خرم آباد و جاذبه های آن

خرم آباد و جاذبه های آن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای سفر رفتن بین چند شهر مردد شوید و نتوانید تصمیم قاطعی برای سفر به شهری بگیرید. برخی از شهرها همیشه از گزینه ها هستند و گاهی بیش از یک مرتبه به آنجا سفر می کنید اما هستند شهرهایی که به واسطه تبلیغات و شناخت کمتر، به سادگی از کنارشان گذر می کنیم. یکی از این شهرها خرم آباد است که مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند برای یک مرتبه هم که شده سفری به این شهر و استان لرستان داشته باشید تا شگفت زده شوید.

خرم آباد

خرم آباد بیست و سومین شهر پر جمعیت ایران و بزرگ ترین شهر لر نشین ایران که مرکز استان لرستان است محسوب می شود.

در محل کنونی خرم‌آباد از دوره ایلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده‌است. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهر‌های مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است. خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده‌است.

خرم آباد
خرم آباد

خرم‌آباد پس از جدایی استان لرستان از خوزستان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به عنوان مرکز استان تعیین و شهرداری آن نیز در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد.  مردم لر و لک در این شهر ساکن هستند.

جغرافیا و آب‌وهوا

شهر خرم‌آباد مرکز شهرستان خرم‌آباد و استان لرستان است.این شهرستان از شمال به شهرستان سلسله، از شمال‌ شرق به شهرستان بروجرد، از شرق به شهرستان‌های دورود و الیگودرز، از جنوب به شهرستان اندیمشک و از غرب و جنوب غرب به شهرستان‌های کوهدشت، دوره و پلدختر محدود می‌شود. خرم‌آباد در مختصات ۳۳٫۴۸ شمالی و ۴۸٫۳۵ درجه شرقی و در ارتفاع ۱۱۴۷/۸ متری از سطح دریا قرار دارد.خرم‌آباد دارای آب و هوایی معتدل و نیمه مرطوب است، وجود منابع آب‌های زیر زمینی و چشمه‌های درون شهر از نکات قابل توجه در جغرافیای شهر خرم‌آباد است.

جاذبه های دیدنی خرم آباد

از نام خرم آباد متوجه این موضوع خواهید شد که شهری سر سبز است و طبیعی است که کوه ها ، رودها و طبیعت شگفت انگیزی داشته باشد که این موارد طبیعت خدادادی را نشان می دهد اما خرم آباد به همین چند مورد خلاصه نمی شود و اماکن دیدنی و تاریخی متعددی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشراه خواهیم کرد.

کوه‌های خرم آباد

خرم‌آباد یک شهر کوهستانی است و در میان یک دره شکل گرفته است. اطراف خرم‌آباد را کوه‌هایی با شرایط تقریباً یکسان مسدود کرده است و تنها نقطه جنوبی شهر در دشتی به نام کرگاه شرقی قرار گرفته است. این شهر از شمال به کوه کمره‌سی، از غرب به سفیدکوه و از شرق به کوه مدبه محدود می‌شود. هم‌اکنون طرحی در حال اجرا بر روی کوه مدبه در شرق خرم‌آباد که شامل ایجاد مسیر دسترسی آسفالت، فضای سبز، هتل و باغ‌وحش می‌باشد.

سفید کوه
سفید کوه

رودخانه خرم آباد

رودخانه درون شهری خرم‌آباد به نام خرم‌رود از به هم پیوستن دو رود دیگر در مرکز شهر به وجود آمده است. یک رود از سمت شرق به شهر وارد شده و رود دیگر از سمت شمال به شهر وارد می‌شود و در نزدیکی پل صفوی در مرکز خرم‌آباد به هم می‌پیوندند و خرم‌رود را تشکیل می‌دهند. نام قدیمی این رودخانه گلال بوده و در زبان لری به معنی رودخانه است.

قلعه فلک الافلاک

قلعه باستانی فلک‌الافلاک یا دژشاپورخواست که تاریخ ساخت آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد از زمان قاجار به بعد به این نام خوانده می‌شود. فلک‌الافلاک بر فراز تپه‌ای دربلندترین نقطه شهر خرم‌آباد واقع شده‌است. نام قدیم آن دژ شاپورخواست بوده وبنای آن به دورهٔ ساسانیان می‌رسد این قلعه اکنون دارای ۸ برج است ولی درگذشته دارای ۱۲ برج بوده و به همین سبب به دوازده برجی نیزمعروف است. درقسمت شمالی زیر قلعه چشمه‌ای بنام گلستان جاری است ولی آب موردنیاز خود قلعه از چاهی به عمق ۴۰ متر که در میان قلعه وجود دارد تامین می‌شود. قلعه فلک‌الافلاک بر شهر خرم‌آباد کاملاً مشرف است و مساحت آن درحدود ۵۳۰۰ متر مربع است. فضای داخل آن به چهار تالار نسبتاً بزرگ حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده‌است. این بنا در عهد فتحعلیشاه قاجار مرمت گردیده و برج مرتفعی به آن افزوده شده و از آن پس فلک‌الافلاک خوانده شده‌است.

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

مناره آجری

مناره آجُری یکی از آثار باستانی شهر خرم‌آباد و متعلق به قرن چهارم هجری قمری می‌باشد. این بنا با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم‌آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه سنگی بنا شده و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. قطر سطح تحتانی آن ۵٫۴ متر است و با پیمودن ۹۹ پله دورانی می‌توان به بام مناره صعود نمود. بقایای معماری سنگ و گچ با دیوارهای ضخیم در مجاورت مناره (پارک، میدان شقایق فعلی) بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد و … گرداگرد بنا در گذشته می‌باشد. با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروائی دیلیمان برمیگردد. بلندای آن بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد. قطر بنا در پائین‌ترین قسمت به ۵٫۴ متر کاهش می‌یابد. فضای داخلی آن از ۹۹ پله تشکیل شده‌است. ورودی مناره در جبهه غربی روی سطح پایه قرار گرفته‌است. این بنا مربوط به دوره آل بویه (دیلمیان) می‌باشد. این اثر به شماره ۱۹۳۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

سنگ نبشته

این سنگ نبشته که خط کوفی بر روی آن حک شده‌است در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد قرار دارد این سنگ بصورت یک مربع تراشیده‌است و در روی آن راجع به سند مالکیت چرای دام‌های موجود در آن زمان حک شده‌است. این سنگ نبشته به گونه‌ای ساخته شده‌است که چهار گوشه آن به سوی آثار باستانی پل شکسته، مناره آجری، فلک الافلاک و حوض موسی نشانه رفته‌است. این سنگ ریشه در کوه دارد و در چند سال اخیر به علت توسعه بلوار شریعتی خرم‌آباد برش داده و جابجا شده‌است.

پل شکسته

پل شکسته خرم آباد در زبان لری به نام «طاق پیل اشکه‌سه» شناخته می‌شود. پل شکسته، از جمله شاهکارهای معماری دوره ساسانیان به شمار می‌رود که تا به امروز پابرجا باقی مانده است. این پل، از جمله بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران است که با نام پل شاپوری نیز شهرت دارد و در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک، در جنوب شهر خرم آباد لرستان قرار دارد. طول این پل در گذشته به ۲۳۰ متر می‌رسید و حدود ۲۸ چشمه طاق داشت؛ هر چند، امروزه تنها پنج چشمه طاق آن باقی مانده است. پل شکسته خرم آباد در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۰۵۸ به ثبت رسید؛ اما از لحاظ گردشگری، به آن بی‌توجهی شده است.

پل شکسته
پل شکسته

گرداب سنگی

گرداب سنگی یا به زبان لری گِردآو بَردینَه، یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان در شهر خرم‌آباد است. گرداب سنگی در مرکز شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیمی شهر در کنار میدان تختی واقع شده است. بنای گرداب سنگی دایره‌ای شکل است و به دور چشمه‌ای با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند.

دریاچه کیو

در خرم آباد دریاچه ی زیبایی به اسم کیو قرار دارد که جذابیت و لطافت خاصی را برای منطقه به وجود آورده است. دریاچه کیو یکی از پر بازدید ترین جاذبه های خرم آباد است و گردشگران زیادی در سفر به این شهر از آن بازدید می کنند. آب تمیز، آب و هوای خوب و چشم اندازهای خیره کننده این دریاچه را به یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر تبدیل کرده و به خصوص در فصل های گرم افراد زیادی به اطراف این دریاچه می روند.

دریاچه کیو
دریاچه کیو

از آنجا که دریاچه کیو یکی از مقاصد مهم گردشگری در خرم آباد است، امکانات نسبتا مناسبی برای آن در نظر گرفته‌اند. علاوه بر گزینه‌های تفریحی، این مجموعه دارای سرویس بهداشتی نیز است. همچنین اطراف دریاچه کیو بستنی‌فروشی، شیرینی‌فروشی، کافه، رستوران‌ و فست فود و حتی خوراکی‌فروشی‌های سیار وجود دارد و داخل پارک چند فروشگاه خوراکی جای گرفته‌اند که می‌توانید خوردنی‌های موردنیازتان را از آن‌ها خریداری کنید.

جنگل و مجموعه توریستی مخمل کوه

مخمل کوه رشته کوهی در شمال شرق خرم آباد است که در بخش شمالی آن، در تنگه ای به نام شیبخون یک پارک جنگلی و تفرجگاه در آن ایجاد کرده اند. این منطقه چشم اندازهای بسیار زیبا و تماشایی دارد و مکانی مناسب برای علاقمندان به کوه پیمایی به شمار می رود. وجود آبشار زیبای مخمل کوه بر جذابیت و محبوبیت این منطقه افزوده است. این مجموعه در فاصله ی ۹ کیلومتری از خرم آباد قرار دارد.

امامزاده زیدبن علی خرم آباد

امامزاده زیدبن علی(ع) واقع در خیابان سبزه میدان شهر خرم‎آباد با جمعیت ۴۲۰ هزار نفر و ۷۵ هزار و ۹۴۵ خانوار است. آرامگاه امامزاده زیدبن علی(ع) در بازار قدیمی شهر خرم‌آباد واقع شده و قدمت ساخت بنای کنونی آن به سال ۱۳۰۷ هجری قمری می‌رسد؛ امامزاده زیدبن علی(ع) نخستین بار به دستور بدر بن حسنویه و در زمان حکومت آل حسنویه در سال ۴۰۴ هجری قمری ساخته شد. بقعه متبرکه امامزاده زیدبن علی(ع) در مرکز شهر خرم‎آباد دارای کرامات زیادی بوده و به این خاطر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران است.

سخن پایانی

شاید همه این حرف را شنیده باشیم که ایران جاهای دیدنی زیادی دارد و باید سفرهایی به شهرهای مختلف داشت تا با آن آشنا شد اما با کوتاهی کردن در سفرهای داخلی باعث می شویم که صنعت گردشگری داخلی رونق زیادی نداشته باشد و در مقابل خودمان را از دیدن این همه شگفتی و زیبایی محروم می کنیم.

اگر به خرم آباد سفر کردید ، تجربیات خود را با ما و بقیه دوستان در مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مقاله