که این دو فلز دارند باعث خواهد شد تا وارد آمدن فشار به فریم چتر و مجاورت آن با آب تاثیری بر کیفیت چتر شما نداشته باشد. البته به این نکته باید توجه بسیار زیادی داشته باشید که اگر جدا نشدن فریم یا خم نشدن آن برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است نباید از چترهایی با قابلیت باز و بسته‌شدن به صورت تلسکوپی استفاده کنید زیرا فریم این دسته از چترها نسبت به چترهایی که از چنین قابلیتی برخوردار نیستند، مقاومت بسیار کمتری دارد.به کیفیت فنرها و میله های چتر دقت کنید چون احتمال شکستن و آسیب دیدن آن ها در چتر بیش از هر قسمت دیگری است. نحوه اتصال آن به پارچه چتر و حرکت روان و محکم آن را نیز چک کنید.بهتر است جنس فنرها و میله ها از آلومینیوم یا فایبرگلاس باشد تا زنگ نزند.بهترین جنس برای پارچه چتر PVC است چون به خودی خود ضد آب است اما پارچه های دیگر مثل نایلون با اضافه شدن پوشش های دیگر ضد آب می شوند و ممکن است بعد از مدتی این پوشش را از دست بدهند.

جنس بدنه چتر
جنس بدنه چتر

قطر چتر

از دیگر فاکتور مهم جهت تهیه کردن یک چتر خوب و مناسب توجه به قطر سایبان آن است که در حقیقت اندازه آن باید به حدی باشد تا تمام محیط نزدیک به شما را پوشش داده و مانع از خیس شدن شما و لباس هایتان در شرایط بارانی و برفی شود. ناگفته نماند چنانچه قصد دارید در زیر چترتان با دوستان و شریک زندگی تان قدم بزنید و از بارش نزولات آسمانی نهایت لذت را ببرید، بهتر است به دنبال خرید چتری با سایبان بزرگ باشید.

انواع مدل باز و بسته شدن چتر

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید چتر باید توجه زیادی به آن داشت، نوع باز و بسته شدن چتر است. چترها از این لحاظ به دو دسته ضامن‌دار و دکمه‌ای تقسیم می‌شوند. چترهای ضامن‌دار دارای زائده‌ای بر روی بدنه و در قسمت نزدیک به دسته هستند که با فشردن آن شما می‌توانید چترتان را باز کنید یا ببندید.همچنین چترهای دکمه‌ای به چترهای گفته می‌شود که دارای دکمه‌ای بر روی دسته هستند که به کمک آن شما می‌توانید چتر خود را به راحتی باز و بسته کنید.در هنگام خرید چتر باید توجه زیادی داشته باشید که ضامن یا دکمه چتر شما نرم بوده و بتوانید به راحتی آن را باز یا بسته کنید.چترها عموما به دو صورت شناخته می‌شوند: چترهای تاشو که به صورت تلسکوپی باز و بسته می‌شوند و چترهای کلاسیک که بدنه فلزی بلندی دارند. هر کدام از این نوع چترها مصرف و کارکرد خاص خود را دارند. برای مثال اگر شما زیاد به سفر می‌روید یا در حین سفرهای درون شهری نیاز به چتری کوچک و جمع‌و‌جور دارید که در اولین فرصت از آن استفاده کنید چترهای تاشو انتخابی بسیار مناسب برای شما خواهند بود.البته اگر دوام و استحکام چترتان برای شما اهمیت بیشتری دارد یا نیاز به چترهایی با قطر بسیار بزرگ دارید، می‌توانید از چترهای کلاسیک استفاده کنید.

قیمت چتر

قیمت چتر با توجه به تمامی نکات گفته شده به انضمام نام و برند تولید کننده آن تعیین می شود که البته ما به شما پیشنهاد می کنیم که هیچگاه فریب قیمت های گران و یا ارزان را مبنی بر بهتر و یا بی کیفیت بودن محصول مورد نظرتان را نخورده و سعی کنید همیشه با بررسی ویژگی های کالا و همچنین چشمانی باز خریدهای خودتان را در هر زمینه موضوعی که هست، انجام دهید تا در گذر زمان از آن پشیمان نشوید.

کلام پایانی

چتر وسیله ای برای در امان ماندن از تابش نور خورشید و بارش های آسمانی است اما شما چه چتری را می پسندید؟ معیارهای شما برای انتخاب چتر چیست؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)