روستا واریش تهران؛ گشت و گذار در ییلاقات تهران

روستای واریش تهران، یکی از زیباترین و دیدنی ترین روستاهای استان تهران است که در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه واقع شده است. این روستا با طبیعتی سرسبز و خرم، مناظر زیبا و چشم نواز، آب و هوایی معتدل و خنک، مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ، تاریخ و باستانی غنی و پربار، یکی از مقاصد گردشگری استان تهران است. برای آشنایی با این روستای دیدنی با ما همراه باشید.

روستا واریش تهران کجاست؟

روستای واریش اطراف تهران در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر فیروزکوه قرار گرفته است. این روستا در دل کوه های البرز و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. به نوبه‌ای دیگر میتوان گفت در شمال محله وردآورد در شهر تهران، یک جاده آسفالت و کوهستانی وجود دارد که پر از پیچ و خم است. ساختار این جاده شباهتی به جاده امامزاده داوود دارد. این مسیر زیبا در امتداد یک رودخانه قرار دارد که از دره‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن عبور می‌کند. این جاده ابتدا به روستای وردیج و سپس به واریش می‌رسد. این روستا با داشتن مناظر طبیعی زیبا و چشم نواز، آب و هوایی معتدل و خنک، مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ، تاریخ و باستانی غنی و پربار، یکی از مقاصد گردشگری استان تهران است. یوتراوز به صورت آنلاین برای رزرو بلیط قطار مشهد تهران در خدمت شماست. با تمرکز بر راحتی و سرعت، شما می‌توانید به سادگی بلیط قطار مورد نیازتان را از طریق سایت ما رزرو کنید.

تاریخچه روستا واریش تهران

روستای واریش با داشتن تاریخ و باستانی غنی و پربار، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و باستان شناسی استان تهران است. بر اساس یافته های باستان شناسی، تاریخ تاسیس این روستا به دوران قبل از اسلام برمی گردد. در این روستا آثار و یادگاری های تاریخی و باستانی زیادی یافت شده است که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ غنی و پربار این منطقه است. تا به امروز کارشناسی دقیقی در مورد قدمت این روستا نشده اما طبق نظرات کارشناسان فرسایش سنگ ها طی ۱۰۰ هزار سال گذشته با حضور انسان ها سرعت بیشتری داشته است. طبق نظرات کارشناسان باستان شناسی این منطقه قدمتی بیش از ۴۰ میلیون سال می‌تواند داشته باشد. با یوتراوز، دیگر نیازی به صف‌های طولانی و زمان‌بر در ایستگاه‌ها نیست. با چند کلیک ساده، بلیط قطار فوری را در دست خواهید داشت و می‌توانید سفری راحت و آسان به تهران را تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری روستا واریش

روستای واریش در تهران با داشتن مناظر طبیعی زیبا و چشم نواز، آب و هوایی معتدل و خنک، مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ، تاریخ و باستانی غنی و پربار، یکی از مقاصد گردشگری استان تهران است. از جاهای دیدنی روستای واریش در تهران می‌توان به آبشار واریش، دریاچه واریش، کوه واریش، جنگل واریش، تاریخ واریش و … اشاره کرد. که در ادامه بیشتر به هرکدام خواهیم پرداخت:

پهنه حصار

این منطقه با داشتن چشم‌اندازهای زیبا و کوه‌های بلند، مکانی مناسب برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی است.

امامزاده بی بی زرین قمر

این امامزاده با داشتن معماری زیبا و مقدس، مکانی مقدس برای مردم محلی است. امام‌زاده بی‌بی زرین قمر در نزدیکی روستای واریش واقع شده و یک مقصد دیدنی در واریش تهران است. این امام‌زاده برای استراحت گردشگران و کوهنوردانی که از ارتفاعات روستای واریش تهران به این منطقه می‌آیند، انتخابی عالی است. در این امام‌زاده، پیکر پاک یکی از خواهران امام رضا(ع) قرار دارد و یک اتاق برای استراحت نیز وجود دارد. به گفته محلی‌ها، خواهران امام رضا (ع) به دلیل فرار از حاکمان آن زمان، به این سمت پناه برده بودند.

ارتفاعات پهنه حصار

این ارتفاعات با داشتن مناظر زیبا و طبیعت سرسبز، مکانی مناسب برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی است. این قله با نام های دیگری همچون گندم چال، پهن حصار و پشته بند نیز شناخته می‌شود.

جاده مسیح الدین محمد

این جاده با داشتن مناظر زیبا و طبیعت سرسبز، مکانی مناسب برای رانندگی و لذت بردن از مناظر زیبا است. شاید برای شما هم سوال پیش آمده که اسم این جاده از کجا می‌آید؟ نام این مسیر شیبدار که به واریش می‌رسد از نام یکی از غیور ترین خلبانان ایرانی گرفته شده که در ابتدای جنگ ایران و عراق به به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

ارواح سنگی یا آدمک‌های سنگی واریش

این جاذبه طبیعی که به دلیل شکل عجیب و غریب سنگ‌ها به این نام شناخته شده است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روستای واریش تهران است. این سنگ‌ها به دلیل فرسایش باد و باران به شکل‌هایی شبیه به صورت انسان درآمده‌اند که بسیار جذاب و دیدنی است.

چشمه واریش

چشمه واریش، منبع آب اصلی برای شرب و کشاورزی در روستای واریش است و همچنین باغ‌های میوه از آب آن سیراب می‌شوند. این چشمه آب تمیز و گواراست و از زیر زمین به سطح زمین می‌جوشد. در مسیر قله پهنه حصار نیز چشمه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانند به عنوان محل استراحت برای کوهنوردان و دره‌نوردان استفاده شوند. در کنار چشمه‌ها، طبیعت زیبا شکل گرفته است. قله چشمه شاهی نیز با دشتی کنار خود شهرت دارد و قابلیت بازدید را دارد. راحتی، سرعت و امنیت در رزرو هتل های تهران ، با یوتراوز همراه شماست.

آب و هوای روستا واریش چطور است؟

این روستای جذاب دارای آب هوایی خنک و معتدل است و معمولا زمستان سردی دارد به طوری که از ۴۰ خانوار این روستا ۲۵ خانوار به دلیل سرما از واریش به سمت مناطق گرم تر می‌روند. بازدید از این روستا از اواخر فروردین تا اولین روز های مهر می‌تواند خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند اما در زمستان سرمای زیاد مانع از لذت بردن از اقامتتان در این روستا خواهد شد. در فصل تابستان، با وجود میوه‌های متنوع در باغ‌ها، واریش پر از گردشگر می‌شود.

آیا می‌توان در این روستا اقامت کرد؟

با توجه به تجربه گردشگران اقامت کردن در این روستا ممکن نبوده و برای ماندن در این روستا باید با خود وسایل اقامتی را همراه داشته باشید. در صورتی که از شهر های اطراف برای گردش به این روستای زیبا آمده‌اید، می‌توانید به کمک سایت یوتراوز به صورت آنلاین مسافرخانه های تهران که این روستا نزدیک هستند را برای خود و خانواده رزرو کنید.

فرهنگ و آداب و رسوم روستا واریش

روستای واریش با داشتن فرهنگ و سنت های خاص خود، یکی از مراکز فرهنگی استان تهران است. در این روستا آداب و رسوم خاصی وجود دارد که بیشتر آنها بر اساس فرهنگ و سنت های قدیمی و باستانی این منطقه شکل گرفته است. از جمله این آداب و رسوم می توان به جشن های سنتی، مراسم های دینی، آیین های عروسی، آداب و رسوم غذایی و … اشاره کرد. اگر شما هم برای گردش از شهر های دور آمده‌اید و دوست دارید در کنار طبیعت گردی در روستای واریش تهران، اقامت راحتی را در یک هتل ۵ ستاره پایتخت تجربه کنید، می‌توانید به کمک یوتراوز هتل اسپیناس پالاس تهران را رزرو کنید.

اقتصاد روستا واریش

اقتصاد روستای واریش بیشتر بر اساس کشاورزی، دامداری و گردشگری استوار است. در این روستا محصولات کشاورزی متنوعی تولید می شود که از جمله آنها می توان به سیب زمینی، گندم، جو، زعفران، سبزیجات و … اشاره کرد. همچنین در این روستا دامداری نیز رونق خوبی دارد و مردم روستا برای تامین نیازهای خود از گوشت و شیر از دامداری استفاده می‌کنند. گردشگری نیز یکی از منابع درآمدی مهم این روستا است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر کشور به این روستا سفر می‌کنند.

نتیجه گیری

روستای واریش با داشتن مناظر طبیعی زیبا و چشم نواز، آب و هوایی معتدل و خنک، مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ، تاریخ غنی و پربار، یکی از مقاصد گردشگری تهران است. اقتصاد این روستا نیز بیشتر بر اساس کشاورزی، دامداری و گردشگری استوار است. برای خرید بلیط هواپیما تهران یا رزرو هتل می توانید به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.

امتیاز این مقاله