درمان هموروئید از طریق اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی

درمان هموروئید از طریق اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی

همانطور که قبلا اشاره شد یکی از علل بزرگی و علامت دار شدن هموروئیدها زور زدن مکرر و سفتی دفع می باشد. در بسیاری از موارد عادت دفعی غلط منجر به بزرگی هموروئید و خونریزی آن می شود. در مقاله درمان هموروئید از طریق اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی سعی شده است با آموزش بهبود عادات دفعی و تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی هموروئید را پیشگیری و درمان کرد. این کارهای ساده به نوعی درمان خانگی هموروئید هستند.

زندگی شهر نشینی و نبود فرصت کافی و پیدا نکردن سرویس بهداشتی منجر به نگه داشتن طولانی مدفوع و همچنین خودداری فرد از اجابت مزاج می شود و این پدیده باعث سفت شدن مدفوع در رکتوم و بدنبال آن نیاز به زور زدن بیشتر در هنگام دفع می گردد.

این فرآیند به مرور زمان منجر به پرولاپس داخلی مخاط رکتوم شده که باعث بیرون زدگی بیشتر هموروئیدها می شود، بنابراین برای جلوگیری از علامت دار شدن هموروئیدها لازم است که عادت دفع اصلاح شود برای این کار لازم است فرد توجه بیشتری به فراید دفع داشته باشد و برای اصلاح عادت دفع توصیه های زیر را انجام دهد.

بهبود عادت دفعی برای درمان هموروئید

۱- در طول روز زمان های مشخصی، ترجیحا بعد از یک وعده غذایی در ساعت مشخص دستشویی برود.

۲- به هنگام اولین احساس دفع حتما در اولین فرصت جهت دفع به دستشویی برود و از دفع اجتناب نکند – مهار باعث می شود که حساسیت روده و عضلات جداره روده به مرور ضعیف شود و شخص نتواند دفع مناسب داشته باشد.

۳- به هنگام دفع از زور زدن زیاد اجتناب نماید. چراکه عمل دفع یک کار روده ای است و وظیفه انسان فراهم کردن شرایط دفع است و بابد با ریلکس بودن و صرف زمان مناسب به روده این فرصت را بدهد که عمل دفع به راحتی و بدون مشکل و بطور کامل انجام شود.

۴- به اندازه کافی فیبر گیاهی مصرف نماید. مصرف فیبر گیاهی بیش از حد ۳۰ گرم در روز نه تنها مفید نیست بلکه یبوست را تشدید و دفع را سخت تر می کند. ولی مهم است بدانیم که حداقل فیبر را باید به بدن برسانیم.

۵- مصرف آب را بیشتر کنند. مصرف آب کافی حدود ۸ – ۱۰ لیوان آب در روز باعث بهبود دفع می شود.

۶- فعالیت فیزیکی بطوریکه باعث تپش قلب شود و تعریق ایجاد نماید روزانه ۳۰ دقیقه توصیه می شود. مثال معرفی که دکتر یوسف فام برای بیماران استفاده می کنند این است که روده فردی که خوابیده ، خواهد خوابید و روده فردی که راه می رود ، راه خواهد رفت و روده فردی که میدود خواهد دوید. پس در صورتی که فرد زندگی ساکت و کم تحرکی دارد، حتما دچار یبوست خواهد شد.

 

4/5 - (4 امتیاز)