• خانه
  • گوناگون
  • نروژ کلید استقلال اروپا در تأمین عناصر خاکی کمیاب و پایان سلطه چین
نروژ کلید استقلال اروپا در تأمین عناصر خاکی کمیاب و پایان سلطه چین

نروژ کلید استقلال اروپا در تأمین عناصر خاکی کمیاب و پایان سلطه چین

یک شرکت معدنی بزرگ به نام Rare Earths Norway اعلام کرده است که بزرگترین کانسار ثابت شده عناصر خاکی کمیاب در اروپا را کشف کرده است. این کانسار یکی از معدود کانسارهایی است که توسط چین مالکیت یا کنترل می شود و کشف آن به عنوان یک پیشرفت مثبت در تلاش های اروپا برای شکستن انحصار چین بر عناصر خاکی کمیاب در نظر گرفته می شود. تقاضا برای عناصر خاکی کمیاب و مواد معدنی حیاتی انتظار میرود که در سال های آینده با پیشرفت انتقال انرژی پاک، به طور چشمگیری افزایش یابد.

Rare Earths Norway در بیانیه ای در تاریخ ۶ ژوئن اعلام کرد که مجتمع کربناتیت فن در جنوب شرقی نروژ، ۸.۸ میلیون تن اکسیدهای کل خاکی کمیاب (TREOs) را با امکان استخراج اقتصادی دارد. در میان TREOs، که برای تغییر جهانی از سوخت های فسیلی به انرژی های پاک حیاتی هستند، تخمین زده میشود که ۱.۵ میلیون تن از عناصر خاکی کمیاب مرتبط با آهنربا وجود دارد که می توانند در وسایل نقلیه الکتریکی و توربین های بادی استفاده شوند.

آلف ریستاد، مدیرعامل Rare Earths Norway، به CNBC گفت که کشف در فن یک “مرحله بزرگ” برای شرکت است. او تأکید کرد که هیچ استخراجی از عناصر خاکی کمیاب در اروپا امروزه وجود ندارد.

چرا خاک کمیاب برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد

یکی از اهداف قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا، استخراج حداقل ۱۰٪ از تقاضای سالانه اتحادیه اروپا برای عناصر خاکی کمیاب تا سال ۲۰۳۰ است و Rare Earths Norway امیدوار است که به این هدف کمک کند.

Rare Earths Norway اظهار داشت که کانسار عناصر خاکی کمیاب در تلمارک، تقریباً ۲۱۰ کیلومتری جنوب غربی اسلو، احتمالاً موقعیت نروژ را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از زنجیره ارزش مواد خام حیاتی و عناصر خاکی کمیاب اروپا تقویت خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی گفته است که عرضه فعلی کمتر از آنچه برای تغییر بخش انرژی نیاز است، می باشد. این به دلیل تمرکز جغرافیایی نسبتاً بالای تولید بسیاری از عناصر انتقال انرژی است. بیشتر عناصر خاکی کمیاب در چین واقع شده اند، با اینکه اقتصاد دوم جهان برای ۷۰٪ از استخراج جهانی خاکهای کمیاب و ۹۰٪ از پردازش خاک های کمیاب تخمین زده میشود. چین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین شریک اتحادیه اروپا برای واردات عناصر خاکی کمیاب بوده و ۴۰٪ از کل واردات بر اساس وزن را به خود اختصاص داده است.

با نگاه به آینده، Rare Earths Norway اعلام کرده است که کارهای اکتشافی در مجتمع ادامه خواهد داشت، با حفاری های بیشتری که برای ماه آینده برنامه ریزی شده است. شرکت اعلام کرده است که در حال کار بر روی توسعه مرحله اول معدن تا سال ۲۰۳۰ است. وقتی از او پرسیده شد که آیا منابع کشف شده می توانند از نظر ارزشی بیشتر از منابع نفت و گاز نروژ باشند، ریستاد پاسخ داد: “نه از نظر ارزشی بیشتر، اما اورسولا فون در لاین (رئیس کمیسیون اروپا) اظهار داشته است که لیتیوم و عناصر خاکی کمیاب به زودی از نفت و گاز مهمتر خواهند بود.”

امتیاز این مقاله