دلایل ریپ زدن خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو

آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که بلافاصله بعد از روشن‌کردن ماشین یا درحین رانندگی به‌مدت چند ثانیه ماشین دو سه بار تکان بخورد یا به اصطلاح ریپ بزند؟ دقت کنید که ریپ زدن خودرو با لرزش خودرو متفاوت است و دلایل آنها یکی نیست.

ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااین‌حال جز در چند مورد، معمولا دلایل آنها شبیه به هم است که در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب به آن خواهیم پرداخت.

ریپ زدن خودرو چیست؟

گاهی ماشین دچار لرزش‌های غیرطبیعی، صداهای ناهنجار، کُپ و نوسان در دور موتور می‌شود، در این شرایط می‌گوییم خودرو ریپ می‌زند. در واقع اگر موتور ماشین به هر دلیلی نرم و یکنواخت کار نکرده و به حالت منقطع و نامتوازن فعالیت کند، ریپ زدن خودرو نامیده می‌شود.

ریپ زدن خودرو چیست
ریپ زدن خودرو چیست

مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو

در ادامه به بررسی چند مورد از دلایل ریپ زدن ماشین پرداخته‌ایم.

وجود گرفتگی یا کثیفی در سامانه تنفس خودرو

یکی از دلایل ریپ زدن موتور ماشین می‌تواند به گرفتگی سیستم مکش هوا و تخلیه دود ارتباط داشته باشد. اگر موتور نتواند به نحو مطلوب هوای تمیز را به داخل بکشد و از آن طرف دود را به طور روان از طریق اگزوز تخلیه نکند، عملکرد آن با مشکل مواجه شده و بروز ریپ زدن در این حالت بسیار محتمل خواهد بود.

 همچنین اگر هر گونه نشتی در سیستم مکش هوای موتور، دریچه گاز و… وجود داشته باشد، موتور ریپ خواهد زد. حضور سوراخ و نشتی در اگزوز نیز ثمره مشابهی داشته و ریپ زدن را نتیجه می‌دهد.گفتنی است اگر اگزوز سوراخ باشد، صدای موتور غیرعادی شده و خودروی شما سروصدای بیشتر ایجاد می‌کند. وجود نشتی در سیستم مکش هوا نیز باعث می‌شود تا در حالت درجا دور موتور بدون اینکه پدال گاز فشرده شود، بالا پایین شده و دارای نوسان باشد.

مشکل سیستم سوخت رسانی

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین علل ریپ زدن در خودرو مشکل سوخت رسانی به موتور است. احتمالا این حالت را زمانی که با باک خالی رانندگی می‌کنید تجربه کرده‌اید! اگر از پر بودن باک خودرو مطمئن هستید، ممکن است به علت وجود مشکلی در سیستم سوخت رسانی، موتور به درستی سوخت رسانی نشود و حین حرکت، خودرو ریپ بزند.

خرابی تسمه تایم

اتومبیل ها برای اینکه بتوانند حرکت کنند به یک وسیله ای به نام تسمه تایم نیاز دارند این تسمه باعث می شود که دینام بتواند خوب کار کند و برق مورد نیاز باتری را تامین کند و اگر این تسمه دچار خرابی شود احتمال اینکه اتومبیل ریپ بزند وجود دارد و علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف می تواند خرابی تسمه تایم باشد.

خرابی تسمه تایم
خرابی تسمه تایم

شمع خودرو

این اصلی ترین دلیل ریپ زدن خودرو است. وقتی احتراق ناقص صورت بگیرد، بنزین به صورت خام می سوزد و در سیلندر جمع می شود و با جرقه ضعیف (گاهی شانسی) که ایجاد می شود، بطور ناگهانی محترق شده و انفجار خفیفی ایجاد می کند. مصرف بنزین در این حالت بسیار بالا است و خودرو شتاب خوبی ندارد و در سربالایی کم می آورد. یادتان باشد که هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر باید شمع خودرو خود را عوض کنید.

وایر

برق مناسب برای شمع خودرو از طریق وایر به شمع منتقل می شود. اگر برق ضعیف به شمع برسد، جرقه مناسب اتفاق نمی افتد و موتور به خوبی کار نمی کند و ریپ میزند.

مشکل در سیستم اگزوز

در مورد دلایل خروج دود از اگزوز قبلا در مجله اینترنتی خرید ناب صحبت هایی داشتیم و حالا دلیل ریپ زدن ماشین به علت مشکل در اگزوز را بررسی می کنیم. سیستم اگزوز، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع می‌کند و مانند یک قیف، این گازها را به‌سمت بیرون از سیلندرها هدایت می‌کند. در آنجا، گازها از طریق لوله جلویی آزاد می‌شوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال می‌یابند. مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آنها را به گازهای بی‌اثر تبدیل می‌کند.

در نهایت این گازها به انبار اگزوز (صداخفه‌کن) منتقل می‌شوند که صدای خروج آنها را کاهش می‌دهد و سپس از طریق لوله اگزوز بیرون می‌فرستد.

تنظیم نبودن موتور

اگر پیشرانه تحت هر شرایطی از حالت تنظیم درست خود خارج شده و موقعیت میل‌لنگ نسبت به میل سوپاپ تغییر کند، موتور دیگر نمی‌تواند به درستی فعالیتش را ادامه دهد. در این شرایط شاهد ریپ زدن ماشین خواهیم بود.

معیوب بودن میل سوپاپ

یکی دیگر از دلایل ریپ زدن ماشین ، معیوب بودن میل سوپاچ است. در صورتی که بادامک‌های میل سوپاپ دچار فرسایش و تغییر شکل شوند، موتور قادر به ادامه عملکرد صحیح خود نبوده و دیگر نرم و روان کار نمی‌کند. در این شرایط راه‌حل تعویض میل سوپاپ می‌باشد.

معیوب بودن میل سوپاپ
معیوب بودن میل سوپاپ

نفوذ آب و روغن به محفظه سیلندر و سر شمع

علت ریپ زدن ماشین را صرفا نمی‌توان به بحث سوخت و یا سامانه برقی محدود کرد. گاهی اوقات بروز برخی ایرادات مکانیکی نظیر سوختن واشر سرسیلندر هم ممکن است دلیلی بر ریپ زدن خودرو باشد. اگر واشر سرسیلندر نتواند فضای بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را به نحو مطلوب عایق‌بندی کند، نفوذ رطوبت و یا روغن موتور به درون محفظه سیلندر رخ خواهد داد. در این صورت واضح است که شمع‌ها و مجموعه سوخت‌رسانی نمی‌توانند انفجارهای باکیفیتی به وجود آورند و درنتیجه موتور با ریپ زدن و کاهش توان مواجه می‌شود. همچنین خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ نیز منجر به نفوذ روغن از قسمت سرسیلندر به درون سیلندرها شده و این مورد نیز می‌تواند در زمره دلایل ریپ زدن ماشین قرار بگیرد. همچنین از دیگر دلایل مکانیکی ریپ زدن ماشین می‌توان به تنظیم نبودن فیلر سوپاپ‌ها و یا شیم بندی آنها اشاره کرد.

خرابی مبدل کاتالیزوری

اگر موتور ریپ می‌زند یا بد کار می‌کند و همزمان بوی تخم‌مرغ گندیده به مشام‌تان می‌رسد، مشکل از مبدل کاتالیزوری است. در بیشتر مواقع چراغ چک هم روشن می‌شود.

وقتی مبدل خراب می‌شود، نمی‌تواند هیدروکربن‌های موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگردی را که موتور آزاد کرده است از بین نمی‌برد. به همین دلیل بوی شدید تخم‌مرغ فاسد را حس می‌کنید. در ابتدا با خرابی مبدل ماشن فقط ریپ می‌زند، اما درنهایت با مسدود شدن کامل آن، دیگر ماشین روشن نمی‌شود.

کلام آخر

در این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب به بررسی علل ریپ زدن ماشین پرداختیم. امیدواریم با مطالعه آن شناخت بیشتری نسبت به وسیله نقلیه خود پیدا کرده و بتوانید مشکلات پیش آمده را به سرعت شناسایی کنید. به این ترتیب از آسیب‌های جدی پیشگیری نموده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهید نمود.

5/5 - (2 امتیاز)