ترفندهای پاک کردن لکه و چربی اجاق گاز

ترفندهای پاک کردن لکه و چربی اجاق گاز

حتی اگر شما تنها چند بار در هفته وعده های غذایی خود را بپزید هم اجاق گازتان کثیف می شود ، یک قابلمه پر از روغن می تواند یک آشفتگی پیچیده را برای پاک کردن ایجاد کند. تمیز کردن گاز معمولاً خیلی سخت است. اما همیشه نیازی به مواد شیمیایی تند که می توانند به سطوح آسیب بزنند و باعث بیماری شما شوند، وجود ندارد.

راه های مختلفی برای پاک کردن اجاق گاز وجود دارد که مجله اینترنتی خرید ناب به آنها خواهد پرداخت.

قبل از تمیز کردن اجاق گاز

هر روشی را که برای تمیز کردن اجاق گازتان انتخاب کنید فرقی ندارد! قبل از شروع کار، باید سطح گاز را آماده نظافت کنید. برای آماده‌سازی کافی است چند مرحله زیر را انجام دهید:

  • اگر شعله گاز داغ است چند دقیقه صبر کنید تا کاملا خنک شود.
  • بعد از سرد شدن، چدن‌ها، سرشعله‌ها و ولوم‌ها را از اجاق گاز جدا کنید.
  • با یک دستمال تکه‌های درشت و باقیمانده غذا را از صفحه گاز تمیز کنید.
  • برای قسمت شعله و شیارها می‌توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید.
  • حالا همه چیز برای تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز آماده شده است.
قبل از تمیز کردن اجاق گاز
قبل از تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز با هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، نوعی سفیدکننده برای حذف مواد آلی و معدنی است. از این رو شما می‌توانید لکه‌های غذایی، پروتئین، دوده و چربی را به راحتی با هیدروژن پراکسید از اجاق گاز پاک و تمیز نمایید.

پیش از پاک کردن گاز استیل یا شیشه‌ ای، حتماً آن را خاموش کنید و تا اتمام کار از اجاق گاز استفاده نکنید. مقداری هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را با یک دستمال یا مسواک نرم و تمیز به تمام سطح اجاق گاز بزنید.

پس از ده دقیقه که ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین خشک شد، آن را با یک دستمال مرطوب کاملاً پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله مرطوب آشپزخانه استفاده کنید تا اثری از ذرات جوش شیرین باقی نماند. سپس شما می‌توانید شاهد درخشان شدن اجاق گاز باشید.

ترکیب جوش شیرین و لیمو

گاهی اوقات باید از مواد شوینده ترکیبی برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید. زیرا هر یک از مواد شوینده به تنهایی ممکن است در تمیز کردن لکه های گاز ضعیف عمل کند. برای این منظور در ادامه این قسمت با ما همراه باشید تا نحوه پاک کردن گاز با لیمو و جوش شیرین را یاد بگیرید.

  • مقداری جوش شیرین روی اجاق گاز بریزید.
  • سپس آبلیمو را روی سطح آن بریزید.
  • ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • با استفاده از یک پارچه شروع به تمیز کردن سطح اجاق گاز کنید.
  • در نهایت با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز دوباره اجاق گاز را تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز با سرکه سفید

اگر می‌خواهید تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای را تجربه کنید و نتیجه خوبی حاصل کنید، از سرکه سفید استفاده نمایید. سرکه سفید یک پاک‌کننده طبیعی و قوی است که شما می‌توانید با کمک آن تمام لکه‌های غذا و چربی را از اجاق گاز پاک نمایید و گاز شیشه‌ای درخشانی داشته باشید.

برای پاک کردن گاز شیشه‌ای، مقداری سرکه سفید را به با کمی آب مخلوط کنید و آن را داخل یک بطری اسپری قرار دهید. اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق بکشید یا شیر گاز را ببندید تا در کمال ایمنی اجاق گاز را تمیز نمایید.

ترکیب آب و سرکه سفید را روی اجاق گاز اسپری نمایید. سپس با یک حوله آشپزخانه بدون پرز، تمام سطح گاز شیشه‌ای را پاک کنید تا اثری از چربی و لکه مواد غذایی روی اجاق گاز باقی نماند. در نهایت شما شاهد اجاق گازی تمیز و درخشان خواهید بود.

سیب زمینی و نوشابه

شاید شما هم مثل ما در مجله اینترنتی خرید ناب از این ترکیب تعجب کرده باشید اما امتحان کردنش خالی از لطف نیست. برای این کار ابتدا لازم است که سیب زمینی ها را حلقه حلقه کنید و و حلقه های بریده شده را روی لکه ها قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و سیب زمینی ها را بردارید. حالا سرکه ی خالی را روی لکه ها اسپری نمایید و در آخر مقداری نوشابه را روی گاز بریزید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه با پارچه ای نرم آن را تمیز کنید.

آب جوش

اگر شما محصولات اضافی در اطراف خانه نداشته باشید, اما قطعا باید آب جوش خود را داشته باشید و این را امتحان کنید. آرام و با احتیاط آب جوش را روی سطح کثیف بریزید.اگر بگذارید بماند تا خنک شود, چیزهای سخت به سادگی محو می شوند و اگر لازم شد, با یک تکه صابون روی اسفنج کار کنید این یک راه حل ساده و دوست دار محیط زیست است، چون از عناصر کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی استفاده می کند.

از بین بردن لک با خمیر دندان

این روش برای از بین بردن لکه های به جا مانده از غذاهای سوخته مناسب است.

مقداری خمیر دندان را روی لکه ی غذای سوخته بریزید و با مسواکی قدیمی به آرامی خمیر دندان را روی لکه بمالید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه خمیر دندان را با دستمالی مرطوب پاک کنید.

از بین بردن لک با خمیر دندان
از بین بردن لک با خمیر دندان

روغن گیاهی و یا روغن زیتون

این روش به شما این امکان را می دهد که روغن گیاهی و یا روغن زیتون را بر روی اجاق گازخود بریزید. با استفاده از یک پارچه, روغن را روی سطح بمالید. سپس روی آن را تمیز کننده همه کاره اسپری کنید و این کار بر روی هود آشپزخانه هم جواب می دهد.

استفاده از صابون

صابون از مواد در دسترس و موثر برای تمیز کردن اجاق گاز است. فقط با صابون، مقداری آب گرم و یک پارچه تمیز می‌توانید گاز رومیزی‌تان را کاملا تمیز کنید. یک ترفند خانه‌داری این است که مقداری صابون رنده کنید و آن را در ظرف کوچکی نگهداری کنید. هر دفعه موقع تمیز کردن اجاق گاز، مقداری از این صابون را بردارید و در عرض چند دقیقه گاز خانه را برق بیندازید.

تمیز کردن چدن گاز

چدن اجاق گاز به دلیل تماس مستقیمی که با قابلمه و غذا دارند مرتب کثیف می شوند. به همین منظور در این قسمت از مقاله به بررسی شیوه پاک کردن چدن با سرکه و صابون و آمونیاک می پردازیم.

  • اگر چربی روی چدن اجاق گاز زیاد نیست، می توانید مسیر آب سینک را مسدود کرده و آن را با آب پر کنید تا تمیز شود.
  • سپس داخل آن را با آب پر کرده و مقداری مایع ظرفشویی و سرکه در آن بریزید و چدن ها را در آن قرار دهید.
  • چند دقیقه صبر کنید، سپس آنها را با آب بشویید.
  • اگر روی چدن ها چربی زیادی وجود داشت یک نایلون محکم و ضخیم بردارید و نصف لیوان آمونیاک رقیق شده داخل آن بریزید.
  • چدن را داخل نایلون قرار دهید، کیسه را خوب تکان دهید تا چدن با آمونیاک آغشته شود.
  • بعد از یک ساعت چدن ها را بشویید.

مواد تمیز کننده صنعتی گاز

تمیز کننده های گاز به خوبی عمل می کنند. قسمت های جدا شدنی گاز را بردارید و در جایی با تهویه خوب قرار دهید و با پاک کننده تجاری رویش اسپری کنید و بگذارید آن ها برای چند ساعت یا یک شب بمانند سپس، در آب داغ و مایع تمیز کننده قرار دهید و بشورید.

از طرف زبر یک اسفنج برای سطوح غیر صاف استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم استفاده کنید. قبل از جایگزین کردن آنها روی گاز اجازه دهید به طور کامل خشک شوند.

تمیز کردن سر شعله و ولوم اجاق گاز

در مرحله آخر نوبت به تمیز کردن سر شعله‌ها و ولوم (دستگیره) می‌رسد. تمیز کردن این قسمت‌ها نیز تقریبا مشابه تمیز کردن چدن است. ابتدا با مسواک کهنه یا پارچه، سوختگی و کثیفی‌ها را از روی اجزا جدا کنید. اگر چربی روی سرشعله و چدن کم است آن‌ها را زیر آب داغ بگیرید و تمیز کنید. برای نتیجه بهتر تمام سطوح را با مایع ظرفشویی بشورید (درست مانند شستن ظرف‌ها)

دستگیره و ولوم با این روش کاملا تمیز می‌شود. اما اگر احساس میکنید هنوز مقداری چربی روی سرشعله‌ها باقی مانده، از روش آمونیاک استفاده کنید. در نهایت نیز تمام ولوم و سرشعله‌ها را آبکشی و خشک کنید.

سخن پایانی

در آخر این نکته را از مجله اینترنتی خرید ناب به یاد داشته باشید و فراموش نکنید که برای تمیز کردن گاز رومیزی هرگز از سیم ظرفشویی و اسفنج زبر استفاده نکنید تا گازتان خش نیافتد. همچنین استفاده از وایتکس و مواد قوی سفید کننده به اجاق گاز آسیب می‌زند، پس حتما از تمیزکننده‌های مخصوص یا مواد طبیعی استفاده کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)