روش های تشخیص چرم طبیعی

روش های تشخیص چرم طبیعی

طرفداران تن پوش ها و وسایل چرمی کم نیستند و شاید بتوان گفت اکثریت افراد یا وسایل چرمی تهیه می کنند یا از طرفداران چرم هستند. بعضا هستند افرادی که حامی حقوق حیوانات باشند و سعی می کنند چرم طبیعی استفاده نکنند که ما هم در مجله اینترنتی خرید ناب به سیلقه آنها احترام می گذاریم و امیدواریم هیچ حیوانی برای تامین پوشاک و علایق ما شکار نشود.

چرم طبیعی

چرم طبیعی یا اصلی معمولاً به صورت مستقیم با روش دباغی پوست خام حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بز، مار و … به دست می‌آید. در روش دباغی یا همان چرم سازی در ابتدا پوست حیوانات را آماده سازی و پرداخت می‌کنند؛ چراکه ممکن است دچار فساد شده و از بین برود. سپس این پوست را برای ساخت چرمی پایدار، منعطف و قوی به دباغ‌ خانه منتقل می‌کنند تا عملیات دباغی روی آن انجام شود. در این عملیات که توسط مواد گیاهی و به صورت فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد، نه تنها خصوصیات و ویژگی‌های اصلی چرم تغییر نمی‌کند، بلکه از لحاظ سطح رویی جهت مقاومت در برابر نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها نیز عملیات مقاوم سازی روی چرم صورت می‌گیرد.

چرم طبیعی
چرم طبیعی

چرم مصنوعی

 چرم مصنوعی به طور مستقیم از مواد پلیمری (پلاستیکی) به نام PVC و PU (پلی اورتان) ساخته می‌شود. روش تولید چرم مصنوعی به دو نوع تَر و خشک انجام می‌گیرد که هر کدام شرایط ویژه تولید خود را دارند. با این حال، استفاده از چرم صنعتی یا غیر طبیعی (نام‌های دیگر چرم مصنوعی) به دلایل گرانی چرم طبیعی و مسائل اخلاقی (حقوق حیوانات) در ساخت مبلمان خانه، لباس، کیف و کفش و موارد دیگر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم مصنوعی
چرم مصنوعی

چرم مصنوعی بد است؟

این سوال دغدغه خیلی از افراد است و در کوتاه ترین جواب باید بگوییم خیر، الزاما همه چرم های غیر طبیعی بد نیستند . چرم مصنوعی بسته به نحوه استفاده از آن و آنچه از آن ساخته می‌شود می‌تواند خوب باشد. همچنین، این ماده به طور کلی از نظر قیمت بسیار کمتر از چرم طبیعی است. بنابراین، بسته به نیاز، هزینه کمتر و خواص مواد ممکن است آن را به یک انتخاب عالی تبدیل کند.

البته در زمینه دوام و مستحکم بودن، چرم طبیعی حرف اول را می زند و به عنوان مثال اگر یک کیف دستی با چرم مصنوعی ، ۲ تا ۳ سال سالم می ماند ، چرم طبیعی می تواند تا بیش از ۱۵ سال ظاهر خود را حفظ کند و سالم بماند.

چند راه تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی

برای تشخیص چرم طبیعی و چرم مصنوعی راه های متفاوتی وجود دارد. گاهی شما چرم را می خرید و یک محصول را تولید می کنید و گاهی هم محصول آماده را خریداری کرده و می خواهید از طبیعی بودن آن مطمئن شوید. در ادامه چند روش تشخیص چرم طبیعی را با شما به اشتراک می گذاریم.

لمس کردن چرم

زمانی که کیف یا کفش چرمی را در دست می‌گیرید، سطح آن را لمس کنید. معمولاً چرم طبیعی احساس گرمی و نرمی را منتقل می‌کند و بالعکس، در چرم مصنوعی سختی و سردی (بی روح بودن) را احساس خواهید کرد. سپس با نوک انگشتان خود بر روی چرم فشار وارد کنید، خواهید دید چرم طبیعی بعد از فشار کمی چروکیده شده، ولی سریعاً به حالت اول خود باز می‌گردد. این ویژگی در چرم مصنوعی وجود ندارد. در عین حال که محصول چرمی را در دست دارید، سعی کنید با ناخن انگشت خود خراش کوچک بر روی سطح آن ایجاد کنید، خواهید دید که چرم به اصطلاح «گُل پوست» می‌شود، یعنی سطح آن به خراش واکنش نشان می‌دهد. همچنین برعکس چرم فیک، چرم واقعی به سختی با سوزن سوراخ می‌شود.

بو کردن چرم

چرم طبیعی بسیار نرم و قابل انعطاف است و بوی خاص خودش را دارد که همان بوی پوست حیوانات است. هر چند امروزه بسیاری از کالاهای چرمی وارداتی هستند که به لطف اسانس های مختلف بوی چرم طبیعی گرفته اند ولی باز هم می توانید از بو به عنوان یکی از راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم صنعتی استفاده کنید.

بو کردن چرم
بو کردن چرم

البته گاهی اوقات با توجه به مصارف متعددی که چرم ها دارند مثلا برای استفاده در روکش صندلی ماشین و… سعی می شود تا به روش های مختلف بوی طبیعی چرم را از بین ببرند. با همه این تفاسیر یادتان باشد که در حالت کلی چرم های مصنوعی بوی پلاستیک و یا نفت می دهند.

امتحان کردن با قطرات آب

این روش ساده ترین حالت ممکن برای تشخیص نوع چرم است به همین منظور می توانید یک قطره آب را روی سطح چرم بریزید و منتظر نتیجه شوید. اگر قطره آب به صورت آرام آرام جذب چرم شد نشانه بر اصل بودن چرم است. چرم اصل به دلیل داشتن سوراخ و منافذ باز آب را از خود عبور می دهد درصورتی که قطره آب روی سطح چرم مصنوعی به راحتی سر می خورد و سرایز می شود.

برای تست این روش استفاده از یک قطره آب کافیست چون قطرات بیشتر موجب لک شدن سطح رویه محصول می شود.

تست چین و چروک

برای تست چین و چروک فشار دهید چگونه کیف چرم واقعی را با تست اسکرچ و پرس بشناسیم درست مانند پوست انسان، چرم اصلی خاصیت ارتجاعی دارد و در حین کشش تغییر رنگ می دهد. هنگامی که چرم واقعی را کش می دهید، می بینید که الگوهای چروک ناپدید می شوند و با رها کردن آن ها ظاهر می شوند. آن را با ناخن خود خراش دهید، چرم واقعی به حالت اولیه باز می گردد. چرم تقلبی بی پیرایه می ماند و شکل و سفتی خود را حفظ می کند.

تشخیص چرم طبیعی با چشم

یکی از راه های آسان تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی توجه به آستر یا لبه ها یا پشت محصول است.

چرم طبیعی از یک لایه ی پوست درست شده است. قسمت بیرونی چرم طبیعی، صاف می باشد و قسمت داخلی آن پرزدار است. اگر به لبه های چرم طبیعی نگاه کنید؛ می بینید که انگار یه ورقه ی ضحیم را برش داده اند.

زمانیکه به چرم طبیعی نگاه می کنید؛ بعضی قسمت ها روشن و بعضی قسمت ها تیره هستند. یعنی نور را به صورت منظم منعکس نمی کند.

چرم مصنوعی از سه لایه درست شده است. اگر به لبه های محصول توجه کنید؛ می بینید که انگار سه تا کاغذ نازک را بهم چسبانده اند و یک ورقه ضخیم درست شده است. این قسمت ها با کمی دقت معلوم می شود. البته در بعضی مواقع لبه ها را به داخل تا می زنند و این قسمت ها دیده نمی شود.

تشخیص چرم با حرارت شعله

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده نمایید، تست شعله است، البته این کار را نمی‌توانید در فروشگاه انجام دهید. به یاد داشته باشید که چرم اصل و طبیعی در برابر شعله به راحتی نمی‌سوزد و آتش نمی‌گیرد، به هیچ عنوان دچار تغییر شکل نمی‌شود و چنانچه شعله را تا مرحله سوختن چرم روشن نگه دارید، بویی مثل سوختن مو از آن بلند می‌شود، اما چرم مصنوعی در برابر شعله و حرارت به سرعت می‌سوزد، جمع شده و تغییر شکل می‌دهد.

تشخیص چرم با حرارت شعله
تشخیص چرم با حرارت شعله

ضخامت چرم طبیعی

وقتی به قسمت های مختلف چرم طبیعی دست بزنید متوجه می شوید که ضخامت یکدستی ندارد و بعضی از قسمت ها نازک و بعضی قسمت ها ضخیم هستند. دلیل آن هم این است که قسمت های مختلف پوست دام ضخامت های متفاوتی دارد. در حالی که چرم مصنوعی چون با دستگاه ساخته می شود ضخامت آن در تمام قسمت ها یکسان است.

حرف پایانی

شاید با همه این توضیحات ، نیاز به تجربه کردن هم داشته باشید و بهتر است برای شروع از فروشگاه های معتبر خرید کنید چون بی تردید آنها اعتبار خود را با فروش محصولات غیر چرمی زیر سوال نمی برند.

امتیاز این مقاله