سفرهای مناسب عید نوروز

سفرهای مناسب عید نوروز

سال نو، تعطیلات رسمی، بوی بهار، طبیعت زیبا و خیالی آسوده و راحت از مشغله‌های زندگی روتین، همگی نوروز را به بهترین فرصت برای سفر تبدیل کرده‌اند. با فرا رسیدن بهار بسیاری از افراد درگوشه ذهنشان به دنبال مقصد سفری مناسب می‌گردند، به دنبال نامی آشنا و یا مقصدی تازه برای استراحت و تفریح در آغاز سال نو.

ایران سرزمینی چهارفصل است و در فصل بهار بیشتر شهرهای ایران طبیعتی زیبا و سرسبز دارند یا حداقل آب‌و‌هوایی مطلوب. بیشتر استان‌های کشورمان نیز جاذبه‌های گردشگری شناخته شده‌ای دارند که فرصت بازدیدشان را نباید از دست داد.

ازطرفی زمان و بودجه دو فاکتور مهم در تصمیم‌گیری‌اند. بنابراین طبیعی است که انتخاب مقصد سفر مناسب کمی سخت باشد، به همین خاطر مجله اینترنتی خرید ناب در ادامه بهترین پیشنهاد برای سفر در نوروز ۱۴۰۲ را معرفی کرده‌ایم .

سفر نوروزی
سفر نوروزی

اولسبلنگاه

برای افرادی که به دنبال بهترین مکان برای سفر نوروزی هستند، روستای اولسبلنگاه در شهرستان ماسال یکی از بهترین مقاصد است. برای اقامت در ماسال ، اگر اولسبلنگاه را انتخاب کنید پشیمان نمی‌شوید.

معنای اولسبلنگاه در زبان تالشی به مکان رویش درختان ممرز اشاره دارد. برای تمدد اعصاب و دور شدن از فضای شهری، چند روزی به اولسبلنگاه بروید و از هم‌نشینی با روستاییان در این طبیعت سبز لذت ببرید.

خوابیدن در کلبه‌های چوبی بر فراز تپه‌های سبز این ییلاق و بیدار شدن در هوای پاکش، لذت زیادی دارد. اگر به این ییلاق رفتید، حتما از لبنیات محلی روستاییان برای صبحانه امتحان کنید.

یزد؛ سرزمین آتشکده‌های کهن

یزد از دیگر شهرهای محبوب میان مسافران نوروزی در کشور ما است. جاهای دیدنی این شهر در کنار سوغات متنوع و فرهنگ  دلنشین مردم آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. یزد نیز از شهرهای مرکزی ایران است و دسترسی به آن از بسیاری از نقاط کشور ما به‌سادگی با وسیله نقلیه شخصی امکان‌پذیر است.

از مهم‌ترین محصولات یزد انواع شیرینی‌های سوغات این شهر هستند که در روزهای نوروز گردشگران استقبال زیادی از فروشگاه‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی آن می‌کنند. جاهای دیدنی یزد نیز در بهار تماشایی هستند. میدان امیر چخماق در روزهای نوروز حال و هوای خاصی دارد و برای میزبانی از مسافران آذین‌بندی می‌شود.

باغ دولت آباد یزد در بلواری به همین نام قرار دارد و یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.این باغ از زیباترین مکان‌های دیدنی یزد در بهار است. معماری جالب توجه باغ دولت آباد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

بخشی از شهر یزد را با نام منطقه قدیمی می شناسند؛ زیرا این محله بافت سنتی خود را کاملا حفظ کرده است. گشت‌وگذار در این منطقه از یزد در طول سفر نوروزی شما خالی از لطف نخواهد بود.

اگر به تماشای جاذبه‌های تاریخی یزد علاقه دارید، زمانی را به بازدید از آتشکده زرتشتیان، برج خاموشان و مسجد جامع یزد اختصاص دهید. جاذبه‌های یزد به مکان‌های تاریخی و باغ‌های زیبای داخل این شهر محدود نمی‌شوند.

زیارتگاه چک چک در نزدیکی اردکان و روستاهای سریزد و خرانق از برجسته‌ترین جاهای دیدنی یزد در نزدیکی این شهر هستند که در روزهای نوروز پر از گردشگران می‌شوند.

زنجان

زنجان از بزرگ ترین شهرهای شمال غرب ایران به حساب می‌آید. این استان از نظر آب و هوایی از شهر‌های چهار فصل ایران است که تنوع آب و هوایی بسیاری دارد و معمولا تابستان‌هایش معتدل و زمستان‌های سرد است.

رشته بلاماش، قیقناق، کوفده یا کوفته، آغوز یا بلاما، اییردک، سوزمه، کاله جوش، انواع دلمه‌ها، اریشته آشو (آش رشته)، بوغدا آشو (آش گندم)، تورش آشو، (آش ترش)، سوت آشو (شیر برنج)، قوروت آشو (آش کشک) و یارما آشو (آش بلغور) از جمله غذاهای معروف این شهر است.

مجموعه توریستی گاوازنک یکی از پرطرفدارترین تفریح‌گاه‌های شهر زنجان است که از مهم‌ترین و زیبا‌ترین اماکن گردشگری این شهر به حساب می‌آید.

از جمله اماکن تاریخی این شهر کاروانسرای سنگی زنجان است که قدیمی‌ترین اثر تاریخی در این شهر به شمار می‌رود. از جمله مکان‌های تاریخی که یکی از بهترین‌ها برای دوستداران خرید صنایع دستی به شمار می‌آید، بازار تاریخی زنجان است که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران نامیده می‌شود.

سرای ملک، که در قلب بازار تاریخی زنجان خودنمایی می‌کند یکی از جاذبه‌های گردشگری این بازار محسوب می‌شود. موزه رختشوی خانه، موزه مردان نمکی،‌ پل میر بهاالدین، عمارت ذوالفقاری و کاروانسرای دخان از جمله مکان‌های معروف این شهر است.

زنجان
زنجان

چابهار

اگر قصد دارید برای عید نوروز، مقصدی خوش آب و هوا را انتخاب نمایید، پیشنهاد می‌دهیم چابهار را حتماً به لیست خود اضافه نمایید. همانطور که قبلا مجله اینترنتی خرید ناب در مورد آشنایی با چابهار به استحضار شما رساند، چابهار یکی از شهرهای زیبا و سرسبز استان سیستان و بلوچستان است که دارای جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های باکیفیت بسیاری می‌باشد.

از مناطق محبوب و دیدنی چابهار می‌توان به آرامگاه سید غلام رسول، ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه چابهار، ساحل صخره‌ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)، کوه‌های مریخی چابهار، جنگل حرا و تالاب لیپار چابهار اشاره کرد.

سفر به استان گلستان

استان‌های شمالی گیلان و مازندران به‌خاطر طبیعت و دسترسی به دریای خزر از مقاصد بسیار محبوب نوروزی هستند. نکته جالبی که وجود دارد درباره استان گلستان است! علی‌رغم که این استان همه هر دو ویژگی طبیعت بکر و دسترسی به دریای خزر را دارد، به‌اندازه دو استان دیگر محبوب نیست.

همین باعث شده تا گلستان یکی از شهرهای نسبتاً خلوت شمالی در روزهای تعطیلات نوروز باشد. اگر مسافر استان گلستان شدید، چند مکان و جاذبه دیدنی وجود دارد که حتماً باید از آنها دیدن کنید. برج کاووس در گنبد قابوس ۵۳ متری که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و بلندترین برج خشتی جهان است.

جنگل ناهارخوران جنگلی وسیع در جنوب گرگان که ریشه آن به دوران ژوراسیک می‌رسد هم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این استان است. اگر بخواهیم همچنان از طبیعت بکر و بی‌نظیر گلستان با شما حرف بزنیم، بد نیست از روستای شیرآباد هم بگوییم. روستایی که به‌خاطر آبشار بزرگش شناخته شده است. آبشاری که از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک ترکیب شده و قطعاً یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها است.

سفر به استان گلستان
سفر به استان گلستان

ایلام

اگر قصد سفر به غرب ایران را دارید، ایلام را انتخاب کنید. این شهر علاوه بر زیبایی محصور کننده‌ی طبیعت بکری که دارد، از آثار تاریخی نیز غنی است. از دریاچه دوقلو و رودخانه سیمره گرفته تا گورستان چنار و کبیر کوه و غارخفاش و تنگه رازیانه. آبشار گچان و سرطاف و وه ریز از جمله آبشارهای این شهر است.

می‌توانید از مسیر جاده خوزستان یا لرستان به این شهر برسید. این شهر که عهده‌دار رشته کوه‌ های زیبای زاگرس است، از جهت ناشناخته ماندن آثاری که دارد، نسبت به شهرهای دیگر خلوت‌تر است.

سفر به محلات

محلات از دیگر شهرهایی است که به شهر گل معروف است. مردم با هزینه ای حدود ۶۰۰ هزار تومان می توانند از این شهرستان دیدن کنند.

چشمه آبگرم، ستون های خورهه، آتشکده آتشکوه، قلعه آقاخان و غار آزادخان از جمله جاذبه های این شهرستان است.از مراسم های دیدن این شهرستان اهواهو است. سوغاتی محلات حلواشکری و حلوا ارده است.

برای شهر زیبای محلات که به شهر گل معروف است به همین مقدار اکتفا نمی کنیم و در مقاله ای مجزا توضیحات مفصلی را به خدمت شما دوستان عزیز ارائه خواهیم کرد.

ماسال

ماسال گیلان، یکی از بهترین ییلاق‌های سراسر ایران محسوب می‌شود که به بهشت گمشده گیلان شهرت دارد. ماسال با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، به عنوان یکی از دلپذیرترین ییلاق‌های شمالی کشور محسوب می‌شود.

بی‌شک ماسال را باید یکی از بهترین مقاصد سفر نوروز دانست زیرا هرچه زیبایی از طبیعت انتظار دارید در این منطقه پیدا می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد ماسال یکی از بهترین ییلاق‌های ایران است؛ بنابراین برای سفر به این منطقه سرسبز در عید نوروز،‌ لباس گرم با خود ببرید. تعطیلات نوروزی خود را به زیبایی در ییلاق ماسال سپری کنید.

ماسال
ماسال

قزوین

قزوین هرچند در برابر بسیاری از استان‌های کشور کوچک به نظر می‌رسد اما به خاطر حضور پررنگش در تاریخ ایران اماکن تاریخی زیادی دارد. قزوین پایتخت خوش نویسی و شهر آب انبارها نامیده می‌شود و به دلیل داشتن باغستان‌های وسیع، لقب شهر پاک ایران را هم به خودش اختصاص داده است.

اگر ایام عید به قزوین سفر کردید حتما طعم معروف‌ترین غذای قزوینی‌ها یعنی قیمه نثار را بچشید.

سخن آخر

هر یک از شهرها و مکان هایی که عنوان شد قابلیت این را دارند که در مقاله ای مجزا به آنها پرداخته شود که در برخی از مقالات به چند شهر اشاره داشتیم و چند مورد دیگر هم در لیست معرفی به شما قرار دارند و در انتهای این مقاله مجله اینترنتی خرید ناب سالی خوب همراه با آرامش را برای شما آرزو می کند.

5/5 - (2 امتیاز)