مقایسه دنا و دنا پلاس

مقایسه دنا و دنا پلاس

ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۳ دنا را به عنوان محصول لوکس خود و سومین خودروی ملی  بر پایه پلتفرم سمند ارتقا داد. دنا پلاس نیز نسخه ی ارتقا یافته و کاملتر دنا محسوب می شود. اگر به بدنه دنا یا دنا پلاس توجه کنید شکل کلی بدنه و قسمت هایی از جمله ستون ها، شکل درب ها، شیشه ها و سقف تشابهات فراوانی با سمند دارند .
برای آشنایی بیشتر با تفاوت های دنا و دنا پلاس با ما در مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

طراحی و ظاهر

ایران خودرو می‌گوید دنا لوکس‌ترین خودروی ملی ایران است و دنا پلاس اصلاحا نمونه فیس لیفت و مجهزتر شده دنا است.

عمده تفاوت‌های خودروهای دنا و دنا پلاس در ظاهر و نمای خارجی است. ایران خودرو سعی کرده دنا پلاس را شبیه به خودروهای مدرن امروزی از برندهای بنز،بی‌ام‌و و غیره کند تا این خودرو به استانداردهای امروزی نزدیک‌تر شود.

طراحی و ظاهر
طراحی و ظاهر

اولین تغییر بزرگ، در سانروفی است که دنا پلاس دارد؛ اولین خودروی ملی که سانروف دارد. دنا پلاس به دوربین عقب هم مجهز شده است. افزوده شدن چراغ‌های نئون به طراحی چراغ‌های جلو و عقب هم باعث شده ظاهری زیباتر به خود بگیرد.

بیشترین تغییر در طراحی چراغ‌های عقب است که خطوط مورب آن‌های جلوه و نمای بیشتری نسبت به دنای معمولی دارند. از دیگر تغییرات ظاهری در دنا پلاس می‌توان به آنتن کوسه‌ای آن اشاره کرد.

در کل، همه کارشناسان اعتراف دارند که طراخی ظاهری دنا پلاس بهتر از دنا است و یک گام رو جلو از سوی ایران خودرو محسوب می‌شود. شما با خودرویی مدرن‌تر و زیباتر روبرو هستید؛ اگرچه خود دنای معمولی هم زیبا است.

مقایسه مشخصات فنی دنا و دنا پلاس

دنا و دنا پلاس هر دو از پیشرانه EF7 که بر روی سمند نیز قرار گرفته است استفاده می کنند. ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور بر دقیقه از مشخصات این موتور هستند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ که دقیقا ۱۶۴۵ سی سی حجم دارد، توسط جعبه ۵ سرعته دستی نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
طبق اطلاعات درج شده توسط ایران خودرو، دنا و دنا پلاس تفاوت وزنی ندارند و هر دو ۱۲۵۸ کیلوگرم هستند. به طبع مشخصات و وزن یکسان مصرف سوخت ترکیبی هر دو این خودرو ها ۷٫۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

هر دو تیپ به حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت خواهند رسید و شتاب صفر تا صد آن ها ۱۲٫۰۳ ثانیه است.

اما دنا پلاس توربو مشخصات فنی دیگری را ارائه می دهد. پیشرانه مجهز به توربو شارژ شده و با کد EF7 TC شناخته می شود.
این پیشرانه با کمک سیستم پرخوران ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ الی ۴۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند. در تیپ دستی، جعبه دنده ۵ سرعته و در تیپ اتوماتیک از یک جعبه دنده ۶ سرعته AT مورد استفاده قرار گرفته است. دنا پلاس توربو در تیپ دستی ۱۳۳۴ و در تیپ اتوماتیک ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این بدان معناست که با توربو شدن این خودرو، افزایش وزن نیز شامل حال آن شده است.

دنا پلاس توربو دستی قادر است در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و این نتیجه در دنا پلاس توربو اتوماتیک در ۱۰٫۵ ثانیه بدست می آید. هر دو تیپ به حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسند.

مصرف سوخت ترکیبی عنوان شده برای تیپ توربو دستی ۷٫۸۲ و برای توربو اتوماتیک ۸٫۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

مشخصات فنی دنا دنا پلاس
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی ۱۶۴۵ سی سی
نوع موتور EF7 EF7
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
ظرفیت باک ۶۰ لیتر ۶۰ لیتر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲٫۰۳ ثانیه ۱۲٫۰۳ ثانیه
سانروف ندارد سانروف دو حالته
کیسه هوا ۲ ایربگ راننده و سرنشین جلو ۴ ایربگ راننده و سرنشین جلو + ایربگ جانبی

امکانات رفاهی و ایمنی

کیفیت جنس بدنه و کابین هر دو خودرو مشابه هم و از همان جنس بدنه سمند است.

امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو تا حدود مشابه هم است. دنا پلاس از کیسه‌های هوای جانبی برای سرنشین‌های جلویی خودرو سود می‌برد که ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد. در حقیقت، دنا معمولی با دو ایربگ ولی دنا پلاس دارای ۴ ایربگ است.

امکانات رفاهی و ایمنی
امکانات رفاهی و ایمنی

از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو می‌توان به ترمز ضد قفل ABS، بوستر MBA، دوربین دید در عقب (دنا پلاس)، شیشه‌های سولار، سیستم کنترل بخار بنزین، فرمان جمع شونده، چراغ‌های مه‌شکن و چراغ‌های ایمنی درها است.

رانندگی با دنا و دنا پلاس

هندلینگ ماشین دنا نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده است و خوب ارزیابی می‌شود و برای دنا پلاس هم همینطور است. سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ماشین سواری خوبی می‌دهند. سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس می‌شود که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس می‌شود که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین های تولید داخل متفاوت می‌کند. فرمان ماشین دنا و دنا پلاس نرمی خوبی دارد و دقتش قابل قبول است و از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل می‌کند و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است. قدرت ترمزگیری در ماشین دنا خوب است و حس اعتماد به نفس در ذهن راننده به وجود میاورد.

مقایسه ایمنی دنا و دنا پلاس

زمان آن است که در مجله اینترنتی خرید ناب به مقایسه ایمنی دنا و دنا پلاس اشاره کنیم. در ابتدای عرضه دنا پلاس، ایران خودرو ۴ کیسه هوا برای این خودرو در نظر گرفت. پس از اجرای تحریم ها، دو کیسه هوای جانبی دنا پلاس حذف شدند و بعد تر تنها در بعضی کلاس های این خودرو عرضه شدند.

هر دو تیپ دارای ترمز دیسکی در محور جلو هستند اما دنا ساده در کلاس های متفاوت با ترمز دیسکی یا کاسه ای در محور عقب عرضه می شود؛ این در حالیست که دنا پلاس، دنا پلاس توربو دستی و اتوماتیک در تمامی کلاس ها مجهز به ترمز دیسکی محور عقب هستند.
همانطور که قبلا هم اشاره شد از دیگر امکانات ایمنی هر دو تیپ دنا و دنا پلاس می توان به ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی ، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس و سیستم قطع سوخت خودکار اشاره کرد.

نکته جالب توجهی که وجود دارد، اختلاف ستاره های کیفیت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو طبق جدول سطوح کیفی است! این در حالیست که این ۳ تیپ و خصوصا دنا و دنا پلاس با تشابهات فراوان دارای اختلاف  کیفی در جدول هستند که کمی دور از انتظار به نظر می رسد.

مشکل اصلی دنا و دنا پلاس

۱) ازجمله مشکلاتی که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید سیستم تعلیق و فنربندی خشک آن است که ضرباتی زیادی را در طول مسیر رانندگی به کابین خودرو وارد می‌کند و از آنجایی‌که صندلی‌های این خودرو هم بسیار خشک ساخته‌ شده‌اند این ضربات و تکان‌های شدید به‌وضوح حس می‌شوند و بسیار آزار دهنده هستند.

۲) دنا مانند سمند، سورن و… روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی‌شده است و این مسئله به این معناست که دنا از لحاظ ابعاد تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. البته گویا پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بیشتر از این تحمل تغییرات را نداشت و علی‌رغم تمام تلاش‌های تیم طراحی هنوز هم نقص‌های اسکلت‌بندی که در سمند وجود دارد) همچون ستون A آن خودرو که مانع دید کافی در جلو خودرو می‌شود) در دنا نیز به چشم می‌خورد.

۳)‌ متأسفانه استفاده از پلاستیک نامرغوب و خشک به‌عنوان مواد اولیه ساخت داشبورد چندان شایسته خودرویی در این بازه قیمتی به نظر نمی‌رسد و همچنین باعث می‌شود بعد از مدت اندکی، صداهایی از بخش‌های مختلف آن به گوش برسد.

کلام پایانی

حالا تصمیم‌گیری با شما است که هزینه بیشتری برای ظاهر کمی متفاوت‌تر دنا پلاس بدهید یا در پول خودتان صرفه‌جویی کنید و دنای معمولی بخرید. شاید هم سراغ پدربزرگ این خودروها رفته و سمند EF7 با قیمتی چند میلیون ارزان‌تر تهیه کنید. مجله اینترنتی خرید ناب مشتاق است تا نظرات شما عزیران را در مورد دنا و دنا پلاس  دریافت کند.

5/5 - (2 امتیاز)