آماده سازی خودرو برای فصل زمستان

آماده سازی خودرو برای فصل زمستان

نگهداری و سالم ماندن خودرو پس از خرید آن یکی از مهمترین و البته سخت‌ترین اقداماتی است که صاحبان خودرو بر دوش دارند. چرا که نگهداری سالم خودرو علاوه بر تضمین امنیت راننده و سرنشینان، هنگام فروش خودرو نیز امری مهم است.

یکی از مهمترین اقدامات در جهت سالم نگه داشتن هر وسیله نقلیه‌ای، آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان در هر سال است که با ذکر این موضوع اذهان تنها به سمت تهیه زنجیر چرخ می‌رود، اما این وسیله تنها گزینه لازم نیست. برای آشنایی با آماده سازی خودرو در فصل زمستان با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

آماده‌سازی خودرو
آماده‌سازی خودرو

استفاده از ضد یخ

در فصل زمستان استفاده از ضد یخ رادیاتور یکی از ابتدایی ترین اقداماتی است که باید توسط مالکین انجام شود.

برای حفظ کارایی مایع موجود در رادیاتور باید هر دو سال یکبار کاملا تعویض شود. بنابراین اگر مدت زیادی است که از محتویات رادیاتور خودروی خود خبر ندارید بهتر است همین الان فکری به حال آن بکنید.

نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحا آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، اما به طور کلی برای آب و هوای ایران معمولا ترکیب ۲۵ الی ۵۰ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

 لاستیک ها را بررسی کنید

لاستیک ها را به صورت هفتگی برای داشتن فشار مناسب، بررسی کنید( میزان فشار توصیه شده برای تایرها را می توان روی درب جانبی راننده، قاب درها و یا در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد)

شلنگ ها و تسمه های خودرو

تسمه و شلنگ هایی که داخل کاپوت هستند باید به صورت دوره ای بازید و در صورت نیاز تعویض شوند. اگر از سالم بودن تسمه ها و شلنگ های خودرو خود اطمینان ندارید بهتر است قبل از سفر آن را به یک مکانیک نشان دهید.

چون در هوای سرد این شلنگ ها تضعیف می شوند و امکان پارگی یا شکستن آن ها افزایش می یابد که در این صورت شما با مشکلی جدی مواجه خواهید شد.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن ها

برف پاک کن ها اگر چه قطعاتی ساده هستند، اما نقشی بسیار حیاتی دارند. تصور کنید در یک روز برفی یا بارانی در حال رانندگی در پشت یک خودروی سنگین هستید. برف پاک کن های شما باید بتوانند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رها شده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کنند.

پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که هر شش ماه یکبار برف پاکن ها با نمونه های جدید تعویض شوند.استفاده از محلول های شیشه شوی مخصوص نیز می تواند تکمیل کننده عملکرد برف پاک کن ها باشد.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن ها
بازبینی یا تعویض برف پاک کن ها

مهمترین نکته در تعویض صحیح تیغه های برف پاک کن، اطمینان از آسیب ندیدن قسمت های لاستیکی و بخش فلزی تیغه در هنگام نصب است، چرا که با کمی بی دقتی این دو بخش دچار آسیب شده و تیغه کاملا نو نیز چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می دهد.

همچنین در صورتی که در سرعت های بالا رانندگی می کنید، استفاده از قطعات ایرودینامیکی ویژه تیغه برف پاکن در جهت اعمال نیروی بیشتر بر روی تیغه و جلوگیری از جدا شدن آن از سطح شیشه در سرعت های بالا می تواند مفید فایده باشد.

استفاده از روغن موتور مناسب

با سردتر شدن هوا، معمولا ویسکوزیته (گرانروی) روغن موتور کمی بالا رفته و در نتیجه سرعت گردش آن در بین اجزای موتور کاهش می یابد. همین مساله می تواند باعث آسیب به بخش هایی از برخی موتورها شود. برای جلوگیری از این اتفاق با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود از روغن مناسب توصیه شده در زمستان استفاده کنید. به طور کلی برای زمستان از روغن با گرانروی کمتر و در فصل تابستان از روغن هایی با گران روی بیشتر استفاده می شود.

بررسی باتری

همه ما تأثیر منفی دماهای بسیار پایین روی باتری خودرو را می‌دانیم. در دمای پایین روغن سفت تر شده و بنابراین استارتر انرژی بیشتری را صرف روشن کردن پیشرانه خواهد کرد. این حقیقت که باتری در دمای پایین عملکرد ضعیف‌تری دارد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. درحالی‌که باتری باید قوی‌تر کار کند ضعیف‌تر می‌شود. به همین خاطر باید از مولتی متر برای بررسی باتری در زمان خاموش و روشن بودن استفاده شود تا از وضعیت مطلوب سیستم شارژ خودرو اطمینان حاصل شود. این تست ساده و دو دقیقه‌ای را همه می‌توانند انجام دهند.

بررسی کردن ترمز خودرو

توجه کنید اگر در هنگام ترمز صدای جیغ یا هر صدای غیر عادی در ترمز ها دیدید حتما بررسی کنید, اگر بعد از چند روز در فصل سرما ماشین را روشن می کنید و می خواهید ماشین را بیرون بیاورید ممکن است دیسک ها، کالیپرها یا ترمز دستی یخ زده باشند به همیتن خاطر به ارامی خودرو خود را حرکت دهید.

بخاری خودرو

برای تست بخاری ، خودرو را روشن کرده و بخاری را روشن نمایید ، سپس دست خود را جلوی خروجی بخاری قرار دهید. در صورتی که هوای گرمی در این ناحیه احساس نمی کنید ، باید برای تعمیر و بررسی سیستم گرمایشی خودرو به مکانیک مراجعه نمایید.

بررسی چراغ‌های مه‌ شکن

بسیاری از صاحبان خودرو تنها هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی یا هنگام سفر به نقاط دور دست بهتر است، مه شکن و چراغ‌های خودرو را چک می‌کنند، این درحالی است که چراغ‌های مه‌شکن از زمان شروع فصل سرما تا شروع فصل گرما یکی از ملزومات رعایت ایمنی رانندگی محسوب می‌شود.

چراغ‌های مه‌ شکن
چراغ‌های مه‌ شکن

آماده سازی کیت ابزارهای لازم خودرو

برای مقابله بهتر با شرایط مختلف در روزهای زمستانی می توان یک کیت از وسایل لازم و ضروری مثل کاردک، کابل های اتصالی، پارو، بیلچه، دستکش، چراغ قوه، پتو، لباس های گرم، پوتین، بطری آب و خوردنی های فاسد نشدنی تهیه کرد.

اگر یکی از اجزای این کیت فقط یک بار برای شما مفید باشد، بخاطر تهیه کردن آن به خود افتخار خواهید کرد. ناگفته پیداست زنجیر چرخ قبل از سایر اجزا باید درون این کیت قرار گیرد.

گل پخش‌کن‌ مناسب

گل پخش‌کن‌ها را می‌توان برای فصل زمستان توصیه کرد. این قطعات توسط خودروسازان و فروشندگان متفرقه عرضه می‌شوند و باعث می‌شوند برف و یخ فاصله بین چرخ ها و گلگیر را پر نکند. همچنین نصب گل پخش‌کن می‌تواند میزان نمک پاشیده شده روی رنگ بدنه را کاهش دهد. علاوه بر این گل پخش‌کن‌ها از بخش‌های زیرین بدنه در برابر سنگریزه‌ها نیز محافظت می‌کنند.

گرم کردن خودرو قبل از حرکت

متاسفانه در بین عموم شایع شده که در روزهای سرد بعد از استارت زدن، موتور باید چند دقیقه بصورت درجا کار کند تا گرم شود. بهترین روش برای گرم کردن موتور اینست که بعد از استارت باید آرام آرام شروع به حرکت کرده و از فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز بپرهیزید.

بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی شدن وضعیت موتور می توانید سرعت خود را افزایش دهید. با این روش اولا از اتلاف سوخت و آلودگی بی دلیل هوا جلوگیری می کنید، ثانیا انتقال دما در بخش های مختلف موتور بهتر انجام می پذیرد و ثالثا گیربکس و سیستم انتقال نیرو نیز توامان با موتور به تدریج گرم و آماده استفاده می شوند.

کلام آخر

دوستان و همراهان مجله اینترنتی خرید ناب، واقعیت این است که رانندگی در برف و یخ خطرناک‌تر از رانندگی در جاده‌های خشک یا یک روز تابستانی است. اگرچه انجام برخی سفرهای زمستانی اجتناب‌ناپذیر است اما باید بدانید که کدام فعالیت‌ها می‌بایست لغو شوند. برای همه شما عزیزان زمستانی پر برکت و رانندگی در سلامت و امنیت را آرزو می کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)