۷ علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان

امروزه بسیاری از افراد برای داشتن دندان هایی زیبا، از روش های مختلفی استفاده می کنند اما همان طور که می دانید، کامپوزیت بین تمامی روش ها شهرت بسیار بیشتری دارد؛ کامپوزیت کمک شایانی به اصلاح طرح لبخند می کند و موجب زیباتر دیده شدن چهره افراد می شود؛ دندانپزشکان در سایت های تاپتنا، نوبت دات آی آر،پزشکا، پزشک۲۴ در بیشتر مواقع، این روش را به بیماران خود پیشنهاد می دهند زیرا از قیمت بسیار خوبی در مقایسه با سایر روش ها برخوردار است؛ بهترین دکتر کامپوزیت در تهران می تواند متناسب با نیاز و بودجه بیمار، نوع کامپوزیت را انتخاب نماید و شما را با ۷ علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان آشنا کند تا به خوبی از دندان تان مراقبت نمایید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته می شود. کامپوزیت های دندانی اغلب توسط دندانپزشک زیبایی بدون نیاز به ساخت آن ها در آزمایشگاه، مستقیماً روی دندان ها قرار می گیرند. بهترین دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در تهران، لایه های متفاوتی از مواد کامپوزیت را بر روی دندان قرار می دهد و شکلی شبیه مجسمه به آن می دهد. هر لایه کامپوزیت دندان با کمک نور به دندان متصل می شود.

تطبیق رنگ، خطوط و ضخامت کامپوزیت دندان یکی از بزرگترین چالش های این نوع روکش دندان است. کامپوزیت یک ماده خمیری است که در مواقعی که نیاز به استفاده از روکش دارد توسط قلم مخصوص روی دندان قرار می گیرد. سپس با نور دستگاه لایت کیور تشکیل شده و در پایان کار، به طور کامل به دندان می چسبد. به طوری که بین لایه کامپوزیت و دندان فضایی وجود نداشته باشد.

کامپوزیت دندان چند مرحله دارد؟

بر خلاف لمینت دندان که در چند جلسه انجام می شود، تمامی روش های کامپوزیت دندان را می توان در یک جلسه دندانپزشکی توسط متخصص کامپوزیت دندان انجام داد. کامپوزیت دندان برعکس لمینت دندان که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود، توسط خود متخصص کامپوزیت بر روی دندان قرار می گیرد. به همین علت کامپوزیت دندان به تلفیق هنر و مهارت دندانپزشک بیش از سایر روش ها نیاز دارد. به طور کلی کامپوزیت دندان در ۷ مرحله انجام می شود که به شرح زیر اند:

۱ : در اولین مرحله از کار، در صورت نیاز باید هرگونه درمان زیبایی و دندانپزشکی مانند لیفت لثه انجام گیرد.
۲ : در صورت لزوم، آماده سازی کمی بر روی دندان بیمار انجام می شود.
۳ : رنگ کامپوزیت دندان در این مرحله انتخاب می شود.
۴ : دندان ها ایزوله می شوند، اسیدی می گردند، شسته و خشک می شوند.
۵ : با استفاده از انواع کامپوزیت ها، دندانپزشک کامپوزیت ونیر را شروع به ساخت می کند.
۶ : ونیر کامپوزیت پالیش و تکمیل می شود.
۷ : لثه پس از درمان به طور فیزیولوژیک شسته می شود.

انواع مختلف کامپوزیت

کامپوزیت انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها مورد تائید عده ای از پزشکان و مردم قرار می گیرند؛ در ادامه قصد داریم شما را با انواع کامپوزیت آشنا کنیم :

۱ : کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل: این نوع از کامپوزیت دندان جزو اولین نوع کامپوزیت دندانی می باشد که وارد بازار شد.

۲ : کامپوزیت دانه ریز یا میکروفیل: این کامپوزیت ها نسبت به ماکروفیل ها که ذرات درشت بودند دوام کمتری دارند.

۳ : هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید: در حقیقت این نوع کامپوزیت بین دو نوع کامپوزیت دیگر است. اندازه ذرات این کامپوزیت بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر و همچنین ذرات کوچک ۴۰ نانومتر است. کامپوزیت های میکروهیبرید و نانوهیبرید از گروه کامپوزیت های هیبریدی هستند و دارای ذراتی با اندازه کمتر از ۱۰۰ نانومتر تا بیشتر از ۱ میکرومتر هستند. این مواد دارای بار بالایی هستند که باعث افزایش مقاومت در برابر سایش می شود و به همین دلیل استحکام بالایی دارند. از جمله معایب کامپوزیت های هیبریدی کاهش زیبایی آن ها در طول زمان به دلیل استهلاک است. به دلیل ناهموار بودن سطح ترمیم، این نوع مواد اثر پرداخت و انعکاس را کاهش می دهد.

۴ : نانو کامپوزیت ها: نسل بعدی کامپوزیت ها نانوکامپوزیت هایی هستند که ذرات کوچکی به اندازه ۲۰ نانومتر دارند. ذرات نانوکامپوزیت به یکدیگر وصل می گردند و یک خوشه نانو را به وجود می آورند که ویژگی منحصر به فرد این نوع کامپوزیت هاست. در صورتی که ذرات کوچکتر جمع می شوند و به ذرات بزرگتر تبدیل می گردند که باعث افزایش استحکام، مقاومت در برابر سایش، صیقل پذیری و استحکام این نوع کامپوزیت می شود. می توان گفت این نوع کامپوزیت بهترین نوع کامپوزیت دندان است.

علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان ممکن است بر اثر عوامل مختلفی تغییر رنگ دهد و زرد شود، از این رو در ادامه چندین دلیل زرد شدن رنگ کامپوزیت را ذکر خواهیم کرد:

۱ . بهداشت ضعیف دهان : در صورتی که شما به صورت کاملا مرتب مسواک نمی زنید یا از نخ دندان استفاده نمی کنید، باکتری ها و ذرات غذا بر روی کامپوزیت ها یا زیر خط لثه می نشینند و به آن ها می چسبند و در نهایت کامپوزیت ها را لکه دار می کنند.

۲ . برخی غذاها و نوشیدنی ها : نوشیدنی هایی که اسیدیته بالایی دارند از جمله قهوه، چای، شراب، نوشابه ها و برخی آب میوه ها می توانند تاثیر بسزایی در سفیدی کامپوزیت های دندانی می گذارد.

۳ . صلاحیت ناکافی دندانپزشک در نصب : از جمله مواردی که بر این تغییر رنگ تاثیر می گذارد، مهارت دندانپزشک شماست. در صورتی که فرم دادن به روکش و پولیش بعدی به خوبی انجام نشود، ممکن است متوجه شوید که باید رنگ روکش خود را سریعتر تغییر دهید.

۴ . پوشش بی کیفیت : بین مواد شیمیایی مارک های مختلف کامپوزیت ها و درصد رزین و پلاستیک استفاده شده تفاوت هایی وجود دارد. البته هر چه در ساختار این مواد از مواد مرغوب تری استفاده شود مشکلات دیرتر از جمله تغییر رنگ به وجود می آید.

۵ . سیگار کشیدن و سایر تنباکوها : استعمال دخانیات یکی از عوامل مخربی است که تأثیر منفی مستقیمی بر روی رنگ پوشش می گذارد.

۶ . تحلیل رفتن لثه : با پوسیدگی یا عقب‌رفتن بافت لثه، بین خط لثه و دندان کامپوزیت فاصله ای ایجاد می‌شود. پلاک و کثیفی به آسانی در این فضا جمع می شود و با گذر زمان رنگ ناحیه ای که با آن در تماس است تغییر می کند.

۷ . عمر ونیر کامپوزیت : ونیرها دائمی نمی باشند و پس از مدتی عمر آن ها پایان می یابد. بنابراین طبیعی است که در پایان عمر کدر شده و رنگ آن ها تغییر کند.

مزایا استفاده از کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیت می توانند ظاهر افراد را بهبود بخشند تا آن ها لبخند بسیار جذاب تری داشته باشند. این تکنیک کاربردی و در دسترس است و بسیار خوب عمل می کند. از آنجایی که پرکننده های کامپوزیت از یک رزین سبک ساخته می شوند، می توانند به دندان ها بسیار محکم بچسبند و ساختاری منطبق با دندان ایجاد کنند.

این ماده یک لایه عایق بسیار خوب روی دندان است. مزیت اصلی کامپوزیت ها همرنگ بودنشان با دندان های طبیعی می باشد. شما می توانید با انتخاب رنگ های کامپوزیت دندان متناسب با رنگ دندان های خود ظاهر طبیعی تری داشته باشید. به طور خاص، استفاده از کامپوزیت برای دندان های قدامی می تواند برخی از جنبه های آسیب دیده و قابل مشاهده مانند دندان های کج یا دندان خرگوشی و نیش را پوشش دهد. کامپوزیت فواید زیادی برای دندان های کج دارد. مواد موجود در کامپوزیت نسبت به مواد فلزی انعطاف‌پذیرتر هستند و بنابراین می‌توانند برای انواع وسیع‌تری از ترمیم‌های دندان استفاده شوند. ونیرهای کامپوزیت گزینه بسیار بهتری برای پر کردن حفره‌های دندان‌های بسیار حساس هستند.

قیمت کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان در مقایسه با برخی روش های دیگر از جمله لمینت، از هزینه بسیار کمتری برخوردار است و افراد برای داشتن لبخندی زیبا از آن استفاده می کنند؛ قیمت کامپوزیت به موارد مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال نوع کامپوزیت و ترکیبات آن تاثیر بسزایی بر روی هزینه ها می گذارد و البته مهارتی که دندانپزشک دارد مورد بسیار موثری می باشد که همیشه در نظر گرفته می شود.

 

کلام آخر

کامپوزیت روشی درمانی می باشد که بر روی سطح دندان قرار می گیرد و موجب زیبایی هر چه بیشتر دندان ها می شود؛ با کمک این روش، اصلاح طرح لبخند انجام می گیرد و گیرایی چهره افزایش می یابد؛ از این روش می توان برای دندان های خراب، پوسیده و شکسته استفاده کرد تا هر گونه مشکل ظاهری دندان ترمیم شود؛ کامپوزیت دندان اخیرا بین مردم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم. از این که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، از شما بسیار ممنون و متشکر هستیم.

امتیاز این مقاله