زندگینامه عظیم قیچی ساز

زندگینامه عظیم قیچی ساز

برخی از ورزش ها به دلیل جذابیت و طرفداران بیشماری که دارند باعث می شوند که ورزشکاران فعال در آن رشته های ورزشی معروفیت زیادی کسب کنند و حتی ورزشکاران درجه دو این رشته ها کاملا شناخته شده باشند.

اما برخی از ورزشکاران هستند که در اوج گمنامی باعث می شوند رشته ورزشی که در آن فعالت دارند بیشتر بر سر زبان ها افتاده و مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از این ورزشکاران عظیم قیچی ساز است که یکی از اسطوره های کوهنوردی ایران محسوب می شود و افتخارات زیادی برای این خاک به ارمغان آورده است که مجله اینترنتی خرید ناب با افتخار نگاهی به زندگینامه او خواهد انداخت.

بیوگرافی عظیم قیچی ساز

در ششمین ماه سال ۱۳۶۰ در خانواده‌ای تبریزی در محله لیل‌آباد این شهر «عظیم» متولد می‌شود تا آوازه قیچی‌سازها را تا ارتفاع ۸ هزارمتر در جهان بالا ببرد. «عظیم قیچی‌ساز» فرزند ششم و آخر خانواده‌ است.

او تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به ۱۴ قله بالای ۸ هزارمتر جهان صعود کند و پرچم ایران را در باشگاه هشت‌هزارمتری جهان به اهتزار درآورد.
نام‌ خانوادگی‌اش ریشه در صنعت خانوادگی دارد، اجدادش همگی در کار ساخت قیچی بوده‌اند؛ او نیز نخست به سمت صنعت رفت و دیپلمش را در هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای در رشته «تراش و فرز» گرفت؛ اما علاقه‌اش به ورزش سبب شد در دانشگاه رشته تربیت بدنی را انتخاب کند، او فارغ‌التحصیل کارشناسی تربیت‌بدنی از دانشگاه تبریز است.

بیوگرافی عظیم قیچی ساز
بیوگرافی عظیم قیچی ساز

شروع فعالیت کوهنوردی

در سال ۱۳۷۵ زمانی که ۱۵ ساله بود از طریق برادر و دو تن از پسرخاله هایش با کوه و کوهنوردی آشنا شد.

عظیم قیچی ساز کوهنوردی و ورزش حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۹ـ۱۳۷۸  اغاز کرد و اولین صعود حرفه ای برون مرزی اش، صعود به قله ماربل وال با ارتفاع ۶۴۰۰ متر در کشور قزاقستان بود.

مجله اینترنتی خرید ناب اگر بخواهد از اولین کوه های داخلی که عظیم آن ها را فتح کرده است نام ببرد، می توان به سبلان و دماوند اشاره کرد که این دو قله در ابتدای فعالیت وی او را با چالش و مشکلاتی روبه رو کرده بودند.

او در سال ۱۳۸۲ از سوی فدراسیون کوهنوردی به همراه چند تن از کوهنوردان دیگر در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای صعود به قله گاشربروم اعزام شد که متاسفانه همگی از این صعود باز ماندند، زیرا یکی از هم نوردان دچار حادثه شد. عظیم به همراه دوستانش در ارتفاع ۷۸۰۰ متری مجبور به بازگشت شدند.

ورود به باشگاه هشت هزار متری ها

قیچی ساز از سال ۱۳۸۷ با شروع به صعود کوه برودپیک ۸۰۵۱ متری پاکستان راهی سخت را شروع کرد تا تمام قله های بالای هشت هزار متری را صعود کند.

او در سیزدهمین قله بالای هشت هزار متری دوباره توانست اورست را اینبار بدون کمک از افراد بومی محلی و اکسیژن مصنوعی فتح کند.

وی در فروردین ۱۳۹۲ برای صعود به قله ماکالو راهی نپال شد و سرانجام به عنوان اولین ایرانی این قله را در اردیبهشت ۱۳۹۲ فتح کرد. در همان سال شیانگ یانگ-لیو، کوهنورد چینی درهنگام بازگشت از این قله سقوط کرد و درگذشت. در شهریور ۱۳۹۲ راهی نپال شد و قله چو اویو را هم صعود کرد.

او در فروردین ۱۳۹۳ برای صعود به قله شیشاپانگما چهاردهمین قله بلند جهان راهی تبت شد و این قله را هم صعود کرد.

وی در فروردین ۱۳۹۴ برای صعود به قله لهوتسه آخرین قله باقی مانده از هشت هزار متری‌ها راهی هیمالیا شد که با حادثه زلزله در نپال این صعود او نیمه تمام ماند و او به ایران بازگشت. او در صورت فتح این قله در آن سال، به رکورد فتح ۱۴ قله در کمترین زمان دست می‌یافت.

در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ عظیم قیچی ساز موفق شد قله «اورست» را برای دومین بار و این بار بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کند.

ورود به باشگاه هشت هزار متری ها
ورود به باشگاه هشت هزار متری ها

عظیم قیچی‌ساز از فروردین ۱۳۹۶ مجدداً تلاش خود را برای فتح تنها قله باقی مانده از ۱۴ قله بالای هشت‌هزار متر جهان آغاز نمود و در نهایت در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، موفق به فتح لهوتسه شد تا به رؤیای همیشگی خود در این راه دست یابد.

قیچی ساز در حالی موفق به فتح قله ۸۵۱۶ متری لوتسه شد که این کار را بدون استفاده از کپسول اکسیژن انجام داد. قیچی ساز پیش تر ۱۳ قله بالای هشت هزار متر جهان را فتح کرده بود و این تنها قله باقیمانده بالای هشت هزار متر بود. او با فتح هر ۱۴ قله بالای هشت هزار متر جهان نام خود را در تاریخ این رشته جاودانه کرد.

تنها ۳۶ نفر موفق شده‌اند هر ۱۴ قله بالای هشت هزار متر جهان را فتح کنند و از میان این ۳۶ نفر تنها ۱۶ نفر هر ۱۴ قله را بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا فتح کرده بودند. قیچی ساز نام خود را به عنوان ۱۷مین نفر به این جمع اضافه کرد.

نصب تندیس در تبریز

در سال ۱۳۹۳ در میدان ورودی اصلی تفرجکاه کوه عینالی تبریز تندیس عظیم قیچی ساز تنها هیمالیانورد ایران صعود کرده به ۱۴ قله بالای هشت هزار متر نصب شد

او حالا  یکی از مفاخر شهر تبریز و ایران محسوب می شود که آوازه جهانی دارد.

نصب تندیس در تبریز
نصب تندیس در تبریز

سخن آخر

مجله اینترنتی خرید ناب سعی می کند مفاخر ورزشی و علمی این مرز و بوم را بیش از پیش معرفی کند که گاهی آنقدر نامی هستند که صرفا جهت قدردانی یادی از آنها می کنیم و امیدوار هستیم دینی خود را به خوبی ادا کرده باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)