چیدمان درست کابینت ها

چیدمان درست کابینت ها

بدون شک آشپزخانه بیشترین ریخت و پاش را در خانه دارد. در آشپزخانه کابینت‌های مختلفی وجود دارد و کارهای زیادی می‌توان با آنها انجام داد. آشپزخانه جایی است که شما هر آنچه برای آشپزی نیاز دارد در آن یافت می‌شود و از این رو مرتب کردن کابینت‌های آشپزخانه یکی از مواردی است که باید بدان توجه کافی داشت تا کارتان را برای صرف غذا و سپس تمیزکاری بعد از آن راحت نماید.

همه چیز باید در کابینت‌های آشپزخانه سازماندهی شود تا دسترسی بدان آسان باشد که امروز در مجله اینترنتی خرید ناب به چیدمان درست کابینت ها اشاره خواهیم کرد.

سازماندهی کابینت‌های آشپزخانه
سازماندهی کابینت‌های آشپزخانه

اصول کلی نظم دادن به کابینت ها

برای شروع نظم دادن به کابینت ها باید با ۴ اصول کلی آن آشنا شد که عبارتند از:

  1. خالی کردن کابینت‌ها
  2. دسته بندی صحیح وسایل
  3. قرار دادن هر چیز در جای درست خودش
  4. حفظ وضعیت کابینت‌ها با گذشت زمان

چیدمان ظروف داخل کابینت

به خودتان کمک کنید. اگر صبحانه خود را بر روی کابینت نوش جان می کنید، لیوان چای، ظرف پنیر و کاسه های کوچک مربا از نیازهای هر روز صبح شما محسوب می شود. برای آنکه دسترسی راحت تری به ظروف مورد نیاز خود داشته باشید، بهتر است این را در چیدمان کابینت آشپزخانه لحاظ کنید. می توانید آنها را در نزدیکی اپن آشپزخانه قرار دهید. کشوهای بزرگ کابینت را برای این ظرف و ظروف انتخاب کنید.

چیدمان قابلمه‌ها و وسایل برقی در کابینت

پیشنهاد می‌شود قابلمه‌ها را در قسمت کابینت‌های پایینی قرار دهید و البته کابینتی را انتخاب کنید که دسترسی‌تان به آن آسان باشد. اگر فضای کابینت فراخ و بزرگ است می‌توانید قابلمه‌ها را به تفکیک از یکدیگر بچیندید. اما اگر فضای محدودی دارید، بهتر است قابلمه‌ها را بدون درب‌شان، در توی همدیگر قرار دهید. می‌توانید از قسمت درب کابینت به عنوان فضایی برای نگهداری درب قابلمه‌ها استفاده کنید.

برای چیدمان لوازم برقی نیز، اولویت با وسایلی است که بیشترین استفاده را از آن‌ها دارید. به عنوان مثال، ممکن است در یک خانه، چرخ‌گوشت استفاده کمتری داشته باشد. پس لازم نیست چرخ گوشت حتما بیخ گوشتان چیدمان شود. در مقابل، وسایل پر مصرف را می‌توانید در کابینت‌های جلویی قرار دهید.

مرتب کردن مواد غذایی باز

اگر مواد غذایی تان را همانطور درون کابینت رها کرده اید بهتر است کمی به کابینت خود نظم دهید و مواد غذایی باز خود را مانند کلوچه ‎ها و بیسکویت های بازو غلات و خشکبار را که در کیسه های مخصوصی که درآنها به خوبی بسته می شود نگه دارید . مواد غذایی را که می خواهید زودتر مصرف کنید و مدت زمان کمی به تاریخ انقضای آنها مانده در قسمت جلویی بچینید تا زودتر مصرف شوند.

برای اینکه مواد غذایی شما سالم بماند و ماندگاری بالایی داشته باشد ، از وکیوم و هواگیری استفاده نمایید زیرا هوا عامل اصلی فساد مواد غذایی است.

استفاده از دیوارها و فضای عمودی

قلاب هایی در زیر کابینت ها قرار دهید تا لیوان ها را از آن ها آویزان کنید. این کار باعث می شود فضای زیادی از کابینت خالی شود. همچنین می توانید قلاب های چسبی را در داخل درهای کابینت آویزان کنید تا ابزارهایی مانند پیمانه های اندازه گیری ، دستکش های فر یا سایر وسایل آشپزخانه را ازآن ها آویزان کنید. برای آویزان کردن قابلمه ها و تابه ها از فضای دیوار یا قفسه سقفی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر فضایی که می توانید برای آویزان کردن چیزی استفاده کنید فضای مسطح داخل کابینت را آزاد می کند.

استفاده از دیوارها و فضای عمودی
استفاده از دیوارها و فضای عمودی

استفاده از فضای دیوارهای بلااستفاده ، روشی مفید و موثر برای مرتب نگه داشتن سطح کابینت ها و در عین حال روشی مناسب  برای دسترسی آسان به وسایل مورد نیاز است.

چیدمان دیس و بشقاب بزرگ

نمایش مهم است، قرار دادن بشقاب های بزرگ و دیس در کابینت حتی زمانی که دکوراسیون آشپزخانه منظم است، چالش بزرگی است. یکی از راه حل ها، قرار دادن دیس و بشقاب های بزرگ به شکل افقی و روی طبقات کابینت است. اگر درون کابینت های شما فضا به اندازه کافی وجود دارد می توانید به کمک تقسیم کننده ها این بشقاب بزرگ را درون کابینت قرار دهید.

چیدمان قاشق چنگال در کابینت

ابتدا قاشق و چنگال‌ها و کاردها را به صورت منظم از یکدیگر تفکیک کنید و آن‌ها را بر اساس کاربرد و استفاده‌ای که دارند، در دسترس‌تان قرار دهید.

برای چیدمان قاشق و چنگال یا کارد در آشپزخانه، بهتر است از نظم‌دهنده‌ها و جدا کننده‌های مخصوص استفاده کنید. امروزه انواع مختلفی از نظم‌دهنده‌های قاشق و چنگال در بازار موجودند که فضای بهینه و مرتبی را به شما ارائه می‌دهند.

پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که از جدا کننده های درب دار استفاده کنید تا قاشق و چنگال در فضای بهداشتی تری قرار بگیرند.

نظم دهی به شوینده ها

برای نظم دادن به شوینده ، کیسه زباله، پاک کننده ها و لوازم این چنینی که در کابینت زیر سینک آشپزخانه نگهداری می شوند ، می توانید از سبدهای قلاب دار مخصوص آویزان کردن در پشت درب ، قفسه های فلزی و میله های فلزی استفاده نمایید تا از فضای خالی زیر سینک استفاده بهینه داشته باشید.

دسته بندی وسایل مشابه

نکته ی بعدی جمع آوری و سازماندهی ظروف مشابه با ظروف مشابه است. بااین کار به راحتی می توانید وسایل مورد نیاز را پیدا کنید. به عنوان یک مثال، می توانید قاشق های چوبی را با قاشق چوبی ، چاقوها با چاقو ، آبکش با آبکش و… گروه بندی کنید.

چاقوها ، پوست کن سبزیجات ، هسته ها و موارد مشابه ممکن است در یک گروه قرار گیرند.برای نظم بیشتر ، وسایل کوچک مانند دستمال سفره و رومیزی را در سبدهای کوچک قرار دهید تا کابینت ها بدون بی نظمی نگهداری شوند.

چیدمان ادویه و روغن در کابینت

دسترسی آسان به وسایل یکی از اصول چیدمان کابینت آشپزخانه است. یکی از ویژگی های آشپزخانه خوب این است که مواد غذایی و ادویه ها زمانی که آشپزی می کنید، در دسترس باشند. بهترین حالت این است که چیدمان ادویه و روغن در کابینت آشپزخانه را نزدیکی اجاق گاز در نظر بگیریم. بخشی از چیدمان کابینت زیر گاز را می توانید با همین هدف انجام دهید.

چیدمان ادویه و روغن در کابینت 
چیدمان ادویه و روغن در کابینت

خلاقیت در چیدمان داخل کابینت

مسلم است که سبک و سیاق آشپزخانه‌ها متفاوت‌ هستند و فضای کاربردی برای هر کس متفاوت خواهد بود. بنابراین باید از روش‌های خلاقانه‌تری که متناسب با فضای آشپزخانه شما است، استفاده کنید تا چیدمان مرتب‌تر و قاعده‌مندتری را تجربه کنید. البته الگوها و مدل‌های بسیار مختلفی در اینترنت و فضای وب هست که هر کدام، متناسب با فضای آشپزخانه‌تان، ممکن است برایتان کاربرد داشته باشند و یا شما بتوایند با اندکی خلاقیت، از روی ایده‌های کلی ایده‌های جدید و خلاقانه‌تری بسازید.

کلام پایانی

چیدمان داخل کابینت اگر به شکل منظم و قاعده‌مندی صورت بگیرد، می‌تواند فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر چه نظم و انضباط بیشتری در آشپزخانه حکم‌فرما باشد، راحتی و آسایش بیشتری در آشپزخانه حکم‌فرما خواهد بود. به یاد داشته باشید چیدمان داخل کابینت و وسایل آشپزخانه باید به گونه‌ای منظم و قاعده‌مند باشد که همه‌ی اهل منزل بتوانند به راحتی و سهولت ابزارها و وسایل مورد نیازشان را پیدا کنند.

از این که با مجله اینترنتی خرید ناب همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)