نکات مهمی که در مصاحبه شغلی باید رعایت کرد

نکات مهمی که در مصاحبه شغلی باید رعایت کرد

دغدغه اشتغال قبل از استخدام شدن همیشه همراه ماست و برای به دست آوردن شغل مورد نظر باید از سد بزرگ مصاحبه گذشت. حالا با فرا رسیدن زمان مصاحبه استرس تمام وجودمان را فرا می گیرد حتی اگر از نظری عملی خیلی راحت توان انجام شغل دلخواه را داشته باشیم. پس باید قبل از زمان مصاحبه ، چند نکته را که در مجله اینترنتی خرید ناب عنوان می شود، رعایت کرد تا درصد موفقیت خود را بالا ببرید.

نکته مهم

بهتر است به طور ویژه بر روی مهارت‌های ارتباطی خود تمرکز کنید، بنابراین می‌توانید به خوبی از مهارت‌ها و تجارب خود و آنچه که می‌توانید به کارفرما ارائه دهید، به طور واضح و مختصر صحبت کنید.

در نهایت، کلید اصلی داشتن یک مصاحبه موثر این است که اعتماد به نفس داشته باشید، مثبت باشید و در طول مصاحبه مثبت بمانید و بتوانید از مهارت‌های خود و تجربه‌هایی که در کسب و کارهای قبلی کسب کردید، به خوبی صحبت کنید. برای این موضوع مهم وقت بگذارید و روی مهارت‌های خود در مصاحبه کار کنید، تا بتوانید استراتژی درستی برای مصاحبه‌های شغلی آینده خود تدوین کنید.

با آماده کردن خود از قبل و دانستن نکات مصاحبه شغلی می‌توانید مصاحبه موفقی داشته باشید و بهترین خود را به نمایش بگذارید، تا خود را به عنوان کاندیدای ایده آل برای کارمند جدید بعدی شرکت معرفی کنید.

بررسی شرح وظایف در آگهی استخدام

از آگهی استخدامی منتشر شده می‏‌توانید به عنوان یک راهنما استفاده کنید. این آگهی لیستی از صلاحیت‏‌ها و کیفیت‏‌هایی است که کارفرما به دنبال آن می‏‌گردد. هرچه بیشتر بتوانید رزومه خود را به جزییات این لیست نزدیک‏تر کنید، کارفرما هم می‏‌تواند بهتر متوجه شود که شما کاندید مورد نظر و واجد شرایط هستید. همچنین شرح وظایف شغلی که در آگهی استخدام آورده می‌‏شود به شما این تصور را می‏دهد که ممکن است در جلسه مصاحبه چه سوالاتی از شما پرسیده و درباره چه مواردی صحبت شود؟

مطمئن شوید که تمامی الزامات و مسئولیت‏‌هایی که در شرح وظایف آورده شده است برای شما قابل درک باشد و در هنگام مصاحبه درباره آن‏ها سوالات هدفمند بپرسید تا با آمادگی کامل نسبت به مسئولیت‏هایی که سازمان به شما می‏‌سپارد متعهد شوید.

ظاهر و پوشش آراسته

بحث پوشش در جلسه مصاحبه ارتباط زیادی به تیپ شخصیتی شما و همچنین موقعیت شغلی که برای آن اقدام کرده اید دارد. برای مصاحبه حتما نباید کت و شلوار بپوشید و رنگ پیراهن آهار خورده خود را با آن ست کنید.

ظاهر و پوشش آراسته
ظاهر و پوشش آراسته

بحث پوشش جدا از سلیقه ای بودن بستگی به محل کار شما دارد، اگر محیط رسمی ست حتما سعی کنید لباس رسمی بپوشید و اگر فضا دوستانه است یا پوزیشن شغلی مدنظر شما، رسمی بودن شما را طلب نمی‌کند به هیچ وجه این کار را نکنید.
تنها نکته در بحث پوشش برای روز مصاحبه این است که تمیز و مرتب باشید تا علاوه بر تمام ویژگی های منحصر به فردی که برای گرفتن شغل دارید، وجهه ایده آل و مناسبی نیز داشته باشید.

رزومه و سوابق کاری

اکثر کارفرمایان رزومه‏‌ای را که ارسال کرده بودید، در جلسه مصاحبه به همراه دارند. اما ممکن است در بعضی مواقع شرایط مصاحبه به صورتی پیش برود که به رزومه دیجیتالی شما دسترسی نداشته باشند. با به همراه داشتن نسخه پرینت شده رزومه خود، آمادگی و سازماندهی برنامه کاری خود را نشان می‏‌دهید. همچنین در هنگام مصاحبه می‏‌توانید از روی رزومه خود توضیحات بیشتری برای هر بخش اضافه کنید.

زبان بدن در مصاحبه

بهتر است در زمان مصاحبه از زبان بدن بهترین استفاده لازم را ببرید. قرار نیست به یک کلاس آموزش زبان بدن بروید. فقط کافی است چند حرکت که با موضوع مورد بحث مرتبط است را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که دانستن روان شناسی کار و استفاده از حرکات درست بدن در کل زندگی بزرگ ترین گام برای رسیدن شما به موفقیت خواهدبود.

زبان بدن در مصاحبه
زبان بدن در مصاحبه

بهتر است در هنگام ورود به اتاق مصاحبه فورا به چشمان مصاحبه گر نگاه کنید، البته به چشمان مصاحبه گر خیره نشوید. به خاطر داشته باشید همیشه اولین نگاه در چشمان هر کس در زمانی که مصاحبه گر صحبت می کند، به علامت تایید صحبت های او، سر خود را به طور نرمال تکان دهید و گاهی اوقات با لبخندی او را همراهی کنید. صحبت های او را قطع نکنید. زمانی که قرار است شما صحبت کنید هرگز از انگشت اشاره خود استفاده نکنید، بلکه بهتر است از هر دو دست خود و یا با کف دست باز، این کار را انجام دهید. این به شما اعتماد به نفس می دهد و نمی گذارد مصاحبه گر از حرف های شما خسته شود.

تا پایان مصاحبه پای خود را روی هم نیندازید؛ چون بی احترامی بزرگی به فرد مقابل خواهدبود بلکه بهتر است به احترام آن شخص و مجموعه و به احترام خودتان پاهایتان را کنار هم قرار دهید. هرگز پاهای خود را تکان ندهید. بهتر است کاغذی جلوی شما باشد و از نکاتی که مصاحبه گر اعلام می کند یادداشت بردارید، این کار نشان می دهد که شما انسان پیگیر و ریزبینی هستید.

در مورد شرکت تحقیق کنید 

آیا می‌دانید که باید در مورد کارفرما و صنعت او تحقیق کنید؟ اگر این کار را انجام داده باشید، آماده پاسخ دادن به این سوال مصاحبه هستید که می‌گوید: “در مورد این شرکت چه می‌دانید؟”. اگر در مصاحبه این سوال را از شما نکردند، باید سعی کنید آنچه را که درباره این شرکت می‌دانید نشان دهید و منتظر این سوال نمانید.

شما باید بتوانید اطلاعات بسیاری در مورد تاریخچه شرکت، اهداف و ارزش‌های آن، کارکنان، فرهنگ و موفقیت‌های اخیر آن به دست آورید. اگر این شرکت دارای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی باشد، می‌تواند از این بسترها برای رسیدن به این سوالات استفاده کنید.

راس ساعت برای مصاحبه حاضر شوید

از آن دست متقاضیان کار نباشید که یک ساعت جلوتر از زمان مصاحبه به سازمان مربوطه وارد می شوند. اگر با تاخیر وارد شدید، بهانه جویی نکنید که مترو دیرآمد یا ماشینم خراب شد و یا… در واقع وقت شناسی شما نشانه شخصیتتان است که در نمره ارزیابی تان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

راس ساعت برای مصاحبه حاضر شوید
راس ساعت برای مصاحبه حاضر شوید

تنها باشید و کسی را برای مصاحبه به همراه نداشته باشید

روز مصاحبه سعی کنید تنها به مصاحبه بروید. هرگز با همسر، پدر و مادر یا دوستان خود به مصاحبه نروید. شما انسان بالغی هستید و قرار است بخشی از مسئولیت یک مجموعه به عهده شما گذاشته شود. حضور افراد درجه ۱، ۲ و ۳ شما در زمان مصاحبه بیانگر این موضوع است که شما نمی توانید از پس مسئولیت بربیایید. مصاحبه گر فکر می کند که نزدیکان شما قرار است همیشه به حل کار شما بیایند و یا در امور شما مداخله کنند. این موضوع در ارزیابی شما نمره منفی خواهد داشت.

پاسخ ‏های آماده و مشخص داشته باشید

معمولا در مصاحبه بعضی سوالات رایج و مشخص هستند. برای پاسخ‌‏دهی به این سوالات برنامه‌‏ریزی داشته باشید تا بتوانید مسیر مصاحبه را تا حدودی کنترل کنید و تسلط داشته باشید. در برخی از مشاغل در هنگام فرایند مصاحبه آزمون برگزار و یا ارزیابی عملی انجام می‌‏شود به همین دلیل پاسخ‌‏هایی که از قبل برای خود آماده کرده‌‏اید، سرعت عمل و روند پیشروی شما را افزایش می‏‌دهد. در اینجا چند سوال رایج در مصاحبه را به همراه پاسخ پیشنهادی برای شما بازگو می‏‌کنیم:

  • چرا می‏‌خواهید در این سازمان کار کنید؟

در پاسخ جنبه‏‌هایی از شرکت را ذکر کنید که برای شما جذاب هستند: من دوست دارم فرصتی پیدا کنم تا با سازمانی همکاری کنم که در حال ارائه‏‌ی خدمات به صورت کاملا متفاوت و خلاقانه است. سازمانی که محیط کاری و فرهنگ مثبتی داشته باشد و با ارزش‏ها و معیارهای من همسو باشد. بر اساس این موارد مجموعه شما در ابتدای لیست من قرار دارد.

  • چه چیزی شما را علاقمند به این جایگاه شغلی کرده است؟

شرح وظایف و الزامات کاری را با تجربیات و مهارت‏های خود مقایسه و آن‏ها را به یکدیگر مرتبط کنید: من در بیشتر دوران کاری و حرفه‏ای خودم به طراحی تجربه کاربری UX علاقمند بودم و متوجه شدم که شما هم با محصولات، نرم‏افزار‌ها و برنامه‌‏هایی کار می‏‌کنید که من با آن‏ها آشنایی دارم. همچنین من یک طرفدار بزرگ استفاده از گردش کار چابک (agile workflows) برای طراحی هستم. به نظر من موثرترین راه برای اجرای پروژه‏‌های بزرگ است. در شغل قبلی خودم به همراه تیم توانستیم با موفقیت یک فرآیند چابک بسازیم و راه‌‏اندازی کنیم و شاهد پیشرفت‌‏های قابل توجهی در سرعت پروژه بودم.

  • بزرگترین نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

فرصتی مناسب برای اینکه درباره مهارت‏‌های نرم خود صحبت کنید: من همیشه به دنبال راهی برای حل مشکلات و مسائل هستم. به چالش کشیده‌‏شدن به من انگیزه ادامه‌‏دادن می‏دهد. خیلی برای من لذت‏بخش است که به عقب نگاه کنم و متوجه شوم که از پس مشکل دیگری نیز برآمده‌‏ام.

صحبت در مورد حقوق در مصاحبه کاری

یکی از موضوعات مهمی که معمولا ذهن کارجویان را به خود مشغول می‌کند صحبت در مورد حقوق در جلسه مصاحبه می‌باشد.
یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد حقوق باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان در جلسه اول مصاحبه در مودر آن صحبت نکنید. چرا که بحث بر سر مسائل مالی فقط زمانی معنا دارد که شما در مورد اصول کلی کار در آن سمت شغلی به توافق رسیده باشید و در اصل جلسه اول مصاحبه طی شده باشد.
در صورت پذیرفته شدن در جلسه مصاحبه و در جلسات بعدی، مذاکره بر سر حقوق یک عملکرد بسیار تاکتیکی و استراتژیک است که بیان و بحث در مورد آن نیازمند اعتماد به نفس بالا و قوه مذاکره عالی است.
البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که مدیران خودشان بحث در مورد دستمزد و مزایای وابسته به آن را با شما در میان خواهند گذاشت ولی در نهایت این شما هستید که باید درخواست های مالی خود را با اعتماد به نفس و کاملا منطقی از مدیر مجموعه یا مصاحبه کننده درخواست کنید.

پیگیری بعد از مصاحبه

همیشه یک یادداشت تشکر با تکرار علاقه خود به این موقعیت شغلی ارسال کنید تا بتوانید پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی را انجام دهید. همچنین می‌توانید در آن یادداشت جزئیاتی را بیان کنید که در مصاحبه شغلی آنها را فراموش کرده‌اید.

نکته: اگر با چند نفر از یک شرکت مصاحبه کردید، برای هرکدام یک یادداشت شخصی ارسال کنید. ایمیل تشکرآمیز خود را ظرف ۲۴ ساعت بعد از مصاحبه ارسال کنید.

تمام این نکات مصاحبه شغلی را قبل از رسیدن روز مصاحبه انجام دهید، آن وقت است که متوجه آرامش ذهن و آمادگی بالای خود خواهید شد. در مصاحبه‌های شغلی‌تون موفق باشید.

اشتباهات در زمان مصاحبه

  • تاکید فراوان بر دلایل از دست دادن سمت قبلی
  • عدم اشراف کامل بر موارد ذکر شده در رزومه
  • سریع صحبت کردن
  • عدم به کارگیری صحیح از زبان بدن
  • نشان ندادن اشتیاق و علاقه به کار
  • تمرکز زیاد بر خود و تمرکز کم بر مهارت ها و شخصیت حرفه ای
  • اغراق در مهارت ها
  • عدم بیان خواسته ها و انتظارات حرفه ای
  • روشن گذاشتن تلفن همراه
  • دیر رسیدن به مصاحبه
  • صحبت در مورد حقوق و مزایا
  • عدم پرسش سوالات مهم و مناسب از مصاحبه کننده
اشتباهات در زمان مصاحبه
اشتباهات در زمان مصاحبه

سخن پایانی

فکر کردن بیش از حد به مصاحبه ، می تواند استرس شما را بیشتر کند پس سعی کنید تمام تمرکز خود را روی تمرین کردن بگذارید و بدانید آن شخصی که با شما مصاحبه می کند ، یک روز جای شما بوده و ممکن است روزی شما جانشین فرد مصاحبه کننده شوید. پس نگرانی و استرس شما منطقی نیست و تردید نداشته باشید که در گرفتن شغل دلخواهتان موفق خواهید بود.

5/5 - (1 امتیاز)