• خانه
  • کالاها
  • نکات کلیدی که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید
تلویزیون هوشمند

نکات کلیدی که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید

خرید تلویزیون شاید در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر بیاید؛ اما فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارند که لازم است هنگام خرید از آن‌ ها آگاه بوده و در انتخاب خود مدنظر قرار دهید. در این مقاله از مجله اینترنتی خرید ناب می خواهیم شما را با نکات کلیدی که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

طراحی و نوع پنل

نوع پنل تلویزیون

 

طی سال‌ های اخیر تولید کنندگان تلویزیون به سه عنصر مهم در طراحی توجه ویژه داشته‌ اند، پنل باریکتر، حاشیه نمایشگر کوچکتر و صفحه نمایش بزرگتر. تلویزیون‌ ها روز به روز باریکتر شده و شکل پایه‌ های آنها نیز متفاوت شده است. اما وقتی تلویزیون بیش از حد باریک شود، آن وقت فضای کافی برای دیگر قطعات باقی نمی‌ ماند به عنوان مثال تقریبا تمام تلویزیون‌ های بسیار باریک دنیا فاقد اسپیکر با صدای خروجی مناسب هستند و کاربر می‌ بایست یک سینمای خانگی جداگانه نیز به همراه تلویزیون خود خریداری کند تا صدای مناسبی را تجربه کند. در نهایت شکل ظاهر و زیبایی تلویزیون اهمیت دارد اما آنچه از همه چیز مهم‌ تر است، کیفیت تصویر تلویزیون است. پس اولویت اول خود را به کیفیت تصویر اختصاص دهید.

رزولوشن تصویر

رزولوشن تصویر
رزولوشن تصویر

رزولوشن توصیفی است از میزان وضوح تصویر که معمولاً به معنای پیکسل های خطی و افقی است. تلویزیون های HD که دارای کیفیت ۷۲۰p هستند این معنا را می رسانند که تصویر دارای وضوحی برابر ۷۲۰ خط پیکسلی است و برای ۱۰۸۰p (فول HD) نیز به معنای ۱۰۸۰ خط در رزولوشن تصویری است پس بر این اساس پیشهاد می شود حتی در مدل های کوچک از خرید تلویزیون های ۷۲۰p خودداری کنید چرا که کیفیت آنها نصف پنل های فول HD است. در حال حاضر پنل های ۴K با ارائه ۲۱۶۰ خط پیکسلی بهترین رزولوشن تصویری هستند که امکان نشستن هر چه نزدیک تر به خود را برای شما فراهم می کنند. با این حال نباید فراموش کرد که محتواهای ۴K (فیلم، موزیک ویدئو و.. ) بدلیل حجم بالا، بسیار نادر هستند و تولید و در دسترس بودن چنین فیلم ها و عکس هایی عموماً ممکن نیست مگر اینکه محتوایی را خریداری و یا دانلود کنید چون کمتر شبکه ای در جهان به سمت پخش ۴K رفته است.

تلویزیون های ۴K تکنولوژی فردای ما هستند و همانطور که پیشتر گفته شد، حجم بالای آنها سبب می شود تا انتقال و نگه داری و آرشیو این اطلاعات سخت باشد لذا کمتر شبکه ای در جهان به سمت این تکنولوژی می رود و به همان ترتیب کمتر تولید کننده ای دسترسی لازم به دوربین های پیشرفته و گران قیمت این کیفیت دارد (بویژه در ایران حالا حالا باید منتظر چنین تکنولوژی در صدا و سیما باشیم).

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش
اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش ارتباط معناداری با فاصله نشستن از آن دارد. اصولاً اگر تصاویر تلویزیون را به طور پیکسلی مشاهده می کنید به این معناست که بیش از حد به آن نزدیک هستید که می طلبد از تلویزیون فاصله بگیرید یا اینکه دستگاهی با رزولوشن بالاتر را خریداری کنید. به طور معمول فاصله ی بهینه برای تلویزیون های HD چیزی در حدود سه برابر ارتفاع صفحه نمایش و برای پنل های ۴k چیزی نزدیک به ۱.۵ برابر ارتفاع صفحه نمایش می باشد. با در نظر گرفتن فضای مناسب قرار گیری تلویزیون در خانه و همینطور بودجه تان تقریباً می توانید محدوده اندازه مناسب برای خرید را پیدا کنید

تفاوت LED و OLED و پلاسما

اصولاً در حال حاضر استفاده از تکنولوژی مطلق LCD منسوخ شده است و اغلب تلوزیون ها از فناوری LED بهره می گیرند. البته LED ها همان LCD هستند و تفاوت آنها در این است که LED ها منبع نورِ خودشان هستند. در واقع LCD های مجهز به دیودهای ساطع کننده نور LED را تلویزیون LED می گویند که می تواند تولید پنل های فوق باریک را آسان تر کند.

تلویزیون های OLED با تولید نور ارگانیک قیمتی بسیار بالا دارند. تکنولوژی OLED نیز که بر نمایش کامل رنگ مشکی و غلظت سایر رنگ ها تاکید دارد به عنوان آینده پنل های تصویری تلویزیون ها محسوب می شود. تکنولوژی پلاسما نیز اگرچه منسوخ نشده اما استفاده از آن نادر است.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست
نسبت کنتراست

کنتراست توصیفی است از محدوده روشنایی که دستگاه می تواند نمایش دهد در واقع نسبت بین درخشندگی روشن ترین و تیره ترین بخش صفحه نمایش را کنتراست می گویند. کنتراست بهتر سبب نمایش ظریف تر سایه ها و رنگ ها و همچنین جزئیات بهتر و بیشتر می شود. البته لازم به گفتن است که تقریباً تمام شرکت های مهم تولید کننده تلویزیون در جهان در اینباره دروغ می گویند و کنتراست بیشتر از واقعیت را بر روی کاتالوگ محصولاتشان درج می کنند.

فرمت کنتراست به صورت کلی ۱:X می باشد و در هنگام مطالعه کاتالوگ تلویزیون با اعدادی مشابه ۱:۲۰۰۰۰۰۰ و … مواجه می شویم که مفهوم آن بدان معناست که تلویزیون می تواند رنگ سفید را تا ۲ میلیون بار روشن تر از تیره ترین بخش، منتشر کند لذا هر چه کنتراست بیشتر باشد تصویر بهتر و روشن تری عاید ما می شود.

همانطور که گفته شد اغلب شرکت ها در این باره دروغ هم می گویند که خود سختی تصمیم گیری در این باره را بالا می برد با این حال خبر خوب این است که برخی سایت ها با یک فرمول ثابت کنتراست تلویزیون ها مطرح بازار را اندازه گیری کرده و آن را به طور عموم در اختیار مصرف کننده ها می گذارند اما اگر به چنین خدماتی دسترسی نداشتید، بدایند به طور کلی، کنتراست ۱:۳۰۰۰ به بالا بهترین رنج برای انتخاب تلویزیون است و لازم نیست در این باره وسواس به خرج دهید. پس می توانید به همان رقمی که شرکت تولید کنده ارائه داده اکتفا کنید.

مصرف برق

  • LED ها کم مصرف تر و بعد از آن پلاسما و OLED

از نظر مصرف برق نمی توان ایرادی بر هیچکدام از پنل ها گرفت با این حال LED ها در این زمینه مصرف کمتری دارند و حتی برخی مدل های امروزی پلاسما مصرفی به مراتب کمتر از LED ها دارند.

تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند
تلویزیون هوشمند

امروزه بسیاری از تلویزیون‌ های موجود در بازار هوشمند هستند، تقریبا تمام تولیدکنندگان مطرح نیز تلویزیون‌ های هوشمند تولید کرده‌ اند. با این نوع از تلویزیون‌ ها قادر خواهید بود تا به اینترنت متصل شده، ویدیو تماشا کنید یا بر روی آنها نرم‌ افزار و بازی نصب نمایید. در واقع تلویزیون‌ های هوشمند همان تلویزیون‌ های معمولی هستند که به روی آنها یک سیستم‌ عامل برای اجرای برخی نرم‌ افزارها نصب شده است. برخی از تلویزیون‌ های هوشمند از طریق کابل به شبکه متصل می‌ شوند و برخی دیگر از طریق شبکه‌ بی سیم وای‌ فای، پس اگر قصد خرید این نوع از تلویزیون‌ ها را دارید براساس نیاز خود به نوع اتصال به شبکه آنها نیز دقت کنید. همچنین باید بدانید که هر کدام از تولیدکنندگان تلویزیون‌ های هوشمند از سیستم‌ عامل خاص خود بهره می‌ برند که قادر به اجرای نرم‌ افزارهای دیگری نیستند، تعداد عناوین نرم‌ افزارهای آنها نیز بسیار محدود است. از طرفی دسترسی به بسیاری از این نرم‌ افزارهای برای کاربران ایرانی مسدود است که از مهمترین آنها می‌توان به یوتیوب و نت فیلیکس اشاره کرد.

درگاه‌های ورودی و خروجی

اکثر تلویزیون های موجود و جدید از نظر ورودی و خروجی هیچ مشکل خاصی ندارند. ورودی های کابلی همچون HDMI و یا USB در تمام این تلویزیون ها تعبیه شده و تنها تفاوت در تعداد آنهاست.

صدا را فراموش نکنید

کیفیت صدا
کیفیت صدا

تلویزیون‌ های HD به دلیل باریکی و ضخامت کم آنها فاقد بلندگو‌های با کیفیت هستند، پس اگر تمایل دارید تا در تلویزیون خود به تماشای فیلم‌ های سینمایی یا برنامه‌ های ورزشی بنشینید، حتما به یک سینمای خانگی نیاز خواهید داشت. اگر یک سینمای خانگی دالبی تهیه کنید و اسپیکرها را درست در اطراف مکان نشستن خود قرار دهید، لذت غیرقابل وصفی از فیلم‌های دالبی را تجربه خواهید کرد.

جمع بندی

بنابراین هنگام خرید تلویزیون دو شاخصه‌ی اصلی که باید بیش از همه در نظر گرفته شود متناسب بودن اندازه‌ ی تلویزیون با فضای قرارگیری آن در منزل است. پس از تعیین اندازه‌ی مناسب می‌توانید رزولوشن و نوع پنل دلخواه خود را متناسب با بودجه‌ ای که در اختیار دارید انتخاب کنید. با این کار می‌ توانید چند مدل از برندهای مختلف را جدا کرده و به بررسی سایر ویژگی‌ هایی که به آن‌ ها اشاره شد بپردازید و برتری هر مدل نسبت به دیگری را مشخص کنید. نهایتا با در نظر گرفتن اولویت‌ های خود و همچنین اعمال سلیقه‌ و مشورت اعضای خانواده تلویزیون جدید خود را انتخاب کنید. امیدواریم از این راهنمای خرید استفاده‌ ی کافی را برده باشید.

امتیاز این مقاله