آشنایی با قوچان زیبا

آشنایی با قوچان زیبا

کشور سراسر جاذبه ما دارای شهرها و روستاهای بسیار دیدنی است که اگر هر روز هم در حال ایران گردی باشیم باز هم متعجب خواهیم شد و از این همه مناطق دیدنی و گردشگری به وجد خواهیم آمد. یکی از شهرهایی که مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند دیدن آن را از دست ندهید، قوچان است. برای معرفی بیشتر شهر قوچان با ما همراه باشید.

قوچان

قوچان یکی از شهرستان‌های مهم خراسان رضوی است که با وجودداشتن جاذبه های دیدنی فراوان، توجه کم­تری به آن شده است. قوچان از شمال غربی به بجنورد و از جنوب شرقی به مشهد متصل می‌شود. این شهر با مساحتی حدود ۳,۸۴۸,۲۶ کیلومترمربع و جمعیتی نزدیک به ۱۰۱,۶۰۴ هزار نفر در سال ۱۳۹۵، ازجمله شهرهای پرجمعیت با خاکی حاصل­خیز است. قوچان در مدار جغرافیایی با عرض شمالی ۳۷ درجه و ۴۰ دقیقه از خط استوا و طول شرقی ۵۸ درجه و ۵۸ دقیقه از نصف­‌النهار گرینویچ قرار دارد.

آب و هوای قوچان

آب‌وهوای قوچان در زمستان به‌دلیل تأثیر جریان‌های هوایی قطبی، وجود رشته‌­کوه‌های هزار مسجد، آلاداغ، محمد بیگ و شاه‌­جهان بسیار سرد و در تابستان معتدل است. حداکثر دما در قوچان ۳۵ درجه و حداقل دما در زمستان به منفی ۲۵ درجه‌ سانتی­‌گراد می‌رسد. میزان رطوبت نسبی این شهرستان در تابستان ۴۰%، در بهار ۶۵% و در پاییز ۶۰% است. براساس آمار ۱۰ساله، میانگین بارندگی سالیانه در این ناحیه ۲۷۴ میلی­‌متر است.

روستا شارک

این روستا در شمال قوچان واقع شده است که در مسیر باجگیران – ترکمنستان قرار گرفته است این روستا دارای آب و هوای بسیار معتدل و مطبوعی است. چشم اندازهای این روستا شامل رودخانه های پر آب و خروشانی است که محلی برای تفریح و گشت و گزار گردشگران است. اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی شهر قوچان هستید می توانید از روستا که یکی از جاذه های گردشگری قوچان است دیدن کنید.

روستا شارک
روستا شارک

دره شمخال

دره شمخال از زیباترین و رازآلودترین دره‌های ایران در نزدیکی قوچان است. دره شمخال در ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باجگیران در کناره شمال شرقی ایران و نزدیک کشور ترکمنستان و ۸۰ کیلومتری قوچان قرار دارد. مهم‌ترین علت آب و هوای مناسب این دره، وجود آب زیاد است که از پیوستن رودخانه‌های شارک قرچه، دربادام، شمخال و اضافه شدن چشمه‌های گوناگون در مسیر است.

طول دره شمخال در حدود ۱۸ کیلومتر است و ارتفاع دیواره آن تا ۲۰۰ متر برآورد شده است. در قسمت‌های زیادی از این دره زیبا درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت‌هایی بیشتر از ۲۰۰سال وجود دارند که به این دره زیبا، جلوه خاصی بخشیده‌اند.

رود اترک

رود اترک از کوه هزار مسجد در شهر قوچان سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذشتن از دشت قوچان، شیروان و بجنورد به مرز ایران و ترکمنستان می‌رسد و وارد کشور ترکمنستان می‌شود؛ سپس به دریای خزر می‌پیوندد. اترک پنجمین رود طولانی ایران است. رود اترک بستری گلی دارد و سیل‌خیز است. نام این رودخانه در گذشته اتک بوده است.

معماری صخره ای کلر قوچان

معماری صخره‌ای اثری تاریخی در روستای کلر است که در ارتفاعات این روستا ساخته شده است . طول این بنا ۱۲ متر و ارتفاع آن ۱۸۰ سانتی‌متر است. به گفته عده‌ای معماری صخره پناهگاهی متعلق به دوره ایلخانیان است  اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که این مکان محل عبادت پیروان تصوف بوده است.

دره‌ یوسف­خان

دره‌ یوسف­خان در ۱کیلومتری شهر قوچان و اطراف سد تبارک قرار دارد. این دره از لحاظ داشتن کوه‌های بلند، رودخانه‌ زیبای اترک، چشمه‌های پرآب، انواع درختان و چمن­زارهایی که به منطقه چشم­‌انداز خاصی داده‌اند و شرایط آب‌و‌هوایی متنوع در طول سال، افراد زیادی را از مناطق دوردست به این بهشتِ گمشده می‌کشاند که مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند حتما از آن دیدن کنید.

حمام شازده قوچان

یکی دیگر از مکان های دیدنی قوچان حمام شازده قوچان است که متعلق به دوران قاجار است و به دلیل معماری تاریخی که دارد می تواند بسیار جذب کننده باشد.

حمام شازده قوچان
حمام شازده قوچان

مسجد جامع قوچان

مسجد جامع قوچان قدمتی بیش از ۱۴۰ سال دارد و با توجه به بهره‌مندی از معماری اسلامی در این مکان مقدس، دور تا دور داخل مسجد کتیبه‌های اسمای خداوند جلوه‌ای زیبا به فضای آن بخشیده است.

رباط سهل آباد

این بنا در حاشیه شمالی روستایی به نام سهل آباد در ۵۵ کیلومتری شرق قوچان قرار دارد و روزگاری پذیرای کاروانیان و مسافران خسته از راه بوده است . علت وجودی رباط مزبور در این مکان عبور مسیر فرعی منتهی به جاده ابریشم از همین نقطه می باشد. رباط سهل آباد از نوع سرپوشیده آجری با زیربنای تقریبی ۴۸۰ مترمربع است که قوسهای جناغی به صورت چهارتایی بر روی پاکار ستون ها ، فضای داخلی پوشش سقف آن را ایجاد نموده است . نشانه ها و شواهد معماری بر جای مانده گویای بنیان این رباط در اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است.

یخدان نمد مالها

در چشم انداز حاشیه جنوبی جاده قوچان به فاروج در مجاورت گورستان قدیمی شهر بنایی مخروطی و خشت و گلی جلب نظر می نماید ، که به یخدان نمدمالها مشهور است. ساختار این یخدان شامل گنبد مخروطی و چاله نگهداری یخ می باشد که گذشت زمان و عوامل گوناگون، پلکان ، حوضچه و دیوار سایه انداز آن را تخریب نموده است. این بنا دارای دو ورودی در ضلع شمالی و جنوبی است که بعدها درگاه شمالی آن مسدود شده است.

آبشار و دره سراب

آبشار و دره سراب در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قوچان در دامنه ارتفاعات کوه سنگر و محمد بیک واقع است که در سرچشمه رودخانه سراب آبشار بسیار زیبایی معروف به شارشار دیده می شود. ارتفاع این آبشار در حدود ۲۰ و عرض آن ۳۰ متر می باشد . با وجود نقاط سرسبز پیرامون آن چشم اندازهای بدیعی بوجود آمده است.

آبشار و دره سراب
آبشار و دره سراب

روستای رهورد

روستای رهورد از روستاهای مهم، پررونق و شناخته شده این منطقه است که در گذشته در مسیر کاروانیان جاده­ ابریشم بوده است. این روستا در ۳۵کیلومتری شهر قوچان قرار دارد و به‌دلیل برگزاری مسابقات پهلوانی کشتی در ایام نوروز، همواره میزبان تماشاچیان زیادی از سراسر ایران‌ است. دو بنای قدیمی امام­زاده سلطان محمود و بنای سردابه هم در نزدیکی این روستا قرار دارند.

امامزاده سلطان ابراهیم(ع)

امامزاده سلطان ابراهیم (ع) برادر امام رضا (ع) دقیقاً در نقطه ورودی به خراسان رضوی و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی مسیر قوچان به فاروج واقع شده است. مکان مزبور به دفعات بر اثر زمین لرزه های متعدد آسیب دیده است و در حال حاضر قدیمی ترین بخش این بقعه در سال ۱۳۴۴ برپا شده و در زمره آثار تاریخی قرار دارد . مکانی که امامزاده سلطان ابراهیم در آن واقع شده است معروف به قوچان عتیق است. روستای “شهر کهنه” یا همان “قوچان عتیق” دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان است و از مناطق دیدنی قوچان می باشد.

سوغات قوچان

سوغات بخشی جدانشدنی از راهنمای سفر قوچان است. به‌دلیل طبیعت بکر و مراتع سرسبز کوه‌های شاه جهان و همچنین دامنه­ کوه بینالود، شرایط مساعدی برای پرورش زنبور عسل فراهم شده است. بنابراین عسل به یکی از سوغات اصلی قوچان تبدیل شده است. عسل این ناحیه همانند سایر سوغات قوچان نظیر کشمش و شیره­ انگور، با کیفیت و ارگانیک است. کشمش، برگه­ خشک زردآلو و شیره­ انگور این منطقه به‌قدری باکیفیت هستند که حتی به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند.

کشاورزی از مشاغل پر رونق در قوچان است و از محصولات کشاورزی در این شهرستان می‌توان به چغندرقند، پیاز، باغ‌های انگور، سیب­‌زمینی، دانه‌های روغنی نظیر سویا و سایر حبوبات اشاره کرد. همچنین دامپروری و گله‌­داری باعث شده است که کره و پنیر و روغن حیوانی در قوچان بسیار پرطرفدار شوند.

کلام آخر

شاید اکثر افراد جامعه سعی می کنند به شهرهایی سفر کنند که بیشتر شناخته شده باشند اما مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند به شهرهایی که کمتر در مورد آنها صحبت شده سفر کنید و جاذبه هایی ببینید که شما را شگفت زده کند و در عین حال که به مسافرتی دلچسب رفتید، به صنعت گردشگری آن شهر هم کمک می کنید.

5/5 - (2 امتیاز)