زندگینامه مریم میرزاخانی

زندگینامه مریم میرزاخانی

نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان کمتر کسی پیدا می‌شود که تابه‌حال نام مریم میرزاخانی را نشنیده باشد و او را نشناسد. مریم میرزاخانی ریاضی‌دان برجسته ایران و جهان بود و تحقیقات ارزنده‌ای در حوزه ریاضیات انجام داد و نظریه‌های مهمی را به اثبات رساند. او در طول عمر کوتاهش افتخاراتی را کسب کرده است که کمتر کسی توانسته به آنها دست یابد. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله از افتخارات و بیوگرافی مریم میرزاخانی خواهد گفت.

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ (۱۲ مه ۱۹۷۷) در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» بود. پدر مریم میرزاخانی اهل طالقان استان البرز‌ می‌باشد. او با اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد.

علاقه او به ریاضیات از کودکی شکل گرفت و ذهن سیالش جایی میان تخیل و معما در نوسان بود،‌ چنانچه خود در جایی گفته:

بچه که بودم دوست داشتم نویسنده شوم. شاید برادرم بود که باعث علاقه‌مندی من به ریاضیات شد. او بود که یک روز با نقل هیجان‌انگیز داستان مربوط به حل یک معمای ریاضی مرا نسبت به ریاضیات به شوق آورد. هرچه بیشتر ریاضی را مطالعه کردم و به حل مسائل ریاضی پرداختم، بیشتر به شوق و هیجان آمدم.

مریم میرزاخانی
مریم میرزاخانی

قبل از ورد به دانشگاه

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمره کامل را به دست آورد. وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ و نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت.

تحصیلات دانشگاهی

میرزاخانی دورهٔ کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. در این دوره، میرزاخانی اثبات ساده‌ای برای قضیهٔ شُر یافت که در ماه‌نامهٔ انجمن ریاضی آمریکا چاپ شد. مریم سپس به دانشگاه هاروارد رفت و آن‌جا بر سر کلاس‌های کورتیس مک‌مولن (از برندگان جایزه فیلدز) حاضر می‌شد. مک‌مولن او را در این دوران این‌طور به یاد می‌آورد که بر سر کلاس‌هایش سوال‌های زیادی می‌پرسید و با عجله به فارسی یادداشت برمی‌داشت. او سرانجام در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد و به سرپرستی مک‌مولن دکترا گرفت.

بعد از اخذ دکترا، میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید. میرزاخانی تا سال ۲۰۰۸ در پرینستون ماند و در این مدت به درجهٔ استاد تمامی ارتقا یافت. سپس او به استنفورد رفت، و از اول سپتامبر ۲۰۰۸ در ۳۱ سالگی به عنوان استاد تمام در این دانشگاه به کار مشغول شد.

تصادف مرگبار اتوبوس دانشجویان

شاید شما هم مانند ما در مجله اینترنتی خرید ناب از تصادف مرگبار اتوبوس دانشجویان شریف شنیده باشید اما از حضور مریم میرزا خانی در آن حادثه اطلاع نداشته باشید. در اسفند ۱۳۷۶ مریم میرزاخانی به همراه دیگر دانشجویان برتر ریاضیات دانشگاه شریف برای شرکت در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی به اهواز رفت اما هنگام برگشت، اتوبوس از جاده منحرف شد و به دره سقوط کرد. در این حادثه شش دانشجوی ریاضی دانشگاه شریف، که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی بودند، جان باختند اما خوشبختانه میرزاخانی از این حادثه جان سالم به در برد. او در نهایت در سال ۱۳۷۸ با مدرک لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد.

پایان نامه مریم  میرزاخانی

مریم میرزاخانی دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ زیر نظر مک مولن دریافت کرد. پایان‌نامه او یک شاهکار بود! این نتایج شامل یک فرمول مرتبط با حجم فضای مدول سطوح ریمان، تعیین تعداد ژئودزیک‌های بسته روی یک سطح هذلولی، بر حسب طول است. بعلاوه یک اثبات جدید از حدس فیزیکدانی به نام ادوارد ویتن از موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون درباره اندازه‌گیری‌های توپولوژیکی خاص فضاهای مدول مربوط به نظریه ریسمان. حدس ویتن آنقدر دشوار است که وقتی ماکسیم کانتسویچ برای اولین بار آن را اثبات کرد، تا حدی به همین دلیل در سال ۱۹۹۸ بین ۴ برنده مدال فیلدز قرار گرفت. کار مریم به قدری بزرگ بود که به گفته بنسون فارب، ریاضیدان دانشگاه شیکاگو، هر یک از راه‌حل‌های مریم به خودی خود یک اتفاق و ارتباط دادن آنها با هم یک اتفاق دیگر است که میرزاخانی هر دو این کارها را انجام داد.

ازدواج با یان وندراک

یک سال قبل از فارغ التحصیلی، مریم با شخصی به نام یان وندراک از جمهوری چک آشنا شد. وندراک، دانشمند کامپیوتر نظری و ریاضیدان کاربردی است که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹  در دانشگاه پرینستون در مقطع فوق دکتری تدریس می کرد. مریم میرزاخانی و وندراک درست زمانی ازدواج کردند که مریم به عنوان استادیار در پرینستون مشغول بود سپس طولی نکشید که هر دوی آن‌ها برای تدریس به اسنفورد رفتند. وندراک و مریم یک فرزند دختر به نام آناهیتا دارند که متولد سال ۲۰۱۱ است.

بخشی از افتخارات مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در سال‌های فعالیتش جوایز گوناگونی گرفت و در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ موفق به کسب مدال طلای ریاضی در المپیاد کشوری شد. این موفقیت باعث شد او به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ‌کنگ و کانادا راه یابد و در این مسابقات نیز مدال طلا را از آن خود کند. علاوه بر این، موفق شد بیشترین امتیاز را بین همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده کسب کند.

او در سال ۲۰۰۹ جایزه بلومنتال را از آن خود کرد. طبق اعلامیه انجمن ریاضی آمریکا، این جایزه مهم ریاضی به‌خاطر خلاقیت استثنایی و تز دکترای مبتکرانه به مریم میرزاخانی اهدا شد، تزی که در آن ابزارهای گوناگونی برای به‌دست‌آوردن نتایجی در ۳ مسئله مهم ترکیب شده‌ بودند، از هندسه هذلولوی گرفته تا روش‌های کلاسیک فرم‌های اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک.

مریم میرزاخانی اولین ایرانی و اولین زن جهان بود که در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد. این جایزه ارزشمندترین نشان علمی رشته ریاضیات است که به آن عنوان نوبل ریاضیات را نیز داده‌اند.

بخشی از افتخارات مریم میرزاخانی
بخشی از افتخارات مریم میرزاخانی

آثار ثبت شده به نام مریم میرزاخانی

کتاب هایی با نام مریم میرزاخانی چاپ شده اند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ملکه ریاضی ایران: برنده جایزه فیلدز
  • دختری از تبار ما
  • زندگی نامه، خدمات علمی و فرهنگی پروفسور مریم میرزاخانی
  • جادوی مریم

۲ فیلم مستندی نیز با عنوان زندگی مریم میرزاخانی ساخته شده است که:

  • دختر جبر
  • راز های سطح

جوایز خانم میرزاخانی، نابغه علم ریاضیات

از جوایزهای دریافتی او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایزه افتخاری هاروارد در سال ۲۰۰۳
  • جایزه بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳
  • جایزه بهترین پژوهشگر موسسه Clay Mathematics Institute در سال ۲۰۰۴
  • جایزه ای‌ام‌اس بلومنتال (AMS Blumenthal Award) در سال ۲۰۰۹
  • دعوت به کنگره بین‌المللی ریاضیدانان در سال ۲۰۱۰ و سخنرانی در مورد توپولوژی و سیستم‌های دینامیکی و ODE
  • جایزه AMS Ruth Lyttle Satter Prize هر دو سال یک‌بار توسط انجمن ریاضی آمریکا به نخبگان تحقیقات ریاضی اعطا می‌شود
  • جایزه‌ تحقیقاتی کلی در سال ۲۰۱۴
  • سخنرانی در انجمن بین‌المللی ریاضیدانان در سال ۲۰۱۴
  • برگزیده شدن به‌عنوان معاون خارجی آکادمی علوم فرانسه در سال ۲۰۱۵
  • انتخاب و عضویت در انجمن فلسفه آمریکا در سال ۲۰۱۵
  • عضویت در آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۲۰۱۶
  • عضویت در آکادمی علوم و هنر آمریکا در سال ۲۰۱۷

روزجهانی زن در ریاضیات

روز تولد مریم میرزاخانی ۲۲ اردیبهشت (دوازدهم مه) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد.

جاودانه شدن مریم

در نهایت سرطان به کبد و استخوان‌های مریم سرایت کرد و این ریاضیدان افسانه‌ای در ۱۴ جولای ۲۰۱۷ پس از مبارزه با سرطان در سن ۴۰ سالگی درگذشت. این غم بخصوص برای نسلی که مریم میرزاخانی را به عنوان الگوی رفتاری خود قرار دادند، سخت بود. زمانی که او از دنیا رفت اینگرید داوبچیز، استاد ریاضیات در دانشگاه دوک گفت: «صندوق پستی من پر از پیام‌های زنانی است که از رفتن مریم اندوهگین هستند. زنان ریاضیدان در سراسر جهان به یکدیگر پیام می‌فرستند و سعی می‌کنند یکدیگر را به‌خاطر غم رفتن زودهنگام این ریاضیدان که الگویی فوق العاده بود، دلداری دهند.»

کلام آخر

ما در مجله اینترنتی خرید ناب کوشیدیم سرگذشت پروفسور مریم میرزاخانی را مرور کنیم. موفقیت او در صحنه‌های جهانی الهام‌بخش بسیاری از افراد، به‌خصوص زنان ایرانی، است که اغلب جای رشد و پیشرفت زیادی برای خود نمی‌بینند.

4.6/5 - (10 امتیاز)