هر آنچه که باید درباره انواع جراحی زیبایی واژن قبل از عمل، بدانید!

جوانسازی واژن یک اصطلاح کلی است که شامل بسیاری از روش‌های درمانی مختلف می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

واژینوپلاستی: جراحی برای ترمیم واژن

لابیاپلاستی: جراحی تغییر اندازه و شکل لابیا مینور (لب‌های داخلی واژن)

ولووپلاستی، جراحی تغییر اندازه و شکل لابیا ماژور (لب‌های بیرونی واژن)

کلاهک کلیتورال: جراحی برای کاهش پوست اطراف کلیتوریس

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع جراحی زیبایی واژن و ثبت نوبت دکتر زنان برای جراحی زیبایی واژن آشنا شوید.

 

جراحی زیبایی لابیا پلاستی

لابیاپلاستی یک نوع جراحی برای کاهش اندازه لابیا مینور یا همان فلپ‌های پوست در دو طرف دهانه واژن بوده که به جراحی ولو نیز معروف است.

بعضی از خانم‌ها با وجودی که چین‌های پوستی قابل توجه در اطراف دهانه واژن کاملا طبیعی به حساب می‌آیند اما به این دلیل که ظاهر لابیای خود را دوست ندارند انجام عمل لابیاپلاستی را انتخاب می‌کنند. در بیشتر موارد نیز انجام این عمل مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فقط باید توجه داشت که انجام لابیاپلاستی در دختران کمتر از ۱۸ سال ممنوع است؛ چرا که لابیاها پس از بلوغ و تا اوایل بزرگسالی به رشد خود ادامه می‌دهند.

جراحی لیفت واژن

جوانسازی واژن یک اصطلاح گسترده برای درمان های اصلاحی واژن است. این روش‌ها را می‌توان به دلایل زیبایی یا برای حل مشکلات مرتبط با افزایش سن، مانند تنگی واژن و بی‌اختیاری ادرار انجام داد. افتادگی واژن یکی مشکلات رایجی است که بیشتر خانم‌ها را گرفتار خود می‌کند و یکی از راه‌های رفع آن لیفت واژن است.

لیفت واژن به خودی خود به دو روش انجام‌می‌شود:

  • لیفت واژن با نخ؛
  • لیفت واژن با لیزر.
  • و از جمله مزایای لیفت واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • افزایش رضایت در حین رابطه جنسی در هر دو طرف؛
  • جوانسازی واژن؛
  • افزایش گردش خون در ناحیه‌ی تناسلی؛
  • رفع خشکی واژن؛
  • خوش فرم شدن واژن؛
  • رفع مشکلات بی‌اختیاری ادرار‌.

لیفت واژن به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

این روش اصلاحی و درمانی واژن به افرادی مانند خانم‌های یائسه، افرادی که خشکی واژن و یا بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند، افرادی که دچار شلی و بدفرمی واژن شده‌اند و نیز به افرادی که تجربه‌ی زایمان مکرر را داشته‌اند پیشنهاد می‌شود.

تنگ کردن واژن

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که اکثر زنان را درگیر خود می‌کند و اغلب به دلیل داشتن زایمان‌های مکرر و افزایش سن اتفاق می‌افتد، گشادی واژن است. به صورت کلی به شل یا افتادگی عضلات جداره واژن، گشادی واژن می‌گویند که ممکن است علل مختلفی برای بروز آن وجود داشته باشد. گشادی واژن علاوه بر اینکه باعث نارضایتی در رابطه جنسی برای هر دو نفر می‌شود، مشکلات زیاد دیگری نیز به دنبال خواهد داشت که از جمله آن می‌توان عفونت واژن و بی‌اختیاری ادرار را نام برد.در گذشته، بسیاری از افراد تصور می‌کردند که درمان‌های خانگی مانند استفاده از آب انار یا ویتامین E می‌توانند به رفع مشکلات ناشی از گشادی واژن کمک کند. اما لازم است متذکر شویم که این روش‌ها کاملاً بی‌تاثیر و غیر علمی هستند. تنگ کردن واژن یکی از انواع جراحی‌ها است که با هدف درمانی و اغلب زیبایی انجام می‌شود. افزایش سن، عوامل موروثی، بارداری و زایمان طبیعی می‌توانند در گشاد شدن واژن و افتادگی بافت‌های داخلی آن نقش موثری بازی کنند اما خاصیت کشسانی خود را به طور دائمی از دست نخواهند داد.

تزریق چربی به واژن

تزریق چربی به واژن، از دیگر را‌های جوانسازی و رفع مشکلاتی که ناشی از پیری، زایمان، لاغری و کاهش وزن سنگین و… هستند و افتادگی و شل شدگی واژن در خانم‌ها را به همراه دارد تزریق چربی به این ناحیه است.

استقاده از چربی که از بدن خود فرد گرفته شده و پس از آن به واژن تزریق می‌شود می‌تواند تاثیر بسزایی در روند جوانسازی و رفع افتادگی و شلی واژن گذارد.

چربی کشیده شده از برخی از نواحی بدن پس از جدا سازی و انجام برخی اقدامات آزمایشگاهی مناسب استفاده و تزریق به ناحیه مورد نظر می‌شود.این روش عوارض کمی به دنبال داشته و ماندگاری بیشتری نیز نسبت به فیلر و یا سایر روش‌ها خواهد داشت.

هودوپلاستی

کاهش هود کلیتورال یا هودوپلاستی نوعی جراحی پلاستیک یا زیبایی است که برای رفع شلی و و به منظور ترمیم واژن استفاده می‌شود. در این روش بافت اضافی را از چین‌های پوستی که کلیتوریس شما را پوشانده و محافظت می‌کند جدا می‌کنند.

این روش به نام‌های دیگری نیز معروف است، از جمله هودکتومی کلیتورال، هودوپلاستی کلیتورال و نیز هودکشی کلیتورال.

هود کلیتورال بزرگ و دارای بافت اضافی است که جراحی کاهش هود کلیتورال این پوست اضافی را از بین می برد.

برای انجام این روش می‌توانید به متخصص زنان مراجعه کنید.

بهترین زمان برای عمل زیبایی واژن

توصیه می‌شود که جراحی‌های زیباسازی و ترمیم واژن در دختران کمتر از ۱۸ سال انجام نشود. چرا که  لابیاها پس از بلوغ تا اوایل بزرگسالی به رشد خود ادامه می‌دهند. بهتر است تمامی عمل‌ها پس از بروز مشکلات ظاهری یا حتی بروز مشکلاتی در روابط جنسی، مشکلات ادراری و… یعنی زمانی که فرد از این اتفاق رنج می‌برد سریعا انجام شوند.

عوارض عمل زیبایی واژن

تمامی جراحی‌های زیبایی اندام تناسلی می‌توانند مشکلات جسمی جدی در فرد ایجاد کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • درد
  • عفونت
  • زخم
  • خونریزی
  • تغییر در حس

آیا واژینوپلاستی دردناک است؟

اکثر بیماران  ترجیح می‌دهند این روش را تحت بیهوشی عمومی انجام دهند تا دردی احساس نشود. پس از جراحی، هر گونه درد یا ناراحتی که ممکن است تجربه کنید با داروهایی که جراح شما ارائه می‌دهد به طور موثری کنترل می‌شود و معمولاً ظرف چند روز این دردها کاهش می‌یابند.

همچنین ممکن است پس از جراحی کمی ناراحتی و تورم را تجربه کنید، اما معمولاً در عرض یک یا دو هفته تمامی این عوارض کاملاً ناپدید خواهند شد. توجه کنید هر بخیه‌ای (چه بخیه‌های کشیدنی و چه بخیه‌های جذبی) موقتی بوده و از بین خواهند رفت، بنابراین نیازی به برداشتن آن‌ها نیست. پس از تمامی این عمل‌ها بسیاری از بیماران پس از یک هفته به سر کار باز می‌گردند، اما توصیه می‌شود که در صورت امکان تا دو هفته در سکون و استراحت باشید.

همچنین توجه داشته باشید که تا زمان بهبودی کامل یعنی چیزی حدود ۶ هفته پس‌ از جراحی باید از ورزش کردن و آمیزش جنسی خودداری شود.

سوالات متداول درباره جراحی زیبایی واژن

چه سنی برای عمل زیبایی واژن مناسب است؟

عمل زیبایی واژن نباید در خانم‌های زیر ۱۸ سال انجام شود. لابیاها معمولا پس از بلوغ و تا اوایل بزرگسالی رشد می‌کنند. به همین دلیل انجام این عمل برای سنین پایین تقریبا بی‌فایده است.

آیا بعد از عمل زیبایی واژن می‌توان باردار شد؟

عمل زیبایی واژن برای بارداری و زایمان هیچ خطری ندارد. شخص می‌تواند بدون هیچ مشکلی پس از عمل زیبایی یا تنگ کردن واژن باردار شود. اما در زمان زایمان احتمال گشاد شدن واژن زیاد است. بسیاری از افراد پس از زایمان مجبور هستند، دوباره جراحی کنند.

آیا بعد از عمل زیبایی واژن می‌توان زایمان طبیعی داشت؟

بله، این جراحی مشکلی در زایمان طبیعی ایجاد نمی‌کند و می‌توان زایمان طبیعی داشت. اما زایمان طبیعی باعث آسیب به ماهیچه‌های واژن شده و بافت این ناحیه را گشاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است، عمل زیبایی واژن را به بعد از زایمان خود موکول کنید.

دوره نقاهت عمل زیبایی واژن چند روز طول می‌کشد؟

معمولا در روش‌های جراحی زیبایی واژن دوره نقاهت ۴ تا ۶ هفته است. در این مدت واژن تورم داشته و احتمال کمی خونریزی وجود دارد. دقت داشته باشید، برای داشتن رابطه جنسی حداقل باید ۴ هفته صبر کنید.

عمل زیبایی واژن چند ساعت طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل زیبایی واژن به تکنیک جراحی و میزان بافت خارج شده بستگی دارد. معمولا این جراحی حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر بیمار بخواهد، از روش‌های ترکیبی استفاده کند، مدت زمان عمل طولانی‌تر می‌شود.

آیا جراحی زیبایی واژن برای رفع تیرگی موثر است؟

برخی از روش‌های زیبایی واژن در رفع تیرگی واژن موثر هستند. به عنوان مثال تزریق ژل یا چربی با حجم‌دهی به این ناحیه مقداری از تیرگی را برطرف می‌کنند. روش کربوکسی‌تراپی یا پی آر پی با افزایش گردش خون و کلاژن‌سازی به جوانسازی واژن کمک کرده و وضعیت پوست بهبود پیدا می‌کند.

سخن آخر

ما در این مقاله شما را با انواع جراحی واژن آشنا کردیم و به سوالات متوادل شما پاسخ دادیم. توجه کنید انجام این عمل‌های زیبایی فقط باید تحت نظر فوق تخصص زنان انجام شود. در سایت دکترتو می‌توانید نظرات مراجعه کنندگان را بخوانید و سپس از دکتر زنان نوبت بگیرید.

نام منابع:

nhs

Healthywomen

my.clevelandclinic

Cadoganclinic

 

امتیاز این مقاله